Solex forum
Posted By: Joan Solex fratsen - 05/01/20 03:28 PM
Ik heb nog een blok op de plank liggen ( geen haast) van een kennis waarvan ik recentelijk een 3800 heb opgelapt waar het lager los van was ( als "lap" opnieuw geklonken, kon net en loopt weer perfect).
Dit blok liep ook niet lekker meer, ook een 3800. Of ik wilde inspecteren of ook hier het lager los van was gekomen.
Niets te voelen aan het vliegwiel ( zijdelingse speling als het lager los zit).
Voor zekerheid de tank eraf en cilinder getrokken om te kijken of er aanloop sporen in het carter zijdeksel zitten.
met een lampje naar binnen geschenen, mooi schoon carter, maar net of er een (boom) blaadje onderin ligt. Dan ga je twijfelen.

Voor zekerheid carterdeksel getrokken, je bent toch in de buurt.

Nou dat noem ik nog eens "Solex Fratsen"

Attached picture solex fratsen.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex fratsen - 05/01/20 04:58 PM
Dat moet ook lekker vet zijn geweest aan de onderkant.
1 smeerboel volgens mij.
Posted By: zeezout Re: Solex fratsen - 05/01/20 05:45 PM
Off topic.
Heb onlangs ongeveer hetzelfde gehad met mijn 20 jaar oude Subaru Legacy. Een onverwoestbaar werkpaard! Is me in al die 20 jaar nog steeds niet gelukt om hem kapot te krijgen...
Bij de laatste beurt bij mijn garagemannetje (een monteur uit duizenden) gevraagd of hij de klepspeling wilde controleren. Een hell of a job bij zo’n boxer motor, maar hij heeft het gedaan.
Daarna olielekkage, natte plekken op de oprit.
Wat bleek, de kleppendeksel pakking zat ongeveer zoals bij deze Solex. Tja, de beste breidster laat weleens een steekje vallen.
De beste verpleegster ook trouwens grin
Posted By: Joan Re: Solex fratsen - 05/01/20 06:40 PM
Originally Posted by zeezout
Off topic.
Heb onlangs ongeveer hetzelfde gehad met mijn 20 jaar oude Subaru Legacy. Een onverwoestbaar werkpaard! Is me in al die 20 jaar nog steeds niet gelukt om hem kapot te krijgen...
Bij de laatste beurt bij mijn garagemannetje (een monteur uit duizenden) gevraagd of hij de klepspeling wilde controleren. Een hell of a job bij zo’n boxer motor, maar hij heeft het gedaan.
Daarna olielekkage, natte plekken op de oprit.
Wat bleek, de kleppendeksel pakking zat ongeveer zoals bij deze Solex. Tja, de beste breidster laat weleens een steekje vallen.
De beste verpleegster ook trouwens grinOH, zijn ze daarom tegenwoordig van watervast karton, dat geeft geen scherven
Posted By: zeezout Re: Solex fratsen - 06/01/20 05:28 PM
Ervaring mee Joan?? crazy
Posted By: Joan Re: Solex fratsen - 06/01/20 07:02 PM
Originally Posted by zeezout
Ervaring mee Joan?? crazy
Ja een vriend van me kreeg plotseling zo een last van nierstenen dat ze een by-pass hebben gemaakt omdat één nier geen afvoer meer had , dat gaat via een catheter in een zak op zijn bovenbeen Wat er "normaal" uitkomt moet in zo een karton want ze willen precies weten wat erin gaat en ook eruit komt EN dan ligt hij op een afdeling waar de kamergenoten ook met die kartonnen dingen bezig zijn
Posted By: John Meisters Re: Solex fratsen - 07/01/20 05:30 AM
Ook toevallig, ik ben zaterdag opgenomen wegens nierstenen.
De pijn is nu gelukkig minder, dat gun je niemand.
Posted By: Antoine Re: Solex fratsen - 07/01/20 05:55 AM
Beterschap John
Posted By: Roelof Re: Solex fratsen - 07/01/20 07:12 AM
Beterschap John
Posted By: Joan Re: Solex fratsen - 07/01/20 09:00 AM
Ja is dat nou "beterschap" of niet ? Niet echt een ziekte maar een mechanisch mankement in mijn optiek ( evengoed beter schap gewenst hoor) wat zeggen de sleutelaars van dit falen ? Heb gehoord dat ze tegenwoordig niet meer zo van het vergruisen zijn maar wegbranden met een laser ( je hebt een prima ingang voor het apparaat)
Die maat van me had als complicatie een nierbekken ontsteking en dat moet eerst over voordat ze verder gaan knutselen, hij zit nog in het traject . Rontgen foto mislukt en die moet nu ergens rond de 22e voor een scan .

Succes en beterschap
Posted By: John Meisters Re: Solex fratsen - 07/01/20 10:04 AM
Tja, een ziekte is het niet echt maar het legt je wel helemaal lam. Ben weer gewoon aan het werk. Hij moet er nog uitkomen dus misschien een tikkende tijdbom grin
Posted By: zeezout Re: Solex fratsen - 07/01/20 11:07 AM
Sterkte John!
Schijnt inderdaad heel pijnlijk te zijn, maar gelukkig niet levensbedreigend.
Had nooit kunnen vermoeden dat mijn flauwe opmerking over die verpleegster met een steek zo snel realiteit kon worden...
Het beste!!
Posted By: Koosolex Re: Solex fratsen - 07/01/20 12:24 PM
Hè vervelend John, Ik hoop dat deze 'rit' snel een goed einde krijgt!! Zet hem op!!!

Gr. Koos
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex fratsen - 07/01/20 05:39 PM
Oeps altijd vervelend die stenen. Kleine dingen die echt pijn kunnen doen.
Beterschap John.
Posted By: Pierre Re: Solex fratsen - 08/01/20 01:04 PM
vlug beterschap gewenst john
gr pierre en krista
Posted By: John Meisters Re: Solex fratsen - 08/01/20 07:05 PM
Dankjewel allemaal, vandaag werd ik gebeld, kon ik met veel geluk onder de vergruizer omdat een andere afspraak was afgezegd.
Dus dat is achter de rug, gelukkig. Voelt al stukken beter en dat laatste gruis komt er ook nog wel uit.
Voel me net een Solex met verstopte leidingen wink
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex fratsen - 08/01/20 09:27 PM
Das goed nieuws John.
Binnenkort ben je weer de ouwe. Letterlijk en figuurlijk. laugh
Posted By: Trommel Re: Solex fratsen - 08/01/20 11:01 PM
Man man pfff sterkte John
Posted By: Jan Re: Solex fratsen - 09/01/20 02:45 PM
Sterkte John. Schijnt erg pijnlijk te zijn. frown
Posted By: RuT Re: Solex fratsen - 10/01/20 07:24 PM
sterkte John,

Heb er zelf ruim 20 jaar last van gehad, de grootste steen was ruim een centimeter.

Gr RuT
© Solex Forum