Ik heb het hele forum door genomen maar kan het niet vinden.
CARTEROLIE,...……..Moet je ook carterolie controleren en/of verversen van een Solex Oto ? Voor jullie lijkt dit misschien een domme vraag, maar ik zou niet graag een motortje kapot willen laten lopen door niet te controleren. Als dit wel mogelijk is, op welke manier kun je dit controleren ?
Misschien is het slimmer om je een beetje te verdiepen in het 2 en 4 takt gebeuren.
Koop een paar boeken, bibliotheek of internet, you tube.
Peter
Ik heb het hele forum door genomen maar kan het niet vinden.
CARTEROLIE,...……..Moet je ook carterolie controleren en/of verversen van een Solex Oto ? Voor jullie lijkt dit misschien een domme vraag, maar ik zou niet graag een motortje kapot willen laten lopen door niet te controleren. Als dit wel mogelijk is, op welke manier kun je dit controleren ?
Tweetakt motors hebben mengsmering nodig. Dus geen carterolie.
Bedankt voor je fijne reactie Peter. Maar niet heus.
Ik heb het hele forum door genomen maar kan het niet vinden.
CARTEROLIE,...……..Moet je ook carterolie controleren en/of verversen van een Solex Oto ? Voor jullie lijkt dit misschien een domme vraag, maar ik zou niet graag een motortje kapot willen laten lopen door niet te controleren. Als dit wel mogelijk is, op welke manier kun je dit controleren ?
Tweetakt motors hebben mengsmering nodig. Dus geen carterolie.
Overigens heb ik vandaag mijn "dingetje" opgehaald, een Holder tractor met een Sachs Diesel. Waarom HIER ook een plaatsing ? Nou ik kreeg van de eigenaar het stringente advies om de CARTEROLIE regelmatig te controleren, het is weliswaar een diesel maar wel eentje volgens het tweetact principe ( hebben veel scheepsdiesels ook ) er is dus aan deze trekker een extra tankje die carterolie toevoegt, omdat er geen brandstof word aangezogen maar ingespoten is dat de enige manier om toch die smering daar te krijgen. feitelijk is de originele vraag dus zo gek nog niet. ( )
feitelijk is de originele vraag dus zo gek nog niet. ( al had die wat anders gesteld kunnen worden maar niet iedereen gebruikt het Nederlands op dezelfde manier )
Nou zeg, moet toch niet gekker worden. Is die toevoeging nou echt nodig Joan.
Sommige 2-takt brommers hebben wel degelijk olie nodig die periodiek ververst moest worden!
Dit is echter geen carterolie,doch versnellingsbakolie ! misschien is dit het misverstand.
groet,
Hagro
feitelijk is de originele vraag dus zo gek nog niet. ( al had die wat anders gesteld kunnen worden maar niet iedereen gebruikt het Nederlands op dezelfde manier )
Nou zeg, moet toch niet gekker worden. Is die toevoeging nou echt nodig Joan.
Is al weg . en dat ,...…….. ??
De olie in de mengsmering is de smerende kracht van de Solex. Heef t geen apart tankje voor de smering Daarom wordt een cilinder ook gehoond en krijg je de diagonaal "krassen"in de cilinderwand. Hier blijft de olie van de mengsmering in hangen. Die olie gaat ook over in dampvorm en smeert sommige lager en de krukas. Gebruik een goede mengsmering olie die niet vergaat en blijft lekker rijden.
Er zijn de normale 2 takten zoals in de brommers en motorfietsen onder andere met carterspoeling , maar ook 2takten zonder carterspoeling.
Ja die zijn er genoeg de bekendste is Detroit Diesel maar ook Krupp Commer en grote scheepsmotoren Man Shultzer Burmann&Weiss