Solex forum
Posted By: Tuijtel Haperen - 30/08/19 07:16 PM

Beste forumleden,

Mijn solex wil niet lekker. Bijgaand een filmpje rond 1:50 en 2:30 hoor je dat hij raar loopt. Hij houdt in. Je hoort t minder goed dan ik had verwacht. Maar toch. Iemand ideeen?

Pompmembraan vervangen, benzine leidingen door geblazen, filtersschoon, retour benzine loopt voldoende. Goede sterke vonk, meerdere bougies geprobeerd. Contactpunten goed schoon en maken contact. Hele stukken gereden en de choke op alle standen gehad. Veel dingen al geprobeerd maar laatste stukje lukt niet.

https://youtu.be/R2aq4I_VeLc

Tips van harte welkom.

Dank!
Posted By: John Meisters Re: Haperen - 30/08/19 10:01 PM
Nee dat klinkt niet lekker. Lijkt op een slecht contact ergens.
Heb je een stroboscooplamp? Dan kun je zien of er tijdens het haperen wel of niet een vonk is.

Ik denk aan slecht contact, bougiekabel-condensator-spoel-zoiets.

Maak het eens donker in de schuur en kijk of je vonken ziet in het vliegwiel of ergens anders
Posted By: Antoine Re: Haperen - 30/08/19 10:08 PM
Het bekende warm weer probleem?
Posted By: dreke2 Re: Haperen - 31/08/19 07:52 AM
De combinatie van geen filterkapje en het originele bougie boutje wil nog weleen problemen geven, steuntje voor filterkapje trilt meestal en dan slaat de vonk over naar de lange bougie"moer"
Beter is om een gewoon m4 moertje te gebruiken en de het filterkapje te monteren zodat er geen overslag meer is, ook zeker geen te lang filterkapje boutje gebruiken.
Groet
ANdre
Posted By: Alfons_Amuse Re: Haperen - 31/08/19 08:22 AM
Ja dit is volgens mij een onstekings probleem.
Wat er ge,egd wordt. In het donker kijken naar de punten. Flink vonken als hij warm wordt, de condensator meestal stuk.
Posted By: John Meisters Re: Haperen - 01/09/19 06:56 AM
Originally Posted by dreke2
De combinatie van geen filterkapje en het originele bougie boutje wil nog weleen problemen geven, steuntje voor filterkapje trilt meestal en dan slaat de vonk over naar de lange bougie"moer"
Beter is om een gewoon m4 moertje te gebruiken en de het filterkapje te monteren zodat er geen overslag meer is, ook zeker geen te lang filterkapje boutje gebruiken.
Groet
ANdre


Hier zit geen filterkap op dus te lange moer heeft hier geen effect.
Wel kan dat beugeltje waarop het luchtfilter wordt vastgeschroefd naar voren en naar achteren kantelen, met vonkvorming en dus slecht lopen tot gevolg.

Ik zie het niet echt gebeuren op het filmpje maar meld het hier toch maar even.
Posted By: Tuijtel Re: Haperen - 05/09/19 06:15 PM
Dank voor de berichten, ik heb de ontstekingslamp gebruikt. Beeld wat ik zie is dat het streepje wel. Rij stabiel op 1 plek staat maar dat hij hem vaak overslaat. Ik heb niet het idee dat er wat los zit maar goed is het niet. Ik ga vanavond nog even in het donker kijken of de contacten erg vonken.
Misschien dat het contact van de bougi kabel als de motor aanstaat toch trilt maar kan mee eigenlijk niet voorstellen.
Posted By: Tuijtel Re: Haperen - 05/09/19 07:03 PM
Nu mijn eerste waarneming was waardeloos wink. Voor mijn gevoel springt de ontsteking toch alle kanten op. Bijgaand twee filmpjes van de vonkjes en van de lamp. Zijn deze vonkjes overmatig ?

https://youtu.be/S4e_oMICWOw
https://youtu.be/_L-tY76fcJI
Posted By: John Meisters Re: Haperen - 05/09/19 07:20 PM
Dat zijn flinke vonken. Condensator is kapot of maakt geen contact
Posted By: Alfons_Amuse Re: Haperen - 06/09/19 05:00 PM
Waw, lijkt wel nieuwjaars vuurwerk.
Totaal kapotte condensator.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Haperen - 06/09/19 05:01 PM
Maakt wel contact hoor, anders loopt hij niet denk ik.
Posted By: John Meisters Re: Haperen - 08/09/19 05:23 AM
Geen contact heeft hetzelfde effect als kapot.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Haperen - 08/09/19 08:43 AM
Normaal zou hij niet aanslaan en lopen, als de condensator los is. Is dat welzo bij de Solex? Heb het nog niet geprobeerd. Wel bij auto's. En die liepen echt niet.
Posted By: Tuijtel Re: Haperen - 08/09/19 09:04 AM
Vlieg wiel er af. Alle verbindingen zijn gewoon vast dus verwacht dat de condensator kapot is. Heb nu even nieuwe besteld. Van de week volgt update.
Posted By: Tuijtel Re: Haperen - 12/09/19 04:59 PM
Hmm hij ging even echt heel goed en daarna gelijk dood. Nieuwe condensator erin en daarna ging het dus prima. Na 1 kilometer ongeveer viel hij in eens uit.
Goede terugloop benzine. Alles goed vast gedraaid maar mocht geen effect hebben.
Zou hij gelijk kapot zijn de nieuwe?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Haperen - 12/09/19 05:21 PM
Zou kunnen natuurlijk. Maar effe alles chekken. Misschien is er iets fout gegaan wat niet met de condensator te maken heeft.
Soms van die kleine dingen hé.
Posted By: Tuijtel Re: Haperen - 12/09/19 07:19 PM
Euvel gevonden en weer wat geleerd. Het kabeltje aan de condensator niet goed weg gestopt. Mantel van de kabel tegen vliegwiel. Dus sluiting met vliegwiel.
Morgen even kijken of het met een tapeje te fixen of dat de condensator misschien hierdoor kapot is gegaan.
Posted By: FFAnders Re: Haperen - 12/09/19 07:30 PM
Dat de isolatie van het draadje wat weggesleten is is niet zo erg zolang het niet tegen een metaaldeel aankomt.
De condensator zal daar niet van stukgaan, de contactpunten maken bij iedere omwenteling kortsluiting.
© Solex Forum