Solex forum
Posted By: Koosolex Solex en warm weer - 23/06/19 12:10 PM
Beste,

Moet ik nog voorzorgsmaatregelen nemen voor de Solex bij het rijden in deze warme dagen? Kent de Solex structurele koelingsproblemen of voelt de Solex zich heerlijk in deze warme zomerdagen?

Wie heeft ervaring?
Posted By: John Meisters Re: Solex en warm weer - 23/06/19 12:58 PM
Zorg voor een volle tank als je vertrekt, hoe koeler de benzine hoe beter.
Terrasje? Zet je Solex niet met de tank in de zon. De benzine warmt op en hoe leger de tank hoe sneller het gaat. Uiteindelijk krijg je vapour lock, doordat de benzine zijn kookpunt bereikt.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex en warm weer - 23/06/19 03:21 PM
Zorg er ook voor dat de benzine leing naar je carburateur niet te dicht bij je uitlaatspruitstuk zit.
Nog nooit vapour lock gehad zo.
Posted By: Antoine Re: Solex en warm weer - 23/06/19 03:33 PM
Omdat ik niet wist wat vapour loch inhield even gezocht op google, met dit als resultaat.

Vapour lock
Posted By: FFAnders Re: Solex en warm weer - 23/06/19 04:41 PM
Ik gebruik Aspen en BP98 en heb er geen last van.
In eerste instantie om de kunststof motordelen, keerring, pompbodem, membraan, retourleiding en tankdopbinnenwerl (Oto) heel te houden.
Ook de roestvorming in de tankjes is veel minder, ethanol trekt water aan en dat wil je niet in de tank.
Een aardige bijkomstigheid is dat ik tot op heden nog geen last van vapour lock gehad heb.

https://www.anwb.nl/experts/auto/42/ethanol-vrij-benzine
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex en warm weer - 23/06/19 07:04 PM
Ook Shell V power is ethanol vrij in de Benelux.
Posted By: Koosolex Re: Solex en warm weer - 23/06/19 08:12 PM
Ik gebruik ook V-power gemengd met vol synthetische 2t olie in de verhouding 1:40. Het motortje rookt niet en ook geen oliedruppels meer uit de uitlaat.
© Solex Forum