Solex forum
Posted By: ovee Benzineleiding - 13/04/19 06:15 PM
Bij mijn tank is de vaste benzineleiding naar de pomp is afgebroken. Nu heb ik er een stukje plastic leiding aangemaakt. Maar na enige tijd wordt die leiding hard en gaat hij lekken. De gebroken leiding aan elkaar solderen lukt ook niet. Hoe kan ik dat het beste oplossen?
Posted By: Gerritd Re: Benzineleiding - 13/04/19 08:07 PM
Je kunt toch dat plastic leiding vervangen daar een zelfde maat koperen of stalen leiding en dan solderen?
Posted By: ovee Re: Benzineleiding - 13/04/19 08:21 PM
Aan elkaar solderen bedoel je? Het is maar een klein oppervlak en dat knapt gelijk weer los.
Posted By: Gerritd Re: Benzineleiding - 14/04/19 06:54 AM
Dat nieuwe stukje leiding moet je over het bestaande stukje leiding schuiven, net zoals dat slangetje. en daar loopt het tin dan tussen.
Posted By: kok18 Re: Benzineleiding - 14/04/19 11:32 AM
Let op dat de tin de leiding niet dicht vloeit.
Verbinden met plastic slang moet je niet doen.Gebruik hiervoor brandstofslang,3.2-3.5 mm.
Te koop in goede autoshop en gaat met wat teflon super over de leiding,zonder klemmetjes.
Zelf rijd ik hier al jaren mee,het vangt ook de trillingen in de leidingen op.
Succes.Groet Kok18 Cor
Posted By: ovee Re: Benzineleiding - 14/04/19 11:40 AM
Gerrit, dat bedoel ik. Vind maar eens een leiding die iets breder is dan de leiding. Een gewone metalen benzineleiding die net zo dik is als de afgebroken leiding, krijg je er natuurlijk niet over heen. Dat plastic slangetje krijg ik er met iets warm maken er wel overheen, maar dat gaat snel lekken
Posted By: ovee Re: Benzineleiding - 14/04/19 11:42 AM
Ja dat zou ik dan wel eens kunnen proberen om een brandstof slangetje er op te zetten. Het moet natuurlijk een fractie breder zijn dan de afgebroken leiding. Wat bedoel je met teflon? Is dat een soort glijmiddel over de leiding?
Posted By: Joan Re: Benzineleiding - 14/04/19 04:10 PM
bestel twee van die klemtonnetjes zoals op de oude solexen zitten en soldeer deze aan beide einden van de losse pijpstukjes ( ietsie pietsie doorsteken zodat pijpje er ca een 2 mm uitsteekt) , schuif hier de slang overheen, deze moet dan ter plaatse van de tonnetjes oprekken en erachter weer terugveren. Komt nooit meer vanzelf los
Posted By: kok18 Re: Benzineleiding - 14/04/19 04:19 PM
Nee,niet breeder,maar ietsjes smaller,anders klemt het niet.
Probeer nu maar 3.2 mm en je zult zien dat dat muurvast zit.
Ja,met Teflon glijdt het makkelijker.
Groet Kok18 Cor
Posted By: ovee Re: Benzineleiding - 14/04/19 06:36 PM
Maar als hij smaller is dan de leidingwaar hij om heen moet,dan krijg je hem er toch niet om heen. Ik had al moeite om de plastic leiding, die dezelfde dikte had dan de leiding waar hij om heen moest, er om heen te krijgen.
Posted By: ovee Re: Benzineleiding - 14/04/19 06:41 PM
Dat is ook een mogelijkheid Joan. Ik ga deze week op zoek naar een geschikte benzineleiding.
Posted By: kok18 Re: Benzineleiding - 14/04/19 09:30 PM
Gaat wel,de brandstofslang heeft een vrij dikke mantel en daardoor enigszins flexibel en kan iets uitzetten.
Flink aanduwen,draaiend en bewegend en het zit voor jaren vast en dicht.
Groet,Kok18 Cor
Posted By: FFAnders Re: Benzineleiding - 16/04/19 05:47 PM
Vandaag een Solex nagekeken en merkte iets bijzonders op :
Een kunststof benzineleidinkje tussen tank en pomp.
Is er hier iemand die dat ook wel eens os tegengekomen ??
De leiding is mogelijk met tonnetjes geklemd, heb het niet losgemaakt.
Ik denk zelf dat het een pneumatiek slangetje is en is prima te buigen, niet uitgehard.

[Linked Image]
Posted By: MarkN Re: Benzineleiding - 16/04/19 05:49 PM
Daar lijkt het idd heel sterk op. Goed idee overigens, die zullen niet meer breken.
Posted By: ovee Re: Benzineleiding - 16/04/19 07:26 PM
Zo iets zoek ik ook.
Posted By: Joan Re: Benzineleiding - 16/04/19 07:28 PM
ja toen ik nog werkte hadden we ook dit soort leidingen, zowel in 6 mm als in 1/4" (6,25 mm) tot 6 bar druk mocht je ze zo klemmen, boven de 6 bar moet je er nadat de wartel en de klemring eroverheen geschoven waren aan het einde een "Tube insert" in plaatsen, een soort mini slangpilaar met een opstaand borstje aan het eind. Dit om te voorkomen dat de slang bij de klemring zich in zou drukken en dan langzaam onderuit de tule weg zou kruipen door de langs component van de inwendige druk.
Posted By: dreke2 Re: Benzineleiding - 16/04/19 09:03 PM
Zoek eens op festo, diverse mogelijkheden
Groet
ANdre
Posted By: FFAnders Re: Benzineleiding - 17/04/19 06:34 AM
Originally Posted by dreke2
Zoek eens op festo, diverse mogelijkheden
Groet
ANdre


Heb al gezocht en gevonden bij Festo wink
© Solex Forum