Solex forum
Posted By: Alain Wat is 4 tackten - 18/10/18 09:23 PM
Kan iemand mij eens uitleggen : wat betekend " de moter draaid in 4takt "en hoe herken je dit ?
heb vandaag mijn S3800 aan de praat gekregen , nieuwe bougie , nieuwe bougiekabel ,contactpunten mooi geschuurd met mijn vrouw haar nagelvijltje , zo goed als ik het kan en met de tips hier op het forum de contactpunten afgesteld , start nog niet allerbest , maar met jullie hulp ( kennis & ervaring ) hoop ik dit te kunnen verbeteren , maakt ook naar mijn mening nogal veel lawaai , als dit eens op punt staat zal ik eens proberen de rolunit te vernieuwen , ziet er niet zo best uit .maar dit is voor later , wanneer ik nog via dit forum heb bijgeleerd .
ondertussen zal mijn frame ook wel terug zijn van de poederlakkerij .
alvast bedankt voor de hulp
groetjes
Alain
Posted By: Antoine Re: solex S3800 - 19/10/18 03:13 AM
Heb je de motor gestart zonder uitlaat? Ik heb dat ook ooit eens gedaan in een schuur.. had 2 dagen hoofdpijn . Als de koppeling tussen uitlaat'spruitstuk' en uitlaat niet goed is kan de motor ook veel geluid maken.
Posted By: Alain Re: solex S3800 - 19/10/18 09:57 AM
Zo erg was het nu ook niet , maar ik heb altijd dafalgan in huis , dus indien nodig ...............!!
ik vind wel dat het stationair draaien wat aan het hoge toerental ligt , volgens het "doe het zelf " boek moet dit rond 1500 toeren liggen ( net niet stilvallen ) , en mag het aandrijfrolletje nog niet meedraaien , moet nog uitzoeken hoe ik dit kan aanpassen , indien je zelf tips hebt zijn die altijd welkom.
Groetjes
Alain
Posted By: MarkN Re: solex S3800 - 19/10/18 01:28 PM
Met of zonder uitlaat maakt niet zo veel uit, hooguit meer kabaal, speel eens met de luchtregelaar, van start naar rechts duwen, dan moet hij vanzelf mooi regelmatig in 2 takt gaan lopen.
Posted By: FFAnders Re: wat is 4 tackten - 19/10/18 04:44 PM
Een 3800 heeft vanaf zijn geboorte al een hoger stationair toerental, dit in vergelijk met een Oto of oudere modellen.
Dit komt door een ander type carburateur waar een extra luchtinlaatje in de gasklep zit waardoor het mengsel bij "gas dicht"niet te rijk is.
In feite een onzinnige aanpassing want zijn voorgangers lopen prima stationair zonder dat extra luchtinlaatje.
De rol zal bij een standaard Solex altijd willen draaien , ook op stationair, dit omdat de koppeling bij een laag toerental altijd slepend staat, oftewel lichterlijk "gekoppeld is".
Het is g��n vrijloop koppeling, daarbij staat de rol wel stil op stationair toerental en grijpt aan bij toeren verhoging.
© Solex Forum