Solex forum
Posted By: michielt 3800 weinig vermogen en slaat af stationair - 12/10/18 09:05 AM
Ik heb een Solex 3800 opgeknapt die niet reed, het eerste probleem was vrij simpel, de brandstofleiding van de tank naar de benzinepomp was geheel dicht en de benzinetank zat vol met een gele drab. Daarne langdurig de ontsteking afgesteld en er een koppakking tussen gezet die geheel ontbrak.
Hij start vrij snel echter trekt nauwelijks op en slaat af bij stationair, ik zie de benzine door het doorzichtige overloop slang lopen en hij ploft ook niet, maar gewoon niet genoeg trekkracht.
Heb ook zonder luchtfilter/huis gereden geen verschil. Ook andere sproeiers gemonteerd idem.
Heeft iemand nog advies?
Groeten, Michiel
Is de compressie wel goed ?
Als je aan het vliegwiel rechtsom draait dan moet je toch wel weerstand voelen, en weet je zeker dat de ontsteking goed staat?
Als de merktekentjes tegenover elkaar staan moeten de punten openen.
Voordat ik de koppakking heb aangebracht liep hij goed; de ontsteking heb ik beetje bij beetje gesteld, begonnen bij stelschroef neutraal in het midden en dan steeds โ€œvroegerโ€ gezet totdat hij goed liep, voor mijn gevoel moet je hem redelijk vroeg zetten. Maar ik kan de punten nog een keer nakijken en stellen. (PS bij het vroeger zetten bedoel ik dat het contactpunt welke op de grondplaat vastzit omhoog schuift door de stelschroef)
Op het vliegwiel en op het carter staat een streepje/ merkteken.
Als deze gelijk staan moeten de punten openen. (rechtsom draaien aan het vliegwiel)
Dank voor de aanvulling! Als bij mij die streepjes bij elkaar staan dan kan ik de contactpunten niet zien cq benaderen, er zitten 3 openingen in het vliegwiel en net als ik zou moeten zien dat de punten open gaan cq een stuk papier er tussen doen is dat dus verborgen; bij doordraaien zijn ze bij de volgende opening in het vliegwiel duidelijk zichtbaar open.
Zelf heb ik het idee dat hij bij meer toeren niet genoeg brandstof krijgt, er zit een standaard sproeier 28 in.
Groeten, Michiel
Vreemd, als de merktekens tegenover elkaar staan dan moet er ook een gat van het vliegwiel tegenover de punten staan,
op dat moment zijn de punten altijd zichtbaar en kan je ze ook verstellen.
Tenzij de spie in het vliegwiel stuk is, dan kan de vonk op een ander moment komen.
Een 28 sproeier is altijd goed bij een originele motor.
Aha! Nu snap ik ook waarom iedereen op dit Forum zo makkelijk praat over het contactpunten afstellen, ik begreep maar niet hoe je uberhaupt met vloeitjes en zo kon controleren wanneer ze open gaan, ik dacht zeker aan een touwtje gebonden of zo.
Dus ik ben de enige waar er geen opening zit voor de contactpunten als ze open moeten gaan ๐Ÿ˜ž
Originally Posted by michielt

Dus ik ben de enige waar er geen opening zit voor de contactpunten als ze open moeten gaan ๐Ÿ˜ž


Nee, dat zijn er meerdere waarbij de spie stuk is waardoor het vliegwiel in een andere stand staat en waarbij er kennelijk toch nog wat ontsteking is.
Ik heb zojuist ontdekt dat de pakking tussen de cilinder en de carburateur stuk is en ook de bougiekabel nogal gaar is... Ga dat eerst vervangen. Heb ook een stroboscoop besteld om het ontstekings tijdstip te controleren.
Groeten,

Michiel
De contactpunten moeten openen op1, 8 mm voor het bovenste dode punt. Ik doe datmet een schuifmaat, die zet ik in het bougiegat en draai dan de zuiger omhoog tot op het bovenste dode punt, dan schuif ik de schuifmaat 1, 8 mm meer uitten draai weer aan het vliegwiel totdat de zuiger de schuifmaat optilt. Dat is het punt waarop de punten moeten openen. Dit meet ik met een voelermaat van 0,03 mm.

Dan starten en nazien met de stroboscoop. Eventueel bijstellen als hjj er iets naastzitn en een beetje te vroeg is beter dan te laat.
Dit is imho een betere methode dan de merktekens zeker als je er niet zeker van kunt zijn dat ze accuraat zijn.
Hebt U de oude koppakking weggenomen ? , of zitten er nu miss. 2 tussen , dan natuurlijk minder compressie
grts , Ludo
Hier heb je gelijk in. Goede methode.
Er zat helemaal geen koppakking meer tussen, maar nu ga ik wel twijfelen.... ik heb er nog 1 liggen dus ik kan hem nog loshalen om te checken dank!
Posted By: Huub Re: 3800 weinig vermogen en slaat af stationair - 17/10/18 10:30 PM
Decompressie mechanisme
klepje misschien te strak staan
© Solex Forum