Solex forum
Posted By: MarkN Mijn S3800 - 24/08/18 10:20 PM
Omdat ik weer tegen iets vreemds aanloop en de info over mijn solex liever bij elkaar houd een nieuw topic aangemaakt.

De laatste status was dat de motor 'warm' niet goed wilde aanslaan, de oplossing hiervoor bleek een nieuwe spoel, welke er nu dus ook in zit.

Tevens komt er geen of nauwelijks brandstof retour. Ik heb gisteren een nieuw pompje gemonteerd samen met een nieuw membraam, de bodemplaat is nieuw maar nog steed weinig tot geen retour. Wat is normaal? volle slang, half volle slang?

Even voor de goede orde de setup,

- 3800 onderblok
- CFX 39,5 mm cilinder met 3 spoelpoorten (M van de Ven)
- 30 mm sproeier
- Standaard carburateur
- Twin air luchtfilter
- Bougie Champion zonder herkenbare codering.

Gaten in het luchtfilter blijken opgeboord naar 8mm

Werking van het carter naar het overdrukgaatje naar de pomp heb ik getest, daar kun je een ballon mee opblazen wat daar aan lucht uitkomt als je het blok laat draaien.

Nog even voor de duidelijkheid, tot voor het 'warme start' probleem heeft de solex altijd goed gefunctioneerd, zelfs bij die warme temperaturen liep die als een tierelier.

Wie kan dit onregelmatige lopen verklaren? met uitlaat (maar die kan ik er niet zo heel lang aan vasthouden grin) loopt die heel ietsje mooier.

Op het filmpje geef ik dus geen gas en staat de luchthendel geheel naar links (het blokje heeft voor het filmpje al een minuut of 10 gelopen, ik kan met de hendel wel wat naar rechts maar dan worden de 'pauzes' gelijk groter.

Is dit valse lucht of krijg ik te weinig brandstof?



[Linked Image]VID_20180824_173417 by Mark Nijenhuis, on Flickr


Je moet denk ik even hier link op VID etc klikken dan zie je het filmpje.
Posted By: John Meisters Re: Mijn S3800 - 25/08/18 12:05 AM
Ik heb het vermoeden dat het de benzinetoevoer is, helaas heb je de retourslang niet in beeld.
“Weinig tot geen retour”: betekent dat weinig als hij sneller loopt, en geen als hij langzamer gaat lopen?

Dit hoeft niet aan je pompje te liggen, ik heb al eens een belabberde tankaansluiting gehad waardoor soms wel soms niet voldoende doorstroom was.
Met een nieuw tankfilter was het opgelost.
Posted By: Joan Re: Mijn S3800 - 25/08/18 06:46 AM
op de foto zie ik sowieso al 1 boutje dat niet goed is aangedraaid Ik zou de montage van de pomp en de pomp zelf willen controleren , maak eens fotos van de losse onderdelen en stapsgewijs hoe je ze monteert.
heb eergisteren nog een solex nagekeken daar zat een onderplaat voor een "hol" carter op een vlak carter, dat wil ook echt niet, want die druk je binnenste buiten en een code loze champion bougie ? ik zie een NGK dat is een heel ander merk

wat je ook nog kunt doen is je plastic filter uit je carburateur trekken en dan eens testen heb chineesch in mijn handen gehad daar zat alles dicht
Posted By: Antoine Re: Mijn S3800 - 25/08/18 07:04 AM
Moet de motor niet anders gaan lopen zodra je de 'shokeschrijf' verplaatst naar rechts? Ik hoor bijna geen verschil.
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 25/08/18 08:28 AM
Heren dank voor de reacties;

Originally Posted by John Meisters

�Weinig tot geen retour�: betekent dat weinig als hij sneller loopt, en geen als hij langzamer gaat lopen?


Ja

Originally Posted by John Meisters

Dit hoeft niet aan je pompje te liggen, ik heb al eens een belabberde tankaansluiting gehad waardoor soms wel soms niet voldoende doorstroom was.
Met een nieuw tankfilter was het opgelost.


Ik zal het eens zonder tankfilter proberen, de tank is nieuw en zuiver, de brandstof ook.


Originally Posted by Joan
op de foto zie ik sowieso al 1 boutje dat niet goed is aangedraaid Ik zou de montage van de pomp en de pomp zelf willen controleren , maak eens fotos van de losse onderdelen en stapsgewijs hoe je ze monteert.


Jemig de pemig wat een scherp oog, dat had ik zelf nog niet gezien. Dat is het boutje waar het massadraad klemmetje onder moet. Die aansluiting ga ik anders maken want ik wordt daar niet gelukkig van.

Ik zal vandaag exploded view foto's maken.


Originally Posted by Joan

ik zie een NGK dat is een heel ander merk

Klopt inderdaad, maar normaliter zit er een champion in.

Originally Posted by Joan

wat je ook nog kunt doen is je plastic filter uit je carburateur trekken en dan eens testen heb chineesch in mijn handen gehad daar zat alles dicht


Die dingen begrijp ik niet goed, er zit een brede sleuf in en daar tegenover een smalle, maakt het nog uit hoe je hem monteert of schuif je die er gewoon in?

Ik bemerkte wel dat als ik hem ietsje lift dat dan de motor afslaat.....


Originally Posted by Ant_one
Moet de motor niet anders gaan lopen zodra je de 'shokeschrijf' verplaatst naar rechts? Ik hoor bijna geen verschil.


Dat zou ik ook denken, met name rustiger


Posted By: Antoine Re: Mijn S3800 - 25/08/18 08:48 AM
Je hebt de carburateur schoon gemaakt, maar is hij ook uit elkaar geweest? Ik zie dat de remluchtsproeier anders staat dan die van mij, kan dat iets uitmaken?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Mijn S3800 - 25/08/18 09:06 AM
Weet je ook zeker dat je een mooi en goed aansluitende in/uitlaat pakking hebt. Er zijn er die heel slecht van vorm zijn en zeker niet goed aansluiten. Duidelijk een brandstofprobleem.
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 25/08/18 09:21 AM
Originally Posted by Ant_one
Je hebt de carburateur schoon gemaakt, maar is hij ook uit elkaar geweest? Ik zie dat de remluchtsproeier anders staat dan die van mij, kan dat iets uitmaken?


Ja is geheel uit elkaar geweest en alles gereinigd met remreiniger en met perslucht doorgeblazen, de remluchtsproeier is er eentje met schroefdraad en zover ik kan zien een doorlopend gat, hoe zou die dan verkeerd moeten/kunnen zitten?
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 25/08/18 09:25 AM
Alle pakkingen zijn nieuw, pasvlakken zijn schoon en vlak, alles sluit mooi en strak aan.
Het deel van de uitlaat heb ik bijgewerkt, het gat in de pakking sloot totaal niet aan op die van de uitlaatpoort van de cilinder en de uitlaat zelf.
Posted By: Ludos Re: Mijn S3800 - 25/08/18 10:37 AM
Hallo,
Kent er iemand het verschil tussen hol en vlak carter, heb er al paar bekeken (2200 ,3800) en zie geen verschil
Heb nl. een 3800 en die loopt vrij goed 30-33 enkel op (ralentir) draaid ie ook zo ongeveer , tr/tal gaat wat op en af (wel regelmatig)
wel met luchtregeling in de midden tot rechts en zonder gas geven, zie soms wat luchtbellen in de leiding , die verdwijnen als ik de benzine stop losdraai ,
verder loopt ie heel goed.cilinder gasfloat gemaaft en gaten van 8 mm geboord, compressie licht verhoogd , cilinderkop -0.5mm en dunne koppakking
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 25/08/18 10:41 AM
Hallo Ludo, wil je aub je eigen topic starten en niet de mijne kapen, ik wil het graag overzichtelijk houden, bedankt!

Als er een admin is die hier een apart topic voor Ludo van wil maken dan graag.
Posted By: Ludos Re: Mijn S3800 - 25/08/18 10:46 AM
sorry Mark, ben nog maar een beginner
Grts ,Ludo
Posted By: RuT Re: Mijn S3800 - 25/08/18 11:34 AM
Denk dat het een en ander niet goed zit bij het pompje, daar zul je moeten zoeken, desnoods wederom een ander pompje monteren.

Gr. RuT
Posted By: Antoine Re: Mijn S3800 - 25/08/18 12:21 PM
Originally Posted by MarkN
Originally Posted by Ant_one
Je hebt de carburateur schoon gemaakt, maar is hij ook uit elkaar geweest? Ik zie dat de remluchtsproeier anders staat dan die van mij, kan dat iets uitmaken?


Ja is geheel uit elkaar geweest en alles gereinigd met remreiniger en met perslucht doorgeblazen, de remluchtsproeier is er eentje met schroefdraad en zover ik kan zien een doorlopend gat, hoe zou die dan verkeerd moeten/kunnen zitten?


Ik denk dat er iets niet goed is terug gemonteerd nadat je alles schoon hebt gemaakt na je benzine wissel. Je hebt 2 Solexen toch? "even" delen wisselen van de goed lopende Solex, is dat geen optie, of je moet tot maandag wachten totdat de mensen met kennis weer terug zijn geland op aarde en zijn uitgerust.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Mijn S3800 - 25/08/18 01:56 PM
Hoever steekt de benzineleiding in de carburateur.
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 25/08/18 02:08 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Hoever steekt de benzineleiding in de carburateur.


Tot aan de optromping, deze benzineleiding heeft een opgetrompt eindje, zit altijd goed.
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 25/08/18 02:16 PM
Originally Posted by Ant_one
[quote=MarkN][quote=Ant_one]
Ik denk dat er iets niet goed is terug gemonteerd nadat je alles schoon hebt gemaakt na je benzine wissel. Je hebt 2 Solexen toch? "even" delen wisselen van de goed lopende Solex, is dat geen optie, of je moet tot maandag wachten totdat de mensen met kennis weer terug zijn geland op aarde en zijn uitgerust.


Dat ding heb goed gelopen, en die ander die laat ik even ongemoeid.

Maar SCHIET MIJ MAAR LEK

Het blokje loopt!, ik heb de oude pomp en oude pompbodem gepakt, van de oude pomp het bovenstekogeltje vervangen van staal door een pastieke en het zelfde memebraam teruggezet, en wat denk je? Pompen als een gek, 200% verbetering retour brandstof en weer normaal regelmatig lopen (voor zover je bij een solex van regelmatig kunt praten grin)

Je ziet het gewoon aan mijn houding hoe ik terugloop om de camera te pakken, vol ongeloof crazy



Filmpje grin

[Linked Image]Schiet mij maar lek by Mark Nijenhuis, on Flickr
Posted By: RuT Re: Mijn S3800 - 25/08/18 02:28 PM
Dus de pomp, zoals ik je adviseerde wink
Posted By: Antoine Re: Mijn S3800 - 25/08/18 02:33 PM
Is niet zeker.. Dat is het pas wanneer hij de nieuwe pomp weer terug monteerd op de manier zoals het nu gemonteerd zt.
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 25/08/18 03:00 PM
Originally Posted by Ant_one
Is niet zeker.. Dat is het pas wanneer hij de nieuwe pomp weer terug monteerd op de manier zoals het nu gemonteerd zt.


Zit wat in, maar ik ben niet 'gekke henkie', hij loopt nu en hij loopt goed dus voorlopig gaat er niks meer veranderd worden wink
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 19/04/19 06:28 PM
Nou vanmorgen even een boodschap doen, na even gereden te hebben eeb vreemd schrapend geluid uit het vooronder. Ik was niet ver van huis dus omgedraaid en teruggereden. Blok eraf gesleuteld en toen zag ik het al, carter uitgebroken aan de koppelingzijde........

Net ietjse meer dan een jaar lol gehad van het blokje.

Zit er nu wel aan te denken om over te stappen op een cnc carter, wat er nog te krijgen is blijft toch minimaal 40 jaar oud.
Posted By: John Meisters Re: Mijn S3800 - 19/04/19 10:20 PM
Dat is dus je rolunit, en die zijn bij mijn weten nog niet cnc gefreesd verkrijgbaar. Ik heb Ze wel vaker gerepareerd gezien maar de jouwe is wel erg gaar...

Ze zijn nieuw nog wel te krijgen.
Posted By: Antoine Re: Mijn S3800 - 20/04/19 05:56 AM
Die ik pas gekocht heb ziet er ook zo uit en ligt in delen op de werkbank.

Uiteindelijk een veel betere gekocht bij Bobby in Almelo.
Posted By: MarkN Re: Mijn S3800 - 19/05/19 04:50 PM
Alweer 14 dagen geleden nieuwe rol bij Bobby opgehaald en erin gezet. Bobby gaf een tip om het lager in de spoelenplaat te lijmen, en dat heb ik gedaan. Werkt opzich goed ware het niet dat ik lijm heb die bijna zo dun is als wat en ik een ietsie te veel heb gebruikt, gevolg de binnenbus van het lager zat ook vast. Naja ff de boel warm stoken en het lager er weer uit trekken. Hopelijk eind vd week weer een lopend blokkie.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Mijn S3800 - 20/05/19 07:54 PM
Ach iedereen vergist zich wel eens. Ik vaak. laugh
© Solex Forum