Beste mensen
Wat is inrijden van een nieuwe of opnieuw geslepen cilinder?
Beetje vetter smeren dan?
1: 25 begrijp ik en dan na ??? Km 1: 30 en na ?? Km 1 :40 voordat we voluit gaan op de 1 : 50.
Maar was is hier nu de achter liggende filosofie achter , je zou toch denken " gelijk volle bak"
Die het denkt te weten mag het zeggen voor een gietijzeren cililinder, geslepen en gehoond met nieuwe zuiger.
Groet
ANdre
Beetje vetter smeren in het begin kan geen kwaad, normaal rij je rustig aan met verschillende snelheden en op het laatst pas vol gas.
Bij mij rijden ze gewoon in de rit mee, de meesten rijden normaal maar 20-25 km/u, ideaal voor het inrijden dus.
en waar die 1:40 en 1:50 vandaan komt is mij een volslagen raadsel .
Inrijden gietijzer; de hoge sporen van het honen dienen gladgestreken te worden .
Inrijden gietijzer en chrome en nicasil wanden: de zuigerveren dienen in te rijden op de zuiger , de onderkant van de veren dienen zich te polijsten op onderste rand van de zuigerveer groef om zo de luchtlekkage ( zo min mogelijk)en de warmteoverdracht ( zo hoog mogelijk) te verbeteren
en inderdaad 30 km/hr is een goede inrij snelheid , ga niet gelijk 75 rijden ook niet te lang in een te zware versnelling rijden laat de motor soepel lopen
gisteren nog een blok voor het eerst opgestart, ca 15 km in laten lopen, toen werd ik ingehaald door een zundapp, ben daar plat achter gaan liggen maar bij 57 moest ik afhaken, bleek er ook nog een KS 50 achter te rijden die ik niet gezien had en met verbazing het tafereel zat te aanschouwen de Solex: daar heb ik 1: 25 in zitten met competition 102 benzine
Maar wel beginnen met 1:25 Joan?
Ooit eens een overzichtje met de verhoudingen gevonden:
klik hier
Dusss manne
De verhalen van 400/500 km rustig aan doen is gebakken lucht.
En steed schraler smeren tot een normale waarde, zitten geen glijlagers in, is dus ook niet waar.
Cilinder is op 0,05 geslepen/gehoond, brandstof is Motomix, schijnt ook een hoger octaangehalte te hebben.
Groet
ANdre
Hallo solexisten
ben afgestapt van euro 95, rijd nu met 98 zit maar 5% ethanol in dacht ik,
dit ineen verhouding van 1/33, tot 1/40 ,soms vervang ik dit door aspen met dezelfde verhouding
dit voldoet allemaal prima , binnenelectrode bougie bruin- rood , misschien koudere steken ,
iemand een idee wat het octaangetal is van aspen ( blauwe bus )
groeten , Ludo
Natuurlijk , Maar solex =2takt , dus mengen met 2takt olie in verhouding 1:33 à1:40 hé
grts. Ludo
Kan je je zuiger en cilinder eens op jouw manier inrijden dan weten we meteen of het de goede manier is ;-)
Ik zal het zonde vinden wanneer Jan veel tijd en moeite heeft genomen om mijn cilinder aan te passen om dan na 200 km weer terug te moeten brengen omdat er iets niet goed is gegaan.
Vorig jaar hadden we gedoe met de nicasil cilinders tijdens de 24 uur van Heeswijk.
Voor de eerste keer gaan mijn blokjes dit jaar op gietijzer, wat opvalt is dat ze meer tijd nodig hebben met inlopen.
De snelheid begint een beetje te komen na een paar honderd km.
Maar het belangrijkste is je verstelbare sproeier, je "choke handle".
Hiermee kan je hem gemakkelijk te arm laten lopen, en de kans is dan groot dat hij aanloopt.
We hebben de rijders geadviseerd om altijd vanaf links net uit het vertakten te gaan rijden, dus zeker niet te arm.
Tijdens deze race gebruiken we ongeveer 1 liter per uur, bij 1:50 komt er dan 20ml olie in je blokje per uur.
Das een beetje weinig, ook wij gaan naar het dubbelen.
Helemaal mee eens Jan.
Een paar honderd kilometer laten inlopen, 1:25/1:30 en daarna gebruik ik 1:40 en. Niet zuiniger met de olie, in dit geval Castrol 2T.
Ja dat ik even achter een Zundapp aan ging is maar heel even, ik gebruik "interval" inrijden dat is een heel eind rustig en dan even "leegdraaien" want je merkt toch dat bij 1;25 mengen en een tijdje halfgas het wat begint te pruttelen
En achter een Zundapp aan gaan hangen maakt het werk lichter vanwege de zuiging, Wat niet leuk is voor een verse motor, sterke tegenwind of lang een berg op beter van niet om dat op te zoeken.
en waar die 1:40 en 1:50 vandaan komt is mij een volslagen raadsel .
Inrijden gietijzer; de hoge sporen van het honen dienen gladgestreken te worden .
Inrijden gietijzer en chrome en nicasil wanden: de zuigerveren dienen in te rijden op de zuiger , de onderkant van de veren dienen zich te polijsten op onderste rand van de zuigerveer groef om zo de luchtlekkage ( zo min mogelijk)en de warmteoverdracht ( zo hoog mogelijk) te verbeteren
en inderdaad 30 km/hr is een goede inrij snelheid , ga niet gelijk 75 rijden ook niet te lang in een te zware versnelling rijden laat de motor soepel lopen
gisteren nog een blok voor het eerst opgestart, ca 15 km in laten lopen, toen werd ik ingehaald door een zundapp, ben daar plat achter gaan liggen maar bij 57 moest ik afhaken, bleek er ook nog een KS 50 achter te rijden die ik niet gezien had en met verbazing het tafereel zat te aanschouwen de Solex: daar heb ik 1: 25 in zitten met competition 102 benzine
Gaat dat wel goedkomen met je vliegwiel en de rol met die snelheid van 57 ??
Groet
ANdre
en waar die 1:40 en 1:50 vandaan komt is mij een volslagen raadsel .
Inrijden gietijzer; de hoge sporen van het honen dienen gladgestreken te worden .
Inrijden gietijzer en chrome en nicasil wanden: de zuigerveren dienen in te rijden op de zuiger , de onderkant van de veren dienen zich te polijsten op onderste rand van de zuigerveer groef om zo de luchtlekkage ( zo min mogelijk)en de warmteoverdracht ( zo hoog mogelijk) te verbeteren
en inderdaad 30 km/hr is een goede inrij snelheid , ga niet gelijk 75 rijden ook niet te lang in een te zware versnelling rijden laat de motor soepel lopen
gisteren nog een blok voor het eerst opgestart, ca 15 km in laten lopen, toen werd ik ingehaald door een zundapp, ben daar plat achter gaan liggen maar bij 57 moest ik afhaken, bleek er ook nog een KS 50 achter te rijden die ik niet gezien had en met verbazing het tafereel zat te aanschouwen de Solex: daar heb ik 1: 25 in zitten met competition 102 benzine
Gaat dat wel goedkomen met je vliegwiel en de rol met die snelheid van 57 ??
Groet
ANdre
vliegwiel is vervangen door een bosch vliegwiel, maar niet die van een puch maxi en de rol is een rol van "bobby solexrevisie" wat betreft die rol we gaan het meemaken. Moet nog testen hoe deze rollen zich in de regen houden, pas bij het rijden door een plas was het vreselijk slippen wat de rol deed, simpelweg te veel PK's ondanks dat het vliegwiel toch redelijk zwaar is ( dat voorkomt snel doorslaan)
24 uurs blok ligt weer uit elkaar om te controleren hoe de onderdelen zich houden.
Na inrijden goed spoelpatroon en met 1 op 25 smeren en gebruik van MOTUL ( veel crossers gebruiken dat ) geen enkel spoortje op de zuiger.
Alles weer terug monteren
Vorige week ongeveer 1:25 en dan 30 km rustig aan tot 20/25 km/ H
Gisteren na wat brandstofproblemen 1:40 ook weer een 30 tal km gereden tot 35 km/ H
Vandaag weer 1:40 en een 40 tal km gereden tot 40 km/ H
En tot nu toe geen problemen
Ik gebruik nu Motomix standaard tweetakt en meng bij tot 1:40
Groet ANdre
Ja, je moet het even de tijd/kilometers gunnen om een vers gehoonde cilinder in te laten lopen.
Ik deed dat 3 jaar geleden helemaal fout.
Met een gehoonde cilinder gelijk volgas met als resultaat een warmloper binnen 200 meter.
Gelukkig geen schade maar het was wel een goede les.
Ja, je moet het even de tijd/kilometers gunnen om een vers gehoonde cilinder in te laten lopen.
Ik deed dat 3 jaar geleden helemaal fout.
Met een gehoonde cilinder gelijk volgas met als resultaat een warmloper binnen 200 meter.
Gelukkig geen schade maar het was wel een goede les.
Die les heb ik ook al een keer gehad, dus probeer ik nu te voorkomen
Vorige week ongeveer 1:25 en dan 30 km rustig aan tot 20/25 km/ H
Gisteren na wat brandstofproblemen 1:40 ook weer een 30 tal km gereden tot 35 km/ H
Vandaag weer 1:40 en een 40 tal km gereden tot 40 km/ H
En tot nu toe geen problemen
Ik gebruik nu Motomix standaard tweetakt en meng bij tot 1:40
Groet ANdre
Je word nog wel eens verstandig.
gisteren op het heetst van de dag nog een paar keer vol gas door de polder, geen problemen. Wel zie je dat bij stilstand dat CNC carter veel beter de hitte doorgeeft naar de ontsteking, vliegwiel niet aan te raken door de hitte .
olie Motul en nog steeds 1:25
Vind je dat beter, dat de warmte beter naar de ontsteking gaat?
nee liever niet, die condensators hebben het niet zo op hitte
gisteren op het heetst van de dag nog een paar keer vol gas door de polder, geen problemen. Wel zie je dat bij stilstand dat CNC carter veel beter de hitte doorgeeft naar de ontsteking, vliegwiel niet aan te raken door de hitte .
olie Motul en nog steeds 1:25
Dat stalen vliegwiel word altijd warmer t.o.v. een Solex vliegwiel omdat er geen koelvinnen opzitten, een Solex vliegwiel koelt zichzelf door de luchtverplaatsing.
+, de magneten die langs de poolschoenen vliegen wekken ook warmte op.
gisteren op het heetst van de dag nog een paar keer vol gas door de polder, geen problemen. Wel zie je dat bij stilstand dat CNC carter veel beter de hitte doorgeeft naar de ontsteking, vliegwiel niet aan te raken door de hitte .
olie Motul en nog steeds 1:25
Dat stalen vliegwiel word altijd warmer t.o.v. een Solex vliegwiel omdat er geen koelvinnen opzitten
die kosten PK's, dat is het eerste dat eraf gaat , een Solex vliegwiel koelt zichzelf door de luchtverplaatsing.
+, de magneten die langs de poolschoenen vliegen wekken ook warmte op.
Vandaag weer ongeveer 50 km ingereden ,rijk dus tegen 4 takten aan, zo rond de 30/35 km/ H, met heel even (kon het niet laten) naar de 50+ gaat voorlopig dus goed
Groet
ANdre
Gisteren, zondag dus weer 50 km gereden, nog steeds 1:40 lijkt helemaal goed te gaan gewoon rustig gereden en af en toe vol open.
Voorlopig blijf ik dus 1:40 rijden.
Groet
ANdre
Dat motomix, is dat kant en klaar bij de pomp ? en zo ja, is dat 1:50 ?
Dat motomix, is dat kant en klaar bij de pomp ? en zo ja, is dat 1:50 ?
Meestal te koop in jerrycans van 5 liter bij de groenvoorziening winkels is dus standaard 1:50 wat je kunt bij mixen met bv sthill olie
Groet
ANdre