Solex forum
Posted By: peter57 Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 08:00 AM
Ik probeer de hogedrukkkop op mijn oto te monteren maar loop tegen een probleem aan.
De motorlifter zit strak tegen de decompressieklep aan. Deze kan dan ook niet bedient worden. Voor de bougie moet er gevijld worden maar dat gaat niet bij de klep. Daar zit de hevel te dicht erop.
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Peter
Posted By: John Meisters Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 08:10 AM
Er is een speciale lifter te koop bij Marcel vd Ven.
Ik heb de eerste versie, daar heb ik nog aan moeten vijlen. De nieuwste versie zou meteen moeten passen aldus Marcel.
Posted By: peter57 Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 08:26 AM
Das lekker. Net gister bij Marcel het eea gekocht op 70 jaar solex.
Andere manier is er niet?

Peter
Posted By: John Meisters Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 10:58 AM
Mogelijk zijn er andere manieren maar daar ben ik niet over gaan prakizeren.

Heeft Marcel je niet verteld dat de lifter een probleem is? Mij destijds ook niet, was wel jammer want ik hou van plug&play, dat is het zeker niet zonder die speciale lifter frown
Posted By: Antoine Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 12:01 PM
https://www.solex-onderdelen-limburg.nl/motorblok-race-solex

Hier zie je de lifter die hoort bij je kopje. Is hij iet passend te maken met een vijl en maatwerk?
Posted By: peter57 Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 12:38 PM
Dit is een lifter voor een 3800?
Ik heb een oto.
Straks kan ik nog meer gaan ombouwen.^
Posted By: Antoine Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 01:07 PM
Quote
Even aan de motorlift vijlen om de opening groter te maken


Dit staat te lezen bij de racekop op de pagina van Marcel. Delen die niet 'standaard' zijn kunnen meestal niet 1 op 1 overgezet worden en dienen aangepast te worden, of delen die met de speciale onderdelen te maken hebben (zoals nu de motorlifter). Ik heb ook delen gekocht die aangepast moeten worden omdat ik zeker weet dat het zo niet gaat passen of dat de constructie niet perfect is.
Posted By: peter57 Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 03:00 PM
Wat ik bedoel is dat een lifter van een 3800 niet past op een oto.
Daarmee duid ik op de vergrendeling op het stuur.
En dan heb ik het nog niet eens over het kopje.
Posted By: Antoine Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 04:20 PM
Je zal dus moeten vijlen aan je motorlifter volgens de site van Marcel. Bel hem eens en hij zal je precies kunnen zeggen wat je moet aanpassen.
Posted By: Joan Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 04:34 PM
Originally Posted by peter57
Wat ik bedoel is dat een lifter van een 3800 niet past op een oto.
Daarmee duid ik op de vergrendeling op het stuur.
En dan heb ik het nog niet eens over het kopje.
je zult een extra hendel moeten plaatsen om specifiek alleen de lifter te bedienen. ik heb al eens met hem staan praten omdat ik niet snap dat de cnc kop geen 10 mm bougie heeft in plaats van de 14 mm uitvoering, nu is er ruimte te kort voor de deco en hebben ze hem iets scheef moeten maken omdat het anders helemaal niet past .
Posted By: peter57 Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 05:58 PM
Reeds opgelost.
3800 lifter gevat en op de hogedrukpet passend gemaakt.
Zelf een decompressie lepel gemaakt en werkt perfect.
Maar nu de boven zijde nog.
Hevel doorgezaagd en de 3800 vervangen door een oto vergrendeling gelast.


Peter
Posted By: RuT Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 06:55 PM
En... hoe rijdt het??
Posted By: John Meisters Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 21/05/18 07:20 PM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by peter57
Wat ik bedoel is dat een lifter van een 3800 niet past op een oto.
Daarmee duid ik op de vergrendeling op het stuur.
En dan heb ik het nog niet eens over het kopje.
je zult een extra hendel moeten plaatsen om specifiek alleen de lifter te bedienen. ik heb al eens met hem staan praten omdat ik niet snap dat de cnc kop geen 10 mm bougie heeft in plaats van de 14 mm uitvoering, nu is er ruimte te kort voor de deco en hebben ze hem iets scheef moeten maken omdat het anders helemaal niet past .


Mee eens, ik vind het een beetje gekunsteld uitzien allemaal. Ook de aangepaste moest bijgewerkt worden. Maar het resultaat is wel heel goed als het eenmaal past.

Volgende wordt een met eenweg-lager, geen deco nodig wink
Posted By: Joan Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 22/05/18 07:55 AM
eenweg lager: op solex 70 twee complete setjes gekocht, kost wat maar heb je ook wat, prijs is wel "exclusief" Je dient zelf aan te komen met een OTO rol MET lager binnenwerk, dus dat komt er nog bij, wat je ervoor terug krijgt is wel heel netjes en nieuw EN je kunt kiezen uit verschillende rol diameters als je dat van te voren aanvraagt.


ben zelf bezig om een variant te maken die eruit ziet als de 3800 rol dus de trommel erop schroeven ( heb al gekozen om de draad 25,4 te maken en niet zoals solex 25 want een 25 draad snij-ijzer is onbetaalbaar ) maar die toepasbaar is op zowel OTO als 3800 en CNC ongeacht het gebruikte type krukas
Posted By: peter57 Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 23/05/18 03:21 PM
Eerste proefritten gemaakt.
Quishband is te hoog.
Loopt niet zo hard als met de vorige set up.
Zal deze week een grote carburateur maken en quishband verlagen.
Overigens is trekkracht wel toegenomen.

Peter
Posted By: FFAnders Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 23/05/18 04:41 PM
Hoe groot is de squish band nu ??
Ik houd zelf 0,7mm aan en als deze te groot is gebruik je een dunnere voetpakking en bij te klein een dikkere voetpakking.
Is het veel te groot dan kan je de cilinder iets afdraaien aan de voet.
Bij gebruik van pakkingmateriaal van 0,2 en 0,3mm kan je combineren , 0,2- 0,3- 0,4-(=2x0,2) 0,5 (=0,2 en 0,3) enzv.,.
Zo kan je per tiende varieëren.
Posted By: peter57 Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 23/05/18 05:09 PM
Squish is nu 1.2 mm
Geen gepingel en goede trekkracht.

Peter
Posted By: FFAnders Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 23/05/18 10:28 PM
Persoonlijk zou ik het niet bij de carburateur zoeken maar meer richting uitlaat.
Het "inademen" zal wel in orde zijn maar het "uitademen" moet ook goed zijn, te veel tegendruk bij hogere toeren is ook nadelig .
Posted By: Antoine Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 24/05/18 03:54 AM
Originally Posted by peter57
Squish is nu 1.2 mm
Geen gepingel en goede trekkracht.

Peter


Stomme vraag misschien maar wat is Squish band?
Posted By: Joan Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 24/05/18 07:07 AM
Originally Posted by Ant_one
Originally Posted by peter57
Squish is nu 1.2 mm
Geen gepingel en goede trekkracht.

Peter


Stomme vraag misschien maar wat is Squish band?
even goglen mischien ?
is een veel gebruikte techniek bij tweetakten om een vlak randje aan de buitenkant van de verbrandingskamer te hebben met dezelfde hoek als bovenkant zuiger, als de zuiger helemaal bovenin staat perst hij dan met geweld het gas uit deze ruimte richting bougie, dat verbetert de verbranding en zou ook pingelen ( kunnen?) voorkomen spleet te groot werkt het niet spleet te klein kans op mechanisch contact of mogelijk zelfs pingelen bevorderend door diesel effect
Posted By: Antoine Re: Decompressieklep bij hogedrukkop - 24/05/18 03:34 PM
Sorry ik had even geen puf om iets op te zoeken, net maar eens gezocht en oa dit gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=1z40SxyRsrg

Ik vind dit allemaal wel interessant, want heb er (nog) geen verstand van.
© Solex Forum