Solex forum
Posted By: Tessa Motorblok 3800 - 26/03/18 01:59 PM
Hallo,

ik heb 2 3800's en over beide heb ik een vraag.

1:
Mijn jongste 3800 is 'opgevoerd', er is namelijk een grotere steen in gezet waardoor de topsnelheid hoger is, echter maakt deze solex erg veel herrie. ik kan geen lekkages ontdekken maar het geluid wat er uit komt is oorverdovend. kan dit te maken hebben met de uitlaat of de aansluiting op de uitlaat of is er een andere reden voor? of is dit zelfs redelijk 'gewoon'?

2:
mijn oudste 3800 heb ik volledig in onderdelen gekocht, de verkoper gaf aan het motorblok volledig schoon gemaakt te hebben en dat deze altijd als een zonnetje heeft gelopen. echter heeft hij nu geen compressie/kracht en start hij alleen als ik de choke helemaal open heb. hij wordt heel snel erg warm en zodra ik de choke ietsje dicht draai, slaat hij af. Wel spuugt hij constant brandstof vanuit de carburateur terug de tank in. De koppakking is niet lek, wat kan hier het probleem zijn?

ik heb niet veel ervaring met het sleutelen aan motorblokken dus ik leer graag bij!

bij voorbaat dank!
Posted By: FFAnders Re: Motorblok 3800 - 26/03/18 02:44 PM
1 een kapotte uitlaatpakking en/of te veel speling tussen uitlaat en uitlaatspruitstuk
en soms is er een extra gat in de uitlaatdemper geboord.

2 controleer of de decomreiekep goed afsluit en contoleer of de ontsteking goed op tijd staat (contaktpunten moeten openen als merktekens op het vliegwiel en carter gelijk staan)
Posted By: Tessa Re: Motorblok 3800 - 26/03/18 03:19 PM
bedankt, bij 1 had ik inderdaad al zo'n vermoeden.
bij 2 neem ik aan dat u de decompressieklep bedoelt? en die ontsteking, hoe/waar zie ik dat? daar heb ik geen ervaring mee. blush Kan hij door een verkeerde ontsteking wel weinig compressie hebben?
Posted By: gromsound Re: Motorblok 3800 - 26/03/18 03:35 PM
Hallo! mbt 2) als je zelf alles hebt gehermonteerd hoop ik dat je het speciale kunstje kent om de cylindervoet netjes te laten aansluiten. Zo niet dan zal ie daar blazen en inderdaad stevig valse lucht trekken (=alleen met choke lopen).

het kunstje is: cylindervoet niet vast zetten maar losvast, dan het carterdeksel loszetten, dan de cylindervoet moeren aanhalen en tenslotte het carterdeksel aanhalen. Alleen dan is ie dicht. als je het niet weet bedenk je het niet, ik spreek ook uit ervaring (van heeeel lang geleden!).

hij kan overal lekken, gebruik nieuwe pakkingen en vloeibare pakking op beide zijden. als het dan nog steeds lekt kan het de carterafdichting rond de krukas nog zijn. affijn postings zat hier over alleen met choke lopende motoren, lees maar eens terug.
Posted By: FFAnders Re: Motorblok 3800 - 26/03/18 04:32 PM
Originally Posted by Tessa
bedankt, bij 1 had ik inderdaad al zo'n vermoeden.
bij 2 neem ik aan dat u de decompressieklep bedoelt? en die ontsteking, hoe/waar zie ik dat? daar heb ik geen ervaring mee. blush Kan hij door een verkeerde ontsteking wel weinig compressie hebben?javascript:%20void(0)

Klopt: Decompressieklep, die vorige text van mij komt van een computer die soms geen letter en soms dubbele letters op het scherm achterlaat, moet je continu lettertje voor lettertje nakijken, ik zal er (meer) op letten wink

Het lijkt me verstandig om jezelf wat meer in te lezen op dit forum wat betreft de werking en het sleutelen aan een
Solexmotor voordat je ergens, onwetend, aan begint.
Er is een schat aan informatie te vinden en vragen staat vrij en is voor een ieder leerzaam.
Kijk ook eens op https://solex.nl/ bij "techniek" en "Solexalbum" hier staan ook instructieboekjes met uitleg over motor en frame.

Wat betreft vloeibare pakking, zal ik zelf NOOIT gebruiken, als je dit spul denk nodig te hebben dan is er meestal al iets ergers aan de hand en dat kan je niet "oplappen" met vloeibaar spul.
Een tweede rede :je hebt er alleen maar last van bij demonteren, afhankelijk van het soort vl.pakking, sommige soorten worden keihard en plakken b.v. cilinder en kop aan elkaar waarna je weer veel werk hebt om het los te krijgen en schoon te maken.

Een slechte compressie heeft overigens niets te maken met een lekkende voetpakking.
Posted By: Tessa Re: Motorblok 3800 - 26/03/18 05:41 PM
bedankt voor de tip, ik heb hem zelf niet in elkaar gezet maar de vorige eigenaar zal ik informeren of hij het blok helemaal uit elkaar heb gehad of dat hij daar niet aan gezeten heeft.
klopt dit probleem ook met het snel heet worden van het blokje? is er een manier om te testen of het inderdaad die cilindervoet is waar hij lekt?

ik maak inderdaad altijd gebruik van nieuwe pakkingen icm vloeibare pakkingen, dit werkt geweldig.
ik heb die andere post over alleen met choke lopen ook doorgelezen. maar er kunnen zo veel oorzaken zijn dat ik niet zo goed weet waar ik moet beginnen haha
ik ben tenslotte een beginnende hobbyist!
Posted By: Tessa Re: Motorblok 3800 - 26/03/18 05:44 PM
beste ff anders,
adviseert u mij dan nog steeds om de cillindervoet te controleren?
Posted By: FFAnders Re: Motorblok 3800 - 26/03/18 10:18 PM
Meestal zie je bij een lekkage dat als er wat olie rond de cilindervoet komt.
Is het droog dan is er geen lekkage.
Eerst maar eens uit zien te vinden waarom de compressie laag is.
Posted By: Joan Re: Motorblok 3800 - 27/03/18 06:19 PM
Originally Posted by FFAnders
Meestal zie je bij een lekkage dat als er wat olie rond de cilindervoet komt.
Is het droog dan is er geen lekkage.
Eerst maar eens uit zien te vinden waarom de compressie laag is.
slijtage ? die solexen zijn zeker niet onverslijtbaar, heb al heel wat cilinders gezien die het "gehad" hadden.
Posted By: solexnl Re: Motorblok 3800 - 28/03/18 12:48 PM
Originally Posted by Tessa
beste ff anders,
adviseert u mij dan nog steeds om de cillindervoet te controleren?


In Akersloot bij Het Rolletje zitten wel mensen die je verder kunnen helpen mocht je er niet uitkomen

Han
© Solex Forum