Solex forum
Posted By: RuT uitlaatspruitstuk - 11/02/18 11:08 AM
Kan iemand mij vertellen hoe warm het uitlaatspruitstuk wordt op het gedeelte waar deze overgaat naar de uitlaat. Ik wil een verbinding maken om het geluid te temperen en ik heb last van oliespetters. Ik denk aan een koppelstuk ( https://www.qspproducts.com/silicone-rechte-verloopslang-169564.html ) siliconen ( max 200 graden C. ) mits dit niet te warm wordt.

Gr. RuT
Posted By: Joan Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 11:23 AM
Originally Posted by RuT
Kan iemand mij vertellen hoe warm het uitlaatspruitstuk wordt op het gedeelte waar deze overgaat naar de uitlaat. Ik wil een verbinding maken om het geluid te temperen en ik heb last van oliespetters. Ik zit te denken aan een koppelstuk ( https://www.qspproducts.com/silicone-rechte-verloopslang-169564.html ) siliconen ( max 200 graden C. ) mits dit niet te warm wordt.

Gr. RuT
hangt van de omstandigheden af, en de opgegeven temperatuur voor siliconen is vaak erg optimistisch, heb het al eens geprobeerd maar tijd is ook een factor en op een gegeven ogenblik kraakte het materiaal toch tot een harde koek . zoek eens op "bellows": https://www.larsonelectronicglass.com/type-stainless-steel-bellows-p-1221-l-en.html
Posted By: John Meisters Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 02:20 PM
Ik lees dat het bestendig is tot 180 graden celcius. Dat zal niet genoeg zijn vrees ik.
Het tegengaan van lekken doen velen (ik ook) met behulp van een trekveer die de uitlaatpijp strak tegen het spruitstuk trekt. Gebruik de zoekfunctie en je zult het wel vinden wink
Posted By: Joan Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 02:44 PM
Originally Posted by John Meisters
Ik lees dat het bestendig is tot 180 graden celcius. Dat zal niet genoeg zijn vrees ik.
Het tegengaan van lekken doen velen (ik ook) met behulp van een trekveer die de uitlaatpijp strak tegen het spruitstuk trekt. Gebruik de zoekfunctie en je zult het wel vinden wink


voor oa de 18 mm uitlaten moet ik op de draaibank een nieuw eindstuk ( begin ?) maken want wat er standaard op zit is zelfs met een veer niet lekdicht te maken
Posted By: FFAnders Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 06:40 PM
Originally Posted by RuT
Kan iemand mij vertellen hoe warm het uitlaatspruitstuk wordt op het gedeelte waar deze overgaat naar de uitlaat. Ik wil een verbinding maken om het geluid te temperen en ik heb last van oliespetters. Ik denk aan een koppelstuk ( https://www.qspproducts.com/silicone-rechte-verloopslang-169564.html ) siliconen ( max 200 graden C. ) mits dit niet te warm wordt.

Gr. RuT

De uitlaattemperatuur gaat ver boven de 400 graden, ooit gemeten al rijdende.
moeilijk te zien maar in de gele cirkel is de plaats waar de temperatuuropnemer geplaatst is .
Zoals hiervoor ook geschreven, silicone wordt bros en valt uit elkaar.

Attached picture Temperatuur vergelijk.jpg
Posted By: RuT Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 06:53 PM
Dankjewel Ff anders met 400 graden C. en hoger is siliconen geen optie.
Posted By: RuT Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 06:56 PM
Joan, het betreft een JAG uitlaat. Met de originele cilinder ging alles goed, nu helaas oliespetters met de CFX cilinder.

Gr. RuT
Posted By: FFAnders Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 07:27 PM
Je gebruikt nu wel extra olie 1:25 i.p.v. 1:40.
Niet alle olie verbrand in de cilinder en door een mindere afdichting bij de uitlaat spettert dit ook omhoog
Posted By: Jan Re: uitlaatspruitstuk - 11/02/18 08:57 PM
Al die uitlaatjes hebben toch een Naadje in hun sokje zitten.
Beter is een nieuw te draaien wat precies past, en deze te hardsolderen.

Als je dan toch aan het draaien bent, maak dan ook een nieuwe afdichtings ring op je spruitstuk, en een Bus, zie bijlage.

Met deze rijden we al vele jaren mee, en geen gespetter meer op de broek. smile

Attached picture uitlaatbusje.jpg
Posted By: RuT Re: uitlaatspruitstuk - 12/02/18 07:34 PM
Ziet er goed uit Jan, echter heb ik helaas niet het gereedschap en de kennis voorhanden om dit te verwezenlijken.
Posted By: marijn. Re: uitlaatspruitstuk - 12/02/18 09:32 PM
wat ik vaak doe met lekkende ruime uitlaten is het volgende

oude uiteinde van de uitlaat afzagen (gedeelte waar het spruitstuk in scharniert)
niet te veel eraf halen maar net afzagen voor de binnenpijp
dan stukje pijp wat goed om het spruitstuk past zoeken
afzagen en erop lassen

lukt bij mij altijd prima
mooi stil daarna
Posted By: Gerritd Re: uitlaatspruitstuk - 12/02/18 09:44 PM
Heb onlangs bij Bobby solex revisie enkele uitlaatjes op gehaald en hij had de te ruime pijpjes binnen de minuut strak passend!
Posted By: ovee Re: uitlaatspruitstuk - 13/02/18 07:46 PM
Hoe heeft hij dat gedaan Gerrit?
Posted By: Roelof Re: uitlaatspruitstuk - 13/02/18 08:48 PM
Originally Posted by Gerritd
Heb onlangs bij Bobby solex revisie enkele uitlaatjes op gehaald en hij had de te ruime pijpjes binnen de minuut strak passend!


idd heeft hij een handig hulpstukje voor laten maken om te krimpen.
Posted By: solexnl Re: uitlaatspruitstuk - 14/02/18 07:50 AM
Dan zou ik het eerst met een veer proberen als ik jou was, simpel te doen. Wanneer dit dan niet afdoende is kun je altijd nog wat anders (laten) doen.

Han
Posted By: Roelof Re: uitlaatspruitstuk - 14/02/18 10:10 AM
De originele uitlaten hadden een zitting waar de onderkant van de kogel van het spruitstuk behoorlijk goed op afdichte, de huidige uitlaten hebben dit niet dus als de kraag te wijd is fluttert alles er bijlangs, bij de nieuwe uitlaten is de afdichting van de kogel op de zijkant belangrijker.
Posted By: bij Re: uitlaatspruitstuk - 14/02/18 07:13 PM
Ziet er zeer mooi uit!!

Originally Posted by Jan
Al die uitlaatjes hebben toch een Naadje in hun sokje zitten.
Beter is een nieuw te draaien wat precies past, en deze te hardsolderen.

Als je dan toch aan het draaien bent, maak dan ook een nieuwe afdichtings ring op je spruitstuk, en een Bus, zie bijlage.

Met deze rijden we al vele jaren mee, en geen gespetter meer op de broek. smile

© Solex Forum