Solex forum
beste mensen,

Wie kan mij helpen? Mijn solex oto is niet aan te duwen als ik de motor op het wiel / band zet. Hij wil dan niet rond draaien. Als ik de decompressie hendel gebruik, en de compressie eraf haal draait de motor en het vliegwiel wel gewoon. Handmatig kan ik het vliegwiel ook draaien. Motor is dus in ieder geval los.

Wat kan er aan de hand zijn?

Ik hoor het heel graag.

Raimond
Waarschijnlijk koppeling los of vet
Aangenomen dat de band genoeg grip heeft op de band.
Idd, iets met de koppeling.
Eigenlijk heel normaal wat je omschrijft, een solex met goede compressie druk je makkelijk door de koppeling heen en is zonder decompressie moeilijk te starten, als je zelfs met decompressie de solex niet kan aanduwen is vaak de koppeling vet of versleten.
Oke dank je wel allemaal.

Is er nog een handigheidje dit op te lossen of moet echt alles uit elkaar om bij de koppeling te komen? Ik wet niet of ik dat zie zitten namelijk om alles los te halen? Ik heb hiervoor ook geen speciaal gereedschap dus hoop dat er nog andere optie is dan alles los halen.

Raimond
Als je genoeg vaart maakt met decompressie in, vaak houdt hij het dan wel. Genoeg toeren maken en dan loslaten.
Solex met de boormachine starten. Pas op dit heeft handigheid nodig. Daarna rijden en een paar keer stoppen en weer optrekken. Misschien gaat het daarna beter.
Succes.
Origineel bericht van: Roelof
Eigenlijk heel normaal wat je omschrijft, een solex met goede compressie druk je makkelijk door de koppeling heen en is zonder decompressie moeilijk te starten, als je zelfs met decompressie de solex niet kan aanduwen is vaak de koppeling vet of versleten.

ja heel normaal, je moet bij een goede solex eerst het vliegwiel "opwinden" zonder compressie ( dus MET de decomprssie knop ingedrukt) daarna is het verlies aan energie doordat je de comprssie er weer op zet net aan weer bij te werken door de inwendige wrijving van band en koppeling maar als je met NUL energie in het vliegwiel moet beginnen is die wrijving bij een goede solex niet hoog genoeg
© Solex Forum