Solex forum
Posted By: Antoine E10 benzine - 01/04/17 06:36 AM
Aangezien er diverse Belgische forumleden zijn en mensen met verstand heb ik een vraagje over de 'nieuwe' benzine die verkrijgbaar is in België. Vanaf het begin van dit jaar is euro 95 verdwenen bij de Belgische tankstations. Aangezien in in de buurt van België kom en daar ook regelmatig ben, tank ik ook daar en neem dan ook benzine mee voor de solex. Voor mijn auto maakt het geen verschil E10 of euro 95, maar is E10 schadelijk voor een solex?
Posted By: Alfons_Amuse Re: E10 benzine - 01/04/17 09:44 AM
Denk het niet. Of het pompmembraampje heeft er wat moeite mee. Hele oude (20 jaar) membraampjes zullen daar niet tegen kunnen. De spulletjes die we nu kopen en monteren kunnen tegen E10. Als ik ze moet geloven zal het ook kunnen dat de verbranding zelfs iets schoner zou zijn. De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.
Posted By: John Meisters Re: E10 benzine - 01/04/17 10:00 AM
Als je de Solex een tijdje niet gebruikt dan krijg je problemen want de e10 vergomt veel erger. Ik zeg: tank liever 98
Posted By: Antoine Re: E10 benzine - 01/04/17 10:14 AM
Wat auto's betref mag je geen E10 tanken wanneer je een auto bezit die ouder is dan ongeveer 15 jaar omdat sommige onderdelen daar niet tegen kunnen. Ik kan natuurlijk ook gewoon bij mij om de hoek tanken, maar als ik toch moet tanken is de kan zo gevuld. Daarom ook mijn vraag. Voor het zekere, ik weet niet te leeftijd van het membraam, in Nederland 95 tanken of samen met mijn andere wagen 98 in Belgie ?!
Posted By: zeezout Re: E10 benzine - 01/04/17 10:36 AM
Origineel bericht van: Ant_one
Aangezien er diverse Belgische forumleden zijn en mensen met verstand (Zijn dat 2 verschillende categorieën?) heb ik een vraagje over de 'nieuwe' benzine die verkrijgbaar is in België. Vanaf het begin van dit jaar is euro 95 verdwenen bij de Belgische tankstations. Aangezien in in de buurt van België kom en daar ook regelmatig ben, tank ik ook daar en neem dan ook benzine mee voor de solex. Voor mijn auto maakt het geen verschil E10 of euro 95, maar is E10 schadelijk voor een solex?

Sorry Belgische vrienden, dit is een grapje grin wink
Posted By: Antoine Re: E10 benzine - 01/04/17 01:08 PM
Maar niet zo bedoelt ;-)
Posted By: Joan Re: E10 benzine - 01/04/17 09:35 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.



Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee
Posted By: bij Re: E10 benzine - 02/04/17 07:53 PM
Origineel bericht van: Ant_one
Wat auto's betref mag je geen E10 tanken wanneer je een auto bezit die ouder is dan ongeveer 15 jaar omdat sommige onderdelen daar niet tegen kunnen. Ik kan natuurlijk ook gewoon bij mij om de hoek tanken, maar als ik toch moet tanken is de kan zo gevuld. Daarom ook mijn vraag. Voor het zekere, ik weet niet te leeftijd van het membraam, in Nederland 95 tanken of samen met mijn andere wagen 98 in Belgie ?!
ik rijd zelf in een auto van 7 jaar oud. Hier mag absoluut geen e10 in. Dit omdat het een turbo is. De leeftijd zegt dus niet alles.
Posted By: Antoine Re: E10 benzine - 02/04/17 09:05 PM
Turbo maakt niets uit wat betreft het wel of niet mogen rijden op E10 benzine. Ik rij zelf ook een turbo uit 2009 en die is geschikt voor E10. Wat voor auto rijdt u als ik vragen mag?
Posted By: WilfredVW Re: E10 benzine - 02/04/17 10:40 PM
E10 is schadelijk voor slangen en plastics, niet voor de motor zelf maar dus voor allerlei andere onderdelen in het brandstofsysteem.
Verder is er ook een probleem als de brandstof oud wordt, krijg je ook lekkere storingen van waar je jezelf helemaal suf op zoekt als de klant niet vertelt dat ze 3 maanden ervoor E10 hebben getankt ( notabene in een auto die geschikt is voor deze brandstof). Oplossing van alles; tank volgooien met Competition102.
Posted By: kok18 Re: E10 benzine - 03/04/17 09:12 AM
Doe de Solex dit nu niet aan.10% is Ethanol en daar gaat hij ook ongeveer 1.5% minder zuinig door lopen.
Nu is dit niet zo erg,maar het spul vergomd,zoals John Meister al aangaf.Dit kan zo erg zijn dat na lange tijd te hebben stil gestaan de motor met de hand aan het vliegwiel moet worden los gewerkt.Aantrappen lukt dan al niet meer.Oudere autos kunnen het niet hebben ivm oplossen van de oudere rubberdelen.
Er zijn betere brandstoffen (alkylaat vrij) en bv Shell V-Power,die je dan wel moet mengen met tweetakt olie.Gun die Solex dat nu maar!Groet Cor (Kok18)
Posted By: FFAnders Re: E10 benzine - 03/04/17 11:05 AM
Origineel bericht van: kok18
Doe de Solex dit nu niet aan.10% is Ethanol en daar gaat hij ook ongeveer 1.5% minder zuinig door lopen.
Nu is dit niet zo erg,maar het spul vergomd,zoals John Meister al aangaf.Dit kan zo erg zijn dat na lange tijd te hebben stil gestaan de motor met de hand aan het vliegwiel moet worden los gewerkt.Aantrappen lukt dan al niet meer.Oudere autos kunnen het niet hebben ivm oplossen van de oudere rubberdelen.
Er zijn betere brandstoffen (alkylaat vrij) en bv Shell V-Power,die je dan wel moet mengen met tweetakt olie.Gun die Solex dat nu maar!Groet Cor (Kok18)


Wel oppassen welke termen gebruikt worden om verwarring te voorkomen.
De alkytlaat brandstof is juist een zuiver(dere)brandstof.

https://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/over-aspen/wat-is-alkylaatbenzine
Posted By: Antoine Re: E10 benzine - 03/04/17 05:58 PM
Bedankt voor de duidelijkere antwoorden. Dit is niet alleen voor mij belangrijk maar is ook bruikbaar voor inwoners van België. Ooit eens gelezen dat de 'goedkoopste' benzine, euro 95, goed is voor de solex. Je kan dus beter 95 tanken in Nederland of 98 in België.
Posted By: Alfons_Amuse Re: E10 benzine - 08/04/17 06:08 AM
Hier nog wat info.

http://fehac.nl/benzine-e10-en-het-brandstofsysteem-van-klassieke-voertuigen/
Posted By: Alfons_Amuse Re: E10 benzine - 08/04/17 06:15 AM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.




Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee


Joan. Vergis jij je niet?
Als het niet zou verdampen tijdens aanzuigen bij onze Solex, zou hij toch niet lopen.
Of begrijp ik je verkeerd.
Posted By: Joan Re: E10 benzine - 08/04/17 06:05 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
De E verlaagt de oppervlakte spanning van de benzine en daardoor een betere verdamping en betere verbranding. Zo wordt het gezegd iig.
Ik durf best ook met E10 in de Solex te rijden.




Ja Ja tegenwoordig verdampt er niets meer, maar alles word onder hoge druk verstoven, dus wie beweert daar nu weer wat ? het hoeft alleen maar te werken in inspuit systemen, de rest doet niet meer mee


Joan. Vergis jij je niet?
Als het niet zou verdampen tijdens aanzuigen bij onze Solex, zou hij toch niet lopen.
Of begrijp ik je verkeerd.


Ja en nee. Ik reageer op het statement over de brandstof.
Ik lees tegenwoordig elk statement over brandstof in het kader van Ecu's en inspuiting iets ander is niet van toepassing op de ontwikkeling, specificaties en samenstelling van brandstoffen. dat er dan toevallig wat machines zijn die er nog aan zuigen in plaats van "duwen" daar gaan ze echt geen rekening meer mee houden dus om brandstof te ontwikkelen op zijn betere verdamping om de solex te helpen is wat omslachtig .
"atomiseren" (Engels, wat is het Nederlandse woord?) daar gaan ze voor
Posted By: WilfredVW Re: E10 benzine - 08/04/17 07:37 PM
"atomizing" bedoelen ze verneveling mee, dus zo klein mogelijke druppeltjes brandstof zodat er overal lucht tussen zit voor een zo optimaal mogelijke verbranding. Daarom werken common rail diesels met n inspuitdruk van 1600 bar of meer en direct ingespoten benzine motoren ook al onder hoge druk i.p.v. de ouwe injecties met ongeveer 3,5bar.
Dus door de extreme druk krijg je n fijnere verneveling, daardoor meer lucht tussen de druppeltjes brandstof en daardoor n volledigere en efficiëntere verbranding en daardoor meer power en schonere uitstoot( al is dat niet altijd zo).
Posted By: WilfredVW Re: E10 benzine - 08/04/17 07:42 PM
En verdampen is E10 heel goed in , heb er al heel wat ellende mee gehad in auto's en motorfietsen.
Posted By: Wimson Re: E10 benzine - 12/04/17 05:59 PM
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning
Posted By: Joan Re: E10 benzine - 14/04/17 12:42 PM
Origineel bericht van: Wimson
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning


Hoezo ? pensioen ?
Posted By: Antoine Re: E10 benzine - 15/04/17 07:35 AM
Als in benzine kopen of in schade rijden :-)
Posted By: Joan Re: E10 benzine - 15/04/17 09:07 PM
Origineel bericht van: Ant_one
Als in benzine kopen of in schade rijden :-)


het ging over "broodwinning" geen idee wat de inzender doet, volgens profiel ergens van 1932 , dus wat doe je dan nog, mijn vader uit 1922 doet al een tijdje helemaal niets meer, zelfs geen adem meer halen.
Posted By: solexnl Re: E10 benzine - 15/04/17 11:08 PM
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Wimson
Denken jullie ook even aan mijn broodwinning


Hoezo ? pensioen ?


Broodwinning is "anders actief" dat maakt veel duidelijk
Posted By: Antoine Re: E10 benzine - 16/04/17 03:18 PM
Schade rijden kan ook broodwinning zijn wanneer je solexen repareert, dit geld ook wanneer je e10 verkoopt :-) Maar wanneer je uit 1932 komt fok ik eerder op de eerste keuze.

Maar goed, ik hoop dat mede solex rijders iets aan dit topic hebben en weten welke benzine ze Het beste kunnen gaan tanken.
© Solex Forum