Solex forum
Posted By: Alfons_Amuse Last. - 28/03/17 03:54 PM
Ik blijf last houden dat de drijfstang naar buiten wil bewegen zodat de ring achter de borgplaat en moer inloopt. Soms hoor ik hem daar tegen aanlopen.
Zie ook vaker dit bij Solexen.
Welke oplossing is er.
Natuurlijk wordt alles netjes gemonteerd.
Posted By: Joan Re: Last. - 28/03/17 09:10 PM
toch kans dat er ergens iets niet recht ( en/of plan parallel) is en zodoende de drijfstang naar een kant wil.
ik heb ooit eens een serie aluminium cylinder gehad ( nou ja kopen dan ) en daar was het pasvlak een paar grade uit het lood met se as van de cylinder, met een bus in de draaibank ( in 1 gang eerst netjes centrisch en op maat gedraaid dus NIET een bus aan de maat los in de drieklauw plaatsen maar ter plekke aan de maat draaien ) en daar de cylinder overheen de pasvlakken even gevlakt.

ook je carter pasvlak kan uit het lood staan, het is een solex en daar scheelt wel is wat aan de maatvoering

dan kan ook de combinatie aan de ontstekingskant te veel lubberen in het carter en zo de krukas iets uit het lood zetten zodat ook dat scheef is maar over die lengte is het maar heel weinig,(maar toch !)
Posted By: Alfons_Amuse Re: Last. - 29/03/17 09:05 PM
Ik heb een CNC carter Joan zoals je misschien weet. Dus ga ik er een beetje vanuit dat die recht is.
Ik zal de cilinder eens goed controleren op rechtheid.
Rij er al 4 jaar mee, een JRT. Toch eens goed nameten dan. Ben benieuwd en dit kan zeker de oorzaak zijn.
Posted By: Jan Vennix Re: Last. - 31/03/17 05:47 PM
Dat de lager naar een kant wil dat ligt aan de montage van het naaldlager.
Het loopvlak van het lager is niet meer recht en dat komt door het inpersen in de drijfstang.
Bij het inpersen zal het veel te dikke lager niet in het gat kunnen van de drijfstang.
Maar met een flinke bankschroef zal het wel lukken.
Als het lager er dan eindelijk er in gedrukt is is de binnenkant waar de naalden op lopen niet meer even groot aan de ene en andere kant.
Dat is niet meer goed te krijgen (meestal niet meer ).
Stel dat het gat 0.02 m.m. kleiner is en het lager 0.02 m.m. groter.
Als we nu de zaak met voldoende overmacht in elkaar gaan persen
gebeurt het volgende.
Het de grote lager komt met een smalle rand in een te kleine drijfstang ook met een smalle rand.
Ook al druk je nog niet heel hard de krachten zijn al heel groot op het kleine randje wat in elkaar gedrukt wordt.
Het materiaal van de drijfstang gaat vervormen naar de diameter van het eerste stukje van het lager onder de grote druk van de bankschroef.
Het gat in de drijfstang zal nu aan een kant groter worden en het lager wat kleiner.
Nu zal als het lager op zijn plaats is gekomen het gat niet meer evenwijdig zijn als ook de buitenkant van het lager en daardoor is de plaats waar de naalden lopen niet meer zuiver evenwijdig zijn.
Als de lagerbus die wel evenwijdig is gaat draaien in de lagerschaal dan is de omtrek aan een zijde waar de naalden contact maken groter dan aan de andere zijde .
Dus de naalden gaan scheef lopen en afhankelijk van de draarichting zal de drijfstang naar voren of naar achter verschuiven (rollen ).
Dat kan je controleren door de drijfstang in de zuigerpen opening met je vinger wat rond te draaien en wat lichte kracht zijdelings te drukken het lager mag dan niet van de krukas komen.
Althans in beide richtingen draaien even veel van de krukas komen.
Wil hij maar naar een kant er af lopen dan is het lager niet meer bruikbaar.
Dat is nog op te lossen met een lager waar de naalden niet scheef kunnen lopen omdat er een naalden kooi in zit.
Wil je meer weten dan meer vragen .
Posted By: Jan Vennix Re: Last. - 31/03/17 05:49 PM
Als je het lager moet vervangen dat moet je de drijfstang ( als het gat wat aan de kleine kant is ) warm maken ongeveer 200 tot 250 graden.
Posted By: FFAnders Re: Last. - 31/03/17 08:56 PM
Logische verklaring Jan.

Het "hoogste punt" wordt altijd ogezocht bij bewegende delen.
Zo ook bij b.v. een riemaandrijving, de riem loopt over tonvormige rollen/wielen en zoekt dan ook het hoogste punt o en dat is in dit geval het midden van de (tonvormige) rol.

In dit geval zou het bij de drijfstang ook meetbaar moeten zijn als het lager er , warm, uitgedrukt is.
Is er geen verschil meetbaar dan zou je er een nieuw lager ook weer, warm, in kunnen zetten en zou het omlopen van de drijfstang er niet meer zijn.
Ik ga er dan wel van uit dat het lager vervormd is bij het koud inpersen.
Posted By: Joan Re: Last. - 01/04/17 09:32 PM
zij ik al "ergens iets niet recht" en een paar voorbeelden.

die van Jan is ook een goede.

Nadeel van de drijfstangen is dat als je ze reviseert je de oude lager er ook netjes uit moet halen en dat valt tegen want de passing is erg strak en bij warm maken zet ook het lager(huis) uit. bij monteren dien je ook snel te zijn lager moet koud blijven en drijfstang warm dan is het verschil in maatvoering het grootst
Posted By: Alfons_Amuse Re: Last. - 01/04/17 09:49 PM
Ik denk dat het probleem over is. De cilinder en voet zijn mooi haaks. Carter ook. Heb de drijfstang lagers vernieuwd. Verwarmd gemonteerd. Doe ik altijd. Lagers wel 1mm uit midden geplaatst. Boven naar rechts en onder naar links. Ideetje van mij. 3 ritjes en tot nu toe prima. Kijken hoe het zich houd.

Mooie uitleg Jan V. Weer wat geleerd.

FF en Joan ook bedankt voor de uitleg.
Posted By: Joan Re: Last. - 02/04/17 08:40 AM
ach meestal reviseer ik niet maar "pleurt" er meteen een puch maxi drijfstang in.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Last. - 02/04/17 02:59 PM
Origineel bericht van: Joan
ach meestal reviseer ik niet maar "pleurt" er meteen een puch maxi drijfstang in.


Kan ook. Maar dan moet er best ook andere dingen verandert worden en het moet wel een beetje Solex blijven, zeg maar.
Posted By: Joan Re: Last. - 02/04/17 05:57 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
ach meestal reviseer ik niet maar "pleurt" er meteen een puch maxi drijfstang in.


Kan ook. Maar dan moet er best ook andere dingen verandert worden en het moet wel een beetje Solex blijven, zeg maar.

valt heel erg mee, smeedwerk rondom bigend netjes rond maken met de dremel en aan beide kanten een messing ring, en die hebben race krukassen ook om te voorkomen dat er hitte opbouw ontstaat door zijdelingse wrijving, heeft solex ook wel eens last van, dan verkookt de olie en loopt je lager uit.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Last. - 02/04/17 06:58 PM
Een messing ring? Moet dat niet brons zijn? IS toch harder.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Last. - 02/04/17 06:59 PM
Vandaag op pad geweest met de Amuse en totaal niets gehoord. 35 km.
© Solex Forum