Ik heb een solex gekocht maar deze start niet. Volgens de verkoper heeft zijn hulp rondgereden in de loods.
Wat ik hier op het forum heb gelezen, waar je op moet letten:
* door de retourleiding zie ik brandstof stromen
* bougie vonkt, buiten gecontroleerd lijkt wit te vonken
* met starten is de bougie nat dus voldoende brandstof
Kan het zijn dat de ontstekening niet op tijd staat of kan het iets anders zijn??
De vonk lijkt te zwak, je kunt proberen de electroden afstand van de bougie iets te verkleinen, 0,25-0,3 mm. Tijdens starten voorzichtig de décompresseur ietsje intrekken, dat kan bij een zwakke vonk wel eens helpen.
Hij kan ook gewoon verzopen zijn: choke helemaal naar rechts en volgas doorstarten.
en als de onsteking niet juist staat start hij ook niet
gr pierre
en als hij te weinig compressie heeft door slijtage of (carter) lekkage start hij ook niet want dan is de druk te laag
Hoe maak ik de afst met o.2-0.3 mm kleiner?
Wat bedoel je met volgas doorstarten
Ik begin net met solex vandaar mijn vragen
Hoe meet je de compressie??
De juiste ontsteking controleer je met een lampje. Maar hoe bezig je deze als het vliegwiel er nog op zit ?
zoekt iemand in de buurt die je kan helpen.
en er verstand van heb.
zoekt iemand in de buurt die je kan helpen.
en er verstand van heb.
Helemaal mee eens. Op De Schutterij 17 in Veenendaal zit een verhuurder. Meestal is daar wel iemand die je zou kunnen helpen
Hoe maak ik de afst met o.2-0.3 mm kleiner?
Wat bedoel je met volgas doorstarten
Ik begin net met solex vandaar mijn vragen
de bougie heeft aan het einde een haakje zitten dat boven een puntje staat, de spleet tussen deze twee mag ongeveer zo groot zijn als je duimnagel dik is. Is dit meer dan dat haakje iets verbuigen door er bijv met een licht hamertje voorzichtig op te tikken. voorzichtig met werken in die hoek want het proselijn dat om het central puntje zit moet heel blijven. zie je geen porselijn dan dien je dat schoon te maken tot je het wel ziet
Joan dank je wel. Duimnagel dik is niet veel. De bougie die er nu in zit heeft denk een opening van 2 mm. Ik deze eens opmeten met een voelermaat.
Joan dank je wel voor je reactie. De ruimte onder de bougie is denk wel 2 mm. Ik zal dit eens opmeten met een voelermaat
Joan dank je wel voor je reactie. De ruimte onder de bougie is denk wel 2 mm. Ik zal dit eens opmeten met een voelermaat
2 mm is voor Solex begrippen gigantisch!
Gauw naar normale waarde zetten
2 mm is voor Solex begrippen gigantisch!
Gauw naar normale waarde zetten
ach het lijkt gauw meer dan het is,zeker als je het tegen het licht houdt , hoewel niets is onmogelijk
als dat het was, is het probleem waarschijnljk snel opgelost
Ik heb de afstand kleiner gemaakt maar de solex wil nog niet starten. Zal een nieuwe bougie misschien schelen. De vonk die ik zie is als ik het goed zie wit. Is dit de juiste kleur. Ik heb weleens gelezen dat deze blauw moet zijn.
zoekt iemand in de buurt die je kan helpen.
en er verstand van heb.
Helemaal mee eens. Op De Schutterij 17 in Veenendaal zit een verhuurder. Meestal is daar wel iemand die je zou kunnen helpen
Eens daar geweest?
Als je net begint dan gaat dit een lang lijntje worden en de kans is groot dat je niet opschiet. Één deskundige blik kan al veel oplossen
Door schade en schande wordt men wijs. Vandaar mijn vragen. Op schutterij 17 zit sporttotaal zij hebben zeker geen verstand van solexen.
Inderdaad, is een organisatiebureau, die huren meestal via-via...
Toch was het wel zo handig om er even iemand bij te roepen die iets verstand van brommers heeft, gaat anders frustreren
John
Is wel makkelijk inderdaad. Nadeel is wel dat ervaren iemand het snel van je overneemt. Klussen aan fietsen lukt al aardag goed.
Ik wil graag gebruik maken van iemand in de omgeving van Veenendaal die mij verder op weg wil helpen. Het mooie weer komt er aan. En wil graag rondrijden op de solexen?
Precies JOAN we zijn ervoor om mekaar te helpen niewaar
Bij bij mijn solex zat de toevoerleing(komt van de benzintank af) helemaal verstopt met rommel. Je kunt dat controleren door de benzinetank eraf te halen. Leidinkje van de pomp losmaken e de 3 schroeven waar de tank mee vastzit. Als er eenaftapplug onderaan de tank zit kun je die , als de tank leeg is eruit draaien. Al er rotzooi in zit dan is denk ik ook de leiding verstopt.
Altijd systematisch te werk gaan!
Brandstofsysteem controleren!Overloopslang loshalen en kijken of er tijden aantrappen benzine uit de overloop komt. Zo ja, dan is pomp OK! kontroleren of de bougie nat of droog is! Indien nat OK! Indien droog,dan zit probleem in de carburateur.
Ontsteking controleren: Bougie reinigen en afstellen op 0,4 mm.Contactpunten controleren en evt. afstellen.
Dit zijn wat simpele dingen,die je kan doen. Indien je geen verstand hebt van solexen en/of sleutelen dan hulp zoeken
Natuurlijk zijn er een hele hoop dingen waarom een motor niet start. De elementaire dingen waarop een motor kan lopen zijn: brandstof (benzine), lucht, temeratuur (bougievonk). Is een van de drie er niet, loopt hij niet. Daar begin hiermee met controleren. Hoe, dat is al duidelijk in het forum beschreven.
Jim
Beste Hagro,
Tijdens aantrappen zie ik benzine lopen door retour leiding
Bougie is nat, dus dat is goed.
Zal bougie reinigen en afstellen.
Kan ik bougie reinigen met remmenreiniger??
Beste Bij. Een bougie maak je schoon met een staalborstel. Al ie nat is wil dat eigenlijk dat de benzine niet onstoken werd, of dat er een te grote sproeier in zit. Probeer of de bougie vonkt. Je sluit de bougie aan op de bougiekabel dan houd je hem tegen de cilinderkop en geef je het vliegwiel een draai. Je ziet dan een vonk bij de bougiepuntjes. Je kunt ook als je tegen een stootje kent metje pink in de bougiekap het vliegwiel een draai geven. Als het goed is krijg je flinke oplawaai
Masr dan is er wel stroom
Suc6
Jim
Ik kontroleer altijd eerst met vonktestertje of de vonk altijd komt, want bij een slechte spoel onderbreekt de vonk soms
In geval van twijfel,gewoon nieuwe bougie plaatsen. Kost weinig en je bent dan zeker,dat dit goed is. Met een bougie kan inwendig van alles mis zijn,dus sluit dat uit!
Bougie getest, zoals hierboven omschreven. Deze vonkt maar geeft als ik het goed zie een witte vonk. Deze moet vlgs mij blauw zijn. Of heb ik het mis.
Zal voor de zekerheid een nieuwe kopen en plaatsen.
als de bougie goed vonkt mag het ook een witte vonk zijn en als de bougie goed vonkt en hij krijgt genoeg benzinnen dan ligt het aan de onsteking die niet goed staat als hij niet wil draaien of ergens compresie verlies
groetjes pierre
Helemaal mee eens! We komen er wel!
Dus nu de contactpunten reinigen en de afstelling controleren!
Kan gewoon met merkteken op vliegwiel em m.b.v. vloeitje!
zo doe ik het dus ook en mischien een beetje spelen hoe hij dan het beste aanslaat soms met een beetje voor of na onsteking
groetjes pierre
Bedankt voor de tips, deze ga ik proberen. Ik houd jullie op de hoogte.
Hoi.
Heb je al geprobeerd met een beetje (vingerhoedje vol) in het bougiegat te gooien, bougie weer erop en starten. Sommige spuiten remmenreiniger in de inlaat werkt ook goed.
Jim
Dag jim.
Wat moet ik vingerhoudje vol door bougiegat gooien. Kan ik niet uit je verhaal halen. Benzine of remmenreiniger??
Doe maar bovenin de carburateur......... benzine dus,
dan komt het eerst in het carter en is de kans groter dat de motor aanslaat.
Door het bougiegat is wordt mengsel veel te rijk en zal de motor moeilijker starten.
De motor met de boormachine ronddraaien en dan met remmenreiniger in de carburateur spuiten. In het gat waar de luchtfilter in moet aansluiten.
Bedankt voor de goede tips. Eerst remmenreiniger in carburateur hij liep even daarna nogmaals met benzine liep weer kort. Vreemd dat hij het niet op benzine uit benzinetank deed terwijl wel benzine terugliep via retourslang. Sproeier verwisselt ennnnnnnn. Lekker 1.5 uur rond gereden op de solex.
Proficiat Bij. Het weer is komende week prima om te toeren op je Solex. Geniet ervan.
Gr
Jim
Les 1, controleer altijd als eerst de sproeier. Het weer wordt nou weer beter. Mijn Lexen staan ook al een tijdje stil. bij de eerste rit altijd de kans dat er een sproeier dicht is of dicht gaat. Ook als er aan een motor is gesleuteld dan heb erna altijd kans dat er een sproeier dicht gaat.
Hoe kun je deze schoonmaken?
gewoon doorblazen met een compresor of een reinigings badje
gr pierre
Met fietspomp lukt het ook nog wel eens, niet iedereen heeft een compressor of een reinigingsbadje.
of koperen ader draadje doorsteken van een Electra draad, peuter je eventueel vuil ook los, meestal heb ik dat bij ritten los in mijn zak zitten en als ik het per ongeluk vergeet gaat er bij wijze van uitzondering een adertje van de voor rem binnenkabel door heen waar er vaak wel 1 van uitsteekt bij die opwindhendel aan de voor rem
Even voor mijn beeldvorming. Je moet het kanaaltje dat dwars door de sproeier loopt toch doorblazen? In de lengterichting zit toch geen kanaal in de sproeier??
Even voor mijn beeldvorming. Je moet het kanaaltje dat dwars door de sproeier loopt toch doorblazen? In de lengterichting zit toch geen kanaal in de sproeier??
jawel die zit er wel dat is juist de sproeier, die dwarsgaten zijn er alleen maar om brandstof in het binnenste van de sproeier te brengen maar het moet er ook wel weer "zeer gedoceerd" uit en dat gebeurd aan de kopse kant waar het draad zit
Zit het vuil niet vóór de duse, aan de kant van de toevoer gaten. Als de duse doorgestoken is blaas ik altijd oo door an de kant van de toevoer gaten. Weet niet of het helpt , maar mij wel
Ik gebruikte ook wel een oud fietseventiel (waar een slangetje om moet) het gaatje aan de zijkant met tape dicht geplakt en het eind open gevijld. Past soms in de sproeier toevoer. En het ventiel past in de voorkant waar het oppomp slangetje in moet. Geen draadje nodig
meestal komt het vuil inderdaad van de toevoerkant, maar verstopt de sproeier omdat het er niet door kan, je moet het dus terug blazen en niet verder en vaster dus blazen vanaf de schroefdraad
Ik zie nu pas dat aan de onderzijde inderdaad een gaatje zit is mij nooit opgevallen, zat inderdaad verstopt.
Ik zie nu pas dat aan de onderzijde inderdaad een gaatje zit is mij nooit opgevallen, zat inderdaad verstopt.
en niet te hard aandraaien he, is een conisch gat en dat borgt in principe zichzelf vanwege de wigwerking en bij TE vast aandraaien komt hij te diep te liggen ook weer vanwege de wigwerking
Dank je wel voor de tip. De vorige eigenaar had de sproeier kop zo verkl.. dat de kop helemaal rond was. Om hem los te draaien had hij er een sleufkop van gemaakt. Voor de zekerheid maar een nieuwe opgedraaid.