Solex forum
Posted By: Tijmen choke solex - 23/10/16 07:31 PM
Sinds een aantal dagen vertoont mijn solex een raar gedrag tijdens het rijden.
Starten doet hij perfect met de choke geheel naar links.
En nadat ik 500 meter gereden heb plaats ik hen z'n beetje in de midden, dan loopt hij op zijn mooist.
Naarmate hij warmer wordt moet ik de choke steeds verder naar link zetten.
wanneer ik dit niet doe gaat hij raar lopen en slaat af.
Met een warme motor en de choke geheel naar rechts heb ik nog nooit kunnen rijden.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij tips geven hierover, bij voorbaat mijn dank hiervoor.
Posted By: solexnl Re: choke solex - 23/10/16 09:19 PM
Ws problemen met t pompje en of membraam.
In de ultrasoon ermee of een nieuwe bestellen.

Han
Posted By: FFAnders Re: choke solex - 23/10/16 09:41 PM
Ik neem , voor het gemak, even aan dat het om een Oto gaat.

Bij de wat oudere modellen zit er een tankje op met de benzine leiding die vanuit de zijkant van de tank komt en een aftap plug aan de onderkant.
Als je er zo een hebt is het mogelijk dat het zeefje in de tank bijna dicht zit.
Dat zeefje zit aan het uiteinde van de aanzuigleiding en is bereikbaar door de aftap plug eraf te draaien .
De aftap plug is hol en daarin verzamelt zich ook veel vuil dus deze ook goed schoonmaken.

Niet iedereen beschikt over een goede ultrasoonreiniger maar als je het geld ervoor over hebt dan is het een handig hulpmiddel.

Ze zijn momenteel in de aanbieding, ikzelf heb er een met 2½ liter inhoud, kan je ook wat grotere onderdelen reinigen.
En met een goede reinigingsvloeistof, verdunnen met ged.water, kan je héél veel reinigen

https://www.hbm-machines.com/producten/ultrasoon-reinigers/ultrasoon-reinigerssub

https://www.hbm-machines.com/producten/u...igingsvloeistof
Posted By: HAGRO Re: choke solex - 24/10/16 01:09 AM
Als de motor draait en er loopt benzine terug via de overloopslang naar de tank, dan is de benzineaanvoer vanuit de tank en de pomp OK. Benzine naar de carburateur dus niet! Controleer de sproeier of monteer een wat grotere!
Controleer ook de ontluchting van de tankdop!
Tijdens het probleem even de tankdop losdraaien en kijken of het probleem weg is! Dit laatste heb ik gehad met mijn 3800!
En in ieder geval het pompmembraantje vernieuwen . Kost bijna niets
Posted By: solexnl Re: choke solex - 24/10/16 05:43 PM
Wanneer de choke naar links moet na een km of 5, is er 8 van de 10 keer iets met de pomp, begin daar maar.
Posted By: John Meisters Re: choke solex - 24/10/16 07:17 PM
Begin met te kijken of je benzine nog retour stroomt, zoals Hagro zegt.
Zo ja dan is je pomp in orde, en je leidingen en filters zijn niet verstopt.
Meestal is het dan ergens valse lucht (hoofdverdachte: spruitstuk).

Loopt er geen benzine retour dan is er iets verstopt, of je pompje heeft geen zin meer.
Posted By: Joan Re: choke solex - 26/10/16 06:42 AM
ooit al eens beschreven dat ik last had van haarballen in de tankfilters, geen idee waar dat vanndaan kwam maar die zag je niet als vuil, werd na verloop van tijd aangezogen en dan kapte de solex, na enige tijd viel dat dan weer open en deed hij het keurig, na eruit peuteren was deze eigenaardigheid over , was toen wel even zoeken.
toen ik deze fout herkende bleek het vaker voor te komen nu foppen ze me niet meer op dit gebied ( ze weten wel weer wat anders te verzinnen.
© Solex Forum