Solex forum
Posted By: kok18 CFX cylinder - 11/10/16 09:20 AM
Beste forumleden,Na een mooie Solex vacantie en vele mooie tochten en een prima lopende Solex graag even aandacht voor het volgende.
Na reinigen en schoonmaken heb ik bij Ad een CFX cyl+zuiger gekocht.Mijn oude setje gebruik ik dan voor een andere Solex.
Na montage liep de Solex goed,maar geen streep harder en niet meer trekkracht dan het oude setje.Vind ik geen probleem,want de oude set liep gewoon prima.Wel voel ik bij warm worden heel licht inhouden (Rond de 32KM) en bij afremmen een paar keer een harde en minder harde pets in carb.Kan het zijn dat de zuiger op de grens of er net overheen zit met de in en uitlaat?Hoe verhelp ik dat of kan dit niet? Graag uw mening.Vr.grt Cor (Kok18)
Posted By: FFAnders Re: CFX cylinder - 11/10/16 11:14 AM
Dat laatste kan je zelf controleren door het spruitstuk eraf te halen en de zuiger in de bovenste stand te zetten.
Dan zie je of de uitlaatpoort gesloten blijft.
Als je dan ook het kopje eraf hebt kan je ook zien hoe hoog de zuiger komt.
Mocht de zuiger wat korter zijn (t.o.v.de pistonpen) dan bij het vorige setje dan heb je ook wat minder compressie en hierdoor ook wat minder vermogen.
Posted By: Joan Re: CFX cylinder - 11/10/16 11:22 AM
ik heb heel geode ervaringen met CFX-en, haal zelfs 3 mm extra van de onderkant af want dan geeft hij de inlaat wat langer vrij, bij de meeste die ik gemonteerd heb heb ik de uitlaatpoort iets breeder gemaakt want hij is wel recht van boven maar nog wel erg small dat in tegenstelling tot JRT die gewoon rond is maar deze gaat wel extra open omdat de zuiger van boven korter is
Posted By: kok18 Re: CFX cylinder - 12/10/16 09:56 AM
Ga volgende week kijken wat ik kan vinden.Laat het wel weten of er iets uitkomt.Bedankt Cor (Kok18)
Posted By: kok18 Re: CFX cylinder - 28/10/16 07:22 PM
Even tijd gemaakt vandaag.Oorzaak van petsen in carburator opgelost.Decompressie afstelling was niet goed.Veertjes onder busjes van cyl kop weg gehaald.Hierdoor kon het veertje van decompressieboutje vaster gezet worden en werkt tuimelpunt van bediening veel vrijer.Stom,had ik moeten weten.Proefrit van 50 km gemaakt en loopt prima.Snelheid nagenoeg gelijk aan oude set,maar heeft duidelijk wel meer kracht bij wind tegen.
Omdat ik geen pakkingen meer heb wilde ik niet naar zuigerstand kijken.Komt nog, ben toch benieuwd naar die 3mm zuiger inkorten waar Joan het over had.Groet Cor (Kok18)
Posted By: FFAnders Re: CFX cylinder - 28/10/16 09:41 PM
Wat betreft dat inkorten van de zuiger, monteer de cilinder en zuiger maar dan wel met het spruitstuk eraf.
Als je de zuiger bovenin zet mag je, als je de inlaat inkijkt, niet de onderkant van de zuiger zien.
Is dat wel zo dan opent de inlaat niet volledig, opent te laat en sluit te snel.
Kortom, dan staat de inlaat maar korte tijd open en heb je minder cartervulling.
Je kunt nu ook de uitlaatpoort met b.v. een scherp geslepen spaak, aftekenen op de zuiger (in bovenste stand).
Als je de zuiger in wilt korten dan kan je zien dat je niet te dicht bij de uitlaatpoort komt, +/- 2mm, of meer, daarvandaan blijven anders kan de uitlaat langs de zuiger terugblazen, het carter in.
Posted By: kok18 Re: CFX cylinder - 29/10/16 06:28 PM
Yep,duidelijk zo.Bedankt.Groet Cor (kok18)
© Solex Forum