Solex forum
Posted By: henk3 luchtbellen - 02/10/16 03:33 PM
Hoi.
Ik heb hier een OTO die tot nog toe altijd perfect liep. Nu echter komt hij niet meer op de oude snelheid en heeft grote luchtbellen door het terugvoerslangetje.
Ik denk dus valse lucht. Bij het pompje is alles droog en pomp ook goed. Bij het carbje echter is het een nogal vettig boeltje. Een beetje zweten is normaal zegt men, maar dit lijkt wat erger. Kan er valse lucht komen bij dat nylon ringetje wat in het spruitstuk gaat? Al die vettigheid lijkt overigens te komen vanaf het koperen torentje bovenop onder de luchtfilter. Wat kan ik het beste eerst gaan proberen? Zie foto. Groet Henk.

Attached picture rsz_carbje_oto_001.jpg
Posted By: Johnnie Re: luchtbellen - 02/10/16 08:15 PM
Als je een ultra-soon reiniger hebt, daar de carburateur ff inkiepen. Meestal het horizontale doorlaatje in de carburateur.
Dit heb ik dit jaar 2 keer meegemaakt met mijn solexjes.
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 02/10/16 08:38 PM
Hoi Johnnie. Bedankt voor je reactie.
Ultrasoon-reiniger heb ik toevallig. Maar kun je me wat meer vertellen over de technische kant. Dat horizontale doorlaatje, wat is daar precies de functie van, en als dat dicht zit is dat dan ook de oorzaak van de valse lucht en de vette natte boel daar?
Groet Henk.
Posted By: Joan Re: luchtbellen - 03/10/16 06:59 AM
ja dat ziet er inderdaad niet uit, prober eens een stuk binnenkabel in je toevoer pijpje te steken, lijkt of de pomp teveel opbrengst heft en dat niet via de overloop kan wegwerken, dan moet het wel naar boven gedrukt worden uit die koperen pijp, dat de ont en beluchting is voor je carburateur ( via een inwendig labyrinth dat erin verwerkt zit want dat koper is dus hol met labyrinth om schuim tegen te houden
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 04/10/16 09:45 PM
Hoi Joan. Ook bedankt. Dat ga ik eerst proberen. Met draadje van kabel. Als dat niet helpt kan hij ook nog in de ultrasoon.
M'n zwanenhals met kamzuigertje waar je laatst aan gewerkt hebt loopt nog prima. Pas nog een rit gehad met ons clubke, 55 km, en no problems. Ik zou je misschien nog bij de Solexrace tegenkomen, maar door een kapotte auto op vakantie later thuis.
Beide heren bedankt, ik laat nog weten hoe het afloopt.
Groet Henk.
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 05/10/16 10:22 PM
Hoi. Vandaag een gitaarsnaar in het toevoerpijpje gedaan, en ging er vlot door tot in het terugvoerslangetje. Proefgereden, geen verschil. Carb eraf gehaald en in de ultrasoon gedaan. Vloeistof was eigenlijk niet vervuild, dus geen noemenswaardige vervuiling denk ik. Gemonteerd, proefrijden, geen verschil. Grote luchtbellen door het slangetje en niet goed lopen.
Met de luchtregeling wat links van het midden loopt tie beter, maar nog steeds niet o.k. terwijl voorheen ver rechts het beste liep. Met het monteren heb ik de nylon ring eerst in de carb gedrukt tot op dat randje, en toen de carb op het spruitstuk gedrukt tot hij niet verder kon en moer aangedraaid tot ik de carb nog net met de hand kon draaien. Of is het beter om het ringetje met de moer mee omhoog te schuiven.
Anyway, er is iets aan de hand. Wat zou ik nu kunnen checken?
Groet Henk.
Posted By: bij Re: luchtbellen - 05/10/16 10:55 PM
Ik lees schoonmaken in de ultrasoon. Ben nieuw hier kunnen jullie mij uitleggen wat dat is??
Posted By: John Meisters Re: luchtbellen - 05/10/16 11:14 PM
Origineel bericht van: bij
Ik lees schoonmaken in de ultrasoon. Ben nieuw hier kunnen jullie mij uitleggen wat dat is??

check even op google, zoek op ultrasoon wink
Posted By: John Meisters Re: luchtbellen - 05/10/16 11:16 PM
Bij de OTO is het belangrijk dat je het toevoerleidinkje niet te hoog in de carburateur steekt. check dat ook even wink
Posted By: Joan Re: luchtbellen - 06/10/16 06:50 AM
Origineel bericht van: bij
Ik lees schoonmaken in de ultrasoon. Ben nieuw hier kunnen jullie mij uitleggen wat dat is??

bij ultrassoon heb je een bak waartegen kristallen zijn aangeplakt waar een wisselspanning op wordt gezet met hoge freguentie, die kristallen gaan dan samenknijpen met de hoogte van deze frequentie, door dat samentrekken genereren ze druk golven die doorgegeven worden aan de (schoonmaak) vloeistof die je in dat bad doet waarin dan weer drukpulsen ontstaan en het bad eigenlijk inwendig aan het golven is, deze mechanische actie "ramt" allerlei vuildeeltjes los die dan door het schoonmaakbad worden opgenomen, de drukgolven kun je meestal ook horen .
Posted By: Joan Re: luchtbellen - 06/10/16 10:59 AM
Origineel bericht van: ErikJ
Ik zie ook al een andere reden waarom de Solex het niet lekker zal gaan doen. Links onder de sproeier zie je het messing gedeelte van je gasschuif wat niet hoort. Hier zit normaal gesproken een klein rond plaatje ingeperst om dit luchtdicht te maken. Ik los dit op door een stukje blik van bijv. een knakworst dekseltje precies in de juiste diameter te knippen zodat dit precies op het hele dunne randje ligt in de opening. Vervolgens gebruik ik 2 componenten lijm van bizon en giet ik dit over het dekseltje heen mooi vlak met voorkant en laat ik dit een nacht uitharden. Ook wat John zegt is het belangrijk dat de koperen leiding die de carburateur in gaat op de goede hoogte zit. Er moet namelijk een mooi geleidelijk stroompje benzine door je retour slangetje lopen. Probeer dit maar eens wink

er zijn carburateurs met en zonder dekseltje, in principe maakt het niet uit of er wel of geen zit, de speling in het huis is zodanig dat dat piepkleine beetje lucht er niet toe doet , bij een 3800 waar het precies omgedraaid zit ( de niet bediende kant zit daar aan de achterkant) is het 1 groot lekfeest van extra lucht, daar loont het vaak wel de moeite om eens wat dicht te maken, scheelt ook vuil in het motortje ( dat meegezogen wordt van buiten af)
Posted By: FFAnders Re: luchtbellen - 06/10/16 11:31 AM
Bubbels in de retour kunnen ook ontstaan door een minimale lekkage aan de zuigkant van de pomp.
Lucht is "dunner" dan benzine dus je hoeft niet meteen lekkage te zien bij de pomp.
De onderste wartel kan iets lekken of de pompbodem is niet vlak meer.
De pompbodem kan je vlakken door een stuk waterproof schuurpapier op een glasplaatje (is vlak) te leggen en dan het pompje hierop te schuren (kruislinks of 8-jes draaien).
Als je dat kort doet kan je aan de bodem zien of deze wel of niet vlak is, zoniet dan nog even doorschuren totdat het vlak egaal is.
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 06/10/16 10:02 PM
Bedankt allen. Ik ga een en ander uitproberen, een ding tegelijk. Al vraag ik me dan wel af, stel dat het toevoerleidinkje te hoog zou zitten liep hij daar eerst wel goed op. Zo ook met het "missende" ronde plaatje. Hij liep eerst ook goed zonder. Maar, ik ga beginnen met dat leidinkje, dan testen. Bij geen verbetering rond plaatje maken. Joan zegt geen verschil, ook carbs zonder plaatje. Dat neem ik direct aan. Erik goede ervaringen met die oplossing, dus ga ik dat eventueel ook proberen. Toch iets bij het pompje kan natuurlijk ook nog inderdaad. Nou nog even wat tijd maken, misschien zondagmiddag. Eerst zondag even naar het beursje in Berlicum.
Ik laat nog weten hoe het vordert, groet henk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: luchtbellen - 06/10/16 10:21 PM
Ik ga wel met FF mee. Heb ook wel eens bubbeltjes gehad en toen ook via een heel klein lekje van het pompbodemplaatje. Gevlakt en een mooi straaltje tot gevolg. We horen het wel.
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 09/10/16 04:59 PM
Hoi. Toevoerleidinkje 1 cm laten zakken. Proefgereden en geen verschil. Carbje er weer afgehaald en zo'n rond plaatje geknipt om in dat gat vast te lijmen. Baat het niet dan schaad het niet. Erik, kan dat ook met lockbond van Bison? Die heb ik toevallig staan. Zoniet haal ik die 2 componentenlijm. Er zit trouwens geen tonnetje op de leiding aan de kant die in de carb gaat. Hoort daar geen tonnetje te zitten? Als ik in dat gat kijk zit daar wel iets in, zie foto.
Groet Henk.

Attached picture rsz_inlaat_carb_005.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: luchtbellen - 09/10/16 06:23 PM
Daar hoort zeker een kunststof knelring in, die je om de leiding doet en met de wartel aandraaien.
Ik denk ook dat er iets inzit. Een oude kwelling?
Met een haakje eruit pulleken.
Posted By: FFAnders Re: luchtbellen - 09/10/16 11:36 PM
Laat de knelring er maar inzitten en steek de brandstofleiding maar weer terug.
De uitstroom van de leiding moet halverwege de overloop en de sproeier zitten, komt niet op een milimeter maar daar tussenin is de goede hoogte.
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 15/10/16 02:50 PM
hoi.
Dat gat dichtgemaakt met 2 componentenlijm. Proefgereden en geen verschil in de luchtbellen.
Alles weer losgehaald, en nu het pompje maar checken dan. Pompbodem wat gevlakt op glasplaatje met waterproef schuurpapier.
Eerst had ik die stift er boven uitgedraaid. Motortje n keer rondgedraaid en toen gutste er dus benzine uit dat stiftgat. Hoort er ook n kogeltje onder die stift te zitten? Als dat zo is is tie nu weg. Er zijn toch pompjes met 1 of 2 kogeltjes?
Welke heb ik? Als ik het pompje schud hoor ik er wel een tikken.
Zie foto.
Groet henk.

Attached picture rsz_oto_pomp_los_005.jpg
Posted By: FFAnders Re: luchtbellen - 15/10/16 05:30 PM
Je hebt een pompje met 2 kogeltjes.
Die pompjes met een kogeltje die zijn er wel maar die zijn niet compleet, er horen er 2 in. wink

Attached picture werking_brandstofpomp_1.jpg
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 17/10/16 09:47 PM
Hoi FF.
Bedankt voor je reactie, maar de vraag blijft hetzelfde. Hoort er onder die stift een kogeltje? Op die tekeningen lijkt het van wel, maar ik vind ze niet zo duidelijk.
Groet Henk.
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 17/10/16 09:57 PM
Net even het zoekeiland gebruikt en ik zie dat er al een hoop info op staat over pompjes en de kogeltjes.
Ik was dus wat te snel met vragen.
Groet Henk.
Posted By: FFAnders Re: luchtbellen - 17/10/16 10:18 PM
Goed bezig, er is heel veel informatie maar je moet het wel weten te vinden wink
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 19/10/16 05:30 PM
Hoi.
Ik weet nu dus dat er onder die stift n kogeltje hoort. Is besteld. Blaas zuigtest.
Het onderste gat kan ik blazen, en niet zuigen. Dat is ok dus. Het bovenste gat kan ik niet blazen en ook niet zuigen,[zonder kogeltje onder de stift dus]. Klopt dit?
Groet Henk.
Posted By: John Meisters Re: luchtbellen - 19/10/16 07:19 PM
Zonder kogeltje zou je moeten kunnen blazen čn zuigen. Vreemd confused
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 19/10/16 09:54 PM
Hoi John. Ja ho, wacht even. Dit is met de stift erin gedraaid.
Als ik de stift eruit draai kan ik in het onderste gat alleen blazen en niet zuigen[hetzelfde dus]. Maar dan in het bovenste gat kan ik blazen en zuigen.
Klopt t zo wel?
Groet Henk.
Posted By: John Meisters Re: luchtbellen - 20/10/16 06:20 AM
Dan lijkt mij de stift te lang... foto?
Posted By: Joan Re: luchtbellen - 20/10/16 06:49 AM
Origineel bericht van: john meisters
Zonder kogeltje zou je moeten kunnen blazen čn zuigen. Vreemd confused

je moet wel de pomp los hebben liggen voor deze test want bij de blaas zuig proef voor het bovenste gat heb je wel de instroming nodig via het gat aan de achterkant waar normaliter het membraan zit , die je dan ook moet verwijderen, willen nog wel eens aangekleefd blijven zitten. Voor de onderkant maakt het niet uit want met blazen gaat het altijd goed en met zuigen lukt het ook wel als de bovenste kogel niet zijn best doet
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 20/10/16 10:13 PM
Hoi weer.
Joan, ja pompje is eraf en de test goed uitgevoerd. Kogeltje heb ik besteld en ook pompbodemplaatje en membraam. Dan alles maar ineens vernieuwen, kost ook geen vermogen en de bestaande spullen als reserve. Als het nieuwe kogeltje erin zit doe ik de test weer.
John, foto van de stift staat al in de berichten een stukje terug.
Pompbodemplaatjes zijn er met verschillende diameters van het gaatje zag ik onlangs bij iemand die er een stel had liggen. Wat is het verhaal daar achter??
Groet Henk.
Posted By: Joan Re: luchtbellen - 21/10/16 06:37 AM
het verhaal erachter is dat er verschillende carteres zijn waarhet aanleg vlak meer of minder diep ligt en/of waar er in het midden rond het centrale gat een opstaande ( centreer) rand staat die moet dan IN de pompbodem vallen. veelal heft men dat niet in de gaten en monteert op zo een carter een nieuwe bodem die alleen maar met kleine gaten komen, resultaat je drukt de bodem bol
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 21/10/16 09:53 PM
Hoi Joan. Tanx, duidelijk. Ga ik ook nog even checken hoe dat bij deze is.
Wordt vervolgd, groet Henk.
Posted By: henk3 Re: luchtbellen - 25/10/16 04:09 PM
Het wordt steeds vreemder, ik snap er niet veel meer van.
Kogeltjes waren gearriveerd. Een kogeltje in het stiftgat gedaan, en nu kan ik de stift er niet meer helemaal indraaien. Stift heeft aan beide kanten evenveel draad.
Pompje ook in de ultrasoon gedaan, en nu kan ik met de test in het bovenste gat alleen nog maar met veel kracht een beetje zuigen en blazen, eerst ging dit veel gemakkelijker.
Verder, als ik het stiftgat met een vinger dichthoud totaal niet meer blazen of zuigen.
Aan de achterkant in het membraamgat hoort toch een stukje buisje zichtbaar te zijn, maar dat loopt nu door???
zie foto. Ik snap er niks meer van.
Groet henk.

Attached picture rsz_versie_2_en_pompje_006.jpg
Posted By: solexnl Re: luchtbellen - 25/10/16 04:18 PM
Is het middelste kogeltje niet klem komen te zitten doordat de stift is aangedraaid met een waarschijnlijk te grote kogel ?

Han
Posted By: Joan Re: luchtbellen - 26/10/16 06:26 AM
aan de foto te zien lijkt het net of de plasticjes er verkeerd om in zitten bij mij zie ik steeds aan de onderste 3 vingertjes omhoog komen waar het kogeltje in ligt en van de bovenste een dun pieletje om het onderste kogeltje tegen te houden hier zie ik bij de onderste een kegeltje omhoog komen. Als ik bovenin het boutgat kijk zie ik ZONDER kogeltje idem dito een kuiltje voor mijn kogeltje en ook weer die 3 vingertjes die omhoogsteken maar bij deze niets te doen hebben want de wand van het huis houd de kogel wel tegen, ook voldoende dikke koperen ring onder de bout steken niet zo een heel duntje die bij de laatste types als carterbout ringetje werden geleverd
© Solex Forum