Solex forum
Ik las vandaag een artikel over het toevoegen van een 0,1 tot 0,2 % aceton aan benzine. (0,2 % is 2 ml per liter)
De aceton zorgt er blijkbaar voor dat de oppervlaktespanning van de benzine naar beneden wordt gedrukt.
Hierdoor verneveld het mengsel beter in de brandstofkamer waardoor men een volledigere verbranding krijgt.
Of dit alleen geldt bij automotoren of mogelijk ook positief zou werken in de carburateur van een solex is nu dus de hamvraag!
Mogelijk kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

P.S. Ik zal gewoon eens een testje gaan doen, baat het niet, dan schaadt het niet wink

Origineel bericht van: RedFox


P.S. Ik zal gewoon eens een testje gaan doen, baat het niet, dan schaadt het niet wink



Ja mooi, dan kun je ons hopelijk iets zinnigs zeggen wink
ik heb een hekel aan aceton want het stinkt, ik krijg er hoofdpijn van en het lost alles op en dat percentage ?
die oppervlakte spanning is al helemaal niets, niet ergens gelezen dat ze dit voor injectie systemene toepassen ?
Behalve hoofdpijn en andere effecten op je zenuwsysteem, zou ik het ook niet doen.
-De natuurkunde over het verlagen van de dampspanning is al heel lang bekend en ongetwijfeld al vele malen geprobeerd. Dat een en ander niet standaard procedure is nu, komt wellicht doordat de probeersels weinig effect hebben opgeleverd.
(het US programma Mythbusters schijnt de theorie al eens ontzenuwd te hebben)
-Aceton heeft de eigenschap van alles op te lossen. de garantie op je membraampje, pakkingen enz, vervalt waarschijnlijk als je aceton hebt gebruikt.
-Wat is het effect van aceton op de smerende eigenschappen op je olie? Als deze ook beter vervliegt heb je waarschijnlijk minder smering?

Voor 0,1 km snelheidwinst plus hoofdpijn zou ik het wel weten.
Er wordt best veel geschreven over aceton bijmengen.
Wat ik tot nu toe lees, werkt het. (en wist het ook al)

Maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Tank V-power van Shell. Daar zit een middel in wat aceton ook doet.
De 102 heeft blijkbaar ook zoiets erin zitten.

Dus 2 tanken en dat heeft het effect.


Alle bovenstaande te hebben gelezen heb ik het nog eens heroverwogen.
Ik denk alsnog dan niet de test met de aceton te gaan doen (beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald).
Ben hier nu eigenlijk zeer tevreden met de Competition 102 met een 1:40 smering Castrol A747 waarbij het lekkere geurtje op de koop toe!
Morgen een nieuwe 10 liter op voorraad, dan ook eens testen en kijken wat 1:50 gaat brengen.
Inmiddels recentelijk zo'n 650 km gereden met de 1:40 mengsmering en het blokje loopt als een tierelier.
Origineel bericht van: RedFox
Alle bovenstaande te hebben gelezen heb ik het nog eens heroverwogen.
Ik denk alsnog dan niet de test met de aceton te gaan doen (beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald).
Ben hier nu eigenlijk zeer tevreden met de Competition 102 met een 1:40 smering Castrol A747 waarbij het lekkere geurtje op de koop toe!
Morgen een nieuwe 10 liter op voorraad, dan ook eens testen en kijken wat 1:50 gaat brengen.
Inmiddels recentelijk zo'n 650 km gereden met de 1:40 mengsmering en het blokje loopt als een tierelier.

Ja met die 102 rijdt de solex perfect en ! de tankdop gaat weer normaal los zonder al dat gewring.
Prima om te lezen dat jij ook goede ervaring hebt met de 102 Ad.
Met welke olie en hoeveel % meng je?
Origineel bericht van: RedFox
Prima om te lezen dat jij ook goede ervaring hebt met de 102 Ad.
Met welke olie en hoeveel % meng je?


Al jaaaaaren Castrol power RS en 1:40/45
Bevalt goed, geeft geen problemen.
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: RedFox
Prima om te lezen dat jij ook goede ervaring hebt met de 102 Ad.
Met welke olie en hoeveel % meng je?


Al jaaaaaren Castrol power RS en 1:40/45
Bevalt goed, geeft geen problemen.
Ik ga deze week eens een test doen met 1:45 en 1:50 Castrol A747, even voorzichtig want het is wat schraler dan de laatste 650km met 1:40.
Deze ricinusolie zou een houdbaarheidsdatum van 2 à 3 maanden hebben na het openen van de bus.
Ook moet er je niet meer van aanmaken dan wat je binnen een week verbruikt.
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Deze ricinusolie zou een houdbaarheidsdatum van 2 à 3 maanden hebben na het openen van de bus.
Ook moet er je niet meer van aanmaken dan wat je binnen een week verbruikt.
Er wordt heel wat geschreven over deze olie Ali grin
In onze racetijd gebruikten wij omdat we het gratis kregen die Castrol raceolie rook niet alleen lekker maar smeerde ook goed na een race lieten wij het gewoon weglopen bij de oude olie de bromnozems in onze buurt vingen dat op en heel den haag stonk naar de ricinus gr Hans Welp
Origineel bericht van: hanswelp
In onze racetijd gebruikten wij omdat we het gratis kregen die Castrol raceolie rook niet alleen lekker maar smeerde ook goed na een race lieten wij het gewoon weglopen bij de oude olie de bromnozems in onze buurt vingen dat op en heel den haag stonk naar de ricinus gr Hans Welp


Stoute jongen was je toen he Hans.

Ik blijf het zeggen Castrol rules the World. laugh
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Deze ricinusolie zou een houdbaarheidsdatum van 2 à 3 maanden hebben na het openen van de bus.
Ook moet er je niet meer van aanmaken dan wat je binnen een week verbruikt.
Er wordt heel wat geschreven over deze olie Ali grin
Ik wacht met veel belangstelling jouw ervaring verder af Geert. smile
Originally Posted By AlienSolexfiend
Originally Posted By RedFox
Originally Posted By AlienSolexfiend
Deze ricinusolie zou een houdbaarheidsdatum van 2 � 3 maanden hebben na het openen van de bus.
Ook moet er je niet meer van aanmaken dan wat je binnen een week verbruikt.
Er wordt heel wat geschreven over deze olie Ali grin
Ik wacht met veel belangstelling jouw ervaring verder af Geert. smile
Inmiddels heb ik er ca 1.200 km mee gereden zonder enig probleem, combinatie Competition 102 met 1:40 Castrol A747.
Wel een paar druppels olie op de grond na afloop van rit die via uitlaatgas en spatlap komen.
© Solex Forum