Solex forum
Posted By: PeterR Gas/remkabel - 30/04/14 03:31 AM
Hallo allemaal, ben nieuw hier.
Ik ben voor een vriend (die weinig tijd heeft) een solex 3800 aan het opknappen (technische gezien).
Nu het probleem:
Er was los een gas/rem hendel meegegeven met 1 kabel bediening. Nu blijkt zo'n hendel met 2 kabels voor mij moeilijk te vinden is. (het stuur heeft 2 gaten) . Nu blijkt ook de optie te zijn om de remkabel via de gasklep bediening te laten lopen. Is hier een set voor te koop of moet ik gewoon zelf een grijze buiten en los een binnenkabel kopen en op maat maken.

Probleem 2 , heeft iemand een linkje met hoe je een solex RDW goedkeuring kan krijgen. Het is namelijk een franse solex.

Alvast bedankt voor de moeite, Peter
Posted By: AlienSolexfiend Re: Gas/remkabel - 30/04/14 03:42 AM
Van harte welkom Peter.

Ja, bij deze bedien je rem en gas met twee kabels.
Het onderste blokje is voor de rem.



Mooier zijn de ouderwetse hendels, maar hoe dat precies werkt, weet ik niet.

Posted By: PeterR Re: Gas/remkabel - 30/04/14 03:53 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Van harte welkom Peter.

Ja, bij deze bedien je rem en gas met één hendel.
Het onderste blokje is voor de rem.



Mooier zijn de ouderwetse hendels, maar hoe dat precies werkt, weet ik niet.



Dat zou ik zonde vinden, die oude hendels hebben wel iets.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Gas/remkabel - 30/04/14 03:55 AM
Ik was ff verstrooid, het zijn twee kabels.
Posted By: John Meisters Re: Gas/remkabel - 30/04/14 04:08 AM
Origineel bericht van: PeterR
Hallo allemaal, ben nieuw hier.
Ik ben voor een vriend (die weinig tijd heeft) een solex 3800 aan het opknappen (technische gezien).
Nu het probleem:
Er was los een gas/rem hendel meegegeven met 1 kabel bediening. Nu blijkt zo'n hendel met 2 kabels voor mij moeilijk te vinden is. (het stuur heeft 2 gaten) . Nu blijkt ook de optie te zijn om de remkabel via de gasklep bediening te laten lopen. Is hier een set voor te koop of moet ik gewoon zelf een grijze buiten en los een binnenkabel kopen en op maat maken. [/color] buitenkabel van hendel naar bovenkant carburateur plaatsen, en een buitenkabel van onderkant carburateur naar voorrem. Binnenkabel door remgreep steken (peernippel) en in buitenkabel geleiden. Bij carburateur een lus maken om het ronde schijfje en in de onderste buitenkabel steken. Bij voorrem door gaatje van spanner steken, op maat knippen en aanspannen. Als alles strak zit, schroefje van ronde schijfje vastdraaien en klaar.

Probleem 2 , heeft iemand een linkje met hoe je een solex RDW goedkeuring kan krijgen. Het is namelijk een franse solex. [color:#FF9900]

http://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Keuringsafspraak-maken-.aspx

Let op: geen framenummer? Kies dan de optie VIN aanbrengen oid.
Franse solex... Ze kunnen moeilijk doen... Ouder dan 30 jaar. Speciale keurmeester nodig.
Tip: rij er eerst langs en bespreek het daar even.

Alvast bedankt voor de moeite, Peter
Posted By: PeterR Re: Gas/remkabel - 30/04/14 05:36 AM
John , charmante oplossing! voor het gas.

Hopelijk kan ik iets vinden bij het RDW. Heb nog geen framenummer kunnen vinden...

Peter
Posted By: John Meisters Re: Gas/remkabel - 30/04/14 10:06 AM
Hoogstwaarschijnlijk zit er geen framenummer in.
Zoek goed bij het balhoofd en zadelbalk bovenaan.

Keuren kost ca 162,20 en het nummer kost ca. 84 euro frown
Posted By: PeterR Re: Gas/remkabel - 30/04/14 10:13 PM
Ik heb gisteravond me wild gezocht maar geen framenummer kunnen vinden. Dat wordt dus een dure hobby, maar ja hobby's kosten geld.

Gashendel; Ik ga het proberen met oplossing van John, mocht dat niet lukken kan ik altijd die van Alien nog kopen.
Dus vandaag even shoppen.
Posted By: John Meisters Re: Gas/remkabel - 01/05/14 12:20 AM
Origineel bericht van: PeterR
Ik heb gisteravond me wild gezocht maar geen framenummer kunnen vinden. Dat wordt dus een dure hobby, maar ja hobby's kosten geld.

Gashendel; Ik ga het proberen met oplossing van John, mocht dat niet lukken kan ik altijd die van Alien nog kopen.
Dus vandaag even shoppen.



Mijn oplossing is gewoon zoals het origineel zit wink
Lukt dat niet: draaigas is eigenlijk veel fijner, maar helaas zijn de nostalgische grepen dan weg. frown
Posted By: AlienSolexfiend Re: Gas/remkabel - 01/05/14 02:09 AM
Er zijn er toch ook om te draaien bij die omgekeerde hendels??
Posted By: John Meisters Re: Gas/remkabel - 01/05/14 03:09 AM
ja, flutsysteem. Dan beter mijn beste methode, iets meer werk maar werkt super!

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/showflat/Number/99336/Searchpage/1/Main/6252/Words/buxy/Search/true/Re:_Wat_heb_je_vandaag_aan_de_#Post99336
Posted By: Kemon Re: Gas/remkabel - 01/05/14 03:24 AM
Hallo,

Heb je hier al gezocht?
Daar staat bij Franse Solexen n.l vaak het framenummer.

Attached picture Knipsel.PNG
Posted By: John Meisters Re: Gas/remkabel - 01/05/14 01:47 PM
Origineel bericht van: Kemon
Hallo,

Heb je hier al gezocht?
Daar staat bij Franse Solexen n.l vaak het framenummer.

Helaas niet bij een 3800 frown
Posted By: PeterR Re: Gas/remkabel - 12/01/15 08:48 PM
Zo lang geleden, maar nu eindelijk loopt het machientje, alleen de opbrengst van de benzine pomp is matig, ik zie bij vollast amper iets lopen door de overstroombuis. Heb de zetels vd kogeltjes benzine pomp als schoongemaakt en met een boortje voorzichtig met de hand proberen schoon te maken , heeft iets geholpen maar de onderste blijft lekken.

Oja, dat met die remhendel gas geven is een heel mooie oplossing.
Posted By: PeterR Re: Gas/remkabel - 12/01/15 08:51 PM
Nog een ding, er zal een framenummer moet worden ingeslagen, hele frame is uit elkaar geweest, maar niets te vinden.
Posted By: Joan Re: Gas/remkabel - 12/01/15 09:35 PM
Dat word dan een kostbare extra handeling en daar is ook veel plaats voor nodig want hij word gegraveerd, heel lang nr en met "RDW" dwars ervoor en erachter zodat er met het nummer niet geknoeid kan worden onderop de balhoofd framebuis is een optie.
Bij een van mijn zundappd de tank eraf moeten halen en plaats maken op de buis naar het balhoofd toe, spuitbus blanke lak meenemen want de verf gaat ermee aan
© Solex Forum