Solex forum
Posted By: HJWSpan Ik heb een solex, ik snap er alleen niks van - 04/11/12 11:04 PM
Goede middag deze prachtige Zondag!

Sinds kort heb ik een Solex, gekregen van mijn tante, deze had hem al weer 10 jaar in de kelder staan. Ze vroeg een tijd terug of ik hem wilde en heb hem laatst uit Eindhoven opgehaald en vervoerd naar Vlieland.

Nou werk ik hier als Fietsenmaker dus heb al even een blik geworpen op de machine, maar heb geen idee wat slim is.
Met enige moeite hebben we beweging gekregen in het motortje maar ik durf hem niet zomaar te starten.
Is een revisie een goede optie en zo ja waar moet ik dan beginnen. Heb al wat rond gekeken maar ik word niet veel wijzer op hoe ik wel of niet te werk moet gaan wat ik juist wel of juist niet moet doen.

Alle hulp is welkom. Het is een vrij oude machine!
Welkom hier.
Hier is al veel over gesproken. In zoeken kun je veel terug vinden.

Nee niet zomaar starten. Je kunt daardoor veel schade hebben.
Een revisie is waarschijnlijk wel nodig.
Maak eerst eens een fototje en plaats die hier.
Welk type is het?

Lees je eerst in. En ga voorxichtig te werk. Je maakt snel stukken en dat is zonde.

Wat wil je ermee?
Je bent hier in ieder geval op het goede adres!

Wat Alfons al zei: niet starten voordat je meer weet! Je kunt veel kapot maken terwijl dat niet nodig hoeft te zijn als je eerst even het geduld hebt om de boel te inspecteren.

- Plaats een foto van de Solex zodat de kenners hier een advies kunnen geven.
- Revisie hoeft niet nodig te zijn maar dat weet je pas als je de binnenkant bekeken hebt. Moeilijk is dat niet en als je foto's plaatst wil iedereen je hier helpen.
Ik heb de solex gekregen en wil hem graag gaan gebruiken hier in de buurt, misschien dat ik even rondvraag naar mensen hier die er meer van weten.

Zitten veel mensen op het eiland die van Solexen houden
Hier is hij dan, een leuke 'kleine' solex


het nummer wat ik ontdekt heb op de SOlex is


Achterzijde, het glaasje onder het achterlicht is gebroken tijdens het transport


Motor zonder het bovenste kapje en Bougie, hij draait maar zeer zwaar




Velgremmen die schreeuwen om nieuwe blokjes


Leuk gereedschapssetje en mooie lederen fietstassen achter het rode lederen zadel.


2 Hutchingson banden uit Frankrijk


Voornaaf van het beestje, simpel maar best mooi met de ringen aan de buitenzijde


De trappers zien er niet helemaal correct uit


Achternaaf is naar mijn idee origineel
[img]http://i38.photobucket.com/albums/e106/nitm2k/Solex/SOlex13.jpg[/img]
Mooi "solexje".
wat betreft de remblokjes , dat ene blokje linksachter ziet er op de foto niet versleten uit.
Ikzelf ben nogal zuinig met dit type blokje.
Ze remmen (redelijk) goed ,slijten niet snel dus haan lang mee.
Sommige nieuwe typen blokjes zijn vaak te zacht en te soepel.
Ze floepen makkelijk uit het blokhoudertje en willen nogal eens herrie maken tijdens remmen.
Met een stanley-mes snij ik de uitstekende randjes van het blokje zodat de band niet geraakt wordt.

Wat dat zwaar ronddraaien betreft :misschien dat er ooit eens een verkeerde mengolie is gebruikt waardoor de binnenboel wat aan elkaar kleeft door een stroperige substantie.
Ik ben nu met een motortje bezig (ander merk) waarbij het tandwielcarter gevuld is geweest met Lijnolie crazy .
Deze olie is ingedroogd waardoor bronzen lagerbussen en de kogellagers niet meer rondgingen.
Sommigen gebruikten ook wel eens slaolie ,ook dat dikt in tot een stroperig papje (na lang stilstaan).

Wanneer je het carterdeksel eraf haalt kan je zien hoe de binnenkant eruit ziet ,ook de zilinder en zuiger.
Kan je gelijk alles goed schoonmaken ,kan nooit kwaad na jaren stilstand.
Is het een goed idee de motor dan van te voren van de Solex te halen?
De motor hoeft er niet persé af als je de cilinder en carterdeksel eraf haalt.
Een los motortje op de werkbank werkt ook niet prettig tenzij je er een een hulpstuk voor maakt zoals de
"Plank van Joan" .
Zie eerste afbeelding , tweede bericht.
ik zou het motortje ook erop laten zitten en de complete Solex op de workmate zetten, voorwiel inklemmen en je hebt de perfecte werkhoogte (voor mijn lengte althans). Of inderdaad de plank van Joan. Ik heb zelf een balk (de balk van John laugh ) die kun je als het nodig is 90 graden draaien, ook handig. wink

Haal ook meteen het vliegwiel eraf, draai de spoel los en laat die drogen ( een weekje of wat op de verwarming of een nachtje in de oven op ca 70 graden).

Hulp nodig? Op deze site vind je echt alle info, is wel soms even zoeken, en opnieuw vragen mag ook wink succes!
Leuke Solex hoor.
Effe een geintje tussendoor. Ik vind de banden mooi zwart. laugh
Misschien uit Belgie? Dat ging vroeger heel makkelijk, kenteken bestond nog niet wink

Ik had vrienden uit Maastricht die reden op Royal-Nords, net over de grens gekocht voor een prikje.
Origineel bericht van: ghostrider
Is je tante van Franse afkomst ?


Mijn tante heeft op veel plaatsen gewoond, London, Signapour en inderdaad ook in Frankrijk, wanneer ze hem aangeschaft heeft weet ik niet precies, ze heeft hem wel al een hele tijd!

Bij de Solex kreeg ik ook nog een Franse fiets, die het bewonderen waard is.


Mocht iemand toevallig meer weten over de fiets of toevallig een passend achterlichtje hebben, dan hoor ik dat graag!
Rare mensen die Fransen, motor voorop, dynamo achterop wink
Weet je wat er gebeurt als de dynamo niet al te vast zit en onder het rijden tussen de spaken schiet?? sick
Origineel bericht van: HJWSpan
Origineel bericht van: ghostrider
Is je tante van Franse afkomst ?


Mijn tante heeft op veel plaatsen gewoond, London, Signapour en inderdaad ook in Frankrijk, wanneer ze hem aangeschaft heeft weet ik niet precies, ze heeft hem wel al een hele tijd!

Bij de Solex kreeg ik ook nog een Franse fiets, die het bewonderen waard is.


Mocht iemand toevallig meer weten over de fiets of toevallig een passend achterlichtje hebben, dan hoor ik dat graag!


wel een heel mooie motobecane fiets ( moederbedrijf van mobylette en ook even van solex.
die achterlichten zijn veel gebruikt oa bij peugeot bromfietsen maar ook op veel andere fietsen
Origineel bericht van: FFAnders
Weet je wat er gebeurt als de dynamo niet al te vast zit en onder het rijden tussen de spaken schiet?? sick


Dan heb je geen licht meer grin
Origineel bericht van: roel54
Origineel bericht van: FFAnders
Weet je wat er gebeurt als de dynamo niet al te vast zit en onder het rijden tussen de spaken schiet?? sick


Dan heb je geen licht meer grin

In dat geval is mijnheer of mevrouw fietsenmaker niet goed bezig, als deze het wiel in slaan klapperen ze lekker tegen de spaken, wat ik niemand kan aanraken :P
Origineel bericht van: solexnl
Rare mensen die Fransen, motor voorop, dynamo achterop wink

zie je wel vaker ( alleen die dynamo dan).
Dat wij hem voorop hebben is alleen maar omdat we te lui zijn om af te stappen, kunnen we hem onderweg aan schoppen als het in 1 keer donker word ( of we zien "oom" agent achter die boom op de loer liggen)
technisch gezien is er geen enkele reden om hem voor te monteren of het moet zijn omdat je achter spatschermen aan het spatbord heb hangen.
De beste dynamos zijn nog wel de wielnaafdynamos ben je van alle gezeur af
Maar die hadden ze toen deze fiets gemaakt werd geloof ik nog niet...
OK, weer wat geleerd !
Dat van die fiets dat klopt wel maar het woordje (gekregen absoluut niet)
Hievoor had ik toen toch echt wel een paar radio s moeten repareren .
Hallo heren, vorrige week heeft een collega het blokje onder handen genomen.
De kop zat nog al vast en na al het werk hebben we nu een nieuwe zuiger nodig, de oude had een breuk onder in en zat vreselijk vast. ook is de stang waar deze aan zat gebogen die moet ook vervangen worden. Dus wellicht is een set van zuiger en drijfstang een goed idee, waar kan ik deze het beste kopen?
Er zijn talloze adressen en ik ben een groot fan van goed spul. Bij Solexnoord had ik al pakkingen gekocht maar ik zie dat er nog al wat mogelijkheden zijn en hoe orgineler hoe beter lijkt me.

Ik hoor graag wat u allen denkt!
Voor een nieuwe kamzuiger en drijfstang kan je bij
http://www.solex-onderdelen-limburg.nl/bedrijfsgegevens informeren.
Die heeft nog wat van de oudere motoren liggen.
Ik meen dat jou Solex van het type 660 is.

Wat ik niet begrijp is dat er wel wat beweging in de motor zat maar dat er nu toch veel moeite is gedaan om de cilinder eraf te halen.
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dat van die fiets dat klopt wel maar het woordje (gekregen absoluut niet)
Hievoor had ik toen toch echt wel een paar radio s moeten repareren .

OK weer wat geleerd
Ik heb ooit van mijn vader wel een fiets gekregen toen ik 15 werd, en hoe ik ook aandrong om dat geld te bewaren tot ik 16 was om bij het geld voor een brommer te kunnen leggen, daar kwam niet van in, mijn Vader vond dat zijn kinderen recht hadden op een goede nieuwe fiets om heel lang mee te doen.
Hoe zonde ik dat toen ook vond. Ik rijd er nu nog regelmatig mee hoewel ik hem op een gegeven ogenblik redelijk gesloopt had met een ongeluk en met post "lopen" in de vakantie s.
Een "Magneet" origineel groen, na restauratie zwart
Het eerste gedeelte wilde het geheel zomaar bewegen maar hoe verder alles kwam hoe moeilijker het werd, onder de prachtige bovenkant van de kop zat nog al wat rotzooi. Dit was ook iemand die veel meer ervaring heeft met brommers dus wat ik los noemde vond hij toch nog aardig zwaar. Zelfs nu dit allemaal los is vond hij dat het vliegwiel nog aardig stroef loopt.
Met veel moeite en een aantal bouwen die we langzaam aangedraait hebben kregen we hem zover:



Daarna hebben we een pully trekker gebruikt om hem het laatste stuk er af te krijgen
Bijzondere foto.

Wanneer je het carterdeksel losmaakt, kan je de drijfstang losmaken van de krukas en de cilinder met zuiger en drijfstang losnemen.
Nu had je de zuiger misschien ook naar boven toe eruit kunnen halen.
Dat had een mooie optie kunnen zijn, maar aangezien er een stuk gebroken was van de zuiger denk ik dat hij dan alsnog vervangen had moeten worden.
Ik ben al lang blij dat ik hulp krijg, dit zou mij zomaar nooit lukken!
Goed kijken ; dan kun je het de volgende keer zelf smile
Origineel bericht van: HJWSpan
Dat had een mooie optie kunnen zijn, maar aangezien er een stuk gebroken was van de zuiger denk ik dat hij dan alsnog vervangen had moeten worden.
Ik ben al lang blij dat ik hulp krijg, dit zou mij zomaar nooit lukken!


Altijd prettig met wat hulp als je er zelf ff niet uitkomt.
OP dit Forum staat heel veel beschreven over hoe iets te demonteren en te monteren.
Hoe er een stuk van de zuiger afbreekt en een kromme drijfstang , is mij een raadsel.
Mogelijk door een eerder , mislukte reparatie poging ??
Als je iets niet zeker weet, gewoon vragen.
Niemand is geboren met een handleiding "Solexreparatie en onderhoud"in zijn geheugen.
Daarbij, alles is te leren.
Origineel bericht van: FFAnders
Bijzondere foto.

Wanneer je het carterdeksel losmaakt, kan je de drijfstang losmaken van de krukas en de cilinder met zuiger en drijfstang losnemen.
Nu had je de zuiger misschien ook naar boven toe eruit kunnen halen.

inderdaad dat is het mooie van solex dat je de combinatie los kan halen en dan het probleem niet bij het complete blok neerlegd. Deze ervaring heeft me geleerd om andere merken blokken, waar geen onderdelen voor zijn en de zuiger van vast zit ook zoveel mogelijk te demonteren mogelijk zelfs de krukas al uit het carter met de cylinder combinatie nog eraan om maar zoveel mogelijk te redden en niet te werken volgens een monteurshandleiding die geschreven is voor regulier onderhoud en waar in staat "verwijder eerst onderdeel A ga dan pas verder met B om bij C aan te komen"
het zijn maar 2 schroefjes uitdraaien en 2 schroefjes een slag los, en klaar. wink
John,
Wat een goed idee van die Workmate. Heb zo'n ding al 10 jaar in de garage hangen en zit altijd op mijn knieen rond mijn Solex.Heb je nog aanp[assingen gedaan aan die workmate?? Sta open voor goede tips.
Bedankt alvast
Groeten
Eric
Origineel bericht van: Niettehard
John,
Wat een goed idee van die Workmate. Heb zo'n ding al 10 jaar in de garage hangen en zit altijd op mijn knieen rond mijn Solex.Heb je nog aanp[assingen gedaan aan die workmate?? Sta open voor goede tips.
Bedankt alvast
Groeten
Eric

Handig zo`n workmate

Gemakkelijke motor ophangplank
Bedankt Ad! Duidelijke foto's Gemak dient de mens!!
Groeten en bedankt voor de moeite!
Eric
Er zijn er ook die het hele spul aan het dak hangen....

Ik zit te denken me een plooibare workmate aan te schaffen.
Is het goed te doen als je op een workmate het blokje wil laten lopen?
Hoe groot moet de bankschroef minstens zijn?
aan het plafond kan ook; Da's FF anders laugh
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik zit te denken me een plooibare workmate aan te schaffen.
Is het goed te doen als je op een workmate het blokje wil laten lopen?
Hoe groot moet de bankschroef minstens zijn?

Plank in de workmate klemmen.Motor aan de plank monteren.Uitlaat langs de workmate hangen , "gas erop" Let op dat je niet met je mouw of zo aan je vliegwiel blijft hangen. cry
Plank is 30cm hoog.Er zijn hier trouwens nog meer van die (luxe) motorophang systemen te vinden op het forum , zoek..

Er zijn veel verschillende workmates. Ik moet er dus één nemen met mogelijkheid om een plank in te klemmen?
Ook is er veel prijsverschil. Ik neem aan dat een duurdere beter is, maar waar moet ik nog op letten? Ik denk dat stabiliteit belangrijk is, dus best één met poten op de hoeken?
Ik ben er niet zo in thuis, vandaar dat ik hier ff ten rade ga.
En natuurlijk veiligheid boven alles. wink
Ik heb een WM626, al 40 jaar laugh .

Tevens een takel van Craenenbroek (69 euro) waar ik de Solex mee optakel. Dan de Workmate eronder, voorwiel inklemmen, klaar.
tja ik heb een dossierkast op wielen met een balk er op en een paar panlatjes en een vlak stuk voor het standaard ,ik kan er van alle kanten bij ,gewoon de kast verrollen!

Attached picture weg 745.jpg
Origineel bericht van: ghostrider
En wat ik dan niet zo goed snap is het feit dat je (jullie) zo gaan sleutelen met het blokje nog aan het frame.

Gaan jullie de boel niet geheel demonteren en erg goed schoonmaken ?
Dat kun je zo nooit voor elkaar krijgen.


Ik heb me daar ooit eens uitgelaten over mijn solex plank, je ziet ook diverse fotos van mijn sleutelarij met de plank in de bankschroef, maar niet een ieder heeft daar de ruimte voor.
het kan wel met de motor aan de solex maar ideaal is het niet.
En daar zijn we weer, een hele tijd later ondertussen verhuisd en weer bezig met de machine.

Heb van het internet een nieuwe zuiger besteld; deze was te klein en toen weer ergens anders een zuiger met cylinder gekocht. Op het oog aardig gelijk aan wat er op de Solex zat toen ik hem kreeg.



Volgende stap is het overzetten van de cylinder op de drijfstang. Hoe maak ik deze los van de cylinder?
Als je de borgveertjes bij de pistonpen eruitgehaald hebt kan je de zuiger met drijfstang in een oventje leggen en verwarmen op 100/150 graden.
als het geheel op temperatuur is kan je de pistonpen er zo uitdrukken.
De nieuwe zuiger kan je ook gelijk mee verwarmen, doe vooraf wel één borgveertje in het pistonpengat, dat vergemakkelijkt het terugplaatsen van de pen in de zuiger.
Tot slot ook het tweede veertje plaatsen.
gezien dat dit een heel oude is met bronzen bussen in de drijfstang, zou ik toch maar heel voorzichtig zijn en alleen de zuiger heet maken.
Misschien toch iets TE om mee te beginnen
AH dank u dat moet helemaal lukken!

Heeft u ook tips hoe ik de veertjes er uit krijg? Zie zo geen punt om er houvast op te krijgen
Origineel bericht van: HJWSpan
AH dank u dat moet helemaal lukken!

Heeft u ook tips hoe ik de veertjes er uit krijg? Zie zo geen punt om er houvast op te krijgen

ja dat is lastig, sommigen stoppen er Japanse veertjes in die hebben geen ogen, met een freesje dan OF onderin OF bovenin een gleuf maken in het zuigermateriaal tot aan de pistonpen je kunt dan met een zeer dikke naald de veer eruit wippen, om de gleuf te maken dien je eerst de veer op te duwen ( bijv met een fitting schroevendraaier) zodat de opening daar zit waar je de gleuf maakt en daarna de veer weer opduwen zodat ca 1/4 van het veertje voorbij de gleuf gaat steken en dan wippen
Snap niet waarom zo moeilijk doen om vastzittende zuiger oid los te maken
Gewoon een stuk betonijzer door het bougiegat en daarop slaan
Stuk ijzer niet te lang want dan gaat het trillen en doen je vingers zeer, daarom is het van belang dat je een vuisthamer neemt waardoor de kans groot is dat je de zaak in 1 klap losslaat en je geen zere vingerskriegt door het trillen van het betonijzer!!!!!!!
O ja, dat harde slaan is vooral nodig als het bougiegat schuin staat tov de zuiger want dan is de resultante van de klap lager denk daaraan!!!!
Origineel bericht van: Wimson
Snap niet waarom zo moeilijk doen om vastzittende zuiger oid los te maken
Gewoon een stuk betonijzer door het bougiegat en daarop slaan
Stuk ijzer niet te lang want dan gaat het trillen en doen je vingers zeer, daarom is het van belang dat je een vuisthamer neemt waardoor de kans groot is dat je de zaak in 1 klap losslaat en je geen zere vingerskriegt door het trillen van het betonijzer!!!!!!!
O ja, dat harde slaan is vooral nodig als het bougiegat schuin staat tov de zuiger want dan is de resultante van de klap lager denk daaraan!!!!


waarom al die uitroeptekens ? je kunt toch gewoon 1 keer een 1 gebruiken en je bent 11 dagen te laat met je advies.
Nouja, advies?
Goede tip, bedankt. Daarna heb je je bougiesleutel ook niet meer nodig, sla die bougie er maar gewoon met de vuisthamer in, goed vast.

Zonder dollen, een vriend van me heeft dat truukje vroeger uitgehaald, wel zonder cilinderkop en met een stuk hout ipv betonijzer, en die Solex loopt nu nog.
Ik verkies toch liever de betere methodes.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nouja, advies?


11 dagen geleden ( nu inmiddels 12) werden er wereldwijd ook allerlei adviezen gegeven. dat was 1 grote IQ test .
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nouja, advies?


11 dagen geleden ( nu inmiddels 12) werden er wereldwijd ook allerlei adviezen gegeven. dat was 1 grote IQ test .


Ahha, een grapje dus.
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nouja, advies?


11 dagen geleden ( nu inmiddels 12) werden er wereldwijd ook allerlei adviezen gegeven. dat was 1 grote IQ test .


Ahha, een grapje dus.

van mij wel, die andere weet ik niet
© Solex Forum