Solex forum
Posted By: kingroy Raar probleem Oto - 17/07/12 01:57 AM
Zit met een terugkomend probleem:

Mijn Oto liep weer eens belabberd, nou alles gecontroleerd wat bleek het verzoop. Controleren maar wel vonk.
Zoeken, zoeken, zoeken, tot ik erachter kwam dat mijn spie uit het vliegwiel lag shocked
Nou ander vliegwiel gehaald, en probleem was opgelost.
Nu 2 uur later totaal geen vonk meer crazy
En ook niet terug te krijgen.

Gedaan:

Andere bougie
Contact punten schoongemaakt en goed afgesteld.
Andere condensator erop.

Wat zie ik over het hoofd?
Posted By: solexnl Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 02:05 AM
Maakt de condensator toevallig niet ergens massa ??
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 02:13 AM
Zo als ik het na heb gelopen niet.
Posted By: Pierre Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 03:41 AM
is de bougie kabel nog goed
gr pierre
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 06:58 PM
Bougie kabel heb ik ook al vernieuwd.
Is het mogelijk dat mijn blokje kortsluiting maakt?
Zoja hoe kan ik dit het beste meten?
Posted By: Joan Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 07:09 PM
je oude vliegwiel even terug monteren en controleren op vonk ?
hoeft niet echt op tijd te staan als je tenminste maar weer eerst een vonk hebt.
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 07:17 PM
Dat is het probleem gister test ritje gemaakt, en vonk weer niet terug te krijgen.
Posted By: solexnl Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 07:20 PM
Al een andere condensator geprobeert ?
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 07:22 PM
Jup mocht ook niet baten. smirk
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 07:54 PM
Nog maar eens alles uit elkaar gehaald, maar geen resultaat...
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 08:22 PM
Als ik hem rond draai heb ik lichtelijk een stroompje, door mijn vinger stromen.
Posted By: John Meisters Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 08:53 PM
Testje:
Draai je bougie er uit, zet de bougiekabel er weer op
En leg de bougie los op de cilinderkop.
Haal je vliegwiel eraf.
Pak een 9 Volt blokbatterij.
Houd de contactpunten uit elkaar.
Zet de batterij op de punten:
De + kant op de ene, en de - kant op de andere.
Nu moet er een vonk op de bougie komen zodra je contact maakt.
Zo niet, mis je ergens contact, zoals:
- Bougiekabel.
- vervuilde contactpunten.
- foute massa bij contactpunten of condensator.
Succes met zoeken.
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 10:28 PM
Origineel bericht van: john meisters
Testje:
Draai je bougie er uit, zet de bougiekabel er weer op
En leg de bougie los op de cilinderkop.
Haal je vliegwiel eraf.
Pak een 9 Volt blokbatterij.
Houd de contactpunten uit elkaar.
Zet de batterij op de punten:
De + kant op de ene, en de - kant op de andere.
Nu moet er een vonk op de bougie komen zodra je contact maakt.
Zo niet, mis je ergens contact, zoals:
- Bougiekabel.
- vervuilde contactpunten.
- foute massa bij contactpunten of condensator.
Succes met zoeken.


Die ga ik zometeen ook nog even proberen, bedankt.
Ben ook nog even een stukje folie achter de spoel aan het zetten. Misschien slaat die naar net op over.
Posted By: Joan Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 10:54 PM
Origineel bericht van: kingroy
Jup mocht ook niet baten. smirk

bij al dat heen en weer gemonteer soms ergens een isolatieplaatje laten vallen, dat je via een andere weg dan de punten ook kortsluiting/contact maakt ?
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 17/07/12 11:11 PM
Origineel bericht van: john meisters
Testje:
Draai je bougie er uit, zet de bougiekabel er weer op
En leg de bougie los op de cilinderkop.
Haal je vliegwiel eraf.
Pak een 9 Volt blokbatterij.
Houd de contactpunten uit elkaar.
Zet de batterij op de punten:
De + kant op de ene, en de - kant op de andere.
Nu moet er een vonk op de bougie komen zodra je contact maakt.
Zo niet, mis je ergens contact, zoals:
- Bougiekabel.
- vervuilde contactpunten.
- foute massa bij contactpunten of condensator.
Succes met zoeken.


Niet met een batterij maar een een trafo gedaan.
Komt dus een vonk bij de bougie
Posted By: John Meisters Re: Raar probleem Oto - 18/07/12 12:14 AM
Dan zou je ook een vonk moeten krijgen als je aan het vliegwiel draait,
Kort door de bocht genomen.
Gaan je contactpunten wel open als je aan het vliegwiel draait,
Of blijven ze misschien open staan?
Even de afstelling controleren.
Of je vliegwiel loopt tegen kabeltje aan, heeft de isolatie opgevreten, en maakt zo kortsluiting.
Posted By: Johnnie Re: Raar probleem Oto - 18/07/12 12:18 AM
Is het nieuwe vliegwiel wel hetzelfde als het oude?
Is meestal een klein ding wat je over het hoofd ziet.
Posted By: 49cc Re: Raar probleem Oto - 18/07/12 03:56 AM
Luchtspleet tussen de ontstekingsspoel en de magneten op het vliegwiel wel goed???
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 18/07/12 04:16 AM
Na het plaatsen van de plastic folie, en nog een andere condensator loopt die weer.
Bedankt voor het meedenken.
Posted By: Johnnie Re: Raar probleem Oto - 19/07/12 12:08 AM
Altijd een reparatie per stap doen, nou weet je nog niet wat het probleem is geweest.
Het doel is toch dat je iets van je reparatie leerd.
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 19/07/12 12:15 AM
Origineel bericht van: Johnnie
Altijd een reparatie per stap doen, nou weet je nog niet wat het probleem is geweest.
Het doel is toch dat je iets van je reparatie leerd.


Is toch per stap gedaan
Posted By: FFAnders Re: Raar probleem Oto - 19/07/12 12:30 AM
Origineel bericht van: kingroy
Na het plaatsen van de plastic folie, en nog een andere condensator loopt die weer.
Bedankt voor het meedenken.


Waar zit die folie nu ??
Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 19/07/12 01:00 AM
Precies waar de bougie kabel het blok ik gaat. Achtrr de ontsteking.
Daar sloeg de vonk over op het blok
Posted By: Jan Vennix Re: Raar probleem Oto - 20/07/12 02:25 AM
Als alles goed is hoort daar beslist geen isolatie nodig te zijn, het mag zefs daar beslist niet zitten,
Als het contactveer van de spoel goed gebogen is( hieraan zit een puntvormmig uiteinde) dan moet hier een mogenlijk zijn on een vonk te laten ontstaan wanneer de bougie kabel op een of andere oorzaak niet kan overslaan in de bougie.
De afstand van het puntje tot het blok moet ongeveer 6tot 7 m.m.zijn.
Bij sommige solexblokken is hier een speciaal puntje aangegoten on deze vokbrug te laten werken.
De max . afstand die de vonk nu kan worden is nu 7 m.m.
Deze vonksterkte moet ruum voldoende zijn om in de cilinder onder druk bij een electrode afstand van 0.4 tot 0.5 m.m. een betrouwbare vonk te geven.
Gaat men deze mogenlijkheid om te vonken verstoren dan kan bij het losraken van de kabel of een te grote bougiepuntafstand de onstekingsspoel onherstelbaar beschadigen,door interne overslag tussen de wikkelingen.
Deze beveiliging is dus standaart bij elke solex aanwezig,als eer niet aan gerommeld is.
Als hier bij geen wijziging toch een vonk ontstaat dan heeft de kabel een te grote weerstand of is onderbroken of de bougiepunten staan te ver open.
Vroeger leerden we op school,beter een kleine vonk dan geen vonk.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Raar probleem Oto - 20/07/12 03:54 AM
Weer wat geleerd Jan. Bedankt daarvoor. Slimme beveiliging. Sommige mensen als ze aan het sluetelen zijn en de bougie is eruit en de bougiekop hangt erzo maar naast het blok, willen nog wel eens flink de motor rond draaien en dan kan het idd wel eens een bobine doorslaan. Daarom, als de bougiekap ernaast hangt zorg erdan voor dat de kap via een draadje of zoiets tegen massa ligt, gaat de bobine niet stuk.
Posted By: John Meisters Re: Raar probleem Oto - 20/07/12 04:22 AM
Die puntvormige uiteinden zitten niet op alle spoelen.
Ik heb zelf nooit meegemaakt dat hier een vonk overslaat, dat zou normaal ook niet kunnen.
Mooie beveiliging dus als de stroom niet weg kan.
Posted By: FFAnders Re: Raar probleem Oto - 20/07/12 04:57 AM
FF kort : het kan zijn dat de doorvoer bij de schroefdraad gescheurd is , dan slaat de vonk ook over naar metaal.

Op de afb. is een 3800 (niet het juiste model) , bij Oto zit er nog een veertje en een koperen kontaktje in , ter hoogte van de schroefdraad .

Posted By: kingroy Re: Raar probleem Oto - 21/07/12 03:10 AM
Dit advies heb ik gekregen van een man die er dagelijks aan sleuteld.
Je kon ook zien dat daar al eens ooit wat heeft gezeten, zaten namelijk aardig wat kit resten.
© Solex Forum