Solex forum
Posted By: AlienSolexfiend Trommelrem S4800 - 12/03/12 11:33 PM
Het probleem met mijn achterrem kwam al eerder ter spraken in het topic “gasmechanisme S4800”. Om het overzichtelijk te houden begin ik deze topic, speciaal geweid aan “de trommelrem van een Black’n Roll”.

Het was een hele karwei om het achterwiel eraf te halen. Aan de zijde van de ketting kwam het wiel niet gemakkelijk los. Toen ik tijdens deze handeling het wiel beter op zijn plaats zette, draaide het plots veel soepeler. Even hoopte ik dat het hiermee opgelost was…ik besloot toch maar het wiel eraf te halen om de rem te reinigen en om te kijken of alles nog naar behoren werkte. Toen ik de rem open draaide viel er al meteen een halve remschoen uit, Joost mag het weten waar die andere helft is! Erger is dat één van de aluminium segmenten (of welk p*sbakkenmetaal het ook mag wezen) afgebroken is. Oh ja, aan de buitenzijde van de linkernaaf was een licht zichtbare slijt waar te nemen.

Hopelijk kan ik spoedig weer snorren. smirk

Zouden stukken van de 3800 trommel kunnen gecombineerd worden met een 4800 rem?
Posted By: John Meisters Re: Trommelrem S4800 - 12/03/12 11:58 PM
kun je wat foto's plaatsen, Alian?
Dan weten we waarover we praten.

Wat is de inwendige diameter van je trommel?
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 12:08 AM
Zoiets ??

Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Zouden stukken van de 3800 trommel kunnen gecombineerd worden met een 4800 rem?


Als het dezelfde maatvoering is , misschien wel.
Maar de 3800 heeft ook al verschillende maten.
Dus "meten is weten"

Attached picture DSC01773.,.jpg
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 12:19 AM
Hier de foto's. Ik moet er nog eens naar gaan kijken, want op de foto zie ik dat de naaf niet recht in de trommel zit, ik meet dan ineens de diameter.

Bij technische gegevens vind ik: 80mm drums

Attached picture gebroken remsegment S4800 - kopie.jpg
Attached picture slijt naaf S4800 - kopie.jpg
Posted By: soulex Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 12:28 AM
Wat bedoel je precies met " aan de buitenzijde van de linkernaaf was een licht zichtbare slijt" Bedoel je dat de stalen binnenring in de naaf (waar de remschoenen tegen aan komen ) niet rond is?
groet
Thijs
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 12:35 AM
Nee ik bedoel de zijkant, op de foto zie je het (op foto buitenste rand bovenaan.

Ik had ook de indruk dat het wiel niet goed draaide omdat de zijkant van de naaf klemde.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 01:28 AM
Quote:
Wat is de inwendige diameter van je trommel?


Om het precies te meten moet ik de as er af halen, maar ik neem aan dat het 80 mm is zoals bij technische kenmerken staat aangegeven.

Ik heb me optisch laten misleiden op de foto. Wel is er lichte slijt aan de zijkant van de naaf.
Posted By: John Meisters Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 01:54 AM
je hebt bij de 3800 ook een overmaat van 83 mm, en die komt toch wel vrij vaak voor.
Ik zou het even opmeten voor alle zekerheid.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 02:09 AM
Zie hier John.

http://www.blacknroll.com/presentation_BnR_ANG.htm

De lagers draaien nog goed, dus zo laten dacht ik.

Ik probeer een manier te vinden om het wiel er terug op te krijgen, wat best moeilijk is met dat gebroken stukje. Want ik ben er op gebrand om eindelijk de snelheid te testen nu de rem geen weerstand zou geven.
Posted By: soulex Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 03:10 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Nee ik bedoel de zijkant, op de foto zie je het (op foto buitenste rand bovenaan.

Ik had ook de indruk dat het wiel niet goed draaide omdat de zijkant van de naaf klemde.

Waarschijnlijk loopt de rand van de remplaat inderdaad aan. Dat zal waarschijnlijk niet heel veel in snelheid schelen. Wanneer je het wiel monteert moet je de remplaat centreren.
groet
Thijs
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 05:15 AM
Ik heb het wiel terug gemonteerd. Er zit een klein beetje slag in het wiel en de band raakt bijna het frame, maar het draait als een race fiets. De oorzaak zat dus binnen in de trommel.
Ik ben echt benieuwd of de motor terug mooie toeren draait en of ik het verschil in snelheid merk.

Maar er zit niets anders op dan me nieuwe trommel aan te schaffen want waarschijnlijk passen de onderdelen van een 3800 niet. Dus zal het dan een complete wiel-naaf-rem worden.
Is het mogelijk dit zelf af te halen bij de handelaar? Ik zie een compleet wiel nog niet door de brievenbus gaan.
Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 10:39 AM
Nou, TNT, UPS en hun concurrenten leveren veel af voor weinig, dan zetten ze het wel achter in de tuion of op je balkon als het niet door de gleuf past.
TNT is zelfs lokale afhaalpunten aan het maken ze zijn dat gegooi van losse onderdelen de tuinen in zat.
je kunt voor dat geld zelf niet gaan rijden.
Posted By: Roelof Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 02:51 PM
Als ik deze berichten allemaal lees snap ik het even niet, waarom zou de remtrommel niet gerepareerd kunnen worden, met een schuifmaat de diameter van de trommel op meten en nieuwe remvoeringen bestellen, eventueel iemand in de buurt vragen om te helpen en je hebt weer wat geleerd.
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 05:34 PM
dat is wel zo .
Een doorgewinterde sleutelaar weet van een paar oude klompen nog remschoenen te maken grin .
Maar als je nog niet helemaal thuis bent in de "Solextechniek"
is het soms eenvoudiger om komplete en goede onderdelen aan te schaffen.
Posted By: Roelof Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 06:11 PM
Niemand is op de solex geboren we hebben het allemaal moeten leren en daar is oa het forum voor maar om nou gelijk een ander wiel te kopen terwijl er volgens mij alleen een paar nieuwe remvoeringen op moeten.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 08:27 PM
Begrijp ik het goed dat de remvoering het zwarte reepje is dat op de remankerplaat is gelijmd, en samen heet dit de remschoen?

Eén van de remankerplaten is gebroken. Ik denk dat deze niet apart te verkrijgen zijn. Als het deksel (waar de remankerplaten en hendel op zitten) door één van een 3800 kan vervangen worden, zou ik de naven van mijn 4800 kunnen behouden en het wiel er dus aan laten.
Moet hiervoor alleen de remtrommelmaat overeen komen of moet er nog met andere zaken rekening gehouden worden?
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 08:44 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Begrijp ik het goed dat de remvoering het zwarte reepje=remvoering is dat op de remankerplaat=remschoen is gelijmd, en samen heet dit de remschoen?

Eén van de remankerplaten=remschoenen is gebroken. Ik denk dat deze niet apart te verkrijgen zijn.
Dan kan je een set van 2 vervangen ,dat is ook beter, die ene ouwe is al wat versleten.
Dus als je de originele remschoenen erin zet is het wiel zoals het hoort en hoef je niets aan te passen.

Als het deksel=remankerplaat (waar de remankerplaten en hendel op zitten) door één van een 3800 kan vervangen worden, zou ik de naven van mijn 4800 kunnen behouden en het wiel er dus aan laten.
Moet hiervoor alleen de remtrommelmaat overeen komen of moet er nog met andere zaken rekening gehouden worden?
Posted By: Roelof Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 08:52 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Begrijp ik het goed dat de remvoering het zwarte reepje is dat op de remankerplaat is gelijmd, en samen heet dit de remschoen?

Eén van de remankerplaten is gebroken. Ik denk dat deze niet apart te verkrijgen zijn. Als het deksel (waar de remankerplaten en hendel op zitten) door één van een 3800 kan vervangen worden, zou ik de naven van mijn 4800 kunnen behouden en het wiel er dus aan laten.
Moet hiervoor alleen de remtrommelmaat overeen komen of moet er nog met andere zaken rekening gehouden worden?


Nee 1 van de remschoenen is gebroken, daar moet je een nieuwe set voor kopen, en die remschoenen monteer je dan op de remankerplaat.

meet nou eerst eens wat de diameter is van de remtrommel, dan zijn we al een stuk verder.



Attached picture Remplaat 4800.jpg
Attached picture Remtrommel.jpg
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 09:44 PM
Bedankt voor het geduld, ik denk het nu wel te begrijpen:
de remvoering plakt aan de remschoen die vervolgens aan de remankerplaat is bevestigd.

Wat het meten berteft: ik heb geen schuifmeter, en het lijkt me niet eenvoudig het centrum te bepalen. Maar als ik de omtrek meet en deel door pie weet ik het ook.
Het wiel zit er terug op, ik wil EINDELIJK de snelheid testen nu mijn gasmechaniek gerepareerd is. Daarna wil ik het meten.
En waarom kan ik niet op die 80 mm berusten die Mopex aangeeft?
Posted By: Roelof Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 09:48 PM
We hebben geduld geen probleem, meten is weten en je kan het verschil tussen 80 en 83mm ook wel met een rolmaat of meetlint zien.
Posted By: soulex Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 10:02 PM
Ik heb eerder al aangegeven dat de nieuwe remvoeringen van de 4800 sterk verbeterd zijn. De remankerplaat lijkt ook een stuk beter als eerst. Je zou een bedrijf kunnen zoeken in de buurt dat 4800's levert en de onderdelen bestellen.
Je kunt natuurlijk ook de naaf ombouwen naar een 3800. Het heeft allemaal zijn eigen voor-en nadelen. Je moet er zelf vertrouwen in hebben.
groet
Thijs
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 10:08 PM
Mmja, toen ik het mat had ik eerder de indruk dat het 80 mm was, de as stak er nog wel op. Voor de zekerheid zal ik het toch maar nauwkeuriger opmeten.
Ik voel me net zoals een schaap dat na een lange winter terug de stal in moet, jullie begrijpen dat wel hé?
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 10:21 PM
Gebroeders van gestel hebben ooit de 4800 verkocht,nu niet meer.
Als het goed is verkopen ze nog wel onderdelen.
Probeer het daar eens , even bellen en je weet het :

http://www.blacknroll.nl/

P.S. ik heb ook 80mm gemeten.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 10:25 PM
Origineel bericht van: soulex
Ik heb eerder al aangegeven dat de nieuwe remvoeringen van de 4800 sterk verbeterd zijn. De remankerplaat lijkt ook een stuk beter als eerst. Je zou een bedrijf kunnen zoeken in de buurt dat 4800's levert en de onderdelen bestellen.
Je kunt natuurlijk ook de naaf ombouwen naar een 3800. Het heeft allemaal zijn eigen voor-en nadelen. Je moet er zelf vertrouwen in hebben.
groet
Thijs


Het bedrijf in Blankenbergen en de Gebr. Van Gestel in Eindhoven lijken me de enige te zijn die de S4800 verkopen. Ik ben benieuwd of er nog stock te krijgen is.
Posted By: soulex Re: Trommelrem S4800 - 13/03/12 10:39 PM
Als je wat besteld zorg dan dat je de goede krijgt en niet het oude type. Voor de zekerheid ook de asdikte even meten want er zijn er remankerplaten in omloop waarbij de as niet past.

Op de foto staat mijn nieuwe remankerplaat met remvoeringen. Let op de veren. die zijn anders dan bij het oude type
groet

Attached picture IMAG0260.jpg
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 11/04/12 01:48 AM
Is er een handig trucje om de remplaat te centreren? Hoe ze er nu opstaat, is een beetje scheef en met een ongelijke spleet tussen de naaf. Ze raakt de naaf wel niet meer, maar het wiel staat hierdoor wat teveel naar links.

Ik heb me een schuifmaat aangeschaft, een digitale. Als ik tijd kan vrijmaken, het is voor mij geen routineklus om het wiel te monteren, meet ik de binnenmaat van de trommel (ik wed dat het 80 mm is wink ) en ook de dikte van de as. Of is het ook goed dat ik de diameter van het gat in de remplaat meet waar de as door moet? Dan hoef ik de as niet te meten en hem er dus ook niet af te halen.
Posted By: Groot Re: Trommelrem S4800 - 11/04/12 07:28 PM
Wiel half (iets vaster als vingervast) vastzetten, remhevel aantrekken. Remplaat zal zich centreren. Daarna moeren goed vast zetten.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 11/04/12 08:12 PM
Dank je wel, ik ga het zo proberen.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 13/04/12 05:13 PM
Quote:
meet nou eerst eens wat de diameter is van de remtrommel, dan zijn we al een stuk verder.


Ik heb de maten van mijn achterwielonderdelen genomen, nu kan ik nagaan welke onderdelen eventueel moeten worden aangepast:

Diameter remtrommel: 80 mm
Dikte as: 12 mm
Schroefdraadgedeelte van de as: 9,92 mm
Dikte van het tussenstukje tussen lager en moer: 17,33 mm (kort buisje)

De lager en tandwiel heb ik niet gedemonteerd. De as zag er nog goed vet uit, ik heb er toch maar wat wit vet op gesmeerd.
Het wiel weer monteren ging al veel vlotter dan de eerste keer, het staat nu zelfs perfect in het midden. Al hoewel ik één remschoen mis ging het centreren van de remplaat dankzij de tip ook van een leien dakje.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 26/05/12 11:10 PM
Nu ik de maten van mijn trommelrem heb opgegeven, weet iemand of eventueel onderdelen van een S3800 hierop passen? whistle
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 03/07/12 05:01 AM
Ik ben met mijn achterwiel bij Solex Service in Nederland geweest. Het was een fijne ervaring, we zijn heel vriendelijk onthaald met koffie. smile

Op mijn oude remankerplaat konden nieuwe remschoenen bevestigd worden. Er bleek volgen Solex Service een moertje tussen te zitten dat er niet thuis hoorde. Dat verklaart waarschijnlijk waarom het wiel voordien nogal krap tussen het achtervork paste.
Nu merk ik bij de montage twee problemen op: de ankerplaat wrijft tegen de naaf met een geknars, en het wiel draait niet vrij. Van zodra ik het wiel vast zet, is er geen beweging meer in te krijgen. Het draait dus niet meer. De ankerplaat en de naaf zijn door de druk vast geperst.
Nu zijn de problemen met het oude remankerplaatsysteem van de S4800 niet ongekend. Ik denk dat “het vreemde moertje omwille van dit probleem ooit was aangebracht. Ik kan het niet uitproberen want het is ginder blijven liggen. Morgen ga ik dan maar naar de ijzerwinkel om een ander.
Of kan het aan iets anders liggen?
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 03/07/12 05:38 AM
Volgens mij hoort daar ook een moer en rong op te zitten :


Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 03/07/12 05:59 AM
Een rong? confused (wat is dat precies?)
Nog zo een dunnere moer zoals op de as op de foto?

Ik heb aan de buitenzijde rechts: moer - ring...dunne moer zoals op de foto.
aan beide zijden van de lager: een kort stukje buis (waar het wiel moet kunnen ronddraaien)
aan de buitenzijde links: moer - ring

Het stukje dat er uit werd gelaten is denk ik: een dunne moer - (ring), het is me ontgaan.

Ronald, het is me niet duidelijk welke onderdelen naast de lager zijn afgebeeld op de foto.
Voordien zat er op mijn as iets tussen de lager en ankerplaat waardoor deze niet volledig tegen de naaf werd geperst. Ik kan het niet goed herinneren wat het juist was, wel weet ik nog dat het anders was dan op jouw afbeelding.
Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 03/07/12 01:46 PM
klopt je moet alles vooraf goed uitvullen, ook de bus tussen de lagers is waarschijnlijk niet goed, Roelof heeft daar ook al eens over geschreven, zelfde probleem heb ik met minibike wielen, bijna altijd is de tussenbus verfrommelt en moet ik een nieuwe (steviger en langer) draaien, origineel chinees is boterkoek.
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 03/07/12 02:03 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Een rong? confused (wat is dat precies?)
Nog zo een dunnere moer zoals op de as op de foto?

Het blijkt dat de letter I tussen de letter U en O op het toetsenbord geplaatst is.
Er had ook "rung" kunnen staan crazy .(text niet teruggelezen voor het plaatsen)

Links van het lager een dikke ring en rechts de afstandbus die tussen de lagers zit.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 03/07/12 10:47 PM
Ik dacht het nog, maar des te meer was ik verward omdat het woord wel echt bestaat.
http://www.encyclo.nl/begrip/rong

Een afstandbusje (kort buisje) heb ik langs beide zijden van het lager.

Het moertje dat in Holland achter gebleven is wordt opgestuurd. smile
De juiste maat van schroefdraad is moeilijk te vinden, alleen fietsmakers zouden het hebben.

Wat kijk ik er naar uit om heerlijk te kunnen remmen. laugh
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 03/07/12 11:29 PM
Het zal wel even moeten wennen om 2 werkende remmem te hebben wink .
Maar als de voorrem goed werkt dan heb je al 70% of meer van de benodigde remvertraging .
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 04/07/12 12:05 AM
Mijn voorrem doet het ook niet meer optimaal. Ik hoop dat ik hem kan afstellen, ik moet nog eens bekijken hoe dat moet.
Anders bestel ik hiervoor ook nieuwe remschoenen.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 07/07/12 05:49 AM
Ik heb het moertje dat eigenlijk niet op de as hoort er terug op gezet (linker zijde tegen het afstandbusje), en het wiel draait weer en remmen doet het ook. smile
Er is ongeveer een spatie van 2 mm tussen de naaf en de remankerplaat. Mogelijk kan er zand in de trommel komen. Is het nodig deze af te dichten met tape of silicone, of kan het niet veel kwaad?

Alvorens heb ik de draad van de as grondig schoon gemaakt en het lager nog eens goed ingesmeerd.

Rijden heb ik nog niet gekund want het is me vandaag niet gelukt de motorlichter te herstellen. frown

In bijlage een foto van mijn oude remankerplaat met nieuwe remschoenen:

Attached picture Remankerplaat met nieuwe remschoenen - kopie.jpg
Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 07/07/12 02:46 PM
middel is soms erger dan de kwaal, als je denkt dat het zand er niet in moet kunnen dan is de kans groter dat het zand ( en/of water) er niet uit kan.

heb je al eens een autorem gezien ? en onder welke omstandigheden deze moet werken ? nieuw blijft het toch niet.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 08/07/12 09:40 AM
Hoera! Ik kan terug rijden en remmen!
Dat is inderdaad effe wennen Ronald. wink
Om beter onder mijn motor schetsplaten te kunnen werken heb ik mijn voorwiel eraf genomen, en ik constateerde dat mijn remplaat vooraan remschoenen van het nieuwe type heeft. Mijn voorrem is in het verleden dus ook sick geweest.
Ik moet de voorrem alleen nog afstellen.
Moet ik dit aan de ankerplaat bijregelen of kan dit eventueel ook aan de remhendel van het stuur?

Origineel bericht van: Joan
middel is soms erger dan de kwaal, als je denkt dat het zand er niet in moet kunnen dan is de kans groter dat het zand ( en/of water) er niet uit kan.
heb je al eens een autorem gezien ? en onder welke omstandigheden deze moet werken ?
nieuw blijft het toch niet.

Oké, bedankt Joan, dan laat ik het zo.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 06/08/12 07:55 AM
Het probleem van de aanhoudende achterrem begint zich weer voor te doen. Toen ik na een paar dagen rust een ritje wilde maken, leek het alsof het achterwiel vastgelijmd was. eek Het zijn niet de remschoenen die het wiel tegen houden, heel waarschijnlijk de slechte afstandbussen (in combinatie van vocht???). Na ongeveer twee minuten handmatig met de trappers het wiel aan te drijven, draaide het weer heel even terug soepel. Ik kwam er onlangs achter dat de vorige eigenaar van mijn S4800 het probleem van de slechte afstandbussen heeft proberen op te lossen door een extra moer op de linker zijde van de as schroefdraad te plaatsen, wat tijdelijk en ook maar half werkt. Gedurende de periode toen ik met één remschoen reed, draaide de lagers in de as perfect. Het is dus het ene ofwel het andere. crazy
Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 06/08/12 12:07 PM
toch nog maar eens uit elkaar dan en beter afstandbussen erin.
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 07/08/12 06:24 AM
Dat denk ik ook Joan.
Ik heb nog een paar bondige vragen:

Is het eigenlijke probleem van de “blackenroll afstandbussen”, dat ze te zacht zijn (waardoor te grote druk op de binnenring van de lager komt), dat ze te kort zijn (door slijt), of beide?
Zonder de extra vreemde moer zit het wiel potvast.

Volstaat het om exacte kopieën ervan te maken in beter staal, of moeten ze langer zijn?

Hoe kom ik aan zo een buis om er afstandbussen van te maken, of waar kan ik eventueel terecht om ze te laten maken?

Wat zijn de grote ringen op de foto? Ik kan me niet voorstellen dat ze er bij mij op zitten. confused confused

Foto Roelof
Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 07/08/12 12:11 PM
te zacht en te kort, echte maat nameten aan de wielnaaf zelf ( dunne poot van de schuifmaat)
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 07/08/12 01:38 PM
Het plaatje even opslaan op de computer, Alien
Zoals het hier ligt is het de juiste volgorde van de onderdelen.
Tussen de lange bus en de ring hoort nog een lager,deze zat nog goed vast in de naaf.

Attached picture DSC01773..JPG
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 08/08/12 12:21 AM
Origineel bericht van: Joan
te zacht en te kort, echte maat nameten aan de wielnaaf zelf ( dunne poot van de schuifmaat)

Dus meet ik de breedte van de trommel, en hoe meet ik dan het verschil om uiteindelijk tot de lengte van de afstandbussen te komen? Ik denk dat ik het niet helemaal begrijp. confused blush
Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 08/08/12 12:25 PM
zonder de lagers meet je van pasrand tot pasrand ( waar het lager tegenaankomt te liggen onderin het lager gat) , de schuifmaat kan makkelijk in de lagerboring, aan de andere kant een ring erin leggen die ook tegen de pasrand aankomt heb je wat om met de steel van je schuifmaat tegen aan te leunen als je jezelf niet vertrouwd
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 09/08/12 05:33 AM
Bedankt Joan, met deze richtlijnen ben ik al half goed op weg, en het zal me meer duidelijk worden als ik het ding terug open heb… niet iets voor zo meteen, want op het moment zit ik bedolven onder de IKEA meubeltjes om ineen te klussen. tired
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 22/10/12 04:55 AM
Ik heb het ding niet meer open gemaakt. Deze zomer heb ik als het kon zoveel mogelijk rond getuft, en dat viel goed mee. Voor ik vertrok moest ik het achterwiel altijd even handmatig met de trappers los gooien, een ritueel dat me aan de oude Buster Keaton films deed denken. Soms had ik last van een aanhoudende rem, maar door even terug te knijpen met de hendel was dit meestal vlug verholpen. De stad en de drukte dus vermijdend.
Hoe het komt weet ik niet, maar al een tijdje draait het wiel weer soepel. En remmen doet de achterrem als nooit tevoren, soms tot ergernis blokkeert hij bij het remmen zodanig dat ik er bijna afvlieg. crazy
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 29/10/12 07:08 AM
Het blokkeren van de rem heb ik kunnen oplossen door de kabel opnieuw af te stellen. Er zit wat slag in het wiel, maar het draait soepel. Er is wel een raar geluid hoorbaar als het draait.
Omdat het er eindelijk goed opzit besloot ik om het openmaken van de trommel even uit te stellen. Ik zit er over te denken om een compleet nieuw 3800 wiel te kopen, zodat ik zeker kan blijven rijden. Voor de hobby kan ik het BnR wiel dan nog rustig op mijn gemak proberen te herstellen. wink

Video link van het draaiende achterwiel

Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 29/10/12 12:54 PM
dat geluid zijn de klikkertjes van je freewheel dat dus erg droog staat
Posted By: Alfons_Amuse Re: Trommelrem S4800 - 29/10/12 09:28 PM
Ja omdat het een reporterend geluid is dacht ik ook aan een lager. Zo'n geluid had ik ook toen ik de Amuse kocht en heb toen heel wat vet, olie kruipolie en andere erin gesmeerd en nu is het een lekker lopend freewheeltje.

Gewoon proberen toch. Volgens mij kan het geen kwaad, lekker smeren, of?
Posted By: soulex Re: Trommelrem S4800 - 29/10/12 10:55 PM
Meestal hoor beter of het lager kapot is als het wiel de grond raakt als je het draait. Met ander woorden als je een stukje fietst.

Dat wrijvende geluid dat je ook hoort lijkt op een remplaat die tegen de naaf loopt. De remplaten zijn vaak niet helemaal recht. Het kan ook zijn dat de band een beetje aanloopt. Bijvoorbeeld tegen de verlichtskabel of de klemmetjes waar deze kabels achter zitten. Deze kans lijkt me kleiner omdat het wiel wel mooi doordraait en omdat je je wil ver voorin de achtervork hebt gemonteerd.
Groet
Thijs
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 29/10/12 11:38 PM
Origineel bericht van: soulex
Meestal hoor beter of het lager kapot is als het wiel de grond raakt als je het draait. Met ander woorden als je een stukje fietst.Onbelast is een lager vaak stiller.

Dat wrijvende geluid dat je ook hoort lijkt op een remplaat die tegen de naaf loopt of een aanlopende remschoen. De remplaten zijn vaak niet helemaal recht. Het kan ook zijn dat de band een beetje aanloopt. Bijvoorbeeld tegen de verlichtskabel of de klemmetjes waar deze kabels achter zitten. Deze kans lijkt me kleiner omdat het wiel wel mooi doordraait en omdat je je wil ver voorin de achtervork hebt gemonteerd.
Groet
Thijs
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 29/10/12 11:42 PM
Dit verbaast me echt … het freewheel draait toch gesmeerd zou ik menen? Bedoelen jullie toch ook het “pling” en kort daarna het “lichtjes waarneembare wrijvend” geluid?

Is er een manier om het freewheel te openen zonder dat de kogeltjes me om de oren vliegen?
Een klus dat ik best niet doe in dat kruiphok van me.

Oh ja, in de video zie je dat het wiel nu heel soepel draait. Het probleem van de slechte afstandbus lijkt (voorlopig) te zijn verholpen, het is me een raadsel hoe dat komt. Ik heb wel de indruk dat het wiel spontaan ietsje naar voor is gekomen. De ketting mag niet spannen, maar nu vind ik hem wel heel los hangen. Ik merkte dit al op toen de ketting er steeds af ging bij het noeste trappen. Graag jullie mening.

Thijs, ik keek al na:
- de band raakt het spatbord niet
- er is een behoorlijke spatie tussen naaf en remplaat
- er hangt verder niets los rondom het wiel (eerst dacht ik dat een kabel een spaak raakte, zo klinkt het toch)

Ik zal het nog eens grondig hercontroleren.

Nou, dat blackenroll wiel intrigeert me ontzettend.
Bedankt voor de tips iedereen! smile
Posted By: Roelof Re: Trommelrem S4800 - 29/10/12 11:43 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Het blokkeren van de rem heb ik kunnen oplossen door de kabel opnieuw af te stellen. Er zit wat slag in het wiel, maar het draait soepel. Er is wel een raar geluid hoorbaar als het draait.
Omdat het er eindelijk goed opzit besloot ik om het openmaken van de trommel even uit te stellen. Ik zit er over te denken om een compleet nieuw 3800 wiel te kopen, zodat ik zeker kan blijven rijden. Voor de hobby kan ik het BnR wiel dan nog rustig op mijn gemak proberen te herstellen. wink

Video link van het draaiende achterwiel




Geen heel verontrustende geluiden, als elk wiel zo mooi draaide...... freewheel klinkt een beetje rauw en verder zoals eerder genoemd lijkt de remankerplaat iets aan te lopen
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 30/10/12 01:21 AM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
.....................
Nou, dat blackenroll wiel intrigeert me ontzettend.
Bedankt voor de tips iedereen! smile

Een Héééle leuke Hobby , vind je niet ?? wink
Je hoeft je nooit te vervelen , altijd wat te doen.
Stel dat je een solex hebt waar alles goed van werkt ,
dan ga je uit verveling een tweede bijkopen maar
dan wel eentje waar je alles aan gedaan moet worden whistle
Ik zou wel de ketting wat strakker spannen.
Posted By: zeezout Re: Trommelrem S4800 - 30/10/12 02:33 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
.....................
Nou, dat blackenroll wiel intrigeert me ontzettend.
Bedankt voor de tips iedereen! smile

Een Héééle leuke Hobby , vind je niet ?? wink
Je hoeft je nooit te vervelen , altijd wat te doen.
Stel dat je een solex hebt waar alles goed van werkt ,
dan ga je uit verveling een tweede bijkopen maar
dan wel eentje waar je alles aan gedaan moet worden
whistle
Ik zou wel de ketting wat strakker spannen.

Nog contact met Alfons gehad de laatste tijd? grin
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 30/10/12 02:37 AM
Regelmatig wink
Maar minder dan voorheen,FF onderons ,
hij schijnt met iets bezig te zijn in z'n schuurtje ,
ik weet niet wat maar de feestdagen komen eraan , dussssssssss...... laugh
Posted By: Alfons_Amuse Re: Trommelrem S4800 - 30/10/12 04:07 AM
wink whistle

P.S. ik herkende iets, hihi
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 30/10/12 08:09 AM
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
.....................
Nou, dat blackenroll wiel intrigeert me ontzettend.
Bedankt voor de tips iedereen! smile

Een Héééle leuke Hobby , vind je niet ?? wink
Je hoeft je nooit te vervelen , altijd wat te doen.
Stel dat je een solex hebt waar alles goed van werkt ,
dan ga je uit verveling een tweede bijkopen maar
dan wel eentje waar je alles aan gedaan moet worden whistle
Ik zou wel de ketting wat strakker spannen.

Ja, ondanks alle hinder heb ik er nog geen minuut spijt van gehad. Of ik het opnieuw zou doen, een BnR kopen? Beslist wel, op de remmen na dan. grin Voor een tweede Solex heb ik spijtig genoeg geen droog plekje meer. Maar als het kon zou ik nog graag een oude S3800 of een Oto willen, en nu ik toch een verlanglijstje zit op te sommen, nog een Vander Heem Koffertje voor ’s zondags.

Heel even heb ik de happende rem kunnen verhelpen, vandaag liep hij terug aan. De handhendel is dan soms bijna niet in te duwen, of soms gooit hij bij het remmen plots alles dicht, remmen doe ik wel. Vroeg of laat kost me dit een nieuw paar remschoenen.
Begrijp ik het goed dat het komt omdat de remvoering zich sluit tegen de trommel aan het begin van de schoen?

Als ik het wiel terug naar achter zet, vrees ik dat het wiel weer stroef gaat draaien door de slechte afstandbussen. Ik zou een schakel uit de ketting kunnen halen, maar zolang ik al trappend geen scootertjes van me af wil gooien dan blijft de ketting er opliggen. laugh
Of moet ik me zorgen maken dat het wiel er eens vanonder uit zou kunnen glippen op de soms niet te fraaie belse wegen. eek
Posted By: Joan Re: Trommelrem S4800 - 30/10/12 01:02 PM
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
[
Als ik het wiel terug naar achter zet, vrees ik dat het wiel weer stroef gaat draaien door de slechte afstandbussen. Ik zou een schakel uit de ketting kunnen halen, maar zolang ik al trappend geen scootertjes van me af wil gooien dan blijft de ketting er opliggen. laugh
Of moet ik me zorgen maken dat het wiel er eens vanonder uit zou kunnen glippen op de soms niet te fraaie belse wegen. eek


Toch moet de plaats waar het wiel zit niet uitmaken voor het vastlopen, als je de moeren goed aan kunt draaien ( en dat is dus ook niet TE vast) kun je hem op elke plaats zetten die beschikbaar is en zo daarmee de ketting aan te spannen
Posted By: soulex Re: Trommelrem S4800 - 30/10/12 06:15 PM
Omdat het wel vaker gebeurd dat de remmen niet goed terug komen en blijven aanlopen, wordt er wel wel eens een motorveer gebruikt om dit probleem op te lossen. De ene kant van de motorveer haak je achter de remhevel, de andere kant bevestig je in een gaatje dat je in de spatbordstang hebt gemaakt.
Het is meer een lapmiddel dan een oplossing.
groet
Thijs
Posted By: frank_v Re: Trommelrem S4800 - 31/10/12 12:26 AM
Hoe komt het eigenlijk dat de trommelrem zoveel lawaai maakt bij het remmen?
Posted By: FFAnders Re: Trommelrem S4800 - 31/10/12 12:52 AM
Dat hoeft niet ,de meeste maken geen lawaai.
Door speling en/of slappe veren kunnen de remschoenen tijdens remmen gaan trillen >>> herrie.
Werkt de rem wel voldoende ? of moet je hard remmen om te stoppen.
Posted By: frank_v Re: Trommelrem S4800 - 31/10/12 01:14 AM
Origineel bericht van: FFAnders

Werkt de rem wel voldoende ? of moet je hard remmen om te stoppen.


Zal het morgen eens testen op de halloweenrondrit.

Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 31/10/12 02:49 AM
Origineel bericht van: Joan
[...]
Toch moet de plaats waar het wiel zit niet uitmaken voor het vastlopen, als je de moeren goed aan kunt draaien ( en dat is dus ook niet TE vast) kun je hem op elke plaats zetten die beschikbaar is en zo daarmee de ketting aan te spannen

Misschien zet ik de moeren een beetje te vast, maar toch ook niet overdreven vast.
Getuigt dit alweer eens niet dat de afstandbussen ronduit slecht zijn?
Posted By: AlienSolexfiend Re: Trommelrem S4800 - 02/12/12 04:06 AM
De laatste tijd had ik last van het vervelende verschijnsel: ”de happende achterrem”. Qua remvermogen deed die het net iets te goed, waardoor je moest opletten dat je toch in het zadel bleef. De grootste ergernis is dat hij altijd bleef aanhouden. Laatst was het zo erg dat ik op het natte wegdek slipte. Met als resultaat een tegen het spatbord klevende band. Ik denk de oorzaak te vinden doordat het wiel niet ver genoeg naar achter was gemonteerd.

Ik heb een paar foto’s genomen van de ankerplaat en de zijkant van de remvoeringen. Eén voering is opmerkelijk dunner. Het verbaast me dat deze op zeer korte tijd is afgesleten.

Op een andere foto zie je een ingesleten hobbeltje op de bus.

Ik voelde het al tijdens het trappen, bij één van de tanden van het tandwiel is een stukje af. De andere tanden zien er ook bot uit.

Waarschijnlijk valt er, met nieuwe afstandbussen, eventueel nieuwe remvoeringen en een nieuw tandwiel, wat van te maken. Ondertussen heb ik het wel gehad met dit wiel, en denk eraan om te investeren in een nieuw wiel, want ik wil rijden en blijven rijden. tired cry

Ankerplaat

Remschoen 1

Remschoen 2

Beschadiging bus

Bescadiging tandwiel
© Solex Forum