Solex forum
Posted By: Antoine Uitlaat tuning - 07/03/21 08:30 AM
Geen gewone Solex uitlaat tuning, want daar zijn al een aantal topics over.

Voor mijn Antex zal ik graag een nieuwe uitlaat willen hebben. Ik ben erg gecharmeerd van het eindpotje van een expansie uitlaat, echter werkt die niet zonder een dikke en lelijke bocht.

Een 2 taks is heel gevoelig voor de juiste tegen druk. Gezien de inhoud van het Solex potje.. is het mogelijk om het potje te vervangen voor een cilinder vorm?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 09:25 AM
Dat kan altijd. Een potje zoals op de standaard Solex doet eigenlijk niet veel. Gewoon een leuk potje maken voor je special. Alleen als je echt gaat tunen en hogere toerentallen gaat rijden, dan wordt die uitlaat echt belangrijk. Maar met onze toerentallen maakt het echt niet veel uit. Heb ook wel eens een paar dingen geprobeerd maar helaas nagenoeg niets te merken.
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 09:28 AM
Ik heb een uitlaat gezien waarvan het pijje helemaal verwijderd was binnen en loopt toch 55.
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 09:33 AM
Ja, dat kan natuurlijk. Maar die 55 zal waarschijnlijk echt door iets anders komen. En dan ga je echt tunen en dan wordt de uitlaat belangrijk. Maar als ik nu bij mijn Solex zou doen, dan ben ik bijna zeker dat het niets uitmaakt. Misschien wel slechter. Uitlaat is echt een bijzonder ding als je 6000 toeren en meer gaat maken. Expansie uitlaten, boven de 8000 toeren. Ongeveer allemaal he.
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 09:47 AM
Ja dat bedoel ik. Tegen druk is alles voor een 2 takt.

Met de andere opmerking bedoelde ik dat ' zelfs' met die uitlaat rijdt die Solex 55. Die is zeker niet standaard.
Posted By: Joan Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 05:45 PM
zo iets heb ik meerdere malen aangepast uitlaat ciao/.citta
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 05:56 PM
Die vorm is al stukken beter Joan. Wat is de lengte van het potje?
Posted By: Joan Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 06:00 PM
zo van achter de computer : ik gok 25 cm afschalen van de foto ? deze oa tegels zullen 40x60 zijn
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 06:37 PM
Ik ga binnenkort eens meten.
Posted By: Joan Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 07:25 PM
Originally Posted by Antoine
Ik ga binnenkort eens meten.
ben net in de schuur geest om op te ruimen, heb er 1 gepakt en gemeten 30 cm. zijn eenvoudig in te korten want het zijn twee doppen op een huls die aan elkaar gepuntlast zijn, je zaagt de huls net achter de dop los dan kun je van binnenuit de puntlassen wegslijpen om alleen de kale eind dop ( niet echt kaal ze komen OF met inlaat pijp of met eindpijp net welke dop je los zaagt) over te houden die schuif je dan weer over de huls ( na hem op lengte gemaakt te hebben en met wat las ( ik soldeer) werk ben je aangepast
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 07/03/21 07:45 PM
Ik ben overtuigd , gezien de prijs ga ik eentje aanschaffen binnenkort. Ik heb toch nog benzineleiding en klemmen nodig.
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 08/03/21 07:51 PM
Ik kwam op de site een andere optie tegen.. polini 18mm. Dat lijkt me ook een goede kandidaat
Posted By: Joan Re: Uitlaat tuning - 08/03/21 07:55 PM
Originally Posted by Antoine
Ik kwam op de site een andere optie tegen.. polini 18mm. Dat lijkt me ook een goede kandidaat
linkje ??
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 08/03/21 08:04 PM
https://www.k-parts.nl/uitlaatdemper-polini-aluminium-18mm.html
Posted By: Joan Re: Uitlaat tuning - 08/03/21 08:09 PM
dit zijn dempers met wol erin daar heb ik bij solex slechte ervaringen mee, ik ga liever voor de "resonantie" dempers waar het gas door diverse kamertjes heen moet
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 08/03/21 08:16 PM
Die wol kan er ook uit toch? In deze demper zit een geperforeerde pijp toch? Klein beetje vergelijkbaar met een Solex of zie ik het helemaal fout?
Posted By: Joan Re: Uitlaat tuning - 08/03/21 08:34 PM
de wol is nodig om de drukpulsen in zich op te nemen en als de puls weg is die druk weer terug te geven werkt dus als een soort "balg" , bij solex is de verhouding van uitlaat bocht en volume van het potje zodanig dat de enorme expansie zorgt voor een extra temperatuurdaling waardoor de drukgolf ok in kracht afneemt dat doet een geperforeerde pijp niet die expandeert te homogeen, voor die prijs gewoon proberen dan merk je het wel bestel je ze alle twee scheelt 1 keer verzend kosten kun je ze ook nog in cascade zetten de resonantie als voordemper ( lekker inkorten) en de wol als nademper daar is hij ook voor bedoeld want deze zitten als nademper op de sport"expansiepijpen"
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 08/03/21 08:50 PM
Vandaar deze topic... ik snap er niets van haha voor het mooie zal ik de polini nemen , maar voor de snelheid de citta?!
Posted By: Joan Re: Uitlaat tuning - 09/03/21 09:01 AM
Originally Posted by Antoine
Vandaar deze topic... ik snap er niets van haha voor het mooie zal ik de polini nemen , maar voor de snelheid de citta?!
je hebt nu een vrouw die gaat je beoordelen op de herrie die je in de achtertuin maakt
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 09/03/21 10:31 AM
Gelukkig heb ik veel vrijheden wat dat betreft.
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 15/03/21 06:38 PM
Vrijdag iemand opdracht gegeven voor het maken van een rvs uitlaat, of het winst of verlies opleverd is niet bekend. Ik denk wel dat hij mooi gaat worden werkt hij, dan is het mooi meegenomen. Prijs is maar 10 euro meer dan de citta of polini potje.
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 22/03/21 04:51 PM
Zaterdag de eerste foto's van de uitlaat gezien en gisteren een filmpje. De uitlaat ziet er goed uit en klinkt ook lekker. Wat betreft snelheid, deze was vergelijkbaar met een uitlaat met de normale look. Zolang hij maarniet langzamer is ben ik tevreden.
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 24/03/21 09:23 PM
Hier is hij dan, mijn nieuwe uitlaat.

Attached picture FB_IMG_1616620945830.jpg
Posted By: Alfons_Amuse Re: Uitlaat tuning - 24/03/21 09:30 PM
Wat een liefje he. laugh
Posted By: John Meisters Re: Uitlaat tuning - 25/03/21 05:04 AM
Volgens mij kun je daar heel veel mee bereiken. Kwestie van uitproberen
Posted By: Antoine Re: Uitlaat tuning - 25/03/21 07:26 AM
Ik ga hem binnenkort testen, dan kan ik het verschil meten. Eerst een rondje met de originele uitlaat en daarna hetzelfde rondje met de nieuwe. Ik denk dat er niet zoveel verschil tussen zit.
© Solex Forum