Mooi om te zien dat je ook niet stil blijft zitten en andere manieren bedenkt Joan
Mooi systeem. Je smoorklep wordt nu door de veer in het gat getrokken. Minder kans op lekkage.
en de trommel heeft dezelfde diameter als het gashandvat, gas gaat zeer licht en je hebt een goed draaibereik zodat je goed aanvoelt wat er gebeurd, denk de 3800 carburateurs ook maar zo te maken , direct dus zonder al die extra meuk
inmiddels rijdt het. ondanks alle problemen toch weer een apparaat op poten gezet dat met wat wind in de rug ( echt maar een beetje ) toch de 54 km/hr aantikte. remmen verdienen nog wat aandacht want van elke rem ( cantilever type) is er wel één blokje dat blijft slepen
Gelukkig, dit verhaal ook weer tot een goed einde gebracht. Frame lijkt op het frame uit Bergeijk, dus gemaakt door dezelfde persoon.
weet ik niet, of het door eenzelfde persoon is gebouwd. de remmen zitten wat vervelend aan het frame. met een solex kun je niet veel anders dan wat je nu ziet, zeker niet als je plaatjes van anderen bekijkt en er eentje uitzoekt om ongeveer na te bouwen
Vandaag de Solex gezien, maar eerlijk gezegd niet opgeled hoe het ging met hun rondjes.
in de derde heat gaskabel gebroken, eerste heat moesten ze nog leren hoeveel brandstof erin moest te weinig is niet goed, te veel loopt het niet goed terug en verzuipt hij ( wat dan ook gebeurde) . qua snelheid tevreden, heeft ergens de 57 aangetipt. Het blok was ook maar net op tijd klaar dus veel tijd om te testen was er niet. qua frame: de achterrem bleef continue aanlopen, maar ja je hebt wel remmen nodig, gaat verandert worden .
Het is blijkbaar toch moeilijk om velgremmen af te stellen. Team Bergeijk heeft hydraulische en krijgt ze ook niet goed. Ik heb 5 jaar geleden op een Solex gereden waarbij je de rem alleen maar moest aankijken en je stond al stil.
eén van de problemen die men niet ziet is dat de meeste velgremmen bedoeld zijn voor wielen met versnellingen die met een derailleur werken, het wiel staat dan altijd op dezelfde plaats en de ketting wordt gespannen door de veer van de derailleur. Bij solex span je de ketting door het wiel te verplaatsen, de velg komt dan op twee manieren anders te staan ten opzichte van de rem, meer naar voor en achteren en omdat het wiel rond is geeft dat als effect dat het ook meer omhoog of omlaag gaat. geldt overigens ook voor schijfremmen. voorwiel heeft geen last . ander probleem bij de solex waar ik het over had, er was geen "hoefijzer" het achterframe boog tijdens remmen mee naar buiten ondanks dat het verstevigd was kost ook remkracht
Velgremmen zonder hoefijzer geeft een heel leuk effect. Ik heb mijn frame daar meteen op aangepast en dan nog met een hoefijzer rijden.
ja je buigt het frame niet alleen uit maar tordeert ook staande buizen van het frame omdat er een vrijheid is dat de asjes van de remhevels( waar de borgboutjes voor de hevels zitten) naar buiten kunnen buigen want die zitten maar aan 1 kant vast (frame) zonder dat hoefijzer
Ik heb gekozen voor het systeem die gebruikt wordt bij trail bikes. Hierbij monteer je brackets met 2 bouten per kant aan de vork. Misschien is de kracht dan juist nog groter.
Hallo Joan een vraag over de draaigas die je gemaakt hebt ziet er heel mooi uit
maar heb een vraag over waarom zit aan de kant waar eerst de gasgeven zat
zit een schroef revet en wat voor ring zit daar tussen en waar zit die schroef aan bevestigt
schroef zit in messing gasgever Ik heb verschillende uitvoeringen gemaakt dus welke je precies bedoelt wat betreft ringen weet ik even niet, meestal doe ik er een fiber pakking ring tussen , niet als pakking maar om wrijving tegen te gaan dus als los draaistuk en de afsluitende ring is om te zorgen dat de gasgever niet voor en achteruit kan dan blijft het gat dar erin zit mooi in lijn met het gat van de carburateur
Hallo Joan bedankt dat is voor mij zover duidelijk
Maar maak je een nieuwe gasgever 0f gebruik je de orginele
M.v.g
ik maak een nieuwe maar kan in principe ook met de oude maar daar is vaak wat gammel aan en ik heb messing staf rond 11 mm en daar kom ik goed mee weg
Oke Joan weet u waar de groef die in de Gasgever is gedraaid welk nut heeft deze
M v g
hangt van de groef af ook hier zijn er weer diverse uitvoeringen . waar ze NIET voor zijn is om er een O-ring in aan te brengen. veelal is er geprobeerd om verzuipen bij lage toerentallen te voorkomen want de brandstof wordt er bijna net zo veel in gegoten als bij de stand volgas dat heb je met vlotterloze carburateurs er wordt steeds brandstof rondgepompt en dat lekt "gewoon" door de sproeier heen of het nu wel of niet aangezogen wordt
Oke dat ze niet zijn om een O ring in te doen dat weet ik wel
Maar dacht wat voor nut heeft die groef zal toch niet voor niets er ingedraaid worden
M.v.g