Solex forum
Posted By: Frankuitbreda Solex 3800 start zwaar - 17/10/20 11:58 AM
Beste forumleden,

Bij een Solex 3800 heb ik het volgende probleem; Wanneer ik de Solex start draait de rol op de band wel maar het vliegwiel gaat alleen schokkend heen en weer. Wanneer ik het vliegwiel een zetje geef start hij wel een loopt hij verder prima. Wanneer ik de bougie verwijder zodat de compressie weg valt draait het vliegwiel wel soepel mee. Als ik zelf aan t vliegwiel draai gaat de rol ook mooi mee. Vandaar dat ik iets in de koppeling vermoed.

Hebben jullie een idee?

Met vriendelijke groet,

Frank
Posted By: pietmob Re: Solex 3800 start zwaar - 17/10/20 12:29 PM
Werkt je decompressie goed?
Posted By: Alfons_Amuse Re: Solex 3800 start zwaar - 17/10/20 02:00 PM
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Of gladde band, of rol weinig grip.
Posted By: Frankuitbreda Re: Solex 3800 start zwaar - 17/10/20 02:43 PM
Originally Posted by Alfons_Amuse
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Of gladde band, of rol weinig grip.


Zoals aan gegeven draait de rol wel. Dus dat is het niet.
Posted By: Frankuitbreda Re: Solex 3800 start zwaar - 17/10/20 02:44 PM
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Hoe werkt de decompressie?
Posted By: Joan Re: Solex 3800 start zwaar - 17/10/20 05:08 PM
Originally Posted by Frankuitbreda
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Hoe werkt de decompressie?
bij een 3800 heb je daar een extra hendeltje voor aan het stuur die trekt mat een spaak aan een hevel op de kop die verdwijnt onder het luchtfilter en daar ergens een "lek" klepje ( decompressieklepje) open gooit je hebt dan geen druk in je cilinder ( net zoals je test zonder bougie) en dan kan die krakkemikkige koppeling ( er zijn ook andere nog meer negatieve woorden voor) pas de kracht van het wiel doorgeven aan de krukas, daarmee het vlieg wiel opwinden nou en die is zo zwaar als die eenmaal op gang is dan houdt geen compressie hem meer tegen je kunt ( dan pas) het klepje weer dicht zetten
Posted By: Frankuitbreda Re: Solex 3800 start zwaar - 18/10/20 09:50 AM
Originally Posted by Joan
Originally Posted by Frankuitbreda
Originally Posted by pietmob
Werkt je decompressie goed?


Hoe werkt de decompressie?
bij een 3800 heb je daar een extra hendeltje voor aan het stuur die trekt mat een spaak aan een hevel op de kop die verdwijnt onder het luchtfilter en daar ergens een "lek" klepje ( decompressieklepje) open gooit je hebt dan geen druk in je cilinder ( net zoals je test zonder bougie) en dan kan die krakkemikkige koppeling ( er zijn ook andere nog meer negatieve woorden voor) pas de kracht van het wiel doorgeven aan de krukas, daarmee het vlieg wiel opwinden nou en die is zo zwaar als die eenmaal op gang is dan houdt geen compressie hem meer tegen je kunt ( dan pas) het klepje weer dicht zetten


Ah dat is een duidelijk verhaal! We hebben zelf een oto, en die heeft dat niet. Bij deze 3800 heb je een handvat die je kan draaien? Dat is het gas dan? Met de rem hendel toer je ook meteen de motor terug zoals ik zag.
Het extra hendeltje zit niet aangesloten maar ik heb het klepje onder het luchtfilter gezien inderdaad. Is dit een hendeltje die blijft staan in zijn stand? Of is de volgorde dan ; rol op het wiel-> decompressie hendeltje inhouden en als het vliegwiel draait het hendeltje loslaten?
Posted By: MarkN Re: Solex 3800 start zwaar - 18/10/20 01:03 PM
Die hoort met een kabel bedient te zijn, intrekken, vaart maken, decompressie loslaten en starten.

Die heb je overigens ook nodig om de motor weer uit te zetten tenzij er een kortsluit schakelaar opzit die de ontstekingspoel aan massa legt.

Ik zelf heb het laatste en de decompressie zelfs vast gezet, met starten duw ik met de hand op de motorhendel het blokje op het wiel, 1 a 2 meter schuiven en hij start. Als het blokje veel compressie heeft dan heeft die nl eerder de neiging om over de band te wrijven/glijden vandaar dat ik hem met de hand iets meer op de band druk om zodoende makkelijke door de compressie te komen.
Posted By: Joan Re: Solex 3800 start zwaar - 18/10/20 05:32 PM
Originally Posted by Frankuitbreda
[
Ah dat is een duidelijk verhaal! We hebben zelf een oto, en die heeft dat niet. Bij deze 3800 heb je een handvat die je kan draaien? Dat is het gas dan? Met de rem hendel toer je ook meteen de motor terug zoals ik zag.
Het extra hendeltje zit niet aangesloten maar ik heb het klepje onder het luchtfilter gezien inderdaad. Is dit een hendeltje die blijft staan in zijn stand? Of is de volgorde dan ; rol op het wiel-> decompressie hendeltje inhouden en als het vliegwiel draait het hendeltje loslaten?.... >>>>>> Inderdaad
Posted By: Joan Re: Solex 3800 start zwaar - 18/10/20 05:35 PM
Originally Posted by MarkN
Die hoort met een kabel bedient te zijn, intrekken, vaart maken, decompressie loslaten en starten.

Die heb je overigens ook nodig om de motor weer uit te zetten tenzij er een kortsluit schakelaar opzit die de ontstekingspoel aan massa legt.

Ik zelf heb het laatste en de decompressie zelfs vast gezet, met starten duw ik met de hand op de motorhendel het blokje op het wiel, 1 a 2 meter schuiven en hij start. Als het blokje veel compressie heeft dan heeft die nl eerder de neiging om over de band te wrijven/glijden Is niet altijd waar, vaak wel ( zeker bij NAT weer) maar de volgende zwakke schakel is de koppeling en die trekt het ook vaak nietvandaar dat ik hem met de hand iets meer op de band druk om zodoende makkelijke door de compressie te komen.
Posted By: MarkN Re: Solex 3800 start zwaar - 18/10/20 05:56 PM
Doe het al meer dan een jaar zo geen enkel probleem.
Posted By: ovee Re: Solex 3800 start zwaar - 18/10/20 07:44 PM
Originally Posted by MarkN
Doe het al meer dan een jaar zo geen enkel probleem.


Maar waarom zou je de decompressie vastzetten??
Posted By: MarkN Re: Solex 3800 start zwaar - 19/10/20 08:38 AM
Geen compressie verliezen.
Posted By: Berth Re: Solex 3800 start zwaar - 19/10/20 01:52 PM
Ja, dat zal wel belangrijk zijn voor de race Solex.
Posted By: Joan Re: Solex 3800 start zwaar - 19/10/20 04:21 PM
Originally Posted by Berth
Ja, dat zal wel belangrijk zijn voor de race Solex.
ja daar gebruiken we tegenwoordig CNC koppen voor zonder klepje EN die hebben ook een fatsoenlijke compressie ruimte in plaats van die grot die er in standaard kopjes zit . dat is zelfs met vlakken niet fatsoenlijk te krijgen . Maar voor de race gebruiken we ook andere rollen, koppelingen en vliegwielen, dat start heel anders dan een solex rol en koppeling. en voor de echte zware racers trek ik de hele koppeling eruit, gewoon een vaste rol
© Solex Forum