|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Ik ben mijn 3300 aan het prepareren voor de 24 uurs race. Nu ga ik er een ander stuur op zetten met andere handvatten.
Nu twijfel ik of ik een gashandgreep terugplaats zodat je bij het remmen ook gas dicht kunt draaien of dat ik carb op een losse gashevel monteer zodat hij in principe altijd vol gas staat, ook bij remmen. Ik vraag me af of dit problemen geeft voor de slipkoppeling
Uiteraard kan bij stoppen het gas met de hevel "dicht(halfgas)" worden gezet.
henk
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Ik zou voor eigengemaakt draaigas gaan: zeker voor de 24 uurs race, dan kun je alle comfort gebruiken. Een beschrijving vind je hier: http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb..._de_s#Post99336Suc6, heb je vragen stel ze gerust.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
http://hollandbikeshop.com/bmx-onderdele...le-kabel-links/remgreep met dubbele kabel is ook een optie. 1 kabel naar voorrem en 1 naar gasnemer, los van elkaar af te stellen
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Kan ook, in mijn ervaring met vele Solexhuurders hebben de meesten na 3 uur rijden behoorlijk last van het voortdurend inknijpen van de hendel. Mede om die reden ben ik mijn Solexen aan het ombouwen.
Nogmaals ik zou voor draaigas gaan maar het blijft jouw eigen keuze.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
De plastic Flippertjes van OTO voldoen ook prima, nog geen klachten over gehad en dit in tegenstelling met dat remmetje-knijp-gas-terug-systeem .................. . Als je een pittig motortje hebt en rechtsaf wilt slaan , je hand uitsteekt, rem (en dus gas) los laat,... waardeloos. Voor een race maakt dat niets uit, daar rem je zo weinig mogelijk en verder volgas.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
De plastic Flippertjes van OTO voldoen ook prima, nog geen klachten over gehad en dit in tegenstelling met dat remmetje-knijp-gas-terug-systeem .................. . Als je een pittig motortje hebt en rechtsaf wilt slaan , je hand uitsteekt, rem (en dus gas) los laat,... waardeloos. Voor een race maakt dat niets uit, daar rem je zo weinig mogelijk en verder volgas. Klopt Ronald, en tijdens de race hoef je gelukkig geen hand uit te steken Een 3800 van gaslepeltjes voorzien is dan wel weer even wat anders maar het gaat wèl.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ik zou absoluut voor draaigas gaan zonder dat remgebeuren enzo. Net als bij een scooter of brommer maken.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Al deze bezwaren zijn terug te voeren op de sterkte van de veer deze is n.l. veel te sterk om alleen het gasklep open te trekken ( een veel zwakkere veer doet wonderen )
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Eigenlijk is deze opstelling zoals die bij de 4600. John, heb ik het juist dat je de kozijnhoek constructie hebt bedacht om de gaskabel zijwaarts aan te sluiten i.p.v. onderdoor?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Eigenlijk is deze opstelling zoals die bij de 4600. John, heb ik het juist dat je de kozijnhoek constructie hebt bedacht om de gaskabel zijwaarts aan te sluiten i.p.v. onderdoor? Inderdaad Alian, anders moet de kabel onderlangs en maakt hij een hele grote bocht die niet soepeltjes loopt. Nu gaat het echt fantastisch, ik heb nr 9 klaar en vanavond nr 10 Ik doe alleen de 3800 modellen, de Oto's blijven origineel.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Bij mij gaat dat goed met kabelmantel van 80 cm, maar bij de BnR zit de veer dan ook weer vertikaal rechts. Je zou ook bij Briansolex hiervoor ten rade kunnen gaan, hij is gespecialiseerd in de 4600 reeksen. Nog een algemene tip die ikzelf ook toepas, "the alien methode" zeg maar : als je gasmechaniek als een "gasgever" is opgesteld, dan kan je een moderne draaigashendel van een 3800 gebruiken. Je moet de draaihendel wel andersom bedienen dan een conventioneel draaigashendel. Het is voor sommige misschien even wennen, maar het werkt prima. Het onderste schuifje - waarmee de rem en de gaskabel in verbinding staan - moet er dan wel uit. Om gas te minderen moet je de hendel zelf terug draaien, want die blijft anders in cruise controle staan. Een klein nadeel waar ik nog niets op gevonden heb: als de hendel te vast aan het stuur is geschroefd, dan werkt de kabel stroef en wordt het onbruikbaar. Voorzichtigheid geboden dus. Voor de recreatie-verhuursector raad ik dit systeem ( the alien methode) niet echt aan.
Last edited by AlienSolexfiend; 29/01/14 08:29 AM. Reason: Laatste zin: (the alien methode)
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Ik durf te zeggen dat mijn methode echt een hele goede is. Die van Joan is ook goed, als je een draaibank tot je beschikking hebt. Ik helaas (nog) niet
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ik durf te zeggen dat mijn methode echt een hele goede is. Die van Joan is ook goed, als je een draaibank tot je beschikking hebt. Ik helaas (nog) niet Ken je dat oude spreekwoord : "Komt tijd, komt Draaibank" ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Bedankt voor de tips, hier kan ik wel mee verder.
Nu alleen nog de vraag wat er gebeurt als ik helemaal geen gas terugneem bij remmen. Dus gas op carb niet dichtgooien maar gewoon vol in de remmen, en bij optrekken dus rem weer los.
Zou dit veel uitmaken in remweg en acceleratie? Slipkoppeling doseert het vermogen toch ook zonder gas te minderen?
Last edited by Henky; 30/01/14 04:03 PM.
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Dat afremmen is geen probleem voor de remafstand maar wel voor de levensduur van de remmen. Want je moet niet alleen de solex afremmen maar ook het motorvermogen vernietigen . Ook moet het vermogen wat van te voren in het vliegwiel is gebracht in een korte tijd vernietigt worden totdat de koppeling gaat slippen en dan neemt de koppeling het vermogen van de motor over om het om te zetten in het verwarmen van de koppeling met al zijn aanhang en zal daardoor wel eens zo heet kunnen worden dat de rol er af zal knallen. En dat is niet zo erg ,we hebben er nog genoeg. En remschoenen zijn bij de solexhandelaren volop te koop. Meer weten meer vragen.
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
En bij sommige race is een goed werkende gasregeling verplicht en soms ook een schakelaar
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
ik heb het nog eens nagelezen en ik zie er niets over terug 2014 reglement
Last edited by Joan; 30/01/14 10:42 PM.
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Aug 2013
Posts: 182 |
We hebben met ons team al 4 verschillende gassystemen gehad en de organisatie heeft er nog nooit iets over gezegd. Afgelopen jaar gereden met een gasgeefsysteem op basis van een schakelsysteem waarmee je het gas in 5 standen kon vastzetten.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Ik heb ook eens ge-experimenteerd met een versnellingshandvat, in 3 klikken vast te zetten. Leuk, maar gewoon gas dicht bij geen actie bevalt toch het beste
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
0 members (),
114
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|