Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#99680 27/01/14 01:31 AM
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Ik ben mijn 3300 aan het prepareren voor de 24 uurs race.
Nu ga ik er een ander stuur op zetten met andere handvatten.

Nu twijfel ik of ik een gashandgreep terugplaats zodat je bij het remmen ook gas dicht kunt draaien of dat ik carb op een losse gashevel monteer zodat hij in principe altijd vol gas staat, ook bij remmen. Ik vraag me af of dit problemen geeft voor de slipkoppeling

Uiteraard kan bij stoppen het gas met de hevel "dicht(halfgas)" worden gezet.

henk


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Henky #99684 27/01/14 02:24 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik zou voor eigengemaakt draaigas gaan: zeker voor de 24 uurs race, dan kun je alle comfort gebruiken.

Een beschrijving vind je hier:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb..._de_s#Post99336

Suc6, heb je vragen stel ze gerust.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Henky #99690 27/01/14 05:43 AM
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
http://hollandbikeshop.com/bmx-onderdele...le-kabel-links/

remgreep met dubbele kabel is ook een optie. 1 kabel naar voorrem en 1 naar gasnemer, los van elkaar af te stellen


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Henky #99692 27/01/14 07:37 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Kan ook, in mijn ervaring met vele Solexhuurders hebben de meesten na 3 uur rijden behoorlijk last van het voortdurend inknijpen van de hendel. Mede om die reden ben ik mijn Solexen aan het ombouwen.

Nogmaals ik zou voor draaigas gaan maar het blijft jouw eigen keuze.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De plastic Flippertjes van OTO voldoen ook prima,
nog geen klachten over gehad en dit in tegenstelling
met dat remmetje-knijp-gas-terug-systeem .................. crazy .
Als je een pittig motortje hebt en rechtsaf wilt slaan ,
je hand uitsteekt, rem (en dus gas) los laat,... waardeloos.

Voor een race maakt dat niets uit, daar rem je zo weinig mogelijk en verder volgas.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
De plastic Flippertjes van OTO voldoen ook prima,
nog geen klachten over gehad en dit in tegenstelling
met dat remmetje-knijp-gas-terug-systeem .................. crazy .
Als je een pittig motortje hebt en rechtsaf wilt slaan ,
je hand uitsteekt, rem (en dus gas) los laat,... waardeloos.

Voor een race maakt dat niets uit, daar rem je zo weinig mogelijk en verder volgas.


Klopt Ronald, en tijdens de race hoef je gelukkig geen hand uit te steken laugh
Een 3800 van gaslepeltjes voorzien is dan wel weer even wat anders maar het gaat wèl.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Henky #99700 28/01/14 03:17 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zou absoluut voor draaigas gaan zonder dat remgebeuren enzo. Net als bij een scooter of brommer maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Henky #99706 28/01/14 04:58 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Al deze bezwaren zijn terug te voeren op de sterkte van de veer deze is n.l. veel te sterk om alleen het gasklep open te trekken ( een veel zwakkere veer doet wonderen )

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Ik zou voor eigengemaakt draaigas gaan: zeker voor de 24 uurs race, dan kun je alle comfort gebruiken.

Een beschrijving vind je hier:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb..._de_s#Post99336

Suc6, heb je vragen stel ze gerust.

Eigenlijk is deze opstelling zoals die bij de 4600.
John, heb ik het juist dat je de kozijnhoek constructie hebt bedacht om de gaskabel zijwaarts aan te sluiten i.p.v. onderdoor?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: john meisters
Ik zou voor eigengemaakt draaigas gaan: zeker voor de 24 uurs race, dan kun je alle comfort gebruiken.

Een beschrijving vind je hier:

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb..._de_s#Post99336

Suc6, heb je vragen stel ze gerust.

Eigenlijk is deze opstelling zoals die bij de 4600.
John, heb ik het juist dat je de kozijnhoek constructie hebt bedacht om de gaskabel zijwaarts aan te sluiten i.p.v. onderdoor?


Inderdaad Alian, anders moet de kabel onderlangs en maakt hij een hele grote bocht die niet soepeltjes loopt.
Nu gaat het echt fantastisch, ik heb nr 9 klaar en vanavond nr 10 wink

Ik doe alleen de 3800 modellen, de Oto's blijven origineel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bij mij gaat dat goed met kabelmantel van 80 cm, maar bij de BnR zit de veer dan ook weer vertikaal rechts.

Je zou ook bij Briansolex hiervoor ten rade kunnen gaan, hij is gespecialiseerd in de 4600 reeksen.

Nog een algemene tip die ikzelf ook toepas, "the alien methode" zeg maar grin : als je gasmechaniek als een "gasgever" is opgesteld, dan kan je een moderne draaigashendel van een 3800 gebruiken. Je moet de draaihendel wel andersom bedienen dan een conventioneel draaigashendel. Het is voor sommige misschien even wennen, maar het werkt prima. Het onderste schuifje - waarmee de rem en de gaskabel in verbinding staan - moet er dan wel uit. Om gas te minderen moet je de hendel zelf terug draaien, want die blijft anders in cruise controle staan.
Een klein nadeel waar ik nog niets op gevonden heb: als de hendel te vast aan het stuur is geschroefd, dan werkt de kabel stroef en wordt het onbruikbaar. Voorzichtigheid geboden dus.
Voor de recreatie-verhuursector raad ik dit systeem (the alien methode) niet echt aan.

Last edited by AlienSolexfiend; 29/01/14 08:29 AM. Reason: Laatste zin: (the alien methode)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Henky #99728 29/01/14 07:10 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik durf te zeggen dat mijn methode echt een hele goede is.
Die van Joan is ook goed, als je een draaibank tot je beschikking hebt.
Ik helaas (nog) niet wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Ik durf te zeggen dat mijn methode echt een hele goede is.
Die van Joan is ook goed, als je een draaibank tot je beschikking hebt.
Ik helaas (nog) niet wink


Ken je dat oude spreekwoord : "Komt tijd, komt Draaibank" ?? wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Henky #99749 30/01/14 04:03 PM
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Bedankt voor de tips, hier kan ik wel mee verder.

Nu alleen nog de vraag wat er gebeurt als ik helemaal geen gas terugneem bij remmen. Dus gas op carb niet dichtgooien maar gewoon vol in de remmen, en bij optrekken dus rem weer los.

Zou dit veel uitmaken in remweg en acceleratie? Slipkoppeling doseert het vermogen toch ook zonder gas te minderen?

Last edited by Henky; 30/01/14 04:03 PM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Henky #99753 30/01/14 09:20 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat afremmen is geen probleem voor de remafstand maar wel voor de levensduur van de remmen.
Want je moet niet alleen de solex afremmen maar ook het motorvermogen vernietigen .
Ook moet het vermogen wat van te voren in het vliegwiel is gebracht in een korte tijd vernietigt worden totdat de koppeling gaat slippen en dan neemt de koppeling het vermogen van de motor over om het om te zetten in het verwarmen van de koppeling met al zijn aanhang en zal daardoor wel eens zo heet kunnen worden dat de rol er af zal knallen.
En dat is niet zo erg ,we hebben er nog genoeg.
En remschoenen zijn bij de solexhandelaren volop te koop.
Meer weten meer vragen.

Henky #99754 30/01/14 09:23 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
En bij sommige race is een goed werkende gasregeling verplicht en soms ook een schakelaar

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb het nog eens nagelezen en ik zie er niets over terug

2014 reglement

Last edited by Joan; 30/01/14 10:42 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Henky #99759 31/01/14 12:12 AM
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
We hebben met ons team al 4 verschillende gassystemen gehad en de organisatie heeft er nog nooit iets over gezegd. Afgelopen jaar gereden met een gasgeefsysteem op basis van een schakelsysteem waarmee je het gas in 5 standen kon vastzetten.

Henky #99763 31/01/14 06:41 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb ook eens ge-experimenteerd met een versnellingshandvat, in 3 klikken vast te zetten. Leuk, maar gewoon gas dicht bij geen actie bevalt toch het beste wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 54 (0.011s) Memory: 1.0968 MB (Peak: 1.3489 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 22:52:50 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS