Ik ga een gok doen waarvoor het dient. Wanneer de zuiger nagenoeg bovenin komt, het carter onderdruk opvullen zodat wanneer de zuiger omlaag beweegt er goed geperst kan worden, want je begint met een druk van 1 bar in het carter.
Hier nog wat tekst en uitleg van Joan, 27-05-2013 :
Origineel bericht van: Joan
Reynolds nummer gewoon even Googlen" dan kun je gaan rekenen reynolds number
die gaatjes werken omdat de solex zoveel inwendige weerstand heeft in zijn inlaat systeem dat er als de zuiger bovenin staat nog steeds onderdruk is in het carter, dat kun je snel met extra lucht vullen door de zuiger deze gaatjes open te laten gooien, daarom in de bovenste stand zowel zuiger als cylinderwand doorboren, solex had dat feitelijk zelf ook al bij de kamzuigers daar zat onder het dekseltje ook een gat in zowel zuiger als cylinder voor een "flits"spoeling. zet je de gaatjes op de goede hoogte in de cylinder ( eigenlijk net geljk aan of boven de bovenkant van de uitlaat poort gaan ze ook nog werken om de "knal "van de uitlaat heel even weg te werken daardoor krijg je lokaal op de plek waar straks het spoelgas langs moet al een iets lagere druk, dat helpt de spoeling hetspolelgas zelf gaat er niet uit want dat heeft een hge snelheid en fietst er dwars langs heen
wil je die knal niet moet je ze op een lagere plek boren, maar altijd op een plek waar je met de zuiger in de bonvenste stand zowel zuiger als cylinder moet doorboren en niet recht tegenover de inlaat want dan spoel je daar het inlaatgas terug ( vandaar dat die fransen ze o een knullige plek hebben, beste is als het verse extra gas onder de zuigerkop terecht komt, maar ook niet boren waar de zuigerveren zitten
wel experimenteren met de grootte van je sproeier want je moet vanwege de extra lucht die niet door de carburateur gaat een extra rijk mengsel aanmaken
Binnenin mag je vijlen frezen lassen pimpampetten en alles wat je wil,maar het mengsel moet via het originele inlaattraject naar binnen. Dus alles wat membraam, roterende poort of valse lucht heet is verboden. En nog iets de diameter mag 39,5 / 40mm zijn, domme fout die ze niet verbeteren zoals wel meer vage dingen waardoor ditsoort discussies ontstaan. Ze begrijpen niet echt dat racers de term origineel zeeeeer ruim nemen en alles modificeren .
Binnenin mag je vijlen frezen lassen pimpampetten en alles wat je wil,maar het mengsel moet via het originele inlaattraject naar binnen. Dus alles wat membraam, roterende poort of valse lucht heet is verboden. En nog iets de diameter mag 39,5 / 40mm zijn, domme fout die ze niet verbeteren zoals wel meer vage dingen waardoor ditsoort discussies ontstaan. Ze begrijpen niet echt dat racers de term origineel zeeeeer ruim nemen en alles modificeren .
Inderdad zijn boosterpoorten NIET toegestaan vandaar de term dat ALLE lucht via de carburateur moet komen. Binnenin niet zo maar pim pam petten want ook de krukas word gecontroleerd of hij niet vol is dat gaat via een inspectie met een pen door je carter blokkeerbout gaatje.
Dat de diameter met ruimte is opgegeven klopt wel degelijk, de originele hadden ook variaties, als de cylinder versleten was kon je hem opboren en originele maten liepen ook al door tot 40 mm.
Jouke Rottine heeft een nieuw lading cylinders, omdat er ooit klachten waren dat ze bij warmte minder trokken is de speling vermindered tot 0,04 mm, dat moet kunnen met een alu zuiger in een alu cylinder, dat zet gelijk uit, alleen onrondheid door temperatuurverschillen kan je dan noch parten spelen, dus misschien lopen ze ooit een keer vast, dan gewoon de hoge kanten weer wegwerken en gaan. Hij had altijd al betere setjes dan anderen want bij hem had je uitgesorteerde zuigers met de maat erop die gewoon precies in dat cylindertje pastte dat erbij mee kwam en niet zo maar een bij elkaar gezet stel. Hij was wel van plan om betere cylinders te maken dan origineel ( aangepast gietwerk) maar is daarvan afgezien om te voorkomen dat zijn ontwerp ook via andere kanalen de wereld in komt wat chineesch gezien niet onmogelijk is geacht
Mooie berichten zo. Hopelijk komt er toch een goede cilinder met zuiger. Kan altijd beter. Heb hem ook wel eens een mailtje gestuurd met ideeën die ik had met de cilinder. Die ideeën zijn zeker niet iets speciaals, iedereen van ons weet wel wat er beter kan.
De solex zuigers zijn er in de overmaten tot 40,4 m.m. Dus dat zou ook moeten kunnen tot deze overmaat. Dat is de grootste maat die ik kan krijgen. 36,6 36,8 40,0 40,2 40,4 m.m.