Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#97811 24/10/13 05:05 AM
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Ik heb een twin air lucht filter gemonteerd gehad op mijn 3800 maar na enige tijd kwam er een gat in. Dan heeft filter ook niet veel nut meer....

Dit lijkt te komen door het petsen in de luchtfilter of door benzine wat de filter op lost.

Beter een ander type/merk luchtfilter gebruiken?
Ik neem aan dat bij gebruik van een luchtfilter het gaasje niet meer nodig is?

henky

Last edited by Henky; 24/10/13 05:05 AM.

IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Eerst een ijzer gaasfiltertje, dan pas het filter. Dan kan dat terugpetsen niet meteen zo'n kwaad wink

Hier is net het een en ander over luchtfilters geschreven:


http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/97543/177


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Decompresseer je tijdens het rijden?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Henky
Ik heb een twin air lucht filter gemonteerd gehad op mijn 3800 maar na enige tijd kwam er een gat in. Dan heeft filter ook niet veel nut meer....

Dit lijkt te komen door het petsen in de luchtfilter of door benzine wat de filter op lost.

Beter een ander type/merk luchtfilter gebruiken?
Ik neem aan dat bij gebruik van een luchtfilter het gaasje niet meer nodig is?

henky


En dat twinair luchtfilter heeft ook allen maar zin als je het met filterolie inwast en iid eerst een filtergaas er onder.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat inkwasten doe je best met beleid, mij heeft het overdadig gebruik van filterolie al een berg ellende gegeven. sick

Ik gebruik ook een Twinair foampje zonder ijzeren gaas, mijn filter blijft heel. Heeft de gaas enkel als doel om de foam te beschermen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Dat inkwasten doe je best met beleid, mij heeft het overdadig gebruik van filterolie al een berg ellende gegeven. sick

Ik gebruik ook een Twinair foampje zonder ijzeren gaas, mijn filter blijft heel. Heeft de gaas enkel als doel om de foam te beschermen?


soort van steuntje tegen het door buigen, als je ergens aan zuigt wil het naar de zuigert toe, behalve dan een zuiger die perst eigenlijk meer , maar helaas is deze ooit geen "perser" genoemd, de engelsen noemen hem wel "piston" wat eigenlijk meer neer komt op "plunjer"


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
@alain, nee ik dempresseur niet maar heb wel tijdje gerommeld met ontsteking die verliep en daardoor ging petsen

Maarre gaasje ONDER het filter? Het gewone standaard gaasje zit OP de filter als ik deze terugmonteer. Zou ik gaasje moeten verknippen dat deze als er als eerste in kan. Zou hij foam filter er dan niet afblazen asl hij een keer petst


Wordt doorlaat niet wat krap met en gaasje en filter?


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
welk gaasje bedoel je? ik bedoel een rond filtergaasje van ijzer, te koop voor 2,50 bij oa Ad v Heerbeek. dit is flinterdun en laat zeker genoeg door. ook icm met een Twin Air.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Met gaasje bedoelde ik het "originele" stukje gaas op het luchtfilterhuis wat enkel bakstenen tegen houd.

Nu zie ik bij ad 2 verschillende metalen luchtfilters, welke is het gaasje wat jij bedoelt:

http://www.solexservice.com/nl/1018-metalen-luchtfilter?filter_name=luchtfilter

http://www.solexservice.com/nl/1018a-luchtfilter-metaal-verslijt-nooit-meer?filter_name=luchtfilter

neem aan dat dit een twin air is:
http://www.solexservice.com/nl/1095-luchtfilter?filter_name=luchtfilter


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het metalen gaasje is het juiste. Volgens mij zijn beide modellen geschikt, model 1O18A is wink onverslijtbaar.
Zo ziet de Twinair eruit. Die is iets dikker dan een standaard foam.
Was het dan niet zulke foam waar bij jouw een gat in kwam?


Eerst het gaasje, dan de foam erbovenop.
Sommige forumleden bedachten een constructie om het wegblazen te beletten. Deze week kwam het nog ter sprake ergens in een topic.


Last edited by AlienSolexfiend; 25/10/13 12:11 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met dit prachtige weer een mooie foto gemaakt van een luchtfilter mét gaasje en daaronder een twin air luchtfiltertje.
zoals je ziet, het gaasje erboven omdat het schuimfiltertje er naar boven uit wilde floepen.
Het filter is onbeschadigd.

Attached Images
DSC03114.JPG (184.69 KB, 376 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ach dan filtert hij wel beter, zijn de porien dichter, als je er een plank tussen doet komt er al helemaal geen vuil in


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
zo deed ik het ook, filter en daar het gaasje overheen.

ik snap niet wat alain bedoelt met dit gaasje eerst en dan filter erop......

maar goed. dit filtermateriaal moet toch brandstofbestendig zijn of niet?
En zo'n gaasje heeft vrij veel oppervlakte. In kombinatie met een filter wordt je doorvoer wel krapjes lijkt me


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Henky
zo deed ik het ook, filter en daar het gaasje overheen.

ik snap niet wat alain bedoelt met dit gaasje eerst en dan filter erop......

maar goed. dit filtermateriaal moet toch brandstofbestendig zijn of niet?
En zo'n gaasje heeft vrij veel oppervlakte. In kombinatie met een filter wordt je doorvoer wel krapjes lijkt me

Attached Images
IMG_0565.JPG (90 KB, 425 downloads)
IMG_0568.JPG (87.6 KB, 346 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Online Happy
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Hoe komen jullie toch allemmal aan die gaasjes?

Peter

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hoe we aan de gaasjes komen: simpel, solexservice.nl wink

Eerst het gaasje: dat is mijn methode om geen gaten in het filter te krijgen door het terugploffen.

De doorvoer is voldoende, tenminste... Voor niet-opgevoerde Solexen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Online Happy
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ok ,ff bestellen.
Met dank aan John.

Peter

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Hoe we aan de gaasjes komen: simpel, solexservice.nl wink

Eerst het gaasje: dat is mijn methode om geen gaten in het filter te krijgen door het terugploffen.

De doorvoer is voldoende, tenminste... Voor niet-opgevoerde Solexen.

@ Henkie: zo bedoel ik het dus, als remedie tegen het terugpletsen. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Dat inkwasten doe je best met beleid, mij heeft het overdadig gebruik van filterolie al een berg ellende gegeven. sick

Ik gebruik ook een Twinair foampje zonder ijzeren gaas, mijn filter blijft heel. Heeft de gaas enkel als doel om de foam te beschermen?


soort van steuntje tegen het door buigen, als je ergens aan zuigt wil het naar de zuigert toe, behalve dan een zuiger die perst eigenlijk meer , maar helaas is deze ooit geen "perser" genoemd, de engelsen noemen hem wel "piston" wat eigenlijk meer neer komt op "plunjer"

Ik gebruik als steun voor mijn TwinAir foam het plastick frame van het oude originele foampje. Dat doet het goed, alleen buigt de Twinair filter langs onder dan wel een beetje af aan de zijkanten. Maar daar merk je bovenaan niets van als de afsluitring erop zit, teminste als je de foam er met wat behendigheid in plaatst.

Foto boven: onderkant van de originele oude filter

Mijn volgende vraag is nog niet besproken:
Wordt het wat te veel van het goede als men een gaas onder en boven met daartussen de TwinAir foam combineert, m.a.w. is er dan nog voldoende luchtdoorlaatbaarheid?

Last edited by AlienSolexfiend; 26/10/13 08:17 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Voor onopgevoerde Solexen zal de doorvoer nog voldoende zijn, verwacht ik.
Is je Solex opgevoerd dan moet je het gewoon proberen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2013
Posts: 212
Henky Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Wat is het toch heerlijk om te lezen hoeveel informatie en meningen er zijn over iets kleins als een luchtfilter.....

Thanks!


IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Alle

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Alle kunststof filters gaan altijd kapot als er geen vlamdover onder zit.
Onze filters zijn al jaren voorzien van een vlamdover en van een goed filter materiaal en gaan een heel lang leven mee en zijn zondermeer met een verwisselbaar filter uitgevoerd.
Zelfs met een opgevoerde motor geen enkel probleem.
Ook niet met een 24 uurs race door de zandwoestijn .
Soms kan een gaasje de hitte wel afvoeren als de draaddikte wat groot is ten opzichte van de maas grootte maar bij een paar flinke terug slagen zal men zien dat er toch weer smelt plekken in het filter zitten en er dan toch weer een gat in het materiaal zit wat richting cilinder is gegaan tegelijk met het daar opgespaarde stukjes aardkorst (en oeps weer een bijna vastloper of een beschadichte zuiger ).

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
zou dit iets zijn Jan?
Al heb ik met de gaasjes tot nu toe geen problemen gehad... één probleem en je bent voor meer dan 10 vlamdovers aan geld kwijt, dus toch wel het geld waard. wink

http://www.js4taktspecials.nl/web-shop.h...category_id=108


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
zou dit iets zijn Jan?
Al heb ik met de gaasjes tot nu toe geen problemen gehad... één probleem en je bent voor meer dan 10 vlamdovers aan geld kwijt, dus toch wel het geld waard. wink

http://www.js4taktspecials.nl/web-shop.h...category_id=108

wat is het verschil tussen dit honda gaasje en de "Jan" voorstellen ? Toch ook gaas en waarom dan een niet passend Honda onderdeel aanschaffen voor de solex ?
overigens is er wel een verschil, dit gaas van honda gaat in de aanzuig buis en naar het filter toe is het dan nog een heel eind, kun je een grovere vlamdover gebruiken dan als je deze direct tegen het filter zelf aan moet leggen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Bedankt Joan, er staat geen maat bij het Honda onderdeel (of heb ik slecht gekeken?) maar de kans dat het past is dus miniem.

Ben wel benieuwd wat Jan dan gebruikt. Zoals gezegd, dit gaasje houdt tot nu toe genoeg tegen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze gaasjes houden alles tegen wat er niet kan komen en alles wat er wel kan komen gaat er gewoon doorheen.
Het grootste voordeel van deze filters is dat je ze nooit schoon hoeft te maken want wat er komt gaat er doorheen al weet ik niet precies waar het dan blijft en het meeste goedkope spul van de aardkorst kan je het beste mengen met heel dure olie die je bij de brandstof meng in een te kleine verhouding ( b.v .een op zeventig )
En dan gas er op .

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Jan Vennix
Deze gaasjes houden alles tegen wat er niet kan komen en alles wat er wel kan komen gaat er gewoon doorheen.
Het grootste voordeel van deze filters is dat je ze nooit schoon hoeft te maken want wat er komt gaat er doorheen al weet ik niet precies waar het dan blijft en het meeste goedkope spul van de aardkorst kan je het beste mengen met heel dure olie die je bij de brandstof meng in een te kleine verhouding ( b.v .een op zeventig )
En dan gas er op .

Sorry Jan, met mijn zin: " Zoals gezegd, dit gaasje houdt tot nu toe genoeg tegen bedoel ik enkel het terugpetsen!
Als ik het nu teruglees zou je kunnen denken dat ik alleen dit gaasje als luchtfilter gebruik. Absoluut niet!!!

Niet alleen jouw waarschuwingen, ook eigen schade en schande hebben mij genoeg geleerd hierover wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Wat ligt er bij een Solex aan de oorzaak van een backfire door de luchtfilter ?

Heeft dit te maken met een verkeerde ontstekingstijd ?

En hoe en in welke volgorde is er dan een verband met een vroege of late ontsteking en de onvariabele timing van de poorten?



voorbeeld van een tweetaktmotor (auteur A. Schierwagen)



Last edited by AlienSolexfiend; 30/10/13 07:27 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat kunnen toch heel wat oorzaken hebben.
Slechte benzine, verkeerd mengsel, koolaanslag uitlaatpoort, slechte spoeling van de spoelpoorten, laat onstekingstijdstip, een haperende ontsteking, versleten zuigerveren, verstopte uitlaat, enz.... en nog meer dingen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is genoeg stof om over na te denken.

Gelukkig lijkt dat bij mij allemaal in orde. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Dat is genoeg stof om over na te denken.

Gelukkig lijkt dat bij mij allemaal in orde. smile

leuke woordspeling daar het over een luchtfilter gaat, deze had net zo goed stof filter kunnen heten want dat filtert hij ook, alleen het eerste mag hij doorlaten en het tweede niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Luchtfilter, oliefilter, waterfilter, benzinefilter en brandstoffilter.
Welke is niet juist?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Luchtfilter, oliefilter, waterfilter, benzinefilter en brandstoffilter.
Welke is niet juist?

Luchtfilter, de overige filteren vloeistoffen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee niet goed. jammer. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
benzinefilter, brandstoffilter is hetzelfde maar algemener


Groet, Tim
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee jammer, volgende?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is dit een nieuwe VrijdagavondQuizzz ???


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Yep.

Maar moeten het topic niet vergeten, maar effe tussendoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo is dat.
Als je aan weerskanten van het TA-filter een gaasje monteert dan is het filter mooi opgesloten en kan het ook niet stuk gaan door het "terugpetsen".
Heb er 10 gemonteerd en deze blijven wel heel met alleen een gaasje er bovenop.
Misschien toch de ontsteking e.d. even nakijken om dit verschijnsel te voorkomen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een gaasje heeft een max doorlaat van ongeveer 50 procent.
Nog een gaasje zal de doorlaat met nog eens 30 procent verminderen en zal nog geen fijn aardkorst delen tegen houden.
Leg je hiertussen een schuimfilter van 10 m.m. tussen en pers je dat dan samen tot ongeveer 2,5 m.m. dan heb je nog geen goed filter.
Door de twee gaasjes heb je minder doorlaat en houdt nog steeds geen aardkorstjes tegen tenzij je deeltjes kiezels wil sorteren.
Een schuinfilter kan alleen fijn stof opvangen door een zo groot mogelijk oppervlak waar de stoffen kunnen aanplakken.
De beste manier om het oppervlak van een filter te verkleinen ( en dus zo slecht mogelijk filter over te houden ) is om het filter zo dun moge lijk bij elkaar te persen tussen twee gaasjes .
En door de cellen van het filter goed samen te drukken hou je nog minder luchtdoorlaat over.
De velletjes van het schuim worden dan gewoon dicht gedrukt.
Of zijn de natuurwetten de laatste tijd zoveel veranderd dat dit nu niet zo meer is .
Want dan hou ik er nu over op want ik ben nog van de oude stempel.
Als je de inlaat maar genoegdicht maakt zal er ook nooit geen trugslag optreden omdat er te weinig verse gas is binnen gekomen om een trugslag mogelijk te maken.
Of gelden deze regels ook al niet meer.
Toch komen er steeds meer solex rijders die toch te weten zijn gekomen dat een goed filter veel belangrijker is dan de duurste olie die je kan betalen.
Of je het er mee eens bent is geheel aan u.
Meer weten meer vragen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
helemaal mee eens, behalve dan dat een gaasje van 50% met een tweede gaasje van 50% nog maar 30% op kan leveren, dat hangt ervan af hoe dicht ze bij elkaar zitten en/of hoe ze ten opzichte van elkaar liggen.
met een beetje afstand tot elkaar ( bijvoorbeeld doordat er een klomp schuim tussen zit) blijft het gewoon 50%
( nou ja misschien 49% dan want het heeft iets wrijvingsweerstand)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Twee gaasjes precies goed op elkaar leggen is nog moeilijker dan een goed luchtfilter maken.
Een rij bomen houden een bepaalde hoeveelheid luchtstroom tegen.
Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen.
Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen .
Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen.
Een volgende rij bomen houden de nu nog doorkomende lucht weer wat tegen.
Ee n heel bos is soms in staat de hele luchtstroom bijna geheel tegen te houden.
Tenminste zo was het vroeger of is dat nu tegenwoordig anders geworden met al die moderne luchtverplaatsingen zoals wervelwinden en de nu vaker voorkomende stormen.
Als dat zo is dan hoor ik het wel in welk jaar dat dat verandert is.
Maar schiet dan wel op want ik ben 78 jaar oud.
meer weten meer vragen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Maar schiet dan wel op want ik ben 78 jaar oud.
meer weten meer vragen.

de meeste mensen schijnen dood te gaan in hun slaap, door je wat te plagen houden we je misschien wat meer wakker, is de kans dat je er tussen uit knijpt ook weer wat lager.
Kunnen we langer blijven vragen.
En als je dan toch wakker bent komt er vast wel weer een stuk techniek uit je koker.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik ben het mat Jan V eens.

http://www.youtube.com/watch?v=22_-JxzsDgM

Nu de vraag, wat is het originele luchtfilter van de Solex.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke dit filmpje gaat misschien wat ver voor onze Solex, maar vorig jaar kwam een leerling naar me toe die bij BMW werkt en die vertelde dat ze een auto hadden waar het diagnose lampje telkens aanging en toen hebben ze deze test ook gedaan. Bleek later een imitatie filter hebben gehad en dan kloppen de waarden niet meer dus een brandend lampje. Ja tegenwoordig gaat het ver. De luchthoeveelheid mg/stroke klopt dan niet.


http://www.youtube.com/watch?v=SmpPzeckvMs

Last edited by Alfons_Amuse; 05/11/13 01:47 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik ben het mat Jan V eens.

http://www.youtube.com/watch?v=22_-JxzsDgM

Nu de vraag, wat is het originele luchtfilter van de Solex.

Je hebt verschillende soorten gaas en dan is het maar net waar je het voor wilt gebruiken.
(benzine)filtergaas, horregaas, voliëregaas, kippegaas, schapegaas e.d. .
Alle met een andere draaddikte/maaswijdte verhouding.

Wanneer je een grovere soort gebruikt met als doel om een Twin air filter op z'n plaats te houden dan gaat dat 50% verhaal nooit op.

Ik heb een Peperbus filter waar een soort van horregaas met een harige coating inzit.

Heb ook véél filtertjes vervangen die van een soort geperste vezel gemaakt waren


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het originele materiaal van een luchtfilter ( kiezelvanger ) is een weefsel van katoenvezels die zijn gedrengt in een hars soort die een hoge temperatuur kan hebben en zo de vezels kunnen beschermen en door de samen geperste structuur een voldoende temperatuur bestendig zijn
Het zijn geen stoffilters maar vliegenvangers en wat er nog meer voor beesten daar hun toevlucht gaan zoeken en een vreselijke dood tegemoet zien.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is dit een originele?
Heb ik nog liggen.
Is gedrenkt met een plakkerige stof/olie.

Attached Images
Solex filter.png (97.21 KB, 332 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ja dat is er een. Je kijkt er zo doorheen en dat wil zeggen: "ongeschikt".


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat is er een whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ik ben het mat Jan V eens.

http://www.youtube.com/watch?v=22_-JxzsDgM

Nu de vraag, wat is het originele luchtfilter van de Solex.

dat zijn er veel verschillende, die van het sleutelgat vind ik persoonlijk qua ontwerp de mooiste, heeft, om met Jan te spreken echter niet veel weg van een luchtfilter, wel van een keien of vliegenvanger


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
En als je even de moeite neemt dan zal je bij de orginele filters zien dat deze ook niet tegen de terugslag kunnen.
Er is nog maar heel weinig over van de vezels net boven de inlaat.
Er worden hier nog alleen vliegen en kiezelstenen tegen gehouden en beslist geen stof.
Dat stof wat hier ooit is tegen gehouden is ook al in de motor verdwenen.
wie het beter weet mag het zeggen


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 31 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.087s Queries: 125 (0.031s) Memory: 1.4430 MB (Peak: 2.0089 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 12:16:49 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS