Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
#96809 25/09/13 04:43 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Naar aanleiding van het steeds uitvallen van de motor heb ik vandaag de carbfilter eens gecheckt. Die zat na een maand weer vol met troep, ik denk vergomde restanten van de brandstof. Ook heb ik de sproeier doorgeblazen met mijn longinhoud. Dat bleek niets gekort te zijn, de motor bleef elke keer afslaan wanneer het voorwiel niet meer draaide.
Ik ben dan wat gaan rijden, het probleem bleef en is dus niet opgelost. Er zat ook geen snelheid in, en het motortje draaide ook niet lekker zodra ik een beetje sneller reed.


Ik heb tijdens het rijden met de hand de sproeier los en dan vast gedraaid. Ook geprobeerd of het wat gaf als ik het carbhendel open en dicht draaide tijdens het rijden.
Het gaf geen verbetering. Na een tijdje rijden met warme motor ging het een heel klein beetje beter, maar nog steeds belabberd, en stilvallen bleef een feit.
Steile hellingen kon ik nog wel nemen.

Omdat mijn retour darmpje niet meer zo helder is kon ik niet goed zien of er voldoende benzine terugstroomde naar de tank. Het tankje voelde wel lauw warm aan na een half uurtje rijden.

Ik vermoed dat het een toevoerprobleem is: het lijkt dat er onvoldoende brandstof wordt aangevoerd als ik stilsta, ook wanneer het gashendel nog vol open staat.

Dus, volgende stap wordt onvermijdelijk tankje eraf en leidingen etc. uitkuisen. Daar heb ik nog geen ervaring van opgedaan. Ik heb het al even onderzocht: de tank van mijn S4800 zit vast met drie vijzen/bouten, 1 voor en 1 achter de cilinder en 1 onderaan, verder loopt er 1 af en 1 aanvoerleiding van de pomp naar tank en carburateur.

Mijn vragen:

Kunnen jullie een diagnose afleiden? smile

Hoe begin ik er best aan?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zoals je zelf al aangeeft. Spoelen spoelen en nog eens spoelen. Pompje, leidingen, tankje enz... alles eraf. In de tank kun je kleine kiezelsteentjes doen met schoonmaakazijn en andere vluchtige spulletjes, rammelen en zodoende proberen schoon te krijgen. Leidingen met remreiniger doorblazen b.v.
Als je de mogelijkheid hebt de carburateur met een ultrasoon reiniger schoon maken, anders lekker laten weken in azijn remreiniger enz...
Kortom proberen alles goed te reinigen anders heb je zo weer een verstopt filter ofzo.
Lekker prutsen het komt goed.
Ohja, een compressor is niet meer zo duur maar wel heel makkelijk om onderdelen schoon te maken.

Last edited by Alfons_Amuse; 25/09/13 04:59 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik dacht te beginnen met tank en leidingen na te kijken. De leidingen zou ik dan met een kabel uitkeuteren, en het tankfiltertje even uitspoelen, en dan eens kijken of het uitvallen van de motor hiermee is verholpen.
De carburateur is mogelijk ook wat vervuild, maar ik ben bang dat ik het probleem nog erger zal maken, die moet dan terug correct gemonteerd worden. frown

Quote:
Het lijkt erop dat je decompressie altijd iets 'aan' is.......

Ik had net een nieuwe decompressiekabel geplaatst. Ik zou het even moeten nakijken, maar ik dacht dat het decompressiehefboompje aan het cilinder niet aangespannen staat.

Quote:
Heeft dat ding van (Alain) geen kunstof tank?

Neen, een metalen en ze is nog schoon. Allez, die van mij dan toch. wink

Quote:
Hier zijn filters voor om dat deel van de gasklep af te schermen, waarschijnlijk bij Ad vd Heerbeek te verkrijgen.

Die filters zijn me onbekend. confused


Last edited by AlienSolexfiend; 25/09/13 05:57 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alien, voordat je alles uit elkaar haalt, kan je even kontroleren of er benzine retour komt .
Haal het slangetje (darmpje) even los en probeer te starten.
Komt er benzine uit de caburateur dan werkt de pomp goed en hoef je niet alles te demonteren.
Komt er geen benzine uit, dan het leidinkje van de carb. losschroeven en
nogmaals proberen te starten en kijken of er benzine uit het leidinkje komt

Wat ik nogal eens doe om te kontroleren of er een verstopping is :
Slangetje losnemen aan de Carburateur kant en hierop blazen.
Als het goed is komt er benzine uit de overloop van de Carb.

Last edited by FFAnders; 25/09/13 06:13 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Alien, voordat je alles uit elkaar haalt, kan je even kontroleren of er benzine retour komt .
Haal het slangetje (darmpje) even los en probeer te starten.
Komt er benzine uit de caburateur dan werkt de pomp goed en hoef je niet alles te demonteren. Komt er geen benzine uit, dan het leidinkje van de carb. losschroeven en
nogmaals proberen te starten en kijken of er benzine uit het leidinkje komt
Ga ik morgen doen.

Wat ik nogal eens doe om te kontroleren of er een verstopping is :
Slangetje losnemen aan de Carburateur kant en hierop blazen.
Als het goed is komt er benzine uit de overloop van de Carb.
Dus als ik via de darm in de tank blaas?

Bedankt FF ... en Alfons en Eversman. smile
Weer heel leerzaam dit probleempje. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
[ ...]

Het is een bekend euvel dat het carb filter die dus druk krijgt(en tankfilter sucks alleen) de meeste vervuiling krijgt.

Bel Ad maar even, weet zeker dat hij daar een oplossing voor heeft. Jouw 4800 snorkt namelijk valse lucht(heel normaal bij 380 en later) via die opening en als die vol zit met aardecement dan heb je blijkbaar een dubbel probleem waar je niet zomaar uit komt.....

Bedoel je dat er NOG een tweede filter in de carburateur zit?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
de carburateur in Zuur (azijn) laten weken zou ik niet doen.
Het zuur tast het materiaal aan .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dat je solex via de achterkant lucht aanzuigt klopt. Dat daar zand mee kan komen klopt ook. Dat daar filters voor zijn...? Mij niet bekend.

Ik heb bij enkele solexen het roostertje verwijderd en een 2 cent stuk erop gelijmd. Opgelost wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
de carburateur in Zuur (azijn) laten weken zou ik niet doen.
Het zuur tast het materiaal aan .


Daar kun je gelijk in hebben. Alleen remreiniger dan met wasbenzine.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: eversman
Zal even zoeken waar dat stond, maar je kunt er heel eenvoudig een filtertje op maken, maar Ad vd Heerbeek zou deze gewoon hebben.

Het afremmen op valse lucht carburateur systeem is bedacht om niet met vol motor vermogen de koppeling te laten werken. Je kunt het roostertje aan de cilinderkant van de carb ook dichtmaken, maar dit zou meer slijtage veroorzaken (waarom?) en dan loopt se solex ook sneller stationair en moet je dus ook harder remmen.

Althans zo heb ik dat allemaal begrepen.

Maar inderdaad eerst checken of hij voldoende brandstof krijgt uiteraard Alien!


Hoog stationair lopen doen de 3800's allemaal. Ook dat is op te lossen, staat ergens op deze site, ook een schrijven van Jan V. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Interessant, daarover wil ik meer weten/meer vragen.

Ik heb hem koud gestart, 20 meter gereden en de retourslang van de tank getrokken: er komt brandstof uit, genoeg om mijn hand in een paar seconden overvloedig nat te maken.
Ik heb ook in de tank geblazen, er kwam heel vlot brandstof uit de carb.

Ik ga proberen om de leidingen en tankfilter te checken en indien mogelijk te reinigen.
Kan het tankje eraan blijven?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Die leidingen zijn dus open en dan blijft het carburateurfiltertje nog over.
Je hebt filtertjes die bovenin de carb. geschoven zijn.
Die kan je eenvoudig, met de hand, van bovenaf eruit trekken.
Zit er bovenin alleen een plastic hulsje/dopje dan zit het filter vanonder in de carb.
geschoven en moet je de brandstofleiding losmaken en het filtertje met behulp van een
spaanplaatschroef (handmatig indraaien) eruit trekken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Interessant, daarover wil ik meer weten/meer vragen.

Ik heb hem koud gestart, 20 meter gereden en de retourslang van de tank getrokken: er komt brandstof uit, genoeg om mijn hand in een paar seconden overvloedig nat te maken.
Ik heb ook in de tank geblazen, er kwam heel vlot brandstof uit de carb.

Ik ga proberen om de leidingen en tankfilter te checken en indien mogelijk te reinigen.
Kan het tankje eraan blijven?


Als ik dit lees dan denk ik dat je toevoer in orde is, zoek het dus niet meer in verstopte filters etc.

Check je carter eens, zie je dat het ergens nat is? Spruitstuk - cilindervoet - carburateur op spruitstuk - rondom de pomp bv. ? Kijk ook eens tussen cilinder en cilinderkop, en probeer eens of alle boutjes van het carterdeksel vast zitten. Check ook onder het neusje of het bij de rol nog droog is.

Helaas horen wij van hieruit niet wat voor geluid je Solex maakt, daar kun je nl. veel uit opmaken. Een verstopte uitlaat of uitlaatpoort komt ook vaak voor.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Inderdaad John, als ik er nog eens over nadacht lijkt mijn toevoer in orde.
Ik heb het roostertje aan de achterzijde van de carb van buitenaf met ontvetter schoon gemaakt, is niets gekort.
Bougie nagekeken, lijkt in orde, geen parel ofzo....
Het luchtfiltertje ook nagekeken, er zat verdacht veel olieachtig slijm in. En dat is raar want ik had vorige keer al het overtollige eruit geknepen. Misschien dan toch de carburateur??

Het pomphuis heb ik vorige keer bekeken, alles was droog en clean.
Voor de rest plakt momenteel zowat het hele blok van gemorste brandstof (uitblazen sproeier, tests met de retour, ...).
Wel bemerkte ik smerigheid rond het spruitstuk uitlaat-cilinder.
De koppakking lijkt in orde, die is trouwens deze zomer vakkundig geplaatst.

Uit het geluid kan ik zelf niet veel opmaken, het draait niet lekker (niet erg vertrouwd).
Starten gaat vlot, soms wat stotterend. Maar ik heb hem al meerdere malen gestart vandaag en vervolgens een kort ritje van 50 meter gereden, dus erg aangenaam vind mijn Solex dat niet.
Hij valt alleen uit als ik tot stilstand kom, telkens met veel gestotter. Als ik bijna tot stilstand kom dan blijft de ontstekking het nog net met veel moeite doen.

Ik kijk nu nog even of ik natte plekjes aantref rond de rol enzo. Ondertussen is het al donker buiten, ik probeer eventueel nog wat foto's te schieten.
Oh ja, wat is eigenlijk het carterdeksel?

Last edited by AlienSolexfiend; 26/09/13 03:57 AM. Reason: zie rood

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Die leidingen zijn dus open en dan blijft het carburateurfiltertje nog over.
Je hebt filtertjes die bovenin de carb. geschoven zijn.
Die kan je eenvoudig, met de hand, van bovenaf eruit trekken.
Zit er bovenin alleen een plastic hulsje/dopje dan zit het filter vanonder in de carb.
geschoven en moet je de brandstofleiding losmaken en het filtertje met behulp van een
spaanplaatschroef (handmatig indraaien) eruit trekken.

Bij mijn S4800 heb ik het gewone plastic langwerpige carbfiltertje met gaasje. Die is proper nu.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als je de tank demonteert dan zie je 8 boutjes in de rondte, deze zijn van het carterdeksel. Je kunt de tank in eerste instantie laten zitten, want tussen de tank en het carterdeksel is ruimte om met een steeksleutel of platte ringsleutel te checken of de boutjes loszitten (6 van de 8 kun je redelijk goed bij).

Zitten ze los, draai ze dan vast ,maar niet tè vast natuurlijk.

Wat verder nog mogelijk is: er is in het verleden nogal gesleuteld aan je gassysteem. Kijk eens of je gasschuif wel volledig in de carburateur zit en niet een stukje uitsteekt, dit heb ik ook al een paar keer meegemaakt, en steeds veroorzaakte dat afslaan bij stilstand.

Kijk of de bout van je "gascaroussel" vast zit en dat de "gasbanaan" niet verbogen is. (Een betere benaming valt me even niet in, hopelijk snap je wat ik bedoel).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nog een puntje bij : Motor valt uit bij stilstand is het niet goed "vrij komen" van de koppeling op laag toeren.

Met starten heb je daar niet zo'n last van omdat je dan juist vermogen wilt hebben om weg te rijden.

Zo heb ik er ook een Solex bij met dat afslaan bij stoppen verschijnsel.

Last edited by FFAnders; 26/09/13 05:02 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een "gasbanaan" Haha, dat begrijp ik tenminste. laugh

De zes zichtbare carterbouten zitten vast, ik veronderstel de andere twee ook.
De gasmechaniek leek in orde. Ik wilde het al rijdend nog eens onderzoeken. Toen bleek het plots weer goed te werken: hij slaat niet meer af als ik stop. smile
Heel misterieus zeg maar. Wat kan het dan toch geweest zijn? De gasmechaniek, of het niet loskomen van de koppeling zoals Ronald zei? Een andere mogelijkheid die ik nog bedacht: zou het vliegwiel het deksel raken?

Ik dank jullie allen alweer voor de hulp en steun! smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Geloof me dat je dat wel duidelijk hoort. En als je Solex daardoor afslaat dan loopt het zaakje wel héél erg aan.

Best fijn hoor, afslaan bij stilstand. Spaart rol en koppeling wink

Maar belabberd lopen is minder natuurlijk. frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Laat ons hopen dat het aan mijn gasbanaan lag. laugh

Het motortje liep duidelijk weer veel beter.
Nu nog zien te achterhalen hoe ik het sputteren bij volgas kan verhelpen.
Het messing schroefje bovenaan de carburateur, kan men daarmee de remluchthendel fine tunen? En komt dat uit op de venturiebuis?


Last edited by AlienSolexfiend; 26/09/13 07:46 AM. Reason: FOTO

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nee, die moet vast zitten. Je kunt het zaakje eens doorblazen, soms helpt dat.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Om de (messing) opening bovenaan door te blazen moet de remluchtregelaar dan in een bepaalde stand staan?

Mag men er met een kabeltje door rijgen?

Ik heb uit het artikel van Joan de foto van de doorsnede nog eens bestudeerd, ik zie nu in dat mijn vraag over de venturiebuis naast de kwestie is.


Last edited by AlienSolexfiend; 27/09/13 01:15 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
je kunt hem ook los schroeven, er mag een kabel doorheen, wel even je sproeier verwijderen dan, want daar kom je terecht.
de venturi buis staat hier haaks op, daar kom je zo niet, wel mogelijk deze door te prikken door achterin het sproeier huis naar links te prikken, is wel even zoeken naar de opening.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als alles van de solexmotor orgieneel is en alles nog in orde is deze messing prop (soms ingeschroeft ,soms ingeperst )een zo een groot gat gemaakt ( 1,5 tot 2,3 m.m. ) dat de mengsel handel gewoon naar rechts zou moeten staan bij het rijden bij warm weer en de toen gebruikte brandstof.
Een solex waar alles nog orgineel is bestaat niet meer dus moet je de mengsel handel iets naar rechts verstellen om een goede loop te verkrijgen (denk ook aan de dunnere olie die nu gebruikt wordt ).
Dan wil ik even meedelen dat wij al heel lang stoffilters maken om achter op de carburater gedrukt kunnen worden om bij de gasschuif de kleine aardkorststukjes tegen te houden voor een carburateur die op deze plaats open is.
Het filter hiervan is verwisselbaar.
Dit gat mag niet gewoon dicht zijn ( van mij wel want wij maken nieuwe rollen ),.
Door deze exstra lucht inlaat trekt de moter zo weinig dat er geen grote schade zal ontstaan bij stilstand en draaiende motor als je even stilstaat met je bijde voetjes op de weg.
Hierbij ga ik er van uit dat de solex fabriek we weet dat hierdoor de rol wat minder heet wordt
Meer klan ik er niet over vertellen.

Last edited by Jan Vennix; 27/09/13 11:13 PM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de feedback. Ik zit te denken of er een oorzakelijk verband is met de carb trouble en de invloed op de koppeling. Tot hiertoe heb ik altijd gedacht dat een slecht mengsel leidt tot uiteindelijke schade aan zuiger en cilinder. Nooit had ik erbij stilgestaan dat een vervuilde carburateur onrechtstreeks voor verhitting aan koppeling en rol zou leiden.

Jammer genoeg steekt het verschijnsel weer de kop op, de motor valt telkens weer uit bij stilstand. Aan de gasmechaniek ligt het niet, en een storing van de brandstoftoevoer was eerder al uitgesloten.

Starten met koude motor ging binnen een meter ongeveer, maar wel met haperende ontsteking. Optrekken tijdens het rijden ging pas als de motor warm was gelopen, en dan nog had ik het gevoel dat hij niet alles gaf. Op de terugweg begon de motor beter te lopen. Maar al haalde de motor hoge toeren, zodra ik stilstond viel de motor steeds weer uit.

Wanneer de motor uitvalt, gebeurt dit met haperende ontsteking, heel anders dus als het uitzetten d.m.v. decompressie. Als ik traag rijdend bijna tot stilstand ben gekomen weet de ontsteking nog net genoeg vlam erin te houden om de motor draaiend te houden, de koplamp schijnt dan heel zwak als een dimlampje.
Even slaagde ik erin de motor aan te laten door hem een beetje van de band te lichten, dat koste me dan wel wat rubber. eek
Het lijkt erop dat het probleem bij de koppeling zit... maar wat nu? Zonder speciaal gereedschap kan ik hier niet bij. frown

Last edited by AlienSolexfiend; 29/09/13 01:08 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Alien als hij haperend loopt dan heeft dat niets met de koppeling te maken.
Test de koppeling eens als volgt:
Vliegwielkap verwijderen, motor op de band drukken, Solex tegenhouden.
Draai aan het vliegwiel.
Blijft de rol stilstaan op de band? Koppeling werkt.
Neemt de rol de band mee ondanks strak tegenhouden? Koppeling zit vast.

Haperen doet hij bij carburatie of ontstekingsproblemen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, ik kan er natuurlijk compleet naast zitten, maar ik dacht aan de koppeling omdat de ontsteking hapert bij het starten, en het stoppen (wanneer hij uitvalt dus). Mede inspireerde ik me op de mogelijkheid die Ronald aanhaalde: "het niet goed vrij komen van de koppeling op laag toerental".

Bedankt John, zodra ik tijd heb dan test ik het. Dan wordt het evidenter om uit te zoeken wat er aan scheelt.
Heeft er misschien niet direct mee te maken, maar soms draait bij het starten mijn rol ook zonder decompressie, met warme motor altijd.

Bedankt voor het goede advies Eversman, ik was zeker van plan om jouw raad op te volgen. wink

Last edited by AlienSolexfiend; 30/09/13 04:28 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Wij hopen allemaal dat je er serieus wat van leert en dat je jezelf kundig genoeg leert zien jouw solex goed te onderhouden. Maar eerlijk gezegd ben je 'niks doen' aan het goedpraten, zoals ik aan het begin al tegen je gezegd heb, haal het uit elkaar en registreer zo precies mogelijk(opschrijven dus!) wat je doet. Anders gewoon wegbrengen en laten maken.

Eruit leren doe ik zeker. Wat voor jou vanzelfsprekend lijkt is dat niet altijd voor iedereen. En sleutelen doe ik graag op mijn eigen tempo en niet te overhaast. Ja, ik geef toe eerder wat voorzichtig te zijn. Maar het komt heus wel goed, ik heb dankzij dit forum al meerde malen met succes mijn Solex kunnen fixen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Moest ik niet zo onzeker zijn over de montage van het spruitstuk, dan was het ding er al lang afgeweest.
Ooit komt dat er nog wel eens van, eerst probeer ik het het zo met remreiniger en WD40.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag de dag is een GSM met camera superhandig:
maak van elke actie die je doet een duidelijke foto, dan kun je tijdens montage goed nazien waar welke ring zat, welke kleuren kabels waar ook al weer aangesloten waren, enzovoort.

Ook handig om daarna je probleem te delen, een duidelijke foto zegt meer dan duizend woorden wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
.

Ook handig om daarna je probleem te delen, een duidelijke foto zegt meer dan duizend woorden wink

wel even de foto in size reduceren want die GSM's van tegenwoordig hebben vaak al een 12G camera en dat pikt deze site niet als bijlage


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als ik tegenwoordig verkleinde foto's als bijlage hier upload, krijg ik ze niet open. confused

Mijn sleutel planning dacht ik als volgt uit te voeren:
Ik verwijder de beschermbeugel, vliegwieldeksel, en ga na of de koppeling al dan niet vast zit op de manier die John uitlegde. Hopelijk is daar alles nog in orde, zodat ik vervolgens komaf kan maken met de storing in de carb. Eerst kijk ik of het op te lossen valt met remreiniger en WD40. Als dat geen verbetering brengt dan gaat hij eraf.
Vandaag is het een ideaal weertje om dit te klaren op mijn enige werkplek, de stoep. Helaas ontbreekt het me vandaag en de volgende dagen aan tijd. smirk Nog FF geduld dan maar...


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dacht ik een nieuw busje WD40 in voorraad te hebben, blijkt dat ook onlangs samen met nog andere spullen onrechtmatig van eigenaar te zijn veranderd. smirk Geen carburateuronderhoud dus vandaag kunnen uitvoeren. frown
Ik denk wel een mogelijke oorzaak van het slecht functioneren te hebben ontdekt. Achteraan rechts ter hoogte van de uitlaatverbinding is het blok losgekomen. En zo moet ik toch al enige tijd met een los blok gereden hebben, ik vond de laatste tijd dat mijn motorveren wel heel soepel waren. crazy Uiteindelijk sprong gisteren de uitlaat uit het verlengde spruitstuk, en na lang zoeken kwam ik er dan achter dat het blok loszit. Het was al donker op de stoep toen ik het bemerkte, en heb mijn onderzoek dan maar gestaakt.
Ik probeer uit te zoeken hoe ik het blok terug vast zet. Heb ik een specifieke bout nodig?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
hangt ervan af hoe hij losgekomen is, er zit een specifieke bout in, meer een draadeind, 8 mm met twee M6 draad uiteinden die steken aan beide kanten door de ophangplaten ( "schets"platen) en dienen met een grote platte moer met M6 draad vastgesteld te wordenaan die beide M6 draadstukken, vaak is bij langduring loszitten het gat 6 mm ( of bij sommigen een groter gat maar dan hoort er een speciale moer met "borst" bij die in dit gat valt) heel erg ovaal uitgelubberd en die je te las repareren of te vervangen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Joan!
Ik hoop dat het meevalt.

Hoe lang moet de bout zijn, en horen er ringen bij?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Bedankt Joan!
Ik hoop dat het meevalt.

Hoe lang moet de bout zijn, en horen er ringen bij?


eehhh helaas, het valt niet echt mee. Als alleen de rechterkant los zit dan kun je hem misschien nog aandraaien. Met wat gepiel is een nieuwe moer er ook wel weer op te krijgen als deze weg is. Maar het leukste klusje is het niet, je komt er slecht bij. frown

Het gaat om deze bout:

http://www.solexservice.com/nl/motor-onderdelen/motorbevestiging/5007-scharnieras-motor-compleet


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nu heb ik hem door ... bedankt John.
Dus de lange as-bout zit er dan nog op(?), heb ik alleen maar een M6 moer nodig (van gewone standaard dikte)?
Hopelijk is die as-bout niet beschadigd.

De zwarte tubes zijn afstandbussen neem ik aan.

Nee, het zit me niet erg mee. Het vervelende is dat ik afhankelijk van het weer ben, als ik dan tijd heb om te sleutelen. frown


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
nee die zwarte tubes zijn "silent"blocs die dempen de trilllingen van de motor en fungeren tevens als scharniermateriaal. de as zelf is de afstandbus want hij gaat over van M6 naar een dikte van 8 mm en op die rand komt een ring te staan en daar valt dan de ophangplaat ( schetsplaat) tegen, je kunt niet een standaard moer M6 gebruiken maar hebt de speciale platte grote solex moer, een standaardmoer draai je mogelijk door de plaat heen en veel hebben ook een schuine kant aan de draad als "zoeker" om de moer beter op de bout te laten vallen maar daar heb je hier geen ruimte voor. dat kost je 1 of meerdere draadgangen en het draad van de bout is extreem kort, zelf maar ik vaak iets langere bouten uitgaande van een lange bout M8 waar ik dan de draad en de kop eerst af zaag, is sterker materiaal dan dat je 8 mm staf gebruikt ( bij starten vanaf een M8 bout gradatie 8.8(G)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Joan, het wordt me steeds maar duidelijker. smile

Kan iemand me zeggen of die scharnieras borstmoer type 3800 op een 4800 scharnieras past, m.a.w. is het mogelijk dat de draad hiervan afwijkt?
Zal ik voor de zekerheid toch maar een complete scharnieras bestellen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Is altijd M6 geweest. voor de kosten hoef je het niet te laten, een komplete set. vaak blijkt de rubbers ook slecht te zijn als je aan het demonteren bent


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is ook weer waar, veel kost het niet.
Ik bestel een complete set met extra reserve borstmoeren. wink

Ik zou nog eens moeten nagaan hoe het met het bevestigingsgat in de schetsplaat is gesteld, indien nodig bestel ik hiervan dan ook een nieuwe set.

De overige bouten waarmee de motor vast staat, zijn die ook specifiek?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Doe er ook een borgplaatje bijbestellen, deze zit vast met het boutje voor de bevestiging van de schetsplaat.
Die borgplaat voorkomt dat de scharnieras moer loskomt.

http://www.solexservice.com/nl/motor-onderdelen/motorbevestiging/5002-borgstrip-kort-3800


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Oke, doe ik. wink

Die borgplaat heeft bij mij dan toch niet mogen baten. smirk Of zou die er wel niet opgestaan hebben? frown

Zit ik te denken: zou het afslaan nou eigenlijk door de losse motor worden veroorzaakt?

Last edited by AlienSolexfiend; 10/10/13 04:58 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Ja dat kan wel als je decompresseur stangetje strak komt te staan


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, dat zou het wel eens kunnen zijn.
Bedankt voor de reactie Gerrit. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Oke, doe ik. wink

Die borgplaat heeft bij mij dan toch niet mogen baten. smirk Of zou die er wel niet opgestaan hebben? frown

Zit ik te denken: zou het afslaan nou eigenlijk door de losse motor worden veroorzaakt?


Als de borgplaat erop had gezeten dan had de moer er nooit af kunnen komen.
Er hoort er een aan de linker en een aan de rechter kant van de motor.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dan is het motortje er waarschijnlijk al eens afgehaald en hebben ze de borgstrip vergeten. Ik ben benieuwd of de andere er wel opzit, zal het eens checken.

Ik wil het motornummer eens verifiëren. Enig idee waar dat precies staat?

Last edited by AlienSolexfiend; 10/10/13 05:39 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zit onder het lichtkapje.

Last edited by Alfons_Amuse; 10/10/13 06:34 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Dan is het motortje er waarschijnlijk al eens afgehaald en hebben ze de borgstrip vergeten. Ik ben benieuwd of de andere er wel opzit, zal het eens checken.

Ik wil het motornummer eens verifiëren. Enig idee waar dat precies staat?

die borgplaatjes vereisen een preciese stand van het moertje omdat het borgplaatje een gaffeltje heeft met de contour van de moer dat gaffeltje laat maar 1 positie toe. lastig goed uit te stellen. ik laat ze vaak weg ook al omdat veel van deze plaatjes tog al zo beroerd uit komen dat de "borgende" werking niet zo effectief uitkomt. ben zelf nog geen moer verloren , uiteraard wel netjes monteren en vooral goede ringen plaatsen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Beetje Loctite doet het hier ook goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat is nu een mooie gelegenheid om je hamer eens een keer te gebruiken.
Klop met een grote hamer de twee spitse uiteinden eens wat meer plat ,zodat deze plaatjes wat langer worden en de moer goed aansluiten.
Als de draad niet goed meer is de 8 m.m. as gewoon opboren en draad er in tappen en er een te lange 6 m.m. inbus bout er in draaien en dan weer even op lengte maken.
Deze staalsoort is zo sterk dat deze draad nooit meer eraf gaat.
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Dat is nu een mooie gelegenheid om je hamer eens een keer te gebruiken.
Klop met een grote hamer de twee spitse uiteinden eens wat meer plat ,zodat deze plaatjes wat langer worden en de moer goed aansluiten.
Als de draad niet goed meer is de 8 m.m. as gewoon opboren en draad er in tappen en er een te lange 6 m.m. inbus bout er in draaien en dan weer even op lengte maken.
Deze staalsoort is zo sterk dat deze draad nooit meer eraf gaat.
Meer weten ,meer vragen.

goede tip. ik meen te begrijpen dat jan bedoeld dat je na het indraaien van de inbus bout je daar dan even de kop vanaf zaagt ( "dan weer even op lengte maken"). na het zagen de draad even netjes bijwerken zodat de moer er goed opgaat.
je hebt dan beter draad want origine is het asje van pisbakken ijzer en een goede inbus is minimaal 8.8(G)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Goed idee van J.V. om de borgplaatjes op het aambeeld te leggen. wink

Ik vrees dat ik met één as niet zal toekomen om me de vaardigheid van het draadtappen kundig te maken.
Ik beschik ook al niet over een kolomboormachine om de as op te boren. Wel vind ik het heel interessant.
Wat ik niet goed begrepen heb: hoe past de (dunnere) inbusbout dan op de borstmoer? confused

Last edited by AlienSolexfiend; 15/10/13 08:18 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Uiteraard de imbuskop afzagen. Ik denk dat jij het beste af bent met een nieuwe set zoals eerder geopperd wink

Hier zitten die borgplaatjes trouwens al bij.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een nieuw setje lijkt in mijn geval de beste beslissing. laugh
Ook nog niet zo simpel om een 8nn as op te boren, en er vervolgens draad in te tappen. whistle

Dat van die kop afzagen had ik wel begrepen. En ja natuurlijk, nu denk ik het te begrijpen, een van juiste draad voorziene M6 moer komt dan op de 6mm (inbus)bout. Moet de as zelf dan ook ingekort worden, of maakt dat niets uit?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Voor de zekerheid wil ik ook nog de overige bouten/onderdelen bestellen waarmee de motor is bevestigd.

Welke heb ik nodig?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Waarschijnlijk niet nodig, als ze er allemaal nog in zitten.
Gewoon de oude gebruiken.
De scharnieras is meestal de boosdoener.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
controleer heel goed de bouten en zeer dikke ringen waarmee je spatbord links en rechts aan de motor zit, een zeer zwak punt dat door gebrek aan controle ook vaak gaat lubberen en dan het cartergat uitslijt. demontage vernielt deze meestal omdat door center punten als "borging" ( onnodig) het draad vernielt is gebruik hier niets ( met regelmatige controle), OF loctite en ook regelmatige controle


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Waarschijnlijk niet nodig, als ze er allemaal nog in zitten.
Gewoon de oude gebruiken.
De scharnieras is meestal de boosdoener.

Waarschijnlijk niet, maar dan heb ik ze alvast op voorraad, je weet maar nooit. Altijd frustrerend als je niet verder kan omdat je op een onderdeeltje van een paar cent zit te wachten. Uiteindelijk zul je zien dat je meestal de onderdelen nodig hebt die je niet voorradig hebt, maar zo groeit alweer "de hobby". laugh

Zijn die overige bouten/moeren de gewone die men in elke ijzerwinkel vindt?

Last edited by AlienSolexfiend; 17/10/13 01:41 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
controleer heel goed de bouten en zeer dikke ringen waarmee je spatbord links en rechts aan de motor zit, een zeer zwak punt dat door gebrek aan controle ook vaak gaat lubberen en dan het cartergat uitslijt. demontage vernielt deze meestal omdat door center punten als "borging" ( onnodig) het draad vernielt is gebruik hier niets ( met regelmatige controle), OF loctite en ook regelmatige controle

Waarom geen borgmoeren, want die krijg je er altijd gemakkelijk weer af?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: Joan
controleer heel goed de bouten en zeer dikke ringen waarmee je spatbord links en rechts aan de motor zit, een zeer zwak punt dat door gebrek aan controle ook vaak gaat lubberen en dan het cartergat uitslijt. demontage vernielt deze meestal omdat door center punten als "borging" ( onnodig) het draad vernielt is gebruik hier niets ( met regelmatige controle), OF loctite en ook regelmatige controle

Waarom geen borgmoeren, want die krijg je er altijd gemakkelijk weer af?

Solex he, ik denk 2 cent duurder. verder is het wel speciale draad ( fijn) maar daar heb/had je ook borgmoeren voor, heb je wel ook extra lange bouten voor nodig ( weer een cent duurdere)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Voor mijn Solex alleen het allerbeste hè. wink

Alle lof aan Ad voor de alweer snelle levering en prima service, mijn bestelde onderdelen zijn toegekomen. Ik heb een complete scharnieras en een extra paar borstmoeren, rubbers, en borgplaatjes erbij.
Nu nog juist tijd en plek maken om eraan te werken.

Ik zag al dat borstmoer en borgplaatje er aan de linker zijde van mijn as niet meer op zitten. Of moet het borgplaatje achter de schetsplaat zitten?
Het is me niet helemaal duidelijk wat de "V" van de borgplaat dan eigenlijk moet borgen.

Ik had gedacht om voorlopig de motor weer vast te zetten zodat ik af en toe nog eens kan rijden tijdens pekelloze winterdagen. Na de winter zou ik de moter er dan af halen om de nieuwe scharnieras te plaatsen. Dat klink wel wat gek, maar om te sleutelen is de straat mijn enige stek. frown laugh

Ik ben er ook nog niet uit hoe ik de moter eraf krijg. Ik veronderstel dat het wiel er dan eerst af moet?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het borgplaatje zit aan een kant vast met de bovenste bout van de schetsplaat.
De V van het plaatje borgt de grote moer van de scharnieras.
Als er aan beide zijden, Links +Rechts, een borgplaatje goed gemonteerd is kunnen de grote moeren nooit van de scharnieras afkomen.
Hier nog een afbeelding, de geborgde moer verschuilt zich achter het spruitstukje maar is zichtbaar cool

Foto afkomstig van Roel54



Last edited by FFAnders; 29/10/13 05:06 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Ronald! smile

Dat lijkt me idd logisch. Omdat bij de afgeleverde as de borgplaat er met de ringkant opzit, vandaar mijn verwarring.
De scharnieras zit dus ter hoogte achter het uitlaatspruitstuk.

Ik zou het nog eens moeten bekijken. Ik zag aan de andere zijde (vliegwiel zijde) dat de bovenste bout van de schetsplaat er los inzit, zonder borgplaat en moer.
Inderdaad ook niet het prettigste klusje om bij de borstmoer te geraken denk ik dan.

Heb ik een gewone M6 moer nodig om de bovenste bout van de schetsplaat vast te zetten, want eerlijk gezegd kom ik er moeilijk uit met al die verschillende draadsoorten?

Last edited by AlienSolexfiend; 29/10/13 05:55 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je kunt het beste op de stoep de motor eraf halen en de rest kun je best aan een tafel of werkbank doen.

Zie sleutelen 3800 van Joan. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en de motor eraf is simpel, gasbediening en decompressie bediening loshalen, achterlicht draad loshalen, uitlaat verwijderen dan de onderste twee boutjes ( 1 links en 1 rechts) aan de voorvork verwijderen, bovenste twee boutjes ( 1 links en 1 rechts) aan de voorvork alleen 2 slagen los en dan til je aan de motor lichter zo de motor uit de bovenste twee gaffels aan de voorvork ( de bouten van de bevestiging zitten daar niet in een rond gat maar in een U vormige opening ( gaffel)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de handleiding Joan. smile

Goeie tip John, ik had er al over nagedacht "hoe smokkel ik mijn Solex mijn flat in", maar alleen het motortje dat moet me zeker lukken. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag eindelijk nog eens tijd gemaakt om me over mijn loszittende motor te buigen.
Ik heb eerst geprobeerd om een vlugge oplossing te vinden, zonder de motor eraf te halen dus, maar dat blijkt niet de manier te zijn om aan de linker zijde van de scharnieras en borstmoer te kunnen. Die heb ik dan ook niet gevonden, en ging ervan uit dat die er nog wel opzat.

Ik heb de beschermbeugel eraf genomen om plaats te maken voor mijn steeksleutel en zo het loshangende boutje op de schetsplaat van een nieuwe M6 moer met ring te voorzien, zonder borgplaatje dus (zie foto).



De motor zit naar mijn oordeel weer stabieler vast, en de uitlaat bleef tijdens mijn zeer korte testritje (tot aan de hoek en terug) in het spruitstuk. Echter het fenomeen van uitvallen bij stilstand blijft onveranderd.

Kan ik er nog van blijven uitgaan dat het stangetje van de decompresseur strak staat?

Last edited by AlienSolexfiend; 07/12/13 05:00 AM. Reason: Oeps ... foto vergeten

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
om het motortje er af te halen moet het voorwiel er echt niet uit alien wel nog even de moer van het uitlaatje op de schetsplaat los doen en blijft het motortje wel draaien bij stilstand als je het naar boven zet
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Pierre
om het motortje er af te halen moet het voorwiel er echt niet uit alien wel nog even de moer van het uitlaatje op de schetsplaat los doen en blijft het motortje wel draaien bij stilstand als je het naar boven zet
gr pierre

Er zit niets anders op dan de motor er toch af halen, denk ik.

Het onderlijnde in quote begrijp ik niet Pierre. confused
Zie ik je morgen bij de Vetfrakken? wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze bevestiging kan niet bij alle motoren want er zijn er veel die een speciale moer hebben met een nok die in de plaat moet centreren om de zaak goed op zijn plaats te houden .
Dus een gewone moer is hier niet de goede oplossing.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Normaal moet er, i.p.v. een ring, het borgplaatje tussen schetsplaat en moer (zie foto bij mijn vorige bericht), zo had ik het althans begrepen.
Alleen, ik vind nergens de borstmoer van de scharnieras die met het borgplaatje moet geborgen worden. Misschien is die verloren gegaan tijdens het rijden. Maar dan nog begrijp ik niet helemaal waar die zou moeten zitten. Ik veronderstel achter het vliegwiel ? confused confused confused
Ik zie ook nergens de scharnieras, moet daarom de motor eraf?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
nee de sharnieras moet je zo ook zien zitten en ja ik ga morgen naar de beurs in ranst ik kan het je daar beter uitleggen en een voorbeeld laten zien van hoe het moet en welke onderdelen je daar voor nodig hebt er zijn daar toch solexen genoeg als voorbeeld geef maar een belletje als je daar bent mijn gsm is 0476585476
ik zie je morgen dan wel
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Tof Pierre, ik probeer om er vroeg te zijn.
Tot morgen. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ok ik ben er al met cyriel van voor 9 uur tot dan
gr pierre

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Doordat Pierre het me heeft getoond met een Oto als voorbeeld, begrijp ik het nu. Mijn vermoeden was dus juist, de borstmoer van de scharnieras zit achter de vliegwielkap verstopt. Bij de Oto was het iets beter waar te nemen. Daar hangen dan ook geen tal van kabels in de weg, wat het sleutelen bij de BnR nog eens extra bemoeilijkt.
Om gemakkelijker te kunnen werken, zal ik het motortje er dus af halen.

Ik vond het ook al raar: het is dus geen speciale moer die Jan V. bedoelt, maar een speciale bout met nok.

Bedankt voor de technische ondersteuning Jan en Pierre, ik hoop jullie spoedig de resultaten te kunnen mededelen, en hopelijk is hiermee dan ook het plotse uitvallen van de motor opgelost.

Last edited by AlienSolexfiend; 09/12/13 02:19 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik vond het ook al raar: het is dus geen speciale moer die Jan V. bedoelt, maar een speciale bout met nok.


Zoal gewoonlijk heeft Jan Vennix best wel gelijk. als het gaat om de scharnieras: dit is een 8mm bout zonder kop en aan tween kanten een stuk M6 draad gesneden.
Daarmee klem je de schetsplaten vast door ze net aan op het randje te drukken die uitsteekt van het M6 draad, dat is echter maar aan beide kanten 1 mm ( verschil tussen 6 <> 8)
door de druk kun je dan dat boutrandje in de plaat drukken en verfrommelt dan de plaat, om dat te verbeteren heb je onderleg ringen, echter met een gat precies 6 mm, standaar onderleg ringen kunnen wel tot een gat 7 mm hebben en dan is het boutrandje nog maar 0.5 mm dat druk je helemaal in elkaar.
Om dat te "verbeteren" hebben veel solexen een schetsplaat met een groter gat dan die 6 mm ( zo uit mijn hoofd een gat van 10, ). Daar heb je dan een heel speciale moer bij nodig, eentje met M 6 draad en een kleine opstaande rand die net IN de schetsplaat valt, je drukt dan niet de plaat op het boutrandje maar tussen deze speciale moer en een onderliggende ring, gat het fout hoef je alleen de ring maar te vervangen, gaat het fout en verlies je de moer, pech maar niet zo maar een moer erop zetten.


1 = ring met gat 8 mm, 2= motrorrubber, 3= ring met gat precies 6 mm, 4 is speciale moer met opstaande rand die IN plaat moet

de eerste plaat is er 1 met een groot gat en wat onderdelen, de tweede plaat is er 1 met een klein gat ( let daar niet op de pijlen is voor een andere instructie)

4e foto, nog even door de photoshop heen

Attached Images
onderdelen 1 copy.jpg (44.04 KB, 483 downloads)
motorophangplaat_(Large).JPG (68.01 KB, 629 downloads)
motorplaat copy.jpg (41.35 KB, 435 downloads)
motorophangplaat_(rand).jpg (36.38 KB, 442 downloads)
Last edited by Joan; 09/12/13 03:30 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
natuurlijk heeft jan v gelijk als het om de scharnieras gaat maar bij alien ging het om de bouten van de ophanging met de dorgplaatjes en die zijn aan de binnen kand met een randje en aan de buitenkant een gewoon moertje van 8mm en dat moertje bedoelde alien
gr pierre

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Pierre
natuurlijk heeft jan v gelijk als het om de scharnieras gaat maar bij alien ging het om de bouten van de ophanging met de dorgplaatjes en die zijn aan de binnen kand met een randje en aan de buitenkant een gewoon moertje van 8mm en dat moertje bedoelde alien
gr pierre

klopt de ene keer ging het wel of niet over een verloren scharnieras moer en dan weer over het boutje waarmee het borgplaatje voor deze ( al dan niet verloren) moer mee moest worden vastgehouden, dat is dan weer de moer voor de speciale M6 borstbout die in de voorvorkgaffel moet, dus ook al geen standaard M6, overigens is deze moer geen 8 mm maar zoals alles bij solex 9 mm en dan hebben we het over de sleutelmaat en niet de draadmaat.

dit ook weer om verwarring te voorkomen want ik heb wel degelijk 8 mm bouten ( draadmaat) zien gebruikt worden voor de ophanging ( want dat past precies in die gaffel en de schetsplaat is zo opgeboord want een gat 6 mm, dat is vast fout toch ?)) maar dan past lekker de moer niet tussen de voorvork


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooie uitleg.
wink


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, dom van me, blush ik vond het zo raar dat ik dacht dat Jan V in een schrijfverstrooidheid de woorden "moer en bout" door elkaar had gehaald, want de bout van de ophanging heeft inderdaad een borst (of nok). Ik had er niet bij stil gestaan dat hij de borstmoer van de scharnieras bedoelde.

Bedankt iedereen, nu zou het me toch moeten lukken. laugh


Op de filterfoam: de speciale bout met borgplaat en M6 moer van de "ophanging".

Last edited by AlienSolexfiend; 10/12/13 10:47 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dankzij de duidelijke beschrijving van Joan ben ik er in geslaagd het motortje eraf te halen. smile
Er is dan wel een winterslaapje van me aan vooraf gegaan, grin idem voor mijn Solex.

De schokdemprubbers van de scharnieras lijken wel versteend, maar ik moet het daar nog wat uitkuisen. Een hoge druk reiniger zou nu wel handig zijn.
Aan de rechterzijde is nu duidelijk te zien dat ook de borgmoer mist. Ik had dus drie zaken verloren door de tijd heen: de linker bovenste bevestigingsmoer, de borgplaat die daar aan hing, en aan de tankzijde een borgmoer van de as.

Het is me nog niet duidelijk hoe ik eventueel de complete as kan vervangen, hiervan heb ik een nieuwe in voorraad. Het valt nog te bekijken of de oude schokdemprubbers nog bruikbaar zijn, en zodoende de ganse as kan laten zitten op het blok.

Foto's volgen nog wink

Last edited by AlienSolexfiend; 06/03/14 06:31 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je de moeren links en rechts van de as los hebt kun je hem er zo uit trekken, is een losse gladde staaf. zelfs als er 1 plaat aan blift hangen ( bij voorkeur de rechter) sleep je hem er nog uit.
pas op achter de rubbers horen ringen, als je bij demontage deze verliest en niet opmerkt kom je bij hermontage lengte te kort en druk je mogelijk de schetsplaten tegen het carter ( stopt wel door vaste lengte van de as ,maar ik heb daar wel stunten van gezien)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Joan, met die uitleg kan ik aan de slag. Ik heb eerst wat foto's genomen van de toestand waar het blok zich in bevindt. Ik plaats hiervan enkele thumblinks (click in het plaatje om grotere foto's via mijn bucket te bekijken wink ).



De as lijkt me een beetje te zijn doorgebogen. shocked


Rechter zijde van de ophanging. Hier is alleen de asmoer van verloren. Het borgplaatje zit er nog op, maar is door de belichting op de foto niet goed waarneembaar.


Linkerzijde: het moertje van de vorkbevestiging (en de ring die er eigenlijk niet tussen hoort te zitten) had ik er zelf opgezet in afwachting op onderdelen, de bout die was erin gebleven. Het borgplaatje is kwijt, de asmoer zit er nog op.


Frontaal zicht


Nog enkele kiekjes van de rol ... laugh




En dan viel dit er uit toen ik het motortje eruit lichtte. Ik moet nog uitzoeken waar het precies hoort, ik vermoed dat het een afdichting of zo iest dergelijk is.



Wordt vervolgd ... smile

Last edited by AlienSolexfiend; 08/03/14 12:28 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat zwarte kunststof plaatje zit tussen motor en spatbord en zit tussen de schetsplaten geklemd. Die ronding valt precies op het spatbord als je de motor weer monteert.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Thanks Alfons!
Ik vermoedde het al. Moet het dan in de kleine gaatjes onder of boven de vorkbevestigingsbouten?

Ik vraag me af hoe het komt dat de scharnieras zo krom staat, men zou toch eerder veronderstellen dat hij dan andersom zou verbuigen??
Het kan natuurlijk ook een optisch bedriegelijk beeld scheppen.
Ik ben er nog niet toe gekomen hem er uit te halen.
Ik zal er dan foto's van plaatsen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
zeker fotos' plaatsen alien dan kunnen wij ook meekijken en beter advies geven
gr pierre

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Vind het ook wel bijzonder dat dat asje krom is , moet niet magge.
Ik vermoed dat de staalkwaliteit wat minder is dan wat hier geleverd wordt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb die zogenaamde as een beetje schoon gemaakt, en ... het blijkt helemaal geen as te zijn. Het is in één stuk met het blok gegoten. Dat verklaart meteen die kromme toestand, het hoort bij het blok design van de BnR. crazy

Wat dan verondersteld is de binnenas te zijn, beweegt wel als ik duw aan het uiteinde waar de asmoer op komt.
Aan de asmoer die er nog aan de linkerzijde opzit, is nauwelijks een halve slag beweging in te krijgen met mijn steeksleutel. Aangezien het er niet op lijkt dat ik over de juiste vervang scharnieras beschik, lijkt het me een goed idee om die asmoer te laten waar hij zit. En dan hoop ik maar dat de nieuwe asmoeren er wel op passen, want de rechtse asmoer ontbreekt op mijn blok. cry

Ook zou ik ofwel de tank, ofwel het complete vliegwiel en wat daar achter zit, moeten verwijderen om een nieuwe asbout erin te schuiven. En dit onderdeel moet ik dan nog eerst zien te vinden. Ik hoop dus dat de opening in de schetsplaat de asdraad niet naar de vaantjes heeft geholpen.

Ik denk dat ik eerst maar eens een tukje ga doen.

Last edited by AlienSolexfiend; 09/03/14 01:39 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Nou, een tukje doet soms wonderen.
Door de schetsplaat wat opzij te schuiven, werd het me al een pak duidelijker.
Er zit dan toch een scharnieras met rubbers in, stevig in het motorblok vergepakt weliswaar.



Om de as te verwijderen zou het tankje eraf moeten. Dan zou ik eerst de rechtse asmoer erop moet zetten om vervolgens de linkse eraf te schroeven, want anders draait de hele as mee natuurlijk. Ik denk dat ik de as lekker laat zitten.

Zo is weer één der eigenaardigheden van de BnR onthuld.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het valt allemaal wel mee Alien.
Het tankje is er zo vanaf, 3 boutjes en het benzine leidinkje bij het pompje losmaken en de tank is eraf.

Dan kan je ook goed bij de boutjes van het carterdeksel, kan geen kwaad om te controleren of deze boutjes goed vastzitten.
Tevens heb je dan wat meer ruimte om de schroefdraad van het asje te na te kijken en er een nieuwe moer op te zetten.

Last edited by FFAnders; 10/03/14 03:08 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een goede gelegenheid om dan ook eens het tankfilter en de leidingen te inspecteren, lijkt me.
Moest de scharnieras aan vervanging toe zijn, moet de linker rubber dan via de linker zijde van het blok op de as aangebracht worden? Ik vermoed als ik de rubber met de as er langs de rechter zijde inschuif, het dan problemen zal geven.

Tja, het zal allemaal wat langer duren dan ik gehoopt had.
Ondertussen heeft het me al vier maanden verzekeringsgeld gekost en heb ik nog geen meter gereden. Anderzijds word je dan weer wijzer van al dat sleutelen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Doe het dan in één keer goed, gewoon ff los halen.
Het motorblokje ff van frame halen, dan kan je er het makkelijkst bij. Beide kanten nieuw rubbertje en dan gelijk als je wil een M6 borgmoertje erop. Gelijk een paar nieuwe motorveren inhaken en het motortje ligt gelijk mooi op de band en zal niet gaan springen.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Moet te doen zijn. Het motorblok ligt al in mijn salon.
De motorveren zijn nog als nieuw, die had ik vorig jaar al vervangen. Ik heb ook nog een compleet nieuwe scharnieras liggen, in geval de oude niet meer deugt.

Ik ben nu wel benieuwd hoe de scharnieras er op een 3800 opzit. Ligt die dan volledig bloot??
Is er iemand die een los blok heeft liggen en er ff een foto van kan maken?

Dank aan iedereen voor de goede tips.

Last edited by AlienSolexfiend; 10/03/14 05:50 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Nee ligt niet bloot, er loopt een "scharnier-as-tunnel" door de achterkant van het blok, hij zit daar volkomen in zijn grot, afgedopt door rubberen antivibratie blokken.
( en nog voel je vaak trillingen in het stuur)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dan is er geen verschil tussen het 3800 en het 4800 scharniersysteem, het tankje moet er dus bij beide Solextypes af??

Ik zat weer even op het verkeerde been. crazy blush
Mede omdat ik: "kan je hem er zo uittrekken" wel heel letterlijk opvatte, zonder het tankeje eraf te halen. laugh

Zit ik te denken: "misschien kun je hem er sshuin onderdoor manouvreren"??
Maar ik haal het tankje er toch af, kan je er ook veel gemakkelijker bij.

Alweer bedankt Joan. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de schroefdraad op de as en de rubbers nog in orde
zijn is her simpeler om deze te laten zitten en
een nieuwe moer en borgplaatjes erop te zetten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik had de nieuwe moer al eens een stukje op de as gepast, en dat leek in orde te zijn. Aan de rechterzijde waar ik bij kon, voelde de rubber nog stevig aan, hij is een klein beetje geschaafd aan de zijkant.
De ring die er uit viel was wel een heel kleintje. Ik ben ook niet helemaal zeker of dat ringetje tussen de rubber en motorschetsplaat zat, het viel pardoes uit het blok nadat ik de zijkant van de rubber had geïnspecteerd.

Zal ik de as er toch maar uitnemen en aan beide zijden grote ringen plaatsen?



Last edited by AlienSolexfiend; 11/03/14 12:21 PM. Reason: zinsconstructie herbekeken.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Ja, grote ringen, dat vinden die schetsplaten leuk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het ringetje dat er uit viel kwam dan toch van tussen de scharnieras en de schetsplaat. Aan de andere zijde van de as zit eenzelfde ringetje, kleiner dan een Juliana dubbeltje. shocked


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 113 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.152s Queries: 217 (0.055s) Memory: 1.9766 MB (Peak: 3.0055 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 20:18:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS