Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#95202 16/08/13 10:43 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
ja ook mijn uitlaat lekte luchtdruk aan de boven kant ,heb van alles gelezen over veren ed ,ben op zoek geweest naar kit ,hoogste warmte graad waar ik op uitkwam was 350 gr (kachelkit) maar dat was ook niet voldoende,dus ook maar nieuwe pijpjes gemaakt ,nu kan ik het oude kopje er af zagen en het nieuwe kopje er weer oppersen,perspassing von ong 0,05 ,moet kunnen met die dunne buis

Attached Images
solex onderdelen 015.jpg (35.82 KB, 630 downloads)
solex onderdelen 016.jpg (36.38 KB, 691 downloads)
solex onderdelen 023.jpg (33.42 KB, 454 downloads)
solex onderdelen 027.jpg (35.35 KB, 931 downloads)
solex onderdelen 029.jpg (33.03 KB, 680 downloads)
freddy #95203 16/08/13 11:07 PM
Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Het probleem van de altijd lekkende uitlaat... Laat even weten of het werkt!


Groeten,
Jeroen!
freddy #95204 17/08/13 12:46 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe ziet de binnenkant eruit, want het belangrijkste is natuurlijk dat hij mooi op het spruitstukkogel past.
Wat voor materiaal is dat?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
freddy #95207 17/08/13 01:37 AM
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
ja ,ik heb hem van gewoon staal 37 gemaakt ,binnen kant heb ik rond gelaten ,omdat het tegendeel de ring dus licht ovaal is ,heb ik de nominale maat aangehouden .dus zodra je de ring kanteld sluit hij af doordat de wanddikte ong 1 mm is werkt dit mee bij staal ,als ik ze van rvs zou maken dan zal ik de wanddikte dunner moeten maken,hoop dat dit een beetje duidelijk is ,ik hen mijn eigen uitlaat even in de spantang van de draaibank gezet en met 20 bar weer in elkaar gedrukt ,en daarna weer pas gemaakt op mijn ring ,,ik heb de solex momenteel nog uit elkaar liggen ,wachtend op de rol ,dus kan ik het zelf nog niet testen.

freddy #95211 17/08/13 03:15 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De ring aan het spruitstuk hoort rond, kogelvormig te zijn .
Als deze ovaal is dan komt dat door slijtage.
Op zich niet verkeerd als je een bestaande, te grote, uitlaataansluiting met een spantang kleiner kunt maken.

Een nieuw gedraaid busje kan ook een uitkomst zijn, ik heb er ook wel eens een gemaakt voor een oud type , "Demper boven" , uitlaatje.

Mooi gemaakt maar je hebt er wel een Machine voor wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #95217 17/08/13 04:17 AM
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
mijn idee hierachter was dan ook ,om een goedkope en simpele oplossing hier voor te maken ,want als de ring(wat meestal )het geval is aan slijtage le lijden heeft gehad ,dan heb je aan een nieuwe uitlaat ook niets ,dan moet je dus ook de ring met pijpje vervangen,vandaar deze eigenlijke simpele oplossing , want meestal zit er dan ook een slijtage groef in de uitlaat.

Last edited by freddy; 17/08/13 04:18 AM.
freddy #95226 17/08/13 07:39 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Met een (zadel)veer krijg ik ze altijd prima dicht.
Vandaag een gehad die aanvankelijk ook met de veer nog lekte.
de veer een paar windingen korter gemaakt en nu perfect. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
uiteraard werkt het ook met een veer!
het ging mij alleen om de achter;liggende logica,dat wil zeggen ,als men een nieuwe uitlaat en pijpje met ring monteerd ,monteer dan de ring zo hoog mogelijk in de uitlaat , zodra hier slijtage in komt dan kun je hem iets dieper leggen op de helft van het uitlaatbuisje en ook zo voor de derde keer helemaal onderin,en als laatste dan de veer ,daarom vind ik het dan ook jammer dat ze meteen in het midden werden geplaatst als men toendertijd een nieuwe solex kocht.

#95236 17/08/13 10:47 PM
Joined: Jun 2012
Posts: 114
F
freddy Offline OP
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
F
Joined: Jun 2012
Posts: 114
ook die snap ik ,maar je kunt het scharnierpunt toch verhogen door de uitlaat naar boven of naar beneden te zetten?dit is dus wat er ook gebeurt met een veer .toch?

freddy #95238 18/08/13 01:13 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee toch niet, wat Ghost zegt is juist. Zelf nog niet over nagedacht maar wat hij zegt klopt als een kogel, eehh bus. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#95255 18/08/13 05:09 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: ghostrider
Het scharnierpunt is vast. Dat wordt bepaald door de motor ophanging. Bij de truc met de veer wordt het boutje in de schetsplaat verwijderd. Op die manier kan de uitlaat een beetje bewegen. De veer zorgt ervoor dat de uitlaatpijp aan het spruitstuk getrokken blijft


werkt perfect ! (tenminste bij mij)


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #95257 18/08/13 05:33 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Uitlaatveer werkt perfect, ik zet de uitlaat wel los vast met een boutje, het gat in de ophangbeugel van de uitlaat grootgenoeg maken zodat er genoeg speling is voor de uitlaat anders heeft de veer geen zin.


Vriendelijke groeten

Roelof
freddy #95258 18/08/13 05:36 AM
Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Zijn daar ook foto's van?


Groeten,
Jeroen!
freddy #95259 18/08/13 05:43 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Van de veer zijn foto's. Van het sleufgat misschien niet, maar dat spreekt best wel voor zich wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Simpel maar effectief, klein gaatje boren in de uitlaatbeugel en boven in het balhoofdkroonstuk.




Vriendelijke groeten

Roelof
freddy #95262 18/08/13 04:23 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb hem iets anders.
Bij de bouwmarkt een deurvangerveer kopen en die zijn mooi schroom en kun je makkelijk op lengte maken.

Ik vind het wel mooi zitten zo.

Attached Images
DSC00625.jpg (107.8 KB, 595 downloads)
DSC00626.jpg (112.47 KB, 648 downloads)
DSC00627.jpg (90.64 KB, 529 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mijn eigen had ik zo...maar de werking is allemaal het zelfde, de gassen moeten onder uit het pijpje en niet ergens anders.

Attached Images
Uitlaat veer.jpg (94.21 KB, 1004 downloads)

Vriendelijke groeten

Roelof
freddy #95266 18/08/13 05:02 PM
Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Bedankt! Ik ga ermee aan de slag. smile


Groeten,
Jeroen!
B___MAN #95280 19/08/13 12:45 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik repareer ook wel uitlaatbochten door een nieuw hulsje te maken, relatief vaak zijn de originele verrot of lek gerammeld ( komt op hetzelfde neer) stuk gas buis heeft precies de goede maten, daar heb je geen CNC voor nodig gaat met een simpele draabank, aan de ene kant wat dunner van buiten aan de andere kant wat dunner van binnenuit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#95310 20/08/13 12:47 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
Ik snap hier niks van, ik heb nooit een niet passend uitlaatje op een goed spruitstukje gehad, als het kapot is vervangen die zooi!

nou ik kom van alles tegen, in alle staten van ontbinding of in alle staten van (on)handigheid van vorige eigenaren. Wie gaat er nu een complete demper vervangen als er net een hoekje van de verbinding aan mankeert en denkt het zelf wel even met een blikje oid op te lossen.
dan is een CNC methode natuurlijk een alternatief hoewel als je dat zou moeten laten doen de prijs van een complete demper waarschijnlijk lager uitvalt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#95316 20/08/13 01:36 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: eversman
Ik snap hier niks van, ik heb nooit een niet passend uitlaatje op een goed spruitstukje gehad, als het kapot is vervangen die zooi!


Vervangen kan iedereen en is de makkelijkste manier, maar het is vaak leuker om iets te repareren wat niet goed is. Dat is leuke van de hobby.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zijn ook nieuwe uitlaatjes waarbij de diameter van het aansluitbusje te groot is.
Die lekken al van het begin af, ook met een trekveer blijven ze lekken.
In dat geval moet je een nieuw uitlaatje al aanpassen crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #95324 20/08/13 06:57 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Er zijn ook nieuwe uitlaatjes waarbij de diameter van het aansluitbusje te groot is.
Die lekken al van het begin af, ook met een trekveer blijven ze lekken.
In dat geval moet je een nieuw uitlaatje al aanpassen crazy


ja vooral die "snelle" pijpen heben daar last van, want de pijp zelf is al bijna aan de maat dus elke bus die je erover maakt is te groot, gewoon afzagen en uiteinde buis iets optrompen ( is groter kloppen/drukken/duwen)en dan met een veer werken.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #95330 20/08/13 10:47 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Was dit geen alternatief?

Zie "Tips"


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Veertje is makkelijker....

freddy #95339 21/08/13 12:49 AM
Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Nog ff op zoek naar 2 zadelveren. smile


Groeten,
Jeroen!
B___MAN #95342 21/08/13 02:18 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gebruik een motorveer, ik bewaar de oude voor dit doel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Was dit geen alternatief?

Zie "Tips"


Dit vind ik een hele mooie oplossing.
Mooi om van de winter eens te maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
FFAnders #95352 21/08/13 03:49 AM
Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Origineel bericht van: FFAnders
Gebruik een motorveer, ik bewaar de oude voor dit doel.


Aha... een motorveer heb ik nog wel liggen! Bedankt voor de tip!


Groeten,
Jeroen!
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Was dit geen alternatief?

Zie "Tips"

Ja hoor een "bellow" word in onze industrie ook veel gebruikt, veelal van inconel dat kan zowat overal tegen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
freddy #95369 21/08/13 05:13 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Er worden vaak mooie kunstwerkjes gemaakt om de uitlaat dicht te krijgen.

Het eenvoudigste is de "veertruuk": een zadelveer past prima, maar ik heb laatst een ringveer gekocht bij de kringloop, waarschijnlijk afkomstig van een oude droogtrommel. Doorgeknipt is deze 1,5 meter lang, daar kan ik zo'n 10-15 Solexen mee voorzien. Voor 50 cent geen grote investering laugh

Het mooie is ook dat de uitlaat daarna heel snel gedemonteerd is, voor mijn bussiness ook een belangrijk gegeven wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
In 8,6 seconden ? grin

solexnl #95374 21/08/13 06:31 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
In 8,6 seconden ? grin


als hij nog heet is wel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
freddy #95379 21/08/13 10:12 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je een dun zakdoekje neemt gaat het nog vlugger.
Je denkt dan dat je hem dan goed kan vastpakken (denken )En de demper ligt dan meteen een meter of vier verder zelfs zonder de veer en de bout los te maken.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Oh ja , of een zilverpapiertje, blijf je niet aan het uitlaatje plakken . wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
freddy #95390 22/08/13 12:42 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
8,6 seconden is zeker haalbaar laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 30 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 90 (0.022s) Memory: 1.2644 MB (Peak: 1.6668 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 15:50:43 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS