Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 2 of 3 1 2 3
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Team Berge 1 was er bijna maar is er op het laatste moment uitgezet( ?? )


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Er waren verschillende Solexen die echt een lekker geluidje hadden en goed liepen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja en sommige waren heel super stil. Leek net of ze het niet deden. Ook niet opgevoerd. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ja, en als je dan ziet hoe team 50 2de is geworden met een solex die er volgens mij heel tam uit zag en een hele relaxte uitstraling had. Toch ook heel mooi gedaan.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Verbaasde mij ook, het was echt geen snelheidsduivel maar reed wel stug en constant door. zeker een superprestatie.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2012
Posts: 381
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Origineel bericht van: john meisters
Verbaasde mij ook, het was echt geen snelheidsduivel maar reed wel stug en constant door. zeker een superprestatie.


en dan nog rond 3 uur op een boom gereeden is in de pits,omdat een andere deelnemer de pits uit reed zonder te kijken.de nummer 50 kon hem niet meer ontwijken en reed vol op een boom !!!

gr ike


gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37
Van heerbeek - JDL racing teams
beter duur als niet te koop
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Inderdaad, en dan toch de 2e positie houden. Petje af.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als hij dan volgend jaar misschien een hele goede Solex heeft, wie zal het dan zeggen!


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nou, die Solex van hun is echt wel goed. De rest moet komen van degene die de Solex bestuurt. De gedrevenheid en het teamwork dat nr 112 heeft laten zien, maakt hun de eerste plaats waardig.

Daarmee vlak ik de andere teams niet uit hoor, prima coureurs, maar het is echt eenzaam aan de top wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
En we vergeten nog de 113 Solexen die braaf hun plicht hebben gedaan. Dit kan alleen met Solexen. De Zündapp rijders zullen hier niet aan beginnen, veel te zonde, en dat maakt de Solex nou juist zo leuk.

Wat ook leuk is: er waren veel jonge coureurs bij, en zij zullen ooit het stokje van ons over moeten nemen. Nu kunnen ze het van ons nog leren.

Tijdens de race was ik bij een team dat problemen had met de ontsteking. Ik vroeg of ze een vliegwieltrekker hadden. "nee, dat doen wij altijd met de hamer"

Nu weten ze wel beter, na mijn preek. mooi toch wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt helemaal John.
Samen met Johnnie stonden we bij de start vooraan en 112 ging meteen vol er tegenaan. In het eerste rondje lag hij al 20 seconden voor op de 2de. Wij stonden al meteen vreemd te kijken hoe gedreven hij was.

Ja, dat maakt het mooi he, zo speculeren van hoe het was en hoe het de volgende keer zou kunnen zijn. laugh

(lijkt voetbal wel) mad


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
En we vergeten nog de 113 Solexen die braaf hun plicht hebben gedaan. Dit kan alleen met Solexen. De Zündapp rijders zullen hier niet aan beginnen, veel te zonde, en dat maakt de Solex nou juist zo leuk.

Wat ook leuk is: er waren veel jonge coureurs bij, en zij zullen ooit het stokje van ons over moeten nemen. Nu kunnen ze het van ons nog leren.

Tijdens de race was ik bij een team dat problemen had met de ontsteking. Ik vroeg of ze een vliegwieltrekker hadden. "nee, dat doen wij altijd met de hamer"

Nu weten ze wel beter, na mijn preek. mooi toch wink


Zeker heel mooi John, maar "petje" af voor jouw smile Je hebt veel teams geholpen met je kennis. Zonder iets te vragen ging je ze helpen. Ik vind dat heel bijzonder en erg mooi van je.
Een dikke pluim!!!! laugh




Last edited by Jan; 07/08/13 07:29 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Filmpje!


Groeten JohnK
smile
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Op 3:58 zie je Rob voorbijkomen, dan weet je genoeg.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi gefilmd John whistle .

Als ik het goed gezien heb zitten er pitsstops bij van rond de 10 seconden .
Wat dat betreft liep het als een geoliede machine.

Heb overigens ook andere Teams gezien die zonder al te veel moeite door die bocht heen vlogen en dat vind je ook terug op de eindlijst.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
en een heel best beetje van de film zie je de familie bongers ook nog bezig, stonden aan de overkant, helaas had ik geen toegangskaart ander had ik ze nog FF de hand kunnen schudden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Er waren er ook veel die in die bocht onderuit gingen.
Ik was jammer genoeg elke keer te laat met filmen.


Groeten JohnK
smile
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik wist niet dat ze bestonden maar net op het moment dat je de "foto van je leven" (World Press enzv.) wilt maken staat er opeens een "SFEERBEGELEIDER" voor je lens.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Bedankt Jan, leuk dat je het schrijft. Ik deed het uiteraard met alle plezier.
Het is ook prachtig als je een zieke Solex weer tot leven kunt brengen. wink

Niet alle teams hebben goede technische ondersteuning, dus mijn kennis kwam vaak goed van pas.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe ver mag je gaan met reparatie?

Complete motor vervangen.
Uitlaat vervangen.
Volgens mij de banden wel want heb ze zien hangen.

Is er een lijst wat wel en niet mag?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoe ver mag je gaan met reparatie?

Complete motor vervangen.
Uitlaat vervangen.
Volgens mij de banden wel want heb ze zien hangen.

Is er een lijst wat wel en niet mag?


http://24uurssolexrace.nl/race/24-uurs-solexrace/reglement/


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoe ver mag je gaan met reparatie?

Complete motor vervangen.
Uitlaat vervangen.
Volgens mij de banden wel want heb ze zien hangen.

Is er een lijst wat wel en niet mag?
http://24uurssolexrace.nl/race/24-uurs-solexrace/reglement/

nou als je punt 4 goed leest en de rest dat daarna volgt rammelt het reglement aan alle kanten, ik heb nog nooit een origineel recht solex stuur gezien en die CNC pompen staan ook niet bij de uitzonderingen en die beschrijving van die uitlaten staat ook niet goed, er is kennelijk een reglement van de race overgenomen ( zoals ik herken van WK"Joure" ) en daar zijn wat toevoegingen aan gedaan zonder erop te letten of eerdere regels niet in tegenspraak zijn.
Aluminium cylinders en verstevigingspijpen aan het frame zie ik ook niet terug.
en wat van die "goedgekeurde helm" welke keuring ? die van de bond voor huisvrouwen ?
geen steunlager in zijcarterkap betekent dat echt dat er maar een enkelwangs krukas in mag, ik heb een heeeel grote borgmoer aan de zijkant

tijd voor een echt strak reglement


Last edited by Joan; 07/08/13 07:01 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoe ver mag je gaan met reparatie?

Complete motor vervangen.
Uitlaat vervangen.
Volgens mij de banden wel want heb ze zien hangen.

Is er een lijst wat wel en niet mag?
http://24uurssolexrace.nl/race/24-uurs-solexrace/reglement/

nou als je punt 4 goed leest en de rest dat daarna volgt rammelt het reglement aan alle kanten, ik heb nog nooit een origineel recht solex stuur gezien en die CNC pompen staan ook niet bij de uitzonderingen en die beschrijving van die uitlaten staat ook niet goed, er is kennelijk een reglement van de race overgenomen ( zoals ik herken van WK"Joure" ) en daar zijn wat toevoegingen aan gedaan zonder erop te letten of eerdere regels niet in tegenspraak zijn.
Aluminium cylinders en verstevigingspijpen aan het frame zie ik ook niet terug.
en wat van die "goedgekeurde helm" welke keuring ? die van de bond voor huisvrouwen ?
geen steunlager in zijcarterkap betekent dat echt dat er maar een enkelwangs krukas in mag, ik heb een heeeel grote borgmoer aan de zijkant

tijd voor een echt strak reglement


Daar hou ik je aan smile De bedoeling is het volgend anders te gaan doen, ook met de snelheid. Alle hulp is welkom.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3

Tja , na alle foto`s , filmpjes, verslagen , berichten gezien te hebben ben ik ook trots op "onze" jongens die het wččr gepresteerd hebben om deze "race" te winnen met een top blokje uit Zuid/oost Brabant en een geweldig uitziend frame uit de regio Rotterdam. Hulde aan alle hulpdiensten die verricht zijn voor en tijdens de race. En niet te vergeten de berijders van deze SUPER solexen ,echte sportmannen (met grote neusgaten en gespierde dijbenen denk ik wink ) Complimenten.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Hoe ver mag je gaan met reparatie?

Complete motor vervangen.
Uitlaat vervangen.
Volgens mij de banden wel want heb ze zien hangen.

Is er een lijst wat wel en niet mag?


Dus er zijn onderdelen verzegeld en die mogen niet vervangen worden tijdens de race dus.

Dan moet er ook een lijst zijn welke onderdelen dan verzegeld worden.

Ik ben het met Joan eens. Regelement is mager. Ook kwa veiligheid vind ik het niet duidelijk.

http://24uurssolexrace.nl/race/24-uurs-solexrace/reglement/


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Carter, wielen en cilinder zijn verzegeld.
Een team vlak bij ons is gestaakt omdat de cilinder het begeven had (nikasil laag weg).

Je kunt de cilinder in overleg met de organisatie vervangen maar je wordt dan 20 ronden teruggeplaatst. Voor de teams die voor de hoogste plaats gaan is het dan einde oefening frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
Carter, wielen en cilinder zijn verzegeld.
Een team vlak bij ons is gestaakt omdat de cilinder het begeven had (nikasil laag weg).

Je kunt de cilinder in overleg met de organisatie vervangen maar je wordt dan 20 ronden teruggeplaatst. Voor de teams die voor de hoogste plaats gaan is het dan einde oefening frown


Nu zouden wij willen weten wat de oorzaak was hiervan he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja maar helaas, ik weet het niet.
Grootste vijand is wederom de beroemde aardkorst, daar was geen gebrek aan.
Maar dit was een behoorlijk professioneel team, ik verwacht dat zij een goed luchtfilter hebben gehad.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
gebrekkige smering wil ook nog wel eens de boosdoener zijn zeker als het net bovenin gebeurd daar waar de zuigerveren hun keerpunt hebben. van andere motrotjes heb ik daar wel voorbeelden van o.a puch maxi en zundapp die hebben kleinere diameter zuiger en dat helpt ook al niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Toch niet goed opgelet.Dit team is mij niet opgevallen.Wel een mooie solex

Attached Images
ar25solex02.jpg (197.14 KB, 126 downloads)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Team Berge 1 was er bijna maar is er op het laatste moment uitgezet( ?? )


Reden was dat de zegeling van de cilinder er niet meer was.

Hoe het ook zij, ik heb 24 uur die jonge gasten zien rijden, en had ze echt meer gegund cry Die komen er wel laugh

Last edited by Jan; 08/08/13 08:20 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Vanaf de achterkant schijnt de solex nog mooier te zijn, teminste als je kijkt naar die vent in dat groene shirt! whistle

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Word misschien ook wel een extra klasse in de race: topless 24uurs race

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Wel goed voor KIKA de extra bezoekers

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Och fantasie slaat weer op hol

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: jack1968
Word misschien ook wel een extra klasse in de race: topless 24uurs race

niet doen , dan schift de melk


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
2 september zijn de spuitgasten uitgenodigt bij de burgemeester van Rotterdam, en 18 september zijn ze uitgenodig om een rondje te rijden bij de Bavaria city race te Rottedam.

Dus heb ik voorlopig mijn blokjes nog niet terug laugh



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
2 september zijn de spuitgasten uitgenodigt bij de burgemeester van Rotterdam, en 18 september zijn ze uitgenodig om een rondje te rijden bij de Bavaria city race te Rottedam.

Dus heb ik voorlopig mijn blokjes nog niet terug laugh



Vind ik leuk! grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
2 september zijn de spuitgasten uitgenodigt bij de burgemeester van Rotterdam, en 18 september zijn ze uitgenodig om een rondje te rijden bij de Bavaria city race te Rottedam.

Dus heb ik voorlopig mijn blokjes nog niet terug laugh



Vind ik leuk! grin


Ik niet cry

Die krukas was een beetje spannend, een drijfstang van maar 4 mm breed. Als de blokjes terug komen gaan Jan Vennix en ik even kijken hoe en wat.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De drijfstangen zijn sterk genoeg geweest om het 24 uur uit te houden whistle.
Ben wel benieuwd naar de reden van de A-symmetrie en hoe de zijkanten van de zuigers eruit zien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
controleer ook even de membraampjes


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Als ze terug komen, gaat alles open.
En iedereen mag alles zien. smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oh dat is een heerlijk toetje, maar ben je niet bang voor de concurrentie dan. Die kijken ook mee he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar doelde ik dus op een eventuele geringe buiging, dan kan de zuiger zijdelings iets kunnen kantelen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kan FF wel volgen. Blijkbaar is het goed gegaan. Gewaagd concept maar succesvol. Kan natuurlijk buigen. Als hij buigt dan kan hij in trilling komen en dat is gevaarlijk natuurlijk. Als het blokje straks open is zullen we het zien. Ben ook erg benieuwd. Knap bedacht allemaal hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Hopen dat die krukassen straks te koop zijn. Ik wil er wel eentje in mijn Solex. Alhoewel de krukas die er nu in zit ook wel goed genoeg is.

Er zit een puch maxi in he.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Ja de krukwangen van een Puch Maxi. Verder is ie helemaal standaard. Trekt erg goed. Topsnelheid is niet eens zo hoog. Er zijn er hier op het forum die harder lopen. Maar trekkracht vind ik belangrijker. Als ik hard wil rijden neem ik mijn Moto Morini

Aangepaste cilinder en carb. vrijloopkoppeling, vliegwiel/spoelenplaat puch? top ongeveer 47km/h... tenminste op '65 jaar had je hem zo.

Hoe dan ook een snelle solex vind ik mooier dan een snel brommertje, die verbaasde gezichten van de standaard Kreidler en Zundapp rijders is ook wel geinig


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Op het hoogtepunt stoppen ?

@Joan: welke membraampjes ?

ik gebruik ook die doorzichtige pomp membraantjes maar bij mij "kruipt" het materiaal en bij demontage blijft het originele vlakke vlies dan bol staan


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
dat wel, ze gaan niet flubberen zoals die anderen, alleen de mijne die ik als testbank gebruik die "duwt" nogal hard tegen het membraan en dan blijft hij de vorm van de pompbodem aannemen ( membraan op originele solex pomp uitgeprobeerd en niet op CNC) ben benieuwd of dat na 24 uur en in een hete conditie ook zo is geworden

Last edited by Joan; 11/08/13 02:30 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het probleem is nu dat deze pompjes veel te heet worden( er zit geen isolatieplaat tussen die de warmte wat kan afvoeren).
De gehele pomp zal nu de temperatuur aannemen van het warme carter en zal de pomp er bij warm weer er mee ophouden
Bij de oude constructie zal de isolatieplaat zorgen dat de pomp een veel lagere temperatuur zal aannemen omdat er van de warmte van het carter een groot gedeelte zal worden afgekoeld door de luchtstroom die er tegen zal blazen.
Ik denk dat er een goede isolatie tegen de warmte tussen zal moeten komen wil deze constructie ook bij warme motor goed werken
Meer weten meer vragen (volgens mij ).

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik dacht al aan 4 ringetjes tussen pomp en carter.
De rubberen afdichtring is volgens mij dik genoeg, afdichten gaat wel lukken.
Je hebt dan een luchtspleet ertussen, waardoor de warmte van het carter niet overgedragen kan worden.

Ik maak ritten van 47 km. En heb geen last hiervan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Wij hebben er ook geen last van gehad, maar hebben de motor wel laten draaien tijdens het tanken. onze buurman had ook deze pomp, en zetten de motor af tijdens het tanken, en dan had je problemen, niet meer aan de gang te krijgen, eerst pomp koelen dan ging hij weer.Is wel lastig met een 24 uurs race.
Als je je hand tegen dat pompje hielt, verbrande je je vingers, bloedheet. wat wel toevallig is is dat bij hem de nicasil uit de cilinder ligt. Blokje was echt heet.

Wat Joan schrijf dat het membraam blijvend vervorm heb ik nog nooit gezien of meegemaakt, lijkt me ook moeilijk gezien de stugheid van het materiaal.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jan
Wij hebben er ook geen last van gehad, maar hebben de motor wel laten draaien tijdens het tanken. onze buurman had ook deze pomp, en zetten de motor af tijdens het tanken, en dan had je problemen, niet meer aan de gang te krijgen, eerst pomp koelen dan ging hij weer.Is wel lastig met een 24 uurs race.
Als je je hand tegen dat pompje hielt, verbrande je je vingers, bloedheet. wat wel toevallig is is dat bij hem de nicasil uit de cilinder ligt. Blokje was echt heet.

Wat Joan schrijf dat het membraam blijvend vervorm heb ik nog nooit gezien of meegemaakt, lijkt me ook moeilijk gezien de stugheid van het materiaal.



Gaat dit nou over het CNC pompje? dat probleem van niet meer aan de praat krijgen na een stop had ik dus ook.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: Jan
Wij hebben er ook geen last van gehad, maar hebben de motor wel laten draaien tijdens het tanken. onze buurman had ook deze pomp, en zetten de motor af tijdens het tanken, en dan had je problemen, niet meer aan de gang te krijgen, eerst pomp koelen dan ging hij weer.Is wel lastig met een 24 uurs race.
Als je je hand tegen dat pompje hielt, verbrande je je vingers, bloedheet. wat wel toevallig is is dat bij hem de nicasil uit de cilinder ligt. Blokje was echt heet.

Wat Joan schrijf dat het membraam blijvend vervorm heb ik nog nooit gezien of meegemaakt, lijkt me ook moeilijk gezien de stugheid van het materiaal.



Gaat dit nou over het CNC pompje? dat probleem van niet meer aan de praat krijgen na een stop had ik dus ook.


Ja, CNC pompje. De warmte overdracht van carter naar pompje is groot. Pompje wordt dan erg warm. Vapour lock!!!

Dus wat John schrijft is een oplossing, ringetjes achter het pompje, zodat hij niet meer tegen het warme carter zit.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Inmiddels ligt hier een pompje wat aangepast is, gaan we weer testen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als ik dit zo lees, denk ik meteen "jongens een update voor het CNC pompje".
Ik denk dan, meteen een kunststof plaat er voor ontwikkelen.

Kijk daar is de 24 uurs dan ook goed voor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dat is zo Alfons, we doen ons best.
Het was wel lekker warm daar in Heeswijk voor de blokjes.

Een keer sloeg ons blokje af tijdens de pitsstop, ik dach oh jeee, maar gelukkig sloeg hij gelijk weer aan.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik ga er een kunstof plaatje bij maken of op de hoeken kunstof ringetjes, als het pompje een mm vrij ligt is het waarschijnlijk al goed, misschien dan ook een iets dikkere O ring


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Ik ga er een kunstof plaatje bij maken of op de hoeken kunstof ringetjes, als het pompje een mm vrij ligt is het waarschijnlijk al goed, misschien dan ook een iets dikkere O ring


Probeer maar eens Roelof, lucht is de beste isolator.

En ja, een dikkere O-ring zal nodig zijn.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Ik vondt dit op internet.


Iedereen kent het wel of heeft ervan gehoord, vapour lock een verschijnsel wat soms optreedt maar wat zich goed laat verklaren. Wat is nu vapour lock? Vapour lock is niets anders dan lucht/dampbellen in de benzineleiding die de toevoer naar de carburateur of brandstofpomp afsluiten met als resultaat, de motor wil niet meer aanslaan. De benzine heeft dan ook een ‘kooktraject’ omdat er vele tientallen verschillende koolwaterstoffen in zitten die elk een eigen kookpunt hebben. Omdat benzine heel lichte fracties heeft, speelt daar het fenomeen vapour lock een grote rol. Juist die lichte fracties kunnen dus voor die dampbellen zorgen.
Eenvoudig verhaal, maar voor sommige mensen een hardnekkige kwaal die niet op te lossen is wat ze er ook aan doen. De benzineleiding verleggen, isoleren, elektrische pomp plaatsen, niets helpt. Het probleem blijft en het ontstaat meestal na een lange rit waarbij de motor behoorlijk warm is geworden. Na het stoppen voor een rustpauze zal de warmte die de motor uitstraalt ook de brandstofleiding verhitten met het gevolg dat minuscule dampbelletjes in de benzineleiding een grote dampbel wordt en hiermee de brandstoftoevoer naar de carburateur of brandstofpomp verhindert. Het resultaat, de mortor wil niet meer starten. Dan nu een belangrijke vraag, waarom bij de ene auto altijd dit probleem terwijl er andere auto”s zijn waar dit nooit voorkomt. Het probleem van die auto waarbij het optreedt heeft in de meeste gevallen meerdere problemen die je niet ziet. Willen we dus van die vapour lock afkomen, moeten we eerst die andere problemen oplossen. Wanneer we het brandstofcircuit bekijken dan zien we de brandstofpomp met een stukje brandstofleiding en daarna de carburateur. In dit stukje brandstofleiding ontstaat meestal het probleem. Onder normale omstandigheden zal de brandstofpomp een drukopbouw geven in deze leiding. De carburateur sluit immers de toevoer af in de vlotterkamer wanneer er voldoende brandstof aanwezig is. Door deze drukopbouw kan er geen vapour lock ontstaan! Juist door deze verhoogde druk komt ook het kookpunt van benzine hoger te liggen zodat er moeilijker dampbellen in kunnen ontstaan. Het is te vergelijken met een gesloten radiatorsysteem waarbij het kookpunt ook hoger komt te liggen wanneer deze gesloten is. Deze druk moet dus ergens weglekken. Dat kan dus de brandstofpomp zijn met een versleten klepje, of de carburateur die niet meer zo goed afsluit. Kunnen we dit verhelpen dan is het vapour lock probleem meestal verleden tijd. Ook in de toevoerleiding kan vapour lock ontstaan wanneer we rijden op vluchtige winterbenzine gedurende de zomer, of rijden op grote hoogte, waarbij het kookpunt van benzine daalt.
Ondanks al deze mogelijke oplossingen vereist het starten met een warme motor speciale handelingen die precies omschreven zijn in het instructieboekje van de Traction Avant. Wanneer we ons hier aan houden kunnen we onder de meeste omstandigheden starten. Zelfs met een warme motor!


Afschermplaat brandstofpomp





Hitteschild carburateur
STARTPROCEDURE
Die startprocedure is heel belangrijk en wanneer we ons daar niet aan houden treden dezelfde verschijnselen op die vergelijkbaar zijn met vapour lock. Hier zien we dus een benzineverzadiging in het inlaatspruitstuk die, omdat er te weinig zuurstof in zit niet te ontsteken is. Deze benzineverzadiging moet dan eerst doorgepompt worden voordat er benzine komt met de juiste verhouding benzine en zuurstof. We hebben in dit geval te maken met het overstromen van de carburateur. Warmtestraling van de motor naar de carburateur, uitzetten van de benzine in de carburateur, overstromen van de carburateur en daardoor verzadiging benzine inlaatspruitstuk.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jan, zou een kleine luchtkoelbuis vanaf de koelvan naar het pompje ook geen idee zijn?
En koelribbetjes op het pompje?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zou wel mooi zijn als de aanpasing ook op de al verkochte pompjes toegepast kan worden.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Is zo'n pompje ook uit elkaar te halen of is dat niet verstandig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Is zo'n pompje ook uit elkaar te halen of is dat niet verstandig.


Het lijkt erop dat jij nog nooit zo'n pompje gezien hebt smile

Als je dat krijgt lijkt het net of je het bij IKEA hebt gekocht laugh

Last edited by Jan; 13/08/13 06:36 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
de pompjes zijn geheel uit elkaar te halen.

Over vapor lock heb ik tijden terug ook al een heel verhaal beschreven en oa de oplossing om er ca 10% diesel bij te doen, dan los je de lichtere fracties beter op.

Oude brommers ( en daar hebben we er met zijn allen best een heel beetje van ) hadden vaak tussen carburateur en cilinder een bakelieten , pertinax of dikke hardpapieren pakking om oververhitte carburateurs tegen te gaan.

zelf heb ik mijn CNC popje minder vapor lock gevoelig gemaakt door de gaten op te boren, 2 mm voor de gaten waar de flipper plaatjes op vallen en de overige gaten 3 mm, ik werd gewaarschuwd dat dit tot een te grote pompcapaciteit zou kunnen leiden, bij mij niet het geval maar als dat zo zou zijn dan gaat de "binnenkabeltruuk" in de uitgaande leiding naar de carburateur weer in werking, je houd daarmee de benzine onder druk ( je moet het tegen die kabel in persen) en dat voorkomt vapor lock


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt helemaal Jan. Nog niet in het echt gezien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat John oppert : O-ringetjes.
Is een mogelijke oplossing .
Een paar laagjes Pakking materiaal op maat knippen, gaatjes erin, is ook mogelijk.
Voor de nieuwe pompjes is het eenvoudig om deze aan te passen door er op bepaalde plaatsen wat materiaal weg te frezen.
Dit zou ook evt. aan het carter kunnen gebeuren maar dat heeft verder niets met de pomp te maken, alhoewel bij sommige typen ZAMAK carters zit ook een holle ruimte achter de pomp.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Wat John oppert : O-ringetjes.
Is een mogelijke oplossing .
Een paar laagjes Pakking materiaal op maat knippen, gaatjes erin, is ook mogelijk.
Voor de nieuwe pompjes is het eenvoudig om deze aan te passen door er op bepaalde plaatsen wat materiaal weg te frezen.
Dit zou ook evt. aan het carter kunnen gebeuren maar dat heeft verder niets met de pomp te maken, alhoewel bij sommige typen ZAMAK carters zit ook een holle ruimte achter de pomp.


Dat is gebeurd smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik maak wel een bakelieten achterplaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Als blijkt dat dat beter is, worden die er in de toekomst standaard bijgeleverd.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
ik maak wel een bakelieten achterplaat

Bakeliet ?? of Hardweefsel ??......................................................

TEFLON !!

Last edited by FFAnders; 13/08/13 07:39 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Gewoon de hele achterkant vervangen door een wamtewerend materiaal.

Gaat goedkomen, hoop ik.
Anders maken we er een aquariumpomp van.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Steenwoldekentje ertussen ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Of het kunststof achterplaatje van het oude type beetje vermaken?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Joan
ik maak wel een bakelieten achterplaat

Bakeliet ?? of Hardweefsel ??......................................................

TEFLON !!

TEFLON NOOIT, dat spul "kruipt" en dan gaat de spanning van je bouten af, 30 jaar geleden werd me al KEL-F als alternatief aangeboden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Gewoon vier isolatie ringen van 4 m.m. kopen en een iets dikkere ( o ) ring.
Isolatie ringen van hardpapier en het is al opgelost.
Geen metaal contact ook al is het maar klein.
Een beetje metaal kan al gouw meer warmte toevoeren dan de lucht kan afvoeren.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er is al een hele discussie geweest over hoe op te voeren, 1 van de methoden is niet zo maar de vijl in de poorten te zetten maar de cylinder te verschuiven of te kantelen, beiden hebben hetzelfde effect. normaal word ervan uitgegaan dat de hartlijn van de zuiger de hartlijn van de krukas snijdt maar dat is niet voor elke motor hetzelfde.
door daaraan te rommelen verander je de timing van poorten en ook de efficientie van het motortje, je kunt zo oa een beter koppel krijgen als je de cylinder verplaatsts naar de kant waar de drijfstang staat in de werkslag, de "effectieve arm" van de krukas word dan beter benut.
Ik heb weer een spreadsheet terug gevonden waar ik de andere slag mee kan plotten
zie diverse plots voor Geen verzet, plus 10 en 20 en min 10 en 20, je ziet dan dan bij dezelfde krukasgraden de stand van de zuiger anders is, zelfs asymetrisch wordt, je kunt daar ook je spoelpatroon mee bijstellen.

Attached Images
krukas-graden-b.jpg (18.55 KB, 90 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
er is al een hele discussie geweest over hoe op te voeren, 1 van de methoden is niet zo maar de vijl in de poorten te zetten maar de cylinder te verschuiven of te kantelen, beiden hebben hetzelfde effect. normaal word ervan uitgegaan dat de hartlijn van de zuiger de hartlijn van de krukas snijdt maar dat is niet voor elke motor hetzelfde.
door daaraan te rommelen verander je de timing van poorten en ook de efficientie van het motortje, je kunt zo oa een beter koppel krijgen als je de cylinder verplaatsts naar de kant waar de drijfstang staat in de werkslag, de "effectieve arm" van de krukas word dan beter benut.
Ik heb weer een spreadsheet terug gevonden waar ik de andere slag mee kan plotten
zie diverse plots voor Geen verzet, plus 10 en 20 en min 10 en 20, je ziet dan dan bij dezelfde krukasgraden de stand van de zuiger anders is, zelfs asymetrisch wordt, je kunt daar ook je spoelpatroon mee bijstellen.


Effe iets simpeler vertellen voor mij Joan. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
als je de cylinder verplaatsts naar de kant waar de drijfstang staat in de werkslag, de "effectieve arm" van de krukas word dan beter benut.
.


Effe iets simpeler vertellen voor mij Joan. laugh


de kracht op je zuiger gaat recht naar beneden echter de kracht kan alleen maar overgebracht worden door de drijfstang, als deze onder een hoek staat dan dien je de recht naar beneden kracht te ontleden in een kracht in de drijfstang en een zijdelinges kracht, die veroorzaakt de "lijbaan"druk en gaat verloren aan wrijving dan kom je met je kracht door de drijfstang bij je bigend en daar gaat hij werken als "koppel" want kracht maal arm ( de werkende diameter van de krukas) is een moment, dat levert je het koppel op, kun je ook je krukas groter maken ( afstand kruktap naar bigend) maar dat is bij solex een gegeven

Attached Images
arm.jpg (89.97 KB, 66 downloads)
Last edited by Joan; 23/08/13 02:09 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
He krijg er gewoon zin in, om lekker achter anderen aan te jagen. Jammer van die "maar 40" en dat zeker op zo een lang recht end, hoewel dat paadje tusen de akkers door dan wel weer heel vervelend is als er 1tje maar 20 of minder rijd.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Schitterend filmpje Jan, ik leef helemaal mee en het kriebelt behoorlijk voor 2014 laugh laugh



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Schitterend filmpje Jan, ik leef helemaal mee en het kriebelt behoorlijk voor 2014 laugh laugh


kunnen we tussendoor niet ergens gaan raggen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: john meisters
Schitterend filmpje Jan, ik leef helemaal mee en het kriebelt behoorlijk voor 2014 laugh laugh


kunnen we tussendoor niet ergens gaan raggen ?


Poehhh... Zelf rijden hou ik nooit vol denk ik frown
Een coole bike bijeen sprokkelen en goed in orde maken dat moet kunnen.
Maar ja, voorlopig rag ik nog door Midden Limburg met een lange sliert achter me aan wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Maar ja, voorlopig rag ik nog door Midden Limburg met een lange sliert achter me aan wink

en als het goed is word je daar ook nog eens voor betaald toch ?
terwijl racen daar moet geld bij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Teveel moet je er eigenlijk niet aan uitgeven vind ik, maar het kost altijd geld en veel energie.

Deze lonkte al, maar ik weet niet of je er een gewone Solexmotor op kunt zetten. Zou wel lachen zijn laugh

http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-b...previousPage=lr


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja zo is het helemaal duidelijk zo met die tekening. Het werkt wel maar dan moet je ook de grote verschillen in de massakrachten omhoog en omlaag voor lief nemen. Wel leuke denkopdracht deze.
laugh

Is er ook iets bekend welke schade de brommers hadden toen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Schitterend filmpje Jan, ik leef helemaal mee en het kriebelt behoorlijk voor 2014 laugh laugh



Heel mooi, het geeft ook wel de sfeer aan, geweldig laugh

Heb de route 2x gelopen, na de eerste keer kwam ik erachter dat ik hem niet opgeslagen had crazy, dus nog maar een keertje gelopen wink



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dus dat rondje 238 keer. Jeetjeminee he. Dat is zwaar ja.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Ook wij hebben er weer gruwelijk veel zin in volgend jaar met hopelijk unne solex die qua snelheid en betrouwbaarheid meekan. Aan onze rijvaardigheid en doorzettingsvermogen zal het nie liggen.
Maar wil ook graag weten van de bekende technische mannen of ze al een idee hebben over een bepaalde restrictie waarvan sprake is,of ben ik nu wel heeeeeel voorbarig

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Want je kunt nu wel een blok in orde maken wat 40+ rijdt,maar zou toch graag ruim van te voren die restrictiewillen hebben(als dat dus doorgaat)

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline OP
55000km gereden
****
OP Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Daar zijn ze druk over aan het denken, hoe of wat.
Maar dat die 40 eruit gaat is wel (bijna) zeker.

Als je wilt beginnen met een nieuw blokje, begin dan met een 6,5 mm. Wel zuigergestuurd, dus geen membramen hier of daar.
Ook geen "ovaal" 6,5 mm, snap je!!
Er moet een goede controle op komen, daar zit voor hun nog het probleem.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Jullie Solex had wel een mooi geluid, Jack. Heeft zeker potentieel. Hebben jullie al gezocht wat de oorzaak van de mindere snelheid is?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Ja zo is het helemaal duidelijk zo met die tekening. Het werkt wel maar dan moet je ook de grote verschillen in de massakrachten omhoog en omlaag voor lief nemen. Wel leuke denkopdracht deze.
laugh

Is er ook iets bekend welke schade de brommers hadden toen.


Ik heb vanmiddag gemeten waar de zuiger staat als de zuigerblokkeerstift ingedraaid is: Hij steekt 27 mm. onder de cilinderkop uit. De zuiger staat dan 2 a 3 mm. boven de uitlaatpoort, dus redelijk diep.

Attached Images
image.jpg (196.14 KB, 90 downloads)
image.jpg (151.85 KB, 84 downloads)
image.jpg (138.51 KB, 80 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
nee zijn we nog niet aan begonnen(ook in verband met wat de organisatie wil).Eerst maar rijwiel gedeelte in orde maken.Is eigenlijk niks krom en we zijn toch hard genoeg over obstakels heengegaan.Dus voorvork in orde,achterbrug in orde,velgen in orde,ook geen ene spaak eruit alleen Jan weet wel hoevaak wij niet langsgeweest zijn voor weer wat krenkspieen.Vorig jaar niks mee gebeurt en dit jaar denk 8 a 9 keer spie vervangen.Goed gemonteerd(trapper naar voren en dan spie van boven erin)maar telkens plattekant van spie rond dus weer vervangen.Denk eraan om er een handvol te kopen en bij een maat van me te laten harden. As had niks geleden

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
enige voordeel van die stalen krenk is als ie een beetje krom is hamer ertegenaan en is weer gefikst.Maar zitten zelf ook aan Meybo spul te denken.(We zijn ook een beetje bekend in de BMXwereld)

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
En blokje zijn we zelf ook heeel benieuwd naar.Willen eigenlijk toch naar iem.toe en denk zelf dat het slimmer is om diegene ook het blokje uit elkaar te laten halen.Is misschien dan eerder duidelijk wat er mis was.Geluid was mooi en hij liep ook heel konstant maar te langzaam voor wat wij hadden.

Joined: Aug 2012
Posts: 111
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Aug 2012
Posts: 111
Was trouwens ook een solex bij de race die best wel goed liep en die had 'm in fluistermodus staan

Page 2 of 3 1 2 3

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (solexjantje), 104 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.203s Queries: 220 (0.087s) Memory: 1.9610 MB (Peak: 2.9662 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 09:47:01 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS