Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2013
Posts: 7
O
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Apr 2013
Posts: 7
Ik heb een Solex Oto van der Heem 1964
Motor no 544345

Over het algemeen loopt de motor na 10 meter fietsen .

Na 10 a 15 minuten rijden begint de motor in te houden en over te slaan.
De snelheid loopt behoorlijk terug.
Dit duurt dan een minuut of 5 a 10 , vervolgens neemt het inhouden af , neemt de snelheid toe en loopt de motor mooi en gelijkmatig.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn ?



Gr Jan
Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Tankfilter schoonmaken

Wijnand

Joined: Apr 2013
Posts: 7
O
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Apr 2013
Posts: 7
Zit er een dubbel filter in het syteem , ben er onlangs een in de carberateur tegen gekomen en heb die er uitgehaald schoongemaakt.
Als ik het warteltje en de leiding van de tank losneem , moet er daar dan ook een zitten ?


Gr Jan
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja inderdaad.
Lees dit ook nog even.

Ik zou het zelf ook nog eens moeten uitzoeken.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: OtoJan1964
Zit er een dubbel filter in het syteem , ben er onlangs een in de carberateur tegen gekomen en heb die er uitgehaald schoongemaakt.
Als ik het warteltje en de leiding van de tank losneem , moet er daar dan ook een zitten ?


Een Solex OTO van 1964 heeft normaal een stalen tankje, met een aftapplug onderaan.
Als je deze plug losdraait komt er een filtergaasje mee. Maak dat goed schoon.

Ik twijfel echter of dit de oorzaak is van slecht lopen na 10-15 minuten. Als de filters verstopt zijn dan gaat dat niet na een aantal minuten ineens over.

Ik heb dit euvel ooit eens meegemaakt, toen bleek het carterdeksel los te zitten. Soms liep het ding prima, dan viel het terug, dan ging het ineens weer goed...

Check het eens, en ook andere punten waar de motor valse lucht kan aanzuigen wink

Ik vind trouwens 10 meter best een lang stuk, normaal moet je Solex binnen 1 a 2 meter aanslaan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2013
Posts: 7
O
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Apr 2013
Posts: 7
1 a 2 mtr , dat zou helemaal mooi zijn .

Zou het iets met de compressie te maken kunnen hebben dat die van mij langer nodig heeft ?

Hoe kan ik overigens controleren of ik voldoende compressie druk in de cilinder opbouw ?


Gr Jan
Joined: Apr 2013
Posts: 7
O
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Apr 2013
Posts: 7
Ga ik doen bedankt voor de tip


Gr Jan
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: OtoJan1964
1 a 2 mtr , dat zou helemaal mooi zijn .

Zou het iets met de compressie te maken kunnen hebben dat die van mij langer nodig heeft ?

Hoe kan ik overigens controleren of ik voldoende compressie druk in de cilinder opbouw ?


Als je met de hand aan het vliegwiel draait moet je een redelijke tegendruk voelen: kwestie van gevoel.
Je kunt het ook opmeten met een compressiemeter maar ja, die heeft niet iedereen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2013
Posts: 7
O
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Apr 2013
Posts: 7
Met de hand kan ik zonder al te veel moeite door het bovenste dode punt heen draaien .

Kan je het ook met een momentsleutel testen ? Wat moet dan de waarde zijn ?


Gr Jan
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Nee, daar is een momentsleutel niet geschikt voor crazy

Uiteraard wel de bougie erin draaien als je het vliegwiel ronddraait wink

Gaat het dan echt zo makkelijk, dan is er iets mis.
- decompresseur lekt
- koppakking stuk uitgeslagen
- zuigerveren versleten

Of iets dergelijks


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: OtoJan1964
Na 10 a 15 minuten rijden begint de motor in te houden en over te slaan.
De snelheid loopt behoorlijk terug.
Dit duurt dan een minuut of 5 a 10 , vervolgens neemt het inhouden af , neemt de snelheid toe en loopt de motor mooi en gelijkmatig.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn ?

Een minder goede ontstekingspoel wil bij warm worden wel eens raar gaan doen.
Kijk ook even, als de motor warm is, ofdat de contaktpunten niet vonken , dan zie je een soort van kleine sterretjes.
Als dat wel zo is dan moet de condensator vervangen worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
Eigenlijk zeggen heel veel geleerde stemmen dat het tijd is voor een 'grote beurt'. Uiteindelijk denk ik dat het belangrijkste moment is dat er een goeie stroom brandstof door het retourslangetje komt in relatie tot het moment dat de solex gaat en vooral goed blijft lopen.
Alles telt mee helaas, pompje, carterdruk en ontsteking. Het is als-het-ware zen and the art of solex maintainance!!!!! wink

Zie het maar als een missie LOL....

is de achterhoek nu al zover afgegleden van nederland dat we daar nu missionarissen heen moeten sturen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2013
Posts: 7
O
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
O
Joined: Apr 2013
Posts: 7
Bedankt voor alle tips , ik heb de contact puntjes opgeschuurd en opnieuw afgesteld.

Starten gaat nu veel beter. , binnen 2 a 3 mtr. Motor loopt ook regelmatig alleen bij gas terug nemen af en toe een "plof"

Heb een nieuw bezine retour slangetje gemonteerd zodat ik kan zien wat er door stroomt.

Wanneer ik nu op snelheid ben stroomt er nauwelijks brandstof door , hoeveel moet het zijn en wanneer is het Ok ?


Gr Jan
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Onder het rijden is het moeilijk te zien hoeveel benzine er door het slangetje gaat.
Zolang er brandstof retour gaat is het goed.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Motor loopt ook regelmatig alleen bij gas terug nemen af en toe een "plof"

Heb je al geprobeerd de remluchthendel wat bij te stellen?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Onder het rijden is het moeilijk te zien hoeveel benzine er door het slangetje gaat.
Zolang er brandstof retour gaat is het goed.


Zelf zie ik tijdens het rijden ongeveer een 25% van mijn slangdikte terug stromen. Best wel een aardig stroompje hoor.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik heb een zelfde soort probleem. De Solex loopt prima, maar onvoorspelbaar houdt het motortje op, remt dan sterk op de motor zonder een plofje, en slaat weer aan. Je ruikt geen onverbrande benzine, losmaken van de terugvoerleiding geeft een stevige stroom benzine (een AvH pompje gemonteerd). Het doorblazen van de sproeier helpt niet. Je kan soms 100 km rijden voordat het optreedt en soms na 50 km. Soms twee keer achter elkaar en soms 10 keer. Het lijkt vanzelf over te gaan. De volgende dag loopt hij weer prima. Ra, ra wat zou dit kunnen zijn.

Groet,

Huub Haaker

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
We zouden iets moeten ontwikkelen zodat we heel "duidelijk" kunnen zien tijdens het rijden of er brandstof retour loopt.
Een soort vloeistof flowmeter, die we tijdens dergelijke storingen kunnen inzetten.

Leuk project voor Jan vennix.

Wij hebben hier ook ongeveer zo'n storing gehad, met het vervangen van het carter was het eindelijk opgelost.
Maar je begrijp wel dat er dan al e.e.a. geprobeerd is.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
vlak ook niet het vapor lock effect uit, zeker als het pas na lang rijden voorkomt, voel maar eens aan de tank hoe warm die kan worden, dan kan het in 1 keer over zijn als ergens de benzine in je systeem al verdampt tot een gasbel en niet wacht tot het bij de carburator is, zoals ik verleden jaar al stelde, eventueel iets diesel bij mengen om het gemiddelde kookpunt op te hogen ( wel adequate hoeveelheid mengolie bij toe doen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Naar aanleiding van de reacties op mijn vraag, heb ik een vervolgvraag. Zou er een (vapor lock) blokkade in de carburateur kunnen ontstaan? Voldoende benzine aanvoer, schone filters en toch een motortje dat ophoudt met lopen, zeer sterkt afremt (blijft lucht happen en krijgt een onbrandbaar mengsel in de cilinder en remt dus af via zijn compressie) om weer spontaan op te pakken en weer normaal loopt om binnen 20-60 seconden weer in herhaling valt. Het inhouden gaat gelukkig tot nu toe spontaan over en ben altijd rijdend thuis gekomen.

Groet,

Huub Haaker

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
niet waarschijnlijk omdat er in de carburateur iets druk staat namelijk de hoogte van de brandstof kolom tussen de positie van de sproeier en de onderkant van de overstroomopening.
Ik heb er 1 die ook dat haperende gedrag vertoont en daar zie ik toch dat ( door mijn doorzichtige en dikke overstroomslang) de aanvoer even hapert.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Apr 2009
Posts: 202
Ik ga er een doorzichtige slang opzetten en hoop te zien wat jij zag bij een hapering. Als dit plaatsvindt heb ik er vertrouwen in dat de Solex blijft lopen.

Groet,

Huub Haaker

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het voornaamste wat een brandstofpomp moet doen is zorgen voor voldoende koeling van de brandstofpomp en de carburateur koel houden ( minstens onder de 70 graden anders ontstaan er luchtbellen in de brandstof ).
Luchtbellen in de sproeier geven niet zo veel kracht als brandstof.
Soms zo weinig kracht dat de motor er gewoon mee Zal ophouden.
Dat is dan wel het meest opvallende van de motor (kracht valt weg en het geluid ook ).
Als aan deze twee voorwaarden zal worden voldaan dan zal de motor gewoon zijn werk doel tenzij het kleine gaatje in de sproeier de doortocht van de brandstof toch nog kans ziet geen brandstof in het eten te gooien.
Er moet dus altijd ( ook bij extra lage en of extra hoge toeren, en bij extra laag en extra hoog vermogen een voldoende stroom brandstof door de terugloopslang lopen ) om de warmte goed af te voeren.
Meer weten nog meer vragen.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ga in Limburg brandstof kopen daar zij veel pompen van de Russen met hun benzine pompen ( mijn auto merkt er niets van en mijn beurs wel 10 cent minder per liter ).

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
BP?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: eversman
Je hebt gewoon gelijk, mijn kleine vriendjes zijn niet blij zo!

Ga even zoeken waar ik in de buurt goede benzine kan krijgen, Esso supreme is niks meer helaas.... sick


Wat ondervind je dan aan probleem ermee?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Ik zou als je een BP in de buurt hebt voor de Ultimate gaan.
Dit is euro 98 zonder ethanol.


Groeten JohnK
smile
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja de brandstof van tegenwoordig is ontworpen uitsluitend voor viertakten met een benzine injectie systeem, niks niet carburateurs en al helemaal geen 2-takt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
ja de brandstof van tegenwoordig is ontworpen uitsluitend voor viertakten met een benzine injectie systeem, niks niet carburateurs en al helemaal geen 2-takt


Is dat zo Joan, want dat weet ik niet. Of is het uit eigen ervaring.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Joan
ja de brandstof van tegenwoordig is ontworpen uitsluitend voor viertakten met een benzine injectie systeem, niks niet carburateurs en al helemaal geen 2-takt


Is dat zo Joan, want dat weet ik niet. Of is het uit eigen ervaring.


zundapp en kreidler carburateur na 20 jaar weer afmoeten stellen op huidige benzine, daar waar ze vroeger goed liepen nu andere sproeier bezetting ( groter stationair om beter op te laten pakken en stationair te laten lopen kennelijk reageert het mengsel nu "arm")


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zou dan er in de benzine nu teveel zeer vluchtige bestanddelen zitten die de 2-takt dan niet zo lust?
Blijkbaar moeten we rijker staan. Misschien dat de smeerolie die vluchtige delen op eet en dan heb je een te arm mengsel over. Zomaar een idee van mij.
Gisteren ook een Zundapp rijder gesproken die hetzelfde ondervond als jij, en moest er gelijk aan denken.
Hij moest ook van een standaard 82 sproeier naar 88 toe om redelijk te lopen. Maar begon te 4 takten op snelheid en dat heeft hij weer eruit gekregen door de ontsteking 5 graden te vervroegen. Loopt nu heel goed. Licht gemodificeerd 55 a 60.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik ga van een 30 stationair naar 40 of 45, krijgt hij bovenin ook gelijk net dat beetje meer, geldt echter voor sommige 17 mm carburateurs of groter ( de "kroon"carburateurs) de andere typen tot en met 17 hebben geen stationair sproeier daar moet je OF met een andere naaldvorm OF een andere gasschuif afschuining ( schuiner) werken. Soms helpt het ook om achterin het midden van de gas schuif een ca 2 mm brede gleuf te maken waar hij zijn stationair lucht door trekt, dat concentreert de gasstroom in het midden en zo het staionair in te stellen in plaats van de hele schuif met een boutje op te lichten waardoor je de stationaire lucht over een breed veld verspreid


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is een mooie tip Joan, van sie 2 mm sleuf. Zal het de jongens eens voorleggen. Er zijn er steeds meer die problemen hebben met afstellen stationair.
(ik niet hahahahaaa, rij ook P..h he)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat is een mooie tip Joan, van sie 2 mm sleuf. Zal het de jongens eens voorleggen. Er zijn er steeds meer die problemen hebben met afstellen stationair.
(ik niet hahahahaaa, rij ook P..h he)

Ja .uch die giet de benzine er zo in, daarom staat de cylinder ook onder 45 graden en de carburateur er bijna recht op, dat giet makkelijker.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Benzine heeft geen octaan, benzine heeft een octaan getal.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
helaas, het octaan getal zegt niet dat dat er dan ook in zit ( zoals WEL bij die 15% ethanol) ECHTER het verbrand ALSOF er 95% octaan in zou kunnen zitten.
er is ook brandstof met octaangetal 120, zit daar dan 120% octaan in volgens dezelfde redenering ?
Er zit zelfs heel weinig octaan in commerciele benzines, heb laatst een URL geplaatst waarin beschreven is wat er wel in zit ( zat) volgens een Shell standaard van ergens begin jaren 70 meen ik.

even snel gegoogled en deze gevonden:
benzine

Last edited by Joan; 08/07/13 04:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als het dan toch te warm is om iets NIET te lezen kun je beter deze NIET lezen dan die andere:

waarom ethanol anders werkt dan gewone benzine


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan in een solex stoken wat je wil, de prestaties zullen niet veel (waarneembaar ) veranderen bij een zo tamme motor.
Ik heb ooit iemand horen beweren dat hij veel baat had bij dure muggenpis ,maar ik weet daar niet de samenstelling van deze brandstof, .
Misschien is er iemand op het forum die dat voor ons solex mannen precies kan uitpluizen.
Ik bedoel compleet met octaan en verbrandingswaarde en vooral de gangbare prijs per liter en niet per gram.
Meer weten, nog meer vragen.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
niet helemaal mee eens, omdat de solex zo een wankele constructie is moet je hem wel iets aanbieden dat brand onder de condities die gelden.
het verhaal dat ik aangeboden heb in het engels heeft ruimhartig onderzocht wat het verschil is tussen onze beroemde benzine en die benzine met een gedeelte kattepies erin ( muggen plassen te weinig)
kattepies verdampt slechter, van kattepies heb je meer nodig bij eenzelfde hoeveelheid lucht en kattepies verbrand verdomt slecht als je er geen druk op uitoefent dus doe je er 18% kattepies in een benzine kom je met een slechte motor dus eigenlijk 18% brandstof tekort en al helemaal als die kattepies ook nog eens tot 7% water lijkt te bevatten dat brand al helemaal niet.( de prestaties kunnen dus waarneembaar minder worden)
het wordt pas leuk bij een compressie van 12 want dan word de kat geknepen en dan begint hij mee te janken met de wolven in het bos terwijl hij die beesten dan onder controle houdt ( niet laten pingelen en de verbrandingstemperatuur laag zodat ook de zuigers niet door de uitlaat naar buiten fietsen om van dat gehuil af te zijn) , maar wij halen vaak de helft van die druk nog niet.

Last edited by Joan; 08/07/13 08:09 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zoho Jan, daar zit best wel verschil in. Mij wordt toch al iets duidelijk, wat die brommers betreft en de tegenwoordige benzine.
Volgens mij is het goed aan te doen benzine te nemen zonder die troep/bijproducten. Nu de vraag, en die is al eens gesteld hier, welk merk?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
IK heb het verhaal geheel doorgeworsteld maar ik had een verhaal over muggenpis als brandstof en ik had gevraagd wat dat per 1 cc zou kosten want ik heb bij ons gehoord dat dat dure brandstof
is en daarom bijna door niemand gebruikt wordt.
Maar misschien zijn er die mij wel een antwoord op kunnen geven.
Kattenpis moet ook wel goed zijn want als iemand iets goeds had gekocht da zij hij ( en das geen kattenpis )

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zoho Jan, daar zit best wel verschil in. Mij wordt toch al iets duidelijk, wat die brommers betreft en de tegenwoordige benzine.
Volgens mij is het goed aan te doen benzine te nemen zonder die troep/bijproducten. Nu de vraag, en die is al eens gesteld hier, welk merk?


Wil je zeker zijn dat je brandstof goed is, neem dan Aspen, Motomix of vergelijkbaar.

Zeker is het duurder, maar vergeleken met benzine wel geurarm, minder schadelijk, en constant van samenstelling.

Als je maar één of twee Solexjes hebt dan is die hogere prijs zeker te overleven.
Vertrouw je de Meng-olie of de verhouding 1:50 niet, neem dan Aspen 4takt en kies je eigen olie.

Ik ben volledig over op Aspen, al een paar jaar.
Nadeel is de overgang als ik een nieuweling koop: het hele systeem moet eerst schoongemaakt worden anders kan losgeweekte koek van je leidingen je nog wel eens verrassen. Sommige Lexjes lekken eerder omdat Aspen zeer dunvloeibaar is, dus alles moet goed dicht zijn, in de gaten houden.

Bijkomend voordeel voor mij is de zekerheid dat stotteraars niet stotteren vanwege te hoog ethanol gehalte wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En heb je ook minder last van Vapour-Lock ?? of blijft dat hetzelfde


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: eversman
Origineel bericht van: Jan Vennix
Ik bedoel compleet met octaan en verbrandingswaarde en vooral de gangbare prijs per liter en niet per gram.
Meer weten, nog meer vragen.


Gangbare prijs voor Aspen 2 is 4 euro 50 per liter, is dit voorjaar verhoogd, vorig jaar betaalde ik nog 16,50 per 5l en nu 18 euro.

Waarom ik dat toch betaal? Ik gebruik Aspen voor mn motorzagen en daar zit ik direct met mn snuffert in de uitlaatgassen te hijgen.


Ff terugrekenen : € 18,- : 5 = € 3,60
Scheelt toch 90 cent/liter , dus niet Zóó duur wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: eversman
In ieder geval lijkt mij de kwaliteit wel wat beter van BP ultimate in vergelijking met Esso supreme. nu V-power nog ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
klopt, de basis benzine is hetzelfde en afhankelijk van onderhoud aan een raffinaderij kan het zelfs zo zijn dat je esso tankt bij de shell of een andere combinatie want de basis word over en weer nog wel eens geleend


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
in principe word het op het depot al aan de vrachtwagen toegevoegd
kraken is niets mis mee, knip je de lange ketens kapot en dan gaan ze weer een distillatie kolom in krijg je weer de scheiding van componenten die je nodig hebt, wat er op de verkeerde hoogtes ( trays) uitkomt gaat naar een ander proces dan dat het "de handel" in gaat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als het nadien een kathalysator ingaat, dan krijg je juist verschil in benzines en dan kun je dat merken bij een motor hoe hij draait. Omdat we zo weining vermogen uit een Solexmotor hebben , zullen we dat zeker voelen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
meestal noem je het "dopes" of gewoon "additives" ( hetgeen simpelweg staat voor "toevoegingen")
wil je meer vermogen uit een solex dien je er zelf "oxygenates" bij te gooien.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 89 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.130s Queries: 113 (0.079s) Memory: 1.3958 MB (Peak: 1.9164 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 07:12:17 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS