Die tips heb ik ook niet Alfons, ik zou niet weten waar die gaten voor dienen, ja de uitlaat dan, maar die andere geen idee.
wij gebruiken al jaren laser gesneden RVS schetsplaten van 2 mm dik, compleet met geleiding stuken en de visjes. Die ik ook niet meer gebruik. Dat doen we tegenwoordig anders.
Tussen de geleiding gebruik ik werkstof-S ringen, welke dan opgesloten worden met een druk veer.
Er zijn in het verleden ook uitlaatjes geweest met 2 bevestigingslippen. Bij de productie van de platen worden eerst de gaten en vervolgens de omtrek uitgestanst uit een héle lange strook bandstaal. Daarna wordt de rand ,ook mechanisch, omgezet voor links of rechts.
Er zijn Solexineblikhouders die ingehaakt worden in een gat in de schatsplaat. Aan de onderkant zit deze houder dan aan de voorvork bevestigd middels een klem.
Nu is het volgens mij zo dat de schetsplaat al een gat heeft en dat aarna de toeleveringsindustrie een benzineblikhouder heeft ontworpen en daarbij dankbaar gebruik heeft gemaakt van het al aanwezige gat.
De schetsplaten werden volgens mij allemaal hetzelfde uitgestampt, dus nog geen rechtse of linkse schetsplaat. Later zijn er de daaropvolgende bewerkingen die bepalen of een schetsplaat links of rechts gebruikt gaat worden. Denk daarbij aan het omzetten van het randje linksom of rechtsom. Dus de gaten werden er volgens mij in één keer in de eerste bewerking meteen in gemaakt.
Voor mijn echte mooie oto en de ami van Irene heb ik ze met de hand nagemaakt van RVS wel met opstaand randje, als je daar even de tijd voor neemt is het goed te doen.
Dat is ook mooier Alfons, zo'n randje. En wat belangrijker is, je kan je veer mooier inhaken, dan bij een rand loze. Want het gaatje daarvoor zit in die opstaande rand.
Denk dat het antwoord al gegeven is, bij het uitstansen werd er geen verschil gemaakt tussen linker en rechter plaat, de volgende bewerking is het randje omzetten en dan heb je wel een linker en rechter plaat met gaten in de linker plaat die overbodig zijn.
Maar waarom al die moeite om nieuwe platen te maken?
Roelof. Nou geen moeite hoor, zie het meer als een uitdaging, eventueel verbeteringen erin kunnen brengen en het kan blinbling worden. Zomaar een idee, of het ooit wat wordt weet ik nog niet maar het ziet er al heel mooi uit. Heb jij nog een idee voor mij.
Roelof. Nou geen moeite hoor, zie het meer als een uitdaging, eventueel verbeteringen erin kunnen brengen en het kan blinbling worden. Zomaar een idee, of het ooit wat wordt weet ik nog niet maar het ziet er al heel mooi uit. Heb jij nog een idee voor mij.
ok uitdagingen daar hou ik ook wel van. altijd mooi om te lezen.
zeker als je het in RVS doet en dan is dat randje ook niet nodig en inderdaad er zijn diverse gaten aan te treffen in de schetsplaten ook voor de verschillende types want je had ze met de glijstukken aan de plaat en de frictieplaten aan het motorblok ( oa peperbus) en later omgedraad de glistukken aan de motor en de frictieplaten aan de schetsplaten, zo ook het gat om de demper trommel boven met 1 centrale bout te kunnen vastmaken ( de beter uitlaten) of later de gaten om de uitlaat pijp met 1 dan wel met 2 bevestigingsbeugels vast te kunnen maken, dan heb ik ook nog pijpen gehad met de beugels naar achteren of de beugels naar voren ( er is een ruimteprobleem vanwege de frictieplaten )
Kijk eens bij klinkje namaken, misschien dat je er tips van kunt opdoen voor het opstaande randje.
Dat heb ik zeker gelezen Willem. En het overwegen waard. Nu heb ik wel een zetbankje opschool die waarschijnlijk zo'n rand kan maken. Moet ik nog effe uitzoeken. De betreffende man was niet aanwezig vandaag. Maar volgens een andere collega moet het kunnen. Ik hoop dat het kan want dan komt er zeker een rand erin.
Alfons links en rechts zijn gelijk beiden zitten dus gaten voor de bevestiging van je uitlaat de ovale gaten zijn voor de veren ziet er zeer goed uit is dus goed gelukt!!
mvg aussie
gr Aussie
Jack of all trades master of none Not Dutch not Much Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
kijk effe terug Aussie in de reacties. Niet alle gaten zijn voor de uitlaat. Blijkbaar ook voor de bevestiging van benzineblikkenhouder. Links en rechts kan verschillend uitgevoerd worden, want benzineblikken, daar doen we niet aan.