Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12

Gisteravond iets vreemds ontdekt.
Een van mijn Solexen, met electronische ontsteking, vervroegt bij 2000-2500 toeren.
Heeft iemand van jullie een verklaring?
Beetje moielijk te zien, ik heb de garage volledig moeten verduisteren.

http://www.youtube.com/watch?v=wUOuH-2pJ6A


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kan niet zien dat hij dan vervroegd, maar de strekking is duidelijk John.
Heb je nog meer van die Solexen met die ontsteking. Doen die dat ook?
Kan natuurlijk ook aan de lamp liggen.
Kun je met een andere lamp ook eens nagaan?

Eerst effe zeker weten of alleen deze Solex dat doet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb vanavond nog 2 andere Solexen met dezelfde ontsteking getest, deze blijven netjes op de merktekens staan.

Deze Solex ook nog eens geprobeerd om te zien dat ik niet droomde laugh
Hij vervroegt nog steeds.

Je moet even goed kijken vooral in het begin is het wel goed te zien, hij springt ineens een cm of 2 naar links.

Hij loopt op de werkbank héél mooi. Testrit nog niet gemaakt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ga jij daar eens FF mee rijden, dan weet je het .
Als het vermogen wegvalt bij hogere toeren dan liegt de lamp niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als de sneeuw weg is, deze week.
Misschien is het wel in zijn voordeel... wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Haal het vliegwiel een keer eraf en kijk of er geen metaal delen op pich-up element zitten, of andere troep. Hij krijgt toch op de een of andere manier het signaaltje. We nemen eerst even aan dat de elelktronica in orde is.
Best een gek verschijnsel zo.
Ben benieuwd wat het is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja je zou bijna denken 1 april maar dat is het echt niet.

Het seizoen gaat bijna beginnen en er moeten nog bij diverse Solexen controlebeurten gedaan worden. Dat gaat nu even voor wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Als de sneeuw weg is, deze week.
Misschien is het wel in zijn voordeel... wink


O, sorry , die sneeuw , had ik even geen erg in.
Dat spul is hier al 2 dagen weg.
Je zou een JDL-testbankje moeten hebben, testen bij de warme kachel laugh , wat wil je nog meer


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dat zou voor John helemaal zo gek niet zijn, zo'n origineel solex testbankje, die kom je wel eens tegen.

Kan hij in de winter toch mooi zijn solexen in orde maken.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag.
Ik heb die al geintegreerd ingebouwd laugh

Ja Jan zo'n testbankje zou goed van pas komen. Ik kom het een keer afkijken, de profielen zijn voor mij dagelijkse kost laugh wink



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: john meisters
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag.
Ik heb die al geintegreerd ingebouwd laugh



Ik wou het niet zeggen, maar dacht daar wel aan.

Hebben jullie die demotratie gezien??? En????


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja ik heb ook die demonstratie gezien.
Het trok natuurlijk mijn aandacht.
De Solex daar draaide goed. Hij was naar zijn zeggen helemaal origineel. Ja dat moet je dan maar aannemen. Als dat zo is, draaide hij zeker goed.
Hij liet de ontsteking binnen een toerental van 2000 tot 3500 (dacht ik), 20 graden vervroegen.
Hij zegt dat je meer trekkracht hebt.
Ga dat ook laten komen en kijken wat het gaat brengen.
Puur proef ondervindelijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Wij gebruiken al een tijdje een puch maxi ontsteking, en dat gaat eigelijk wel goed.
Maar vervroegen of verlaten zit er niet op, dus dan maar zo.



[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: john meisters
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag.
Ik heb die al geintegreerd ingebouwd laugh



Ik wou het niet zeggen, maar dacht daar wel aan.

Hebben jullie die demotratie gezien??? En????


dat kun je gedeeltelijk op het filmpje van de beurs in lommel zien jan
gr pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Aan de gewichten te zien vervroegen jullie ook, maar op hoger toerental blijft hij wel vroeg vonken.
Is dit de bedoeling?

Wel super bedacht zo.

Last edited by Alfons_Amuse; 27/02/13 07:37 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Aan de gewichten te zien vervroegen jullie ook, maar op hoger toerental blijft hij wel vroeg vonken.
Is dit de bedoeling?

Wel super bedacht zo.



Hij blijft netjes vonken.
Maar of dat we daar iets mee gaan winnen??? Dat moeten we nog testen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja de test in Lommel zag er goed uit.
Er zal zeker winst te halen zijn met verschillende ontstekingstijdstippen voor verschillende toerentallen.

Piet liet bij hogere toerentallen het tijdstip weer verlaten, volgens mij is dat ook goed. Ik kijk even het katje uit de boom, ben wel van plan er een te bestellen.

Last edited by john meisters; 27/02/13 07:44 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Piet van Lierop heeft een electronische vervroeger gedemonstreerd zondag.
Ik heb die al geintegreerd ingebouwd laugh

Ja Jan zo'n testbankje zou goed van pas komen. Ik kom het een keer afkijken, de profielen zijn voor mij dagelijkse kost laugh wink


Ook de profielen die onder het motortje zitten ??

Op de foto's te zien het ombouwen van een draaibankje met een gelijkstroommmotor , tandriem en een 230V frequentieregelaar.
De oude motor ligt er nog achter en werkte met poelies en snaren.
Beschermkappen e.d. zitten er nog niet op, moeten ook aangepast worden.



Ik ga bij jou profielen bestellen John wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Kom gezellig een keer kijken, koffie is klaar.
vergeet je camera niet.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Kom gezellig een keer kijken, koffie is klaar.
vergeet je camera niet.


Als ik mijn bril opzet zie ik meer dan genoeg cool



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Leuk voor ritjes, ben benieuwd naar de beelden.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ook ,heb wel binnenshuis even geprobeerd.
Binnenkort ga ik heb buiten uitproberen maar dan moet het wel wat graadjes warmer zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Ik ook ,heb wel binnenshuis even geprobeerd.
Binnenkort ga ik heb buiten uitproberen maar dan moet het wel wat graadjes warmer zijn.


Ik heb net even naar Helma gekijken (RTL WEER) maar dat gaat niet lang meer duren.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Soortgelijke profielen. Daar bestaan best veel soorten in.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
mijn minibikes doen niet anders dan vervroegen, zit allemaal in "het kastje"
bij hogere toeren heb je dat gewoon nodig
eigenlijk staat hij bij lage toeren te laat maar dat moet wel anders petsen ze terug in da carburator


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Wij gebruiken al een tijdje een puch maxi ontsteking, en dat gaat eigelijk wel goed.
Maar vervroegen of verlaten zit er niet op, dus dan maar zo.


ook deze is weer leuk gemaakt.
1 van de 24 uurs solexen die ik verleden jaar maakte heb ik ook voorzien van een ontsteking uit mijn minibikes, heb daar verschillende kastjes bij gedaan konden ze uitzoeken welke de beste was voor het circuit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een freqentie regelaar voor een gelijkstroommoter dat geloof ik niet helemaal (of zijn de wonderen nog niet geheel de wereld uit)
Het zou wel kunnen met een stroomregelaar die de stroom kan regelen door de moter,maar dan moet er een toerentalregelaar in gebouwd zitten die bij een grotere of kleinere belasting het toerental konstant kan houden.
Is die niet ingebouwd ,dan zal het toerental afnemen bij een grotere belasting.
Als ik het mis heb ,dan hoor ik het wel.
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt het is een stroomregelaar maar een zonder terugkoppeling vanuit de motor, helaas.
Wat betreft het laatste, bij grotere belasting neemt het toerental toe in plaats van af, wat ook niet echt een voordeel is overigens


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Even terugkomen op dit onderwerp:

De Solex is inmiddels nagekeken, ik heb de spoel vervangen en het euvel was opgelost.

Ik heb niets vreemds aan de spoel kunnen ontdekken, hij zat ook goed vast.

Toen ik het vliegwiel eraf haalde heb ik hierin een uiterst klein stukje buitnkabel in ontdekt, ca 2 windingen.

Dit heb ik eruit gehaald en nogmaals getest: de Solex bleef vervroegen . . . dit was dus niet de oorzaak.

De bewuste spoel heb ik gemerkt en test ik binnenkort bij een andere Solex, ik verwacht dat er dan niets meer aan de hand is maar we zullen zien wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is de sneeuw weg ?? oftewel , heb je er mee gereden ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Hier gaat het de goede kant op, vanmiddag ons eerste ritje.

Testrit gemaakt, loopt weer goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
John, ik probeer mee te denken. Het is zomaar een idee van mij. Zijn de weekijzeren polen van de spoel niet wat magnetisch?
Probeer eens een stukje metaal er tegen te houden. Als hij dat aantrekt is dat niet goed.
Ik hoor je.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters

Gisteravond iets vreemds ontdekt.
Een van mijn Solexen, met electronische ontsteking, vervroegt bij 2000-2500 toeren.
Heeft iemand van jullie een verklaring?
Beetje moielijk te zien, ik heb de garage volledig moeten verduisteren.

http://www.youtube.com/watch?v=wUOuH-2pJ6A

Kan de elektroden afstand van de bougie met dit fenomeen te maken hebben?

Bij een elektrische ontsteking wordt een grotere afstand aanbevolen.
http://briansolex.free.fr/sparkplug.html (vond ik hier, overgens een heel interessante link wink )

Last edited by AlienSolexfiend; 04/03/13 03:24 AM. Reason: link

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
de vervroeging van deze solex was te extreem, en daarbij deed hij het alleen bij hogere toeren. bij lage toeren ging het streepje weer op het merkteken staan.

Voor electronische ontstekingen zet ik de bougie op 0,7 mm.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
In dit geval niet dus. Ik had het wel gedacht John, dat je er anders zelf wel op uit gekomen zou zijn. Ik ben echt benieuwd hoe het te verklaren valt. Ik las het nog even terug en begrijp dat het probleem waarschijnlijk bij de spoel zelf ligt.
Alfons had nog een idee.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
John, ik probeer mee te denken. Het is zomaar een idee van mij. Zijn de weekijzeren polen van de spoel niet wat magnetisch?
Probeer eens een stukje metaal er tegen te houden. Als hij dat aantrekt is dat niet goed.
Ik hoor je.



Dat kan niet Alfons, weekijzer/Tranformatorblik of hoe je het wilt noemen, wordt niet magnetisch.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat weet ik Jan, maar als de kern vuil is door metaalstof kan het wel. En je weet natuurlijk ook niet hoe goed dat ijzer was. Misschien toch een beetje magnetisch geworden. Het is zo maar een idee. Effe afwachten wat John ondekt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dat weet ik Jan, maar als de kern vuil is door metaalstof kan het wel. En je weet natuurlijk ook niet hoe goed dat ijzer was. Misschien toch een beetje magnetisch geworden. Het is zo maar een idee. Effe afwachten wat John ondekt.


Ik kan het zo ook niet verklaren, heel vreemd.
Als je condensator niet goed is, krijg ook van die rare dingen.
Maar zo erg vervroegen??? Heel vreemd cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nog een kleine aanvulling op Jan :
Door het continu wisselende magneetveld van de voorbijvliegende magneten zou de ijzeren kern juist Gedemagnetiseerd worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
John, je zei toch dat je de spoel verwisseld had en toen was het toch over. Of heb ik het verkeerd begrepen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Nog een kleine aanvulling op Jan :
Door het continu wisselende magneetveld van de voorbijvliegende magneten zou de ijzeren kern juist Gedemagnetiseerd worden.


Zo zou het moeten zijn FF. Maarja alles kan he in de Solex wereld. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Kost anders €75 en nu voor niks!! zo kan je het ook zien. grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Kost anders €75 en nu voor niks!! zo kan je het ook zien. grin


Precies, mooi zo laten. Miep miep!!! laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja, Alphons, het probleem bestaat niet meer.
De solex loopt weer goed.

Op de werkbank leek dat vervroegen geen kwaad te kunnen, maar de testrit was slecht, totaal geen trekkracht.

Wat je zegt over vuil op de weekijzeren kern: ik heb het vliegwiel schoongemaakt en daarna weer getest, toen vervroegde hij nog steeds.

Ik kan me niet anders voorstellen dan dat de spoel kon bewegen maar die zat goed vast.

Bedankt voor het meedenken. Ik kom erop terug als ik deze spoel in een andere Solex heb getest wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk dan moet het toch met de spoel te maken hebben. Idd, op een andere zetten en dan is kijken wat er gebeurd. We blijven luisteren. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het magneetveld in de spoel neemt steeds het tegenover gestelde veld aan van de pool die op dat moment voorbij komt(maar wel een stukje later bij verhogen van het toerental ).
Dus bij geen vliegwiel geen magneetveld.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De eerste zin begrijp ik.
De tweede zin begrijp ik niet wat je precies bedoelt Jan V.
Kun je me verder helpen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Wanneer om een anker een lange wikkeling zit(spoel) dan zal bij het magnetiseren van deze kern vermogen worden opgewekt in de er omheen zittende wikkelingen en zal het magnetiseren iets vertragen.
Nu zal je zeggen als er geen stroom wordt af genomen dan zal dat niet gebeuren, helaas ios dat niet zo .
De langs elkaar liggende wikkelingen hebben een capaciteid onderling en ook nog de lagen over elkaar hebben een condensater capaciteid.
Het laden van deze condensater kost energie en zal daarom het magnetiseren tegenwerken en zal er een ankerreactie optreden.
Gaat men ook nog stroom afnemen dan wordt de ankerreactie nog groter.
Daarom kan er bij een ontstekingsspoel pas stroom van voldoende sterkte ontstaan, wanneer de polen ongeveer 5 tot 8m.m. voorbij zijn verdraaid , dat is dan dus het vertragen van het magneetveld
Meer weten ,meer vragen.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi omschreven Jan V. En het klopt nog ook. laugh (geintje)
Nu probeer ik nog steeds de oorzaak te begrijpen van John zijn vervroeging.
Ik zit nu te denken, stel de spoel is toch wat vochtig, zodat de capacitaire werking anders is, dan zou het kunnen dat hierdoor dit vervroeginsverschijnsel optreed. Het is weer zomaar een idee van mij.


John is de kern nu toch wel magnetisch of niet.
Andere vraag is zit er toevallig wat ijzer in de buurt van de spoel (een bout gemonteerd ofzo?).


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De kern is van Weekijzer, dit kan en mag niet magnetisch zijn voor een goede werking van de spoel.

Een mogelijke oorzaak kan een draadbreuk zijn waardoor in de spoel al een vonkoverslagje kan zijn waardoor de elektronica getriggert/geactiveerd wordt.
Draadbreuk is met een Ohmmeter te constateren.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Weet ik FF, daarom juist vraag ik het aan John, want dat zou een verklaring kunnen zijn.


Last edited by Alfons_Amuse; 10/03/13 05:37 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF, wat je zegt zou uiteraard ook kunnen, alleen wil ik weten hoe je dat begrijpt dat hij dan vroeger vonkt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik zal morgen kijken jongens. Truste wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
De kern is niet magnetisch.

Weerstand: dit is een spoel van een electronische ontsteking, ik meet op alle aansluitingen volledige weerstand ( meter blijft op "1"). Ook alle aansluitingen met massa.

Ook een nieuwe ongebruikte spoel geeft dezelfde waarde.

Ik heb na de Solex met onverklaarbare vervroeging alleen maar Solexen op de werkbank gehad met traditionele ontsteking, dus nog geen nieuwe test gedaan, maar dat komt binnenkort wel wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je bedoelt toch met volledige weerstand, oneindig veel weerstand, toch he John.

Ook de nieuwe spoel, mmhhh nu wordt het leuk.

Ik ben benieuwd naar je onderzoek. Hou me op de hoogte.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Juist Alphons, oneindige weerstand.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, dan ga ik eens morgen met mijn collega praten want ik denk wat er nu aan de hand is.
Morgen meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Draadbreuk .
Als het een met koperdraad gewikkelde spoel is dan moet je altijd een weerstand meten.
Geen weerstand : KLIKO


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dacht ik in eerste instantie ook, maar ook een nieuwe ongebruikte spoel geeft dezelfde waarde nl oneindig veel weerstand.

Oude spoelen van traditionele ontstekingen geven wèl een waarde ... confused



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Draadbreuk .
Als het een met koperdraad gewikkelde spoel is dan moet je altijd een weerstand meten.
Geen weerstand : KLIKO

Om te zorgen dat de electronica goed opgeladen wordt van een electronische ontsteking zit er vaak een diode meegewikkeld in de spoel.
zet je weerstandmeter maar is op het standje "diode" dan zul je zien dat je wel wat meet, geen "kliko" dus.
probleem als de diode het niet meer doet wel kliko, ook als je de spoel verkeerd om monteerd want dan geeft hij op het verkeerde moment zijn positieve spanning af ( zie ook het verhaal van Jan vennix over hoe een spoel reageert op magnetisme)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar heb ik geen erg in gehad , een meegewikkelde Diode


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb met mijn collega (elektroman) over dat vervroegen gehad.
Wij hebben te weinig informatie om echt aan te geven wat het precies is.
Gepraat over magnetische velden, de impedantie van de spoelen, zelfinductie, inwendige sluiting, capaciteit van de spoelen, schijbare weerstand, L, R en Z, en alle veranderingen die dan hiermee eventueel te maken kunnen hebben.
Boeiende theorie allemaal.

Omdat ik de spoel zelf niet in handen heb is het natuurlijk lastig om de oorzaak te achterhalen.

Na veel denken en overleg, ben ik van menig dat er inwendige sluiting van de primaire spoel die pas bij een hoger toerental optreed.
Ik weet het natuurlijk niet zeker omdat ik de spoel niet aan het testen ben. Het is ook niet zomaar 123 te doen.

John: jij had toch een bougie waar je de verbranding mee kan zien? Misshien een idee om eens te kijken hoe de vonk is als hij vervroegt. Kijk weer iets wat we mee kunnen nemen in ons denk proces.

Het blijft mooi hoor zulke dingen, maar wel moeilijk.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
OP Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Kan ik bekijken Alphons, zodra de gelegenheid zich voordoet. wink

Alvast bedankt voor het meedenken


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 70 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.179s Queries: 142 (0.063s) Memory: 1.5450 MB (Peak: 2.1932 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 04:14:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS