Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
Goedendag,
Wie kan vertellen of dit orgineel is. een nederlandse 3800
met een frans blokje erop.
Het blokje heeft een stalen tank en oto-kapje zwart met oto erop geponst grijze schakelaar vierkante koplamp.
Luchtfilter staat met rood 3800.

Is er een bepaald bouwjaar dat deze solexen gebouwd zijn.
Zoja zijn er veel van gebouwd of zijn het uitzonderingen.
Motor staat 14-3 1966

Hoor het graag

marijn Schuijl

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ja klopt wel, is een solex van '68 met origineel gecombineerde rem/gashendel zwarte tank, en kappen en met Lucia achterlicht, kunstof gereedschapbakje.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
Hoe kan het dan dat er op blok 1966 staat.?
Kwamen dan de franse blokjes naar nederland om op een nederlands frame gebouwd te worden.
volgens mij zit er geen gecombineerde rem/gas hendel op wel twee oto remhendels op het stuur

groeten Marijn

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
1966 staat op de meeste blokjes, is geen productie datum maar de datum van toelating typekeur.

Maak eens een foto, kunnen we zien waar het over gaat.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ik zal morgen even wat foto`s maken van de solex
hij ligt wel uitelkaar

is dit een zeldzaam model of valt dat wel mee??

ik ben totaal niet thuis in de 3800 modelen
heb alleen maar oto`s en koffertjes staan

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zijn redelijk zeldzaam, ze zijn eigenlijk van de rommel en de resten gemaakt wat vd Heem nog had liggen met wat onderdelen uit Frankrijk, zeg maar de laatste modellen die in NL zijn gemaakt.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
Hieronder foto's van de solex.

Attached Images
solex 3800 en koffer 073 (Kopie).JPG (86.09 KB, 2408 downloads)
solex 3800 en koffer 076 (Kopie).JPG (104.63 KB, 1633 downloads)
solex 3800 en koffer 078 (Kopie).JPG (95.96 KB, 2462 downloads)
solex 3800 en koffer 079 (Kopie).JPG (109.65 KB, 1730 downloads)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
de rest

Attached Images
solex 3800 en koffer 080_forum.jpg (150.91 KB, 2083 downloads)
solex 3800 en koffer 081_forum.jpg (160.73 KB, 2277 downloads)
solex 3800 en koffer 082_forum.jpg (151.4 KB, 1895 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Mooi origineel allemaal, wat ga je doen? totale restauratie?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ja nu ik weet dat alles orgineel bij elkaar hoort vind ik
restautaratie wel de moeite waard

de solex is wel echt goed roestig helaas, chroom is ook slecht
en zuigertje zit vast,
maar dat komt wel goed
daar was de prijs ook naar

ga er voorlopig nog niet aan beginnen ben nu eerst met een 24 inch koffertje bezig, complete restauratie

Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Ik heb sinds kort exact zo een er zit ook geen nummer in het blokje
bij mijn ook het jaartal 14-3-2012 maar de mijne is nog verder veroest motor loopt wel

Attached Images
3800-OTO.jpg (51.86 KB, 1756 downloads)
Last edited by aussie; 23/07/12 03:51 AM.

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Juist 14-3-1966
er staat toch een nummer in niet goed gekeken
5044828 uit 1968 dus


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Beste Marijn,

Zat er heel toevallig nog een sticker op het balhoofd toen je de solex kreeg? ik kan dat namelijk op de foto niet zien,
Ik heb namelijk bijna de restauratie van exact hetzelfde model(1968 overgansmodel met nederlands frame, oto hendels enz)voltooid, maar vraag me af of er op het balhoofd een ENAF sticker hoort zoals bij de 1967 overgansmodel(met oto motor) of een van der heem sticker?

ik heb tot nu toe bij geen 1 1968 model de balhoofdsticker gezien namelijk

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
nee bij de mijne zat er geen sticker op het balhoofd
ik vind het wel wat kaal ,maarja als het zo hoort vind ik het goed.
ik heb de mijne ook bijna klaar.
zal binnenkort war foto`s plaatsen

ik heb er nog èèn precies de zelfde solex staan
enige verschil is dat deze een oto onderblok heeft
deze heeft ook geen sticker op het balhoofd.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
het motornummer staat bij deze motortjes meestal niet boven het pompje (dit is wel het geval bij de OTO).

Kijk eens helemaal achteraan, bij de scharnieras maar dan nog wat verder naar achteren.
Je ziet "TUM80A" staan en dan nog ietsje verder helemaal op het einde. Normaal staat hier wel een nummer.

Volgens mij hoort hier inderdaad een ENAF sticker op. Let ook op de bagagedrager: deze wijkt af van de Franse versie omdat de dwarsliggers uit U-profieltjes bestaan.

Last edited by john meisters; 19/11/12 11:57 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: john meisters
het motornummer staat bij deze motortjes meestal niet boven het pompje (dit is wel het geval bij de OTO).

Kijk eens helemaal achteraan, bij de scharnieras maar dan nog wat verder naar achteren.
Je ziet "TUM80A" staan en dan nog ietsje verder helemaal op het einde. Normaal staat hier wel een nummer.

Volgens mij hoort hier inderdaad een ENAF sticker op. Let ook op de bagagedrager: deze wijkt af van de Franse versie omdat de dwarsliggers uit U-profieltjes bestaan.

Ik begin toch te twijfelen, mogelijk is deze net iets nieuwer. Ik heb er ook een zonder sticker en met fr anse motor, geen idee of er ooit een sticker op gezeten heeft.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zo te zien heeft deze ook geen sticker voorop gehad.

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/76030/all/Nieuwe_Solex

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Eeeehhhh... wat een kleine wereld. Deze Solex staat nu bij mij laugh

motortje zat niet lekker in elkaar maar draait nu weer goed.
Het is in elk geval een echte Nederlandse, ik zal straks eens kijken of ik kan zien of hier ooit een sticker op heeft gezeten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dan moeten we op Google afbeeldingen maar eens verder zoeken !

Joined: Apr 2012
Posts: 204
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Apr 2012
Posts: 204
Origineel bericht van: john meisters
Eeeehhhh... wat een kleine wereld. Deze Solex staat nu bij mij laugh

motortje zat niet lekker in elkaar maar draait nu weer goed.
Het is in elk geval een echte Nederlandse, ik zal straks eens kijken of ik kan zien of hier ooit een sticker op heeft gezeten.

En komt bij mij vandaan. Ik kwam trouwens nog een papier tegen waarin de vorige eigenaar verklaard.
Dat die op een eerlijke manier is verkocht.

Toevallig interesse in? laat maar weten.


Het is altijd maar even.
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ha Roy, ik kom er altijd mee weg als ik verklaar dat hij al jaaaren in mijn schuur staat laugh

komt wel goed wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
RDW is erg snel tegenwoordig, verleden week afspraak gemaakt en dinsdag al keuren ( zundapp van brommer naar motor en gekregen snorfiets op kenteken zetten) )


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Tijdje in Nieuwegein geweest op de dinsdag, prettig samengewerkt met de keurmeester.
De zundapp Brommer is nu een motorfiets, ook het bouwjaar is goed ingeschat.
De Snor Tomos ietsie moeilijker, er moest echt een bouwjaar aan gehangen worden en de nieue Tomos vertegenwoordiger ( Tomos uit Epe failiet en gesloten) gaf geen sjoege op een aanvraag om framenummer te matchen aan een bouwjaar .
Gelukkig vond de keurmeester in de gietwielen een rondje met een bouwjaar indicatie, op het plasticwerk stonden deze niet.
"constructie" snelheid ging ook maar net, alhoewel volledig origineel liep dat ding op de testbank lekker door , kennelijk de goede temperatuur en geen (tegen) wind en alleen druk op het achterwiel dus de weerstand van het voorwiel doet er kennelijk ook toe want op de weg is hij niet vooruit te branden ( nou ja voor je gevoel dan)
Gezien de historie van dit fietsje gaat dat ook zo blijven, best zat.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Heeft je Tomos nog de originele uitlaat? Met zo'n krul erin... Alleen die vervangen was bij mij voldoende om een aanvaardbare snelheid te krijgen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nee dit type had dat nog niet, wel een eindpijpje uit de uitlaat met een gaatje van ca 5 mm , de bocht is al wel lang maar nog niet met zo een chicane onder het blok door

overigens hebben de nieuwe dat ook niet meer:
http://www.tomos.si/nl/modellen/snorfietsen/standard

als je goed naar de specificaties kijkt zie je dat de compressie van een snor op 1:6 staat en die van een brom op 1:10
en dan zijn we weer terug bij de solex als onderwerp want daar is de compressie ook al vaak aan de orde geweest.
Een (te) lage compressie kost je gewoon vermogen en je ziet dan ook dat een constructeur daar handig gebruik van maakt om een voertuig slechter te laten presteren .

Last edited by Joan; 29/11/12 07:25 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
hier de foto`s van mijn 3800
alles uit elkaar geweest en opgeknapt ,heb maar weinig vernieuwt
veel werk maar dan heb je ook wat
solex loopt super goed

ik hoor wel wat jullie er van vinden
hij is niet 100 procent maar dat hoeft ook niet altijd
als er iets niet goed is hoor ik dat ook graag

Attached Images
solex 38800 001 (Kopie).JPG (136.48 KB, 3250 downloads)
solex 38800 002 (Kopie).JPG (135.55 KB, 2135 downloads)
solex 38800 003 (Kopie).JPG (141.45 KB, 2942 downloads)
solex 38800 004 (Kopie).JPG (132.65 KB, 1958 downloads)
solex 38800 005 (Kopie).JPG (134.15 KB, 3793 downloads)
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
hier nog een paar foto`s

Attached Images
solex 38800 012 (Kopie).JPG (130.9 KB, 1338 downloads)
solex 38800 009 (Kopie).JPG (102.41 KB, 1311 downloads)
solex 38800 008 (Kopie).JPG (133.67 KB, 1398 downloads)
solex 38800 007 (Kopie).JPG (125.75 KB, 1560 downloads)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik vind hem super mooi, en aardig origineel zo te zien, zo zie ik ze graag.

Maar Marijn nu heb ik begrepen dat de meesten op Texel een hele mooie Solex verafschuwen....hoe moet dat nou.. wink grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hij is mooi Marijn, als nieuw whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gewoon mooi, en bovenal als hij nog goed rijd ook, wat wil je dan nog meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
supergaaf!!! Wat een foto's!!
Ik heb hem ook bijna klaar!! nog een paar dingetjes. maar identiek aan deze!!! waauw!!!

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Ik ben nog op zoek naar dit type jasbeschermer, wat Marijn ook op zijn solex heeft. weet iemand of hier nog aan te komen is? ik zoek dus niet van die lakdoek versies...

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
petje af marijn nu een tweede reden van de schroothoop redden prachtig exemplaar
gr pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Mooie Solex. Ik heb exact dezelfde. Deze jasbeschermers zijn niet alledaags. Zuinig op zijn. Zou je de ENAF sticker voor het balhoofd nog kunnen krijgen, dat is het enige zo te zien dat je mist, en een slot maar dat vind je nog wel ergens.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Origineel bericht van: ghostrider
Ik zeg: een supermooie Solex.
Vraagje....dat lichtknopje was dat origineel grijs ? of zoek je nog een zwarte ?

Maar wat een prachtige Solex. Kun je trots op zijn.


Lichtknopje hoort inderdaad grijs te zijn op een zwart kapje, dit is namelijk het zwarte kapje met opdruk OTO, en die zwarte kapjes hadden grijze lichtschakelaars. Ik zoek de jasbeschermers voor dit model nog steeds...

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Dat is het verschil met mijne: die heeft een grijs lichtkapje.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
bedankt voor alle reacties ,ik ben er zelf ook trots op

dat lichtkapje is de orginele zwarte ,die zat er bij
slot heb ik wel ,ben alleen nog op zoek naar de beugeltjes

bij deze solex hoort er geen enaf sticker op
zat er ook niet op
volgens mij hoort dat alleen op het model voor deze
met nog het oto blok erop
hoewel ik heb hier nog 1 de zelfde solex staan wel met oto blok
maar ook geen enaf sticker
wat roelof al eerder zij ,deze solexen zijn gemaakt van resten onderdelen

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En biesjes?, zaten die erop, ik heb de vraag al eerder gesteld op het forum maar de 1 zegt wel de ander weer niet .

Ikzelf heb een overgangsmodel met grijze lichtkap ZONDER biesjes.

Gr. Han

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Op dit model horen net de 3800 alleen biezen op voor en achterspatbord.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Is dat echt zo ?
Ik heb er in het land al een paar gezien (1e lak) zonder een enkele bies...

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik ga uit van de Nederlandse Solex, wat ze in het buitenland doen weet ik niet.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik ook, daar hebben we het hier over, het overgangsmodel.

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
die van mij had ook nog de orginele lak
en zaten ook zeker geen biezen op

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
biezen horen origineel wel op een overgangsmodel, maar ik heb er ook enkele gezien die het niet hadden en waarvan beweerd werd dat er nog eerste lak op zat; eerste lak vind ik een betrekkelijk gegeven, aangezien je dat niet altijd kunt achterhalen, en mensen het makkelijk kunnen zeggen terwijl ze het zelf niet eens altijd zeker weten. En dan zijn er nog altijd mensen die beweren dat "het ding" nog eerste lak bevat terwijl hij stiekum is gerestaureerd ondertussen, en ermee pronken onder het mom "hij is al die jaren goed gebleven" puur in de hoop dat mensen daar enigsinds opgewonden van raken omdat ze van origineel houden...

meestal kun je het wel een beetje zien aan het lakwerk, en dan met name aan de echte franse 3800: een beetje goede spuiter boekt al beter resultaat dan dat er ooit aan lakwerk origineel op zat, want zo bijzonder mooi vind ik het originele lakwerk van de fransen niet.
Een van der Heem solex is qua spuitwerk meestal een stuk mooier.
Ik ben ook best benieuwd hoe anderen hierover denken op dit forum!

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Desalniettemin vind ik je solex zowieso helemaal geweldig Marijn!
Als de mijne klaar is zal ik ook zeker foto's posten!

Er valt me nog iets op btw. het lijkt er op dat er op de laatste overgangsmodellen(dus franse motor) twee verschillende voorvorken werden gebruikt. ik heb namelijk op de mijne een voorvork waarvan de linker poot(gezien terwijl je erop zit) geen uitsteeksel heeft(zoals bij een 3800) terwijl de versie van jou dat wel heeft, zoals de solex oto ook heeft(nederlandse vork).
Betekend dit dan dat er ook franse motoren op nederlandse voorvorken werden geplaatst?
Ik heb namelijk ooit op dit forum meegekregen dat de schetsplaten van een franse motor niet op een nederlandse vork pasten, of heb ik dat verkeerd?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: grastukker
biezen horen origineel wel op een overgangsmodel, maar ik heb er ook enkele gezien die het niet hadden en waarvan beweerd werd dat er nog eerste lak op zat; eerste lak vind ik een betrekkelijk gegeven, aangezien je dat niet altijd kunt achterhalen, en mensen het makkelijk kunnen zeggen terwijl ze het zelf niet eens altijd zeker weten. En dan zijn er nog altijd mensen die beweren dat "het ding" nog eerste lak bevat terwijl hij stiekum is gerestaureerd ondertussen, en ermee pronken onder het mom "hij is al die jaren goed gebleven" puur in de hoop dat mensen daar enigsinds opgewonden van raken omdat ze van origineel houden...

meestal kun je het wel een beetje zien aan het lakwerk, en dan met name aan de echte franse 3800: een beetje goede spuiter boekt al beter resultaat dan dat er ooit aan lakwerk origineel op zat, want zo bijzonder mooi vind ik het originele lakwerk van de fransen niet.
Een van der Heem solex is qua spuitwerk meestal een stuk mooier.
Ik ben ook best benieuwd hoe anderen hierover denken op dit forum!


Mee eens, maar een ieder moet het op zijn manier doen, als men denk dat geen biezen op zaten niet doen en anders wel.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Van de mijne wordt ook beweerd dat het nog de eerste lak was.
In dit geval ken ik de historie van deze Solex voor een groot deel, en geloof ik dat best.

Deze Solex heeft een ENAF sticker en nergens biezen.

En wat het spuitwerk van Nederlandse en Franse Solexen betreft:
Franse Solexen bladderen helemaal af, de Nederlandse lijken daar minder last van te hebben (bij mij althans).

Wat niet wil zeggen dat je dit volledig kunt generaliseren. Ik denk dat het er heel veel aan ligt hoe de Solex is weggezet vroeger. Droogslapertjes zullen altijd beter uitzien wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ikzelf heb mijn overgangsmodel (zonder biesjes)in Den Haag opgehaald, waarvan ik twijfelde of ie in de 1e lak zat.
Vandaar dat ik rond heb gevraagd.

Uiteindelijk denk ik dat er dan 2 versies van zijn , 1 met en 1 zonder biesjes, gezien de antwoorden die op de vraag komen en de dingen die ik in het land gezien heb.

Han

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Hallo Marijn,

Ten eerste wat een mooie solex heb je er van gemaakt!!
Ik heb ook net hetzelfde type solex aangeschaft.
Alleen kan ik het framenr niet vinden, waar staat deze bij jou?
Heb je het chroomwerk opgepoetst of opnieuw laten doen?

Gr Rene

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
ik kan hier nischien zo een oto overgangs model kopen het is een nedelandse met een nederland oto blokje op is dit niet origineel dan .omdat ze het hier hebben over een oto overgangs model met een frans 3800 blokje op
gr pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Jawel Pierre, dat kan best origineel zijn. Ik heb er ook een met OTO motor.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb de foto hierboven even aangepast om aan te geven waar het framenummer staat

Attached Images
framenr_enaf copy.jpg (33.18 KB, 2315 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Bedankt zal vanavond even kijken

Gr

Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Kan het frame nr daar niet vinden...
De solex is overgespoten maar na enig schuurwerk komt er geen nr onder vandaan.

Kan het nr ook ergens anders nog staan.
Of zou er helemaal geen frame nr in staan.
Er staat wel een NL merk in met een B eronder

Gr

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Kan ook op de balhoofdbuis staan, heb je daar al gekeken, ALS het daar staat is het nummer vaak heeeel onduidelijk te lezen omdat je op een ronde buis slecht nummer kan in slaan.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2013
Posts: 48
C
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Jan 2013
Posts: 48
Ga ik naar kijken
Bedankt!

Gr

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Linkerkant van de balhoofdbuis of linkerkant van de vierkante framebuis waar deze aan het balhoofd gelast is.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als er NL in staat dan staat het nummer met zekerheid op de plaats die Joan aangeeft.

Het kan weleens wat verder naar boven staan, een beetje verborgen dus, maar een nummer staat er zeker in wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
John ik heb verscheidene van deze overgangmodellen gehad waar het typekeur nummer en het framenummer idd in de zadelbalk staan maar ook dat het framenummer ergens anders ingeslagen is, meestal dan op de balhoofdbuis.

De eerste overgangsmodellen van '67 hebben het 6 cijverig framenummer 94.... links op de zadelbalk, daarna zijn ze met 7 cijverige nummers begonnen 037.... meestal links op het balhoofd.
Vind ze ook nog wel eens op andere plekken...of dat dan legaal is?

Ik heb nog wel een paar zadelbalken liggen, zal er eens een foto van maken.

Last edited by Roelof; 22/02/13 06:23 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ik heb mijn solex helemaal gestraald en ben ook echt geen nummer tegen gekomen

wel NL B7089 maar geen frame nummer ,,ik snap er niks van

chroomwerk heb ik bijna allemaal vervangen

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: marijn.
ik heb mijn solex helemaal gestraald en ben ook echt geen nummer tegen gekomen

wel NL B7089 maar geen frame nummer ,,ik snap er niks van

chroomwerk heb ik bijna allemaal vervangen


Op het balhoofd dat zie je bijna niet, linkerkant kaal schuren en met strijklicht bekijken.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klopt wel Roelof, in de overgang is alles mogelijk wink

Wel is het zeker dat er ergens een nummer staat, als er een NL in staat.

Mijn ervaring: NL voor op zadelbalk ==> framenummer links opzij.

Staat het nummer bij het balhoofd, dan staat het NL ook bij het balhoofd.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
M
marijn. Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
M
Joined: Jul 2008
Posts: 253
Likes: 1
ik heb de mijne echt goed bekeken
alles was kaal gestraald ,maar geen nummer

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
In de overgang ja.. grin

Vanaf '68/69 staat het typekeur NL B 7089 in de zadelbalk en het framenummer 037.... 039.... in het balhoofd.
En ik zal het nog spannender maken, dan heb je nog typekeur NL B 1121 wat op papier een 5000 is maar ook een 3800, in de overgang gaat het er rommelig aan toe. wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: john meisters
Klopt wel Roelof, in de overgang is alles mogelijk wink

Wel is het zeker dat er ergens een nummer staat, als er een NL in staat.

Mijn ervaring: NL voor op zadelbalk ==> framenummer links opzij. Dat zijn dan allemaal 6 cijverige nummers beginnend met 9.....

Staat het nummer bij het balhoofd, dan staat het NL ook bij het balhoofd.

D


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: marijn.
ik heb de mijne echt goed bekeken
alles was kaal gestraald ,maar geen nummer


Jammer Roel en wat nu?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: marijn.
ik heb de mijne echt goed bekeken
alles was kaal gestraald ,maar geen nummer


Jammer Roel en wat nu?


Kun je misschien het beste gaan rondkijken voor een zadelbalk of framebuis waar een nummer in zit. Soms kun je geluk hebben voor een prikje.

Ander alternatief is het nr bij RDW laten ingraveren. Kost 84 euro.

Jammer maar helaas, zo is het.
Succes wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Klopt wel Roelof, in de overgang is alles mogelijk wink

Wel is het zeker dat er ergens een nummer staat, als er een NL in staat.

Mijn ervaring: NL voor op zadelbalk ==> framenummer links opzij.

Staat het nummer bij het balhoofd, dan staat het NL ook bij het balhoofd.



Ik heb er 1 daar hebben ze het framenummer rechts gezet en ook heb ik er 1 daar staat het wel links maar net onder de staander naar het achterwiel. Met een gestraald fram heb je de onderdelen los dan zou een nummer toch te vinden moeten zijn OF hij heeft hem ook op het losse stukje waar zijn standaard aan zit


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
onder aan de standaard was de plaats voor bv de 2200.

Nou zie je bij die overgangsmodellen de vreemdste zaken, maar de Nederlanders waren wel consquenter met nummers inslaan dan de Fransen.

Of je Solex is bijeen geraapt en heeft ongelukkigerwijs een zadelbalk met NL nummer en ze hebben dan de framebuis verwisseld voor ene zonder nummer.

Je hebt meer kans op 6 goede in de lotto laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: marijn.

slot heb ik wel ,ben alleen nog op zoek naar de beugeltjes


Heb je deze beugeltjes al? anders heb ik nog wel een paar liggen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Roelof
In de overgang ja.. grin

Vanaf '68/69 staat het typekeur NL B 7089 in de zadelbalk en het framenummer 037.... 039.... in het balhoofd.
En ik zal het nog spannender maken, dan heb je nog typekeur NL B 1121 wat op papier een 5000 is maar ook een 3800, in de overgang gaat het er rommelig aan toe. wink


Bij ons in de club loopt ee 3800 met 3 of 4 framenummers (dezelfde) erin.
Wanneer ik de Solex zie zal ik er eens wat foto's van maken.

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Er valt me nog iets op btw. het lijkt er op dat er op de laatste overgangsmodellen(dus franse motor) twee verschillende voorvorken werden gebruikt. ik heb namelijk op de mijne een voorvork waarvan de linker poot(gezien terwijl je erop zit) geen uitsteeksel heeft(zoals bij een 3800) terwijl de versie van jou dat wel heeft, zoals de solex oto ook heeft(nederlandse vork).
Betekend dit dan dat er ook franse motoren op nederlandse voorvorken werden geplaatst?
Ik heb namelijk ooit op dit forum meegekregen dat de schetsplaten van een franse motor niet op een nederlandse vork pasten, of heb ik dat verkeerd?

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
schetsplaten zijn inderdaad anders, het bovenste gat zit op een andere positie.
wat dan vaak fout gaat is dat men hem al mbv het bovenste gat ophangt en dan maar in arren moede onderaan een gat in de plaat bijboort, je zou hem met de onderste vast moeten zetten en dan boven bijboren, of nog beter de platen verwisselen voor die plaat die bij de voorvork hoort.
de laatste franse vorken hebben het bovenste oog niet aan de vorkpoot maar aan het balhoofdstuk, de poot zelf heeft alleen maar het onderste ophangoog


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2011
Posts: 18
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Aug 2011
Posts: 18
Wat leuk, ik heb krek dezelfde! iedere omschrijving komt overeen!


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.110s Queries: 172 (0.042s) Memory: 1.6572 MB (Peak: 2.4165 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:08:48 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS