Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik wil graag de bevindingen weten van de solex techneuten die ook Solex tankjes hebben vertint aan de binnen zijde.

Tijdje geleden heb ik een aantal tankjes gerestaureerd en aan de binnenzijde vertind, ben als volgt te werk gegaan, tankjes uitelkaar solderen...binnenzijde helemaal blank gestraald, met S39 vloeimiddel ingestreken en daarna tin in laten vloeien en de hele binnenzijde met een mooie laag bekleden.
Tankjes weer in elkaar gesoldeerd..gespoten en netjes weg gelegt voor later gebruik.

Nu blijkt dat alle tin als poeder onderin ligt en de tank rood verroest is aan de binnenzijde....zijn er meer mensen met deze ervaring??? eerlijk gezegt begrijp ik niet goed hoe dit kan...of zou de S39 de schuldige zijn?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zijn de tankdelen HEÉÉÉÉL goed afgespoeld met Warm Water, vóórdat deze aan elkaar gesoldeerd worden ??
Het in elkaar solderen doe ik overigens met harskernsoldeer
dus zonder S39.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5

Daar ben ik wel bang voor Roelof, dat S-39 is echt heel agressief.

Op aanraden van Jan Vennix heb ik voor de tankjes dit spul gebruikt, hier is een complete pasta te koop, die je met de kwast insmeert en als je het dan verwarmd mooi vloeit.

Deze tankjes doen het nog steeds goed.

je hebt er nu niets aan, en ik snap dat je nu BAALT!!!!

http://www.castolin.nl/wCastolin_nl/products/brazing.php?navid=14


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Als ik het goed heb Castotin 1 , kostte 2 jaar geleden ong. 105 euro voor een pot van 1 kg.
Ik ben er nog niet uit hoeveel tankjes je er mee kan doe , misschien dat Jan dat kan vertellen.
Indferdaad , kost een paar centen sick


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: FFAnders
Zijn de tankdelen HEÉÉÉÉL goed afgespoeld met Warm Water, vóórdat deze aan elkaar gesoldeerd worden ??
Het in elkaar solderen doe ik overigens met harskernsoldeer
dus zonder S39.


idd de tankjes na het solderen goed schoongemaakt met warm water.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Theo heeft me een half jaar geleden al eens gewaarschuwd voor roest na vertinnen, hij had het ergens gezien.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: kees33
Als ik het goed heb Castotin 1 , kostte 2 jaar geleden ong. 105 euro voor een pot van 1 kg.
Ik ben er nog niet uit hoeveel tankjes je er mee kan doe , misschien dat Jan dat kan vertellen.
Indferdaad , kost een paar centen sick



Ik heb geen idee Frank, maar wel veel.
Die pot is meestal niet hier, ik hoorde wel dat hij bijna leeg is cry


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: ghostrider
Het beste is om na het vertinnen met spiritus na te spoelen.


Dat ga ik zeker proberen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Denk toch dat de S39 de schuldige is, toch maar eens iets anders proberen.

Trouwens de tankjes die ik elektrolytisch heb laten verzinken zien er nog perfect uit.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: Roelof
Denk toch dat de S39 de schuldige is, toch maar eens iets anders proberen.

Trouwens de tankjes die ik elektrolytisch heb laten verzinken zien er nog perfect uit.


S-39 is perfect spul, maar je moet het goed kunnen neutraliseren, en ik weet niet hoe cry
Misschien zoals peter zegt, met spiritus.

heb je die verzinkte tankjes goed in elkaar kunnen krijgen??? Solderen???


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ja ook met S39 en daarna goed uitgespoeld, ziet er nog prima uit.
De spititus tip heb ik al eens gelezen van Jan V dat lijkt me het proberen waard want het vertinnen moet goed kunnen, het is een stuk makkelijker als coaten.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wordt dan alleen de binnenkant verzinkt toch ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: FFAnders
Wordt dan alleen de binnenkant verzinkt toch ??


Dat lijkt me lastig frown


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
De hele tank word verzinkt, ze gaan de hele verzink straat als hangwerk door.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Hoe doe jij de tankjes dan verwarmen , met een gasbrander- campingbrander-oven?????


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Een hobby brander op campinggas potjes.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: FFAnders
Wordt dan alleen de binnenkant verzinkt toch ??


Dat lijkt me lastig frown

Ik heb al het een en ander elektries verzinkt en dan blijkt als b.v. de zinkelektrode Rechts hangt en het werkstukje Links dat op de rechterkant van het werkstukje meer zink op komt.
Nu werken de professionele verzinkerijen anders dan bij mij grin ,ook daar wordt aan gewerkt wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nog steeds geen roest in de tankjes, spiritus werk goed dus.

Ben er wel achter dat sommige tankjes dusdanig verroest zijn van binnen dat er porieen in het metaal ontstaan waar het tin erg moeilijk op hecht, kan ook een oorzaak zijn geweest.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En als er in die poriën wat S39 achterblijft en geen tin aan hecht dan heb je inderdaad een probleem.
Alles goed schoongestraald en dan dus niet met glas ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Roelof Offline OP
Solex meester monteur
****
OP Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Denk idd dat er in de porieen straalgritgruis achterblijft, misschien na het stralen goed schoonspoelen met thinner.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Roelof
Denk idd dat er in de porieen straalgritgruis achterblijft, misschien na het stralen goed schoonspoelen met thinner.

heb je inderdaad last van , van grit dat vast slaat in het materiaal, zeker bij het stralen van kopjes is dat oppassen want het grit komt tijdens gebruik vrij en dat is nogal desatreus voor de rest.
Ik straal na met glas, dat blijft niet "kleven" is de ervaring


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
IK gebruik voor het stralen van tankjes alleen het fijnstof uit het stoffilter (zeer fijn poedervorm).
Grof straalspul wat voor soort dan ook kan niet in de kleine porien komen en er blijven kleine gaatjes die vol roest zitten en waarin ook korrels blijven hangen.
Deze roest korrels kunnen niet goed door zuur en daarna met tin gevuld worden en blijven bij niet goed schoonmaken en vertinnen een poreus tinlaag overhouden.
De poreuze tinoppervlak gaat alsnog een roestprobleem worden.
Dus zeer goed met zeefijn straalmiddel stralen en daarna met een zeerstraf soldeervloeistof vertinnen ( s 39 voor roestvast staal )
Daarna met goed heet water afborstellen en daarna met brandspiritus goed nawassen ( een paar keer weer nieuw voorraad spiritus pakken ) dus op laats geen vuile spiritus.
Als laatste de tank aan elkaar solderen met harskern soldeer om zo weinig mogenlijk zuur in de bijna niet uit te wassen tank te krijgen.
Daarna de tank als hij nog niet gebruikt wordt even een klein oliebadje geven.
Er zijn dan geen problemen meer.
ZO doe ik dat en geen problemen meer.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Willem61
Druk niet te hoog zetten bij het stralen, en geen staalgrid gebruiken maar glas.

Ja, fijnstof zoals Jan beschrijft heb ik ook wel maar dan zie ik niets meer in mijn kast want ik heb geen afzuiging


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ik wel met motor van 3 fase 2100 watt turbo zuiger met stof cycloon en grote stof zak .
Moet ook wel voor uitstralen van de rollen omdat je toch ongeveer wil zien wat er gebeurd .

Joined: Aug 2013
Posts: 9
1
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
1
Joined: Aug 2013
Posts: 9
zou je ze niet kunnen schoonmaken tot op blank metaal en dan
spuiten aan de binnenkant met zinkcromaat?

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het probleem is dan nog hetzelfde -met te grof straalmiddel zal je hoe dan ook niet in de kleine porieén komen zodat de roest gewoon verder gaat.
Dus goed stralen met heel fijn straalmiddel en goed schoon maken en dan maakt het eigenlijk niets uit wat je er binnen opsmeert als het maar tegen brandstof kan en er goed vast op blijft zitten

Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Toch nog een vraag van een beginneling
Als je de 2 tank delen in elkaar soldeerd zakt het vertinde dan niet naar beneden.
Heb inmiddels tank schoon vanbinnen maar ben toch wat huiverig
(geen ervaring) met het vertinnen, ga eerst maar proefstukje doen.
Tips zijn welkom
Groet jck

Last edited by jc_kort; 28/11/15 05:58 PM.

Een mens is nooit te oud om te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mijn methode :
maak op beide tankdelen een merktekenmet vijltje of kraspen zodat bij het in elkaar solderen de delen weer op de juiste positie aan elkaar komen,

tankje goed stralen/schuren zodat alle roest eruit is,

deksel en tank dunnetjes insmeren met S39,

vanaf de buitenkant voorzichtig verwarmen met een niet te felle soldeerbrander,

tinstaaf tegen het metaal houden totdat het gaat smelten
,
onder voortdurend verwarmen met een katoenen lapje de tin verdelen over het metaal , je ziet vanzelf wel of het goed vloeit en hecht,

als je zo de deksel en tank vertind hebt moet je vervolgens het geheel goed afspoelen/wassen zodat alle resten van de S39 weg zijn,

tank en deksel weer goed in elkaar zetten op het vooraangebrachte merkteken,

het geheel weer aan elkaar solderen met een minie brandertje en soldeer met harskern

Attached Images
Vertinset Kindrdijk.jpg (78.98 KB, 745 downloads)
Brandertje.jpg (3.04 KB, 596 downloads)
Last edited by FFAnders; 28/11/15 06:51 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2006
Posts: 71
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Apr 2006
Posts: 71
Duidelijk verslag
Dank u wel
Hier ga ik mee aan de slag
Gr. jck


Een mens is nooit te oud om te leren
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Ga mijn tankje ook vertinnen. Is reeds gestraald met glasparel.
Is een duidelijk verslag maar ik mis iets: welk soldeersel moet ik gebruiken voor het vertinnen?
Voor het aan elkaar solderen van beide helften gebruiken jullie harskern. Ik heb hier geen ervaring mee.
Werkt dit hetzelfde als gewone tin? En waar kan ik dit eventueel kopen?
Ik hoor het graag.


vr.gr.
roel
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De tin voor het inwendige van de tank wordt gebruikt door een "loodgieter" om b.v. zinkplaat (dak , dakgoot) te solderen.
Hierbij heb je die S39 als vloeimiddel nodig, lekker agressief en succes verzekerd.
Om de beide delen aan elkaar te solderen gebruik je tin met harskern en hierbij is de hars ook het vloeimiddel maar deze is, in tegenstelling met S39, niet agressief voor metalen en veroorzaakt geen corrosie (roest) restanten S39 wel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
resten S39 goed te verwijderen met spiritus. Ik gebruik varkensharen kwasten om S39 steeds vers aan te brengen terwijl het metaal al heet is, gaat ook goed om hiermee het tin aan te brengen vanuit een "voorraad" plasje dat je gesmolten houdt in de warme tankhelft. bij een beetje weer doe ik het buiten want je word wel kaal van de lucht die eraf komt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Originally Posted by Joan
.............want je word wel kaal van de lucht die eraf komt

Ohw, komt het daar van cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Dec 2008
Posts: 289
G
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
G
Joined: Dec 2008
Posts: 289
Ik heb beide delen vertint inclusief het kleine randje dat later na het in elkaar zetten alleen maar verwarmt hoeft te worden met de toevoeging van een klein beetje tin.
tin 50/50 gebruikt en s 65 en zit nu 2 jaar


Gerrit
Je hoeft niet alle fouten zelf te maken
Gun de andere ook een kans .
Joined: Jan 2019
Posts: 10
K
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
K
Joined: Jan 2019
Posts: 10
Goeden avond, Ik heb het forum over tankjes solderen nu al een paar gelezen en kom tot de conclusie dat het goed te doen moet zijn. Nu heb ik het tankje uit elkaar gesoldeerd, schoongemaakt, maar wil nu de beide helften weer in elkaar zetten maar krijg met geen mogelijkheid enig soldeer in het dunne randje waar de twee delen aan/ in elkaar zitten. Heb gebruik gemaakt van harskern soldeer en een mini brandertje. Wat doe ik fout?? Want een lekkend tankje is waardeloos.
Groet Koos

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Kijk eens naar het antwoord boven je van GerritD:
Beide delen vertinnen, moet lukken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by Koos
Goeden avond, Ik heb het forum over tankjes solderen nu al een paar gelezen en kom tot de conclusie dat het goed te doen moet zijn. Nu heb ik het tankje uit elkaar gesoldeerd, schoongemaakt, maar wil nu de beide helften weer in elkaar zetten maar krijg met geen mogelijkheid enig soldeer in het dunne randje waar de twee delen aan/ in elkaar zitten. Heb gebruik gemaakt van harskern soldeer en een mini brandertje. Wat doe ik fout?? Want een lekkend tankje is waardeloos.
Groet Koos
harskern soldeer is feitelijk alleen geschikt voor electronica toepassingen. voor het groffe geweld gebruik je soldeerpasta of S39 en inderdaad van te voren vertinnen want je moet zeker stellen dat het soldeer het ijzer "ziet' (bevochtigd) als dat eenmaal gebeurd is kun je de delen plaatsen want het toegevoegde soldeer hoeft dan allen zichzelf nog maar tegen te komen om elke gleuf aan te vullen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Maar bij het samenvoegen van de 2 tankdelen werkt harskernsoldeer prima, mits de randen goed vertind zijn (zoals hierboven al omschreven).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 25 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.105s Queries: 92 (0.041s) Memory: 1.2900 MB (Peak: 1.7164 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 16:55:02 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS