Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#85991 08/01/13 03:11 AM
Joined: Dec 2005
Posts: 59
PliAmi Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2005
Posts: 59
van mijn franse solex 5000 zit de zuiger vast,
ik heb hem net gekocht met een vastzittende zuiger.
de bougie zat er nog in dus het is waarschijnlijk gekomen door het jarenlang stilstaan.
nu wil ik het blokje proberen zo te laten en het niet geheel te demonteren.
is er een trucje voor om de zuiger weer los te krijgen, ik heb gehoord van een pers welke bij auto's gebruikt wordt.
voorlopig heb ik de cilinderkop er af gehaald en er wat W40 in / op gespoten, de zuiger ziet er nog fraai uit.
alvast dank voor iedere reactie.

PliAmi #85992 08/01/13 03:28 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
zuiger beetje warm maken met gassoldeer brandertje, en weer laten afkoelen
Groet
ANdre


't is ginne logie!
PliAmi #85993 08/01/13 03:44 AM
Joined: Dec 2012
Posts: 14
D
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Dec 2012
Posts: 14


als de zuiger vast zit door lang stilstaan, is de WD 40 een mogelijkheid,je kan ook Diesel,Peterolie,Benzine, voor gebruiken maar het moet wel voldoende zijn zodat de hoeveelheid rondom de zuiger kan intrekken, dus het moet nat zijn, en het heeft tijd nodig, dat zal langer zijn als een dag, als hij los komt ( dit zeker niet met geweld forceren ) moet de toegevoegde vloeistof wel verwijderd worden, alles moet schoon zijn anders start hij niet, doe dit alles met beleid, forceer niets anders breken je zuigerveren, of erger.

Succes, Arie

#85998 08/01/13 04:40 AM
Joined: Dec 2005
Posts: 59
PliAmi Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2005
Posts: 59
dank vor de reacties, ik laat de W40 even zijn werk doen voor een paar dagen.
anders is misschien met het brander een goed idee, aangezien ze beide een verschillende uitzetting hebben.
bovenstaande heeft de de voorkeur van het uit elkaar halen, als hij loopt, niet te veel aan rommelen meer.
is er nog een tip om de zuiger een slag te laten maken, aan het vliegwiel een arm maken om wat meer moment te krijgen ?

PliAmi #86002 08/01/13 04:50 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Origineel bericht van: PliAmi
dank vor de reacties, ik laat de W40 even zijn werk doen voor een paar dagen.
anders is misschien met het brander een goed idee, aangezien ze beide een verschillende uitzetting hebben.
bovenstaande heeft de de voorkeur van het uit elkaar halen, als hij loopt, niet te veel aan rommelen meer.
is er nog een tip om de zuiger een slag te laten maken, aan het vliegwiel een arm maken om wat meer moment te krijgen ?


En zo met een beetje pech je spie vernielen!!!
Het is beter om je blokje uit elkaar te halen, als je zuiger zo vast zit is dat waarschijnlijk niet het enige dat last heeft van roest, maar ja het is jouw blokje.


Groeten SOLEXRIJEN
#86007 08/01/13 05:09 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
PliAmi, niet verder rommelen, maar de adviezen van deze deskundige opviolgen, voordat je onherstelbare schade oploopt aan het blokje. Dat zou erg zonde zijn.
Heb geduld, het komt goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #86012 08/01/13 05:32 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
ja en het trouwens nog heel leuk om zo een motortje uit elkaar te halen en het dan terug te monteren en als die het dan weer doet kun je fier zijn op je eigen
groetjes pierre

Pierre #86015 08/01/13 05:44 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Soms is het niet alleen de zuiger die vast zit crazy :

Attached Images
DSC01905...jpg (217.8 KB, 613 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #86020 08/01/13 05:51 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bah, wat een smerig plaatje FF. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #86023 08/01/13 06:02 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Bah, wat een smerig plaatje FF. laugh

Dat heb je al eerder gezegd Alfons , bij hetzelfde plaatje wink laugh


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #86029 08/01/13 06:39 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Bah, wat een smerig plaatje FF. laugh

Dat heb je al eerder gezegd Alfons , bij hetzelfde plaatje wink laugh


Geschiedenis herhaald zich FF. laugh smile
Wel smerig.
https://www.youtube.com/watch?v=GLw_Z3IvhI8


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #86031 08/01/13 06:51 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Als je het motortje van de Solex haalt (5-10 minuutjes werk hooguit) en hem op een plank monteert (zie sleutelen 3800 Joan) dan kun je overal hartstikke goed bij, en zoals Pierre al zei heb je een heel goed gevoel als zo'n blokje weer als nieuw loopt. WD40 is een goed plan hoor, maar ook de rest moet je nazien. Al vaak meegemaakt zo'n troep als FF op de foto wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en nooit slaan maar een manier vinden om te drukken.
en zeker niet via een hefboom op je vliegwiel proberen te draaien want dan druk je of je carter uit elkaar of je vouwt je drijfstang op.
al dat materiaal kan maar beperkt vermogen overbrengen.
beste is motor los te halen, tank eraf, zijdeksel van carter eraf, bigend moer los halen en dan de combinatie van zuiger en cylinder os te halen van het blok en daarmee apart te gaan werken.
eerst alles schoon en roestvrij maken en dan pas gaan drukken ( bijvoorbeeld met klos hou boven op zuiger en lange drradeinden boven in cylinder met een juk (plaat met 4 gaten) over de klos hout en dan met moeren het juk naar de cylinder toe drukken

eerst cylinder paar keer goed heet maken en af laten koelen zodat zuiger en cylinder iets "werken" ten opzichte van elkaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #86044 08/01/13 09:24 PM
Joined: Dec 2005
Posts: 59
PliAmi Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2005
Posts: 59
perfect, ik ben om, we gaan sleutelen, gezien het grijze weer buiten is dit een mooi klusje.
we gaan het voorzichtig aanpakken !

PliAmi #86045 08/01/13 09:48 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
Origineel bericht van: PliAmi
perfect, ik ben om, we gaan sleutelen, gezien het grijze weer buiten is dit een mooi klusje.
we gaan het voorzichtig aanpakken !


oef gelukkig voor het blokje en je zult er geen spijt van krijgen je zult het wel zien en als het uit elkaar is zet er dam maar eens een foto hier op het forum en je zult verbaast zijn van de hulp die je hier krijgt wink
gr pierre

Pierre #86050 09/01/13 12:43 AM
Joined: Dec 2005
Posts: 59
PliAmi Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2005
Posts: 59
hij is open !, tja inderdaad jullie hadden gelijk, erg smerig !
het ziet er het zelfde uit als op de foto van FFanders.
nog tips om het nu verder aan te pakken, hoe dit met beleid schoon te maken, met
benzine ? het witte is aluminium oxide ?
de cilinder met zuiger laat ik nog een aantal dagen in de W40 staan.
als alles schoon is, welke delen dienen dan gesmeerd te worden, of moet hij nog verder uit elkaar ?

PliAmi #86051 09/01/13 01:05 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij de motor op de foto is alles uit elkaar geweest en schoongemaakt , deze Solex heeft buiten gestaan zonder luchtfilterkap erop.
Hierdoor is er, langdurig, regen door de carburateur in het carter gekomen.
Krukaslager, komplete drijfstang met lagers, keerring, zuiger en cilinder zijn vernieuwd.
Ook nog wel andere onderdelen maar die hadden niets met deze waterschade te maken.
Al met al toch wel wat (schoonmaak)werk voordat de motor weer goed funktioneerde.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joan #86060 09/01/13 05:30 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd de juiste manier. Wat ik had, zie mijn filmpje, dat de zuiger nagenoeg in BDP staat en vast gerot zat. Dus moet je ook de 2 voetapeinden uit je blok met dubbele moeren uit draaien zodat de cilinder en drijfstang eraf geschoven kan worden. Ging dus net niet. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #86081 09/01/13 12:10 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb ook een paar cilinders met zuiger en doormidden geslepen drijfstang aan elkaar. Waarschijnlijk haastige spoed geweest frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Ik heb ook een paar cilinders met zuiger en doormidden geslepen drijfstang aan elkaar. Waarschijnlijk haastige spoed geweest frown


Ja, zo hoeft dat niet .
en inderdaad soms dien je de draadeinden uit het blok te halen om net dat beetje "schuifruimte" vrij te maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #86353 16/01/13 03:55 AM
Joined: Dec 2005
Posts: 59
PliAmi Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2005
Posts: 59
hij zit nog steeds vast, helaas is de slag net zo dat de draadeinde het onmogelijk maken de cilinder er af te schuiven.
ze zijn net 5 mm te lang, ik heb ze er helemaal uit, afzagen is zonde.
aangezien de as ook vast zit gaan we nu deze in zijn geheel verwijderen.
morgen verder ermee.
dank tot dusver

PliAmi #86382 16/01/13 06:46 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Bij mij staat er al een cilinder met vastzittende zuiger al weken in de olie / maar geen voorruitgang geboekt.

carl #86384 16/01/13 10:05 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
warm stoken en af laten koelen Carl, daar moet het mee lukken wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Misschien eens een nachtje buiten leggen tijdens de vorst, ik heb meerdere cilinders met vastzittende zuigers ( vannacht maar eens testen denk ik )

carl #86386 16/01/13 11:37 PM
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
probeer de cilinder goed heet te stoken dan de cilinder onder de koude kraan houden hij krimpt dan weer en perst de zuiger ahw iets kleiner kan zijn dat het lukt oude truc veel keer gelukt vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
hanswelp #86409 17/01/13 09:14 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Vandaag verschillende keren warm gestookt en daarna flink gekoeld maar helaas nog geen voorruitgang geboekt !!

Misschien maar eens op de manier van Joan proberen en anders de zuiger eruit boren zodat de cilinder goed blijft !!

carl #86410 17/01/13 09:32 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als dat zo vast zit is de kans groot dat de cilinder niet zonder boren.. honen en overmaat zuiger weer gebruikt kan worden, maar ik vind het ook altijd wel een uitdaging en wil graag weten hoe het er uit ziet.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #86415 17/01/13 10:58 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Er is weinig tezien / de zuiger zit plus-minus 7mm gerekend vanaf de bovenste rand ( dus bijna op het bovenste dode punt )
De wand boven en onder is schoon, als ik olie bovenop de zuiger zet dan staat dit er een week later nog steeds, dus nergens traand er iets door.

Bij de vorige zuiger die ik heb los gemaakt moest ik ook boren, en deze rijdt weer gewoon met een originele zuiger erin.

Groetjes Carl

carl #86419 17/01/13 11:25 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,506
Origineel bericht van: carl
Er is weinig tezien / de zuiger zit plus-minus 7mm gerekend vanaf de bovenste rand ( dus bijna op het bovenste dode punt )
De wand boven en onder is schoon, als ik olie bovenop de zuiger zet dan staat dit er een week later nog steeds, dus nergens traand er iets door.

Bij de vorige zuiger die ik heb los gemaakt moest ik ook boren, en deze rijdt weer gewoon met een originele zuiger erin.

Groetjes Carl


dan zou ik het bij deze ook zo doen carl
gr pierre

Pierre #86422 17/01/13 11:28 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ja Carl zou ik op doen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #86425 17/01/13 11:54 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Had een foto van een uitgeboorde zuiger maar kan hem niet vinden, een cm van de rand heb ik gaatjes van 5mm dicht aan elkaar geboord, toen ging het uitpersen makkelijk.


Vriendelijke groeten

Roelof
carl #86426 18/01/13 12:17 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: carl
Vandaag verschillende keren warm gestookt en daarna flink gekoeld maar helaas nog geen voorruitgang geboekt !!

Misschien maar eens op de manier van Joan proberen lijkt me verstandig en anders de zuiger eruit boren zodat de cilinder goed blijft !!


Warm stoken en heet stoken zijn 2 verschillende dingen.
Ik stook ze heet zodat alles begint te roken whistle .
Daarna normaal af laten koelen , niet onderde kraan of zo want dan kan de cilinder scheuren.
Vervolgens UITPERSEN , ik gebruik een kniehefboompersje en dan kan het nog zwaar gaan
terwijl je daar toch enkele honderden Kilo's op de zuiger zet !!
De laatste die ik uitgeperst heb was voor Aussie en die heeft alles opgepoetst en rijdt weer met dezelfde zuiger ,
het kan dus wel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
PliAmi #86431 18/01/13 02:15 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik weet dus niet hoe jouw garage eruit ziet maar, ik zet de cilinder met vaste zuiger op de schroefbank. Dan iets in de cilinder op de zuiger leggen van metaal. Daarboven zet je een krik van je auto en op de krik een paal van hout of metaal net zo lang dat ie de dakconstructie van de schuur raakt.
Het zaakje flink opstokken en dan de krik aanspannen. Het is dan buigen of barsten, Iets zal bewegen, de krik, de paal, het dak of de zuiger.

FFAnders #86432 18/01/13 02:21 AM
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Juist FFAnders dat is volgens mijn de beste manier om alles heel te houden mijn blokje loopt weer perfect (nieuwe zuigerveren)
zat wel goed vast zelfs beide lagers zie foto's

mvg Jack

PS heb er nu weer een die vast zit, het moet mijn ook lukken ga het nogmaals zelf proberen
dus goed heet tot het rookt en je de verf/olie ruikt

Attached Images
1358445679Nsolex_rot_002.JPG (138.46 KB, 698 downloads)
1358445774Nsolex_rot2_015.JPG (61.98 KB, 403 downloads)
1358446378Nsoler_rot_002.JPG (74.53 KB, 362 downloads)
Last edited by aussie; 18/01/13 02:53 AM.

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
Johnnie #86434 18/01/13 02:54 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Johnnie
Ik weet dus niet hoe jouw garage eruit ziet maar, ik zet de cilinder met vaste zuiger op de schroefbank. Dan iets in de cilinder op de zuiger leggen van metaal. Daarboven zet je een krik van je auto en op de krik een paal van hout of metaal net zo lang dat ie de dakconstructie van de schuur raakt.
Het zaakje flink opstokken en dan de krik aanspannen. Het is dan buigen of barsten, Iets zal bewegen, de krik, de paal, het dak of de zuiger.


laugh grin zo gaat dat

Op de zuiger een rondhouten prop met hierin de bolling van de zuigerkop en bij een Kamzuiger een aangepaste prop.
Tijdens het opstoken zet de zuiger meer uit dan de cilinder .
Roest en alu.oxide en andere troep wordt dan min of meer geplet tussen zuiger en cilinderwand.
Dan af laten koelen want in warme toestand is de speling het kleinst in koude toestand het grootst.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #86435 18/01/13 06:31 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Vanavond de zuiger los gekregen, wel met brute kracht maargoed het is me gelukt, tjonge jonge wat zat deze vast.
Zuiger met zuigerveren kunnen direct in de oudijzerbak ( door de druk helemaal ingedrukt )
De cilinder is nog wel breukbaar, zelfs jammer dat er een stukje van de koelrib af is anders was het gewoon nog een juweeltje, binnenkant nog een beetje onderhanden nemen.

Ik ben er nog niet hoor, ik heb er nog een stuk of vijf geloof ik met vast zittende zuiger !!

Groetjes Carl

carl #86438 18/01/13 02:00 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
nog voorzichtiger werken en een beter uitdruk stempel gebruiken ( qua diameter circa 5 mm minder dan de zuiger, steun je hem net af achter de zuigerveer groeven) . vooral ook de methode met een paar keer voorwarmen gebruiken.
Tot nu toe hou ik ze heel alhoewel het met losmaken van zuigerveren een enkele keer wel eens niet wil lukken.

je zou bijvoorbeeld de onderkant van de oude zuiger als geleidingsbus kunnen gebruiken voor de kleinere uitdruk stempel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #86486 19/01/13 05:47 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat verwarmen dat klopt wel en de zuiger zal zeer vast in de cilinder gaan zitten.
De mannier die ik gebruik (ik heb daar gereedschap voor)is ik schroef mijn uiddrukgereedschap aan de bovenkant aan de cilinder vast net de m 6 bouten en zet met een schroefspindel druk op de cilinder.
Nu stook ik de cilinder goed heet met de drukspanning er goed op.
Nu gooi ik er een beetje koud water in de ziuger die rechtop is gezet nu hoor je meestal een knak en zal de zuiger een beetje verplaatsen, gooi nu het water er uit en herhaal het vrwarmen en op spanning zetten en er nu weer water er in gooien en zal de zuiger weer een beetje verplaatsen.
Als hij nu los is kan je de zuiger er verder uitpersen.
mer deze mannier blijft meestal alles nog bruikbaar (wat niet wil zeggen dat alles nog goed is).
Meerweten , meer vragen )

Jan Vennix #86491 19/01/13 06:55 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Lijkt me heel logisch dat dit goed gaat werken Jan, bedankt.

Ik heb nog een kistje vol met dit soort gevallen, bij tijd-overschot ga ik het zo proberen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Jan Vennix #86493 19/01/13 04:23 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Jan, ik snap de uitleg wel lijkt het makelijker tegaan dan dat het bij mijn cilinder was / maargoed de ene cilinder is de andere niet.

Wel wil ik vragen of je er een paar foto's op wil zetten / althans de schroefspindel !

Bij voorbaat dank, groetjes Carl

PliAmi #86502 20/01/13 03:21 AM
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
het is mijn nu zelf ook gelukt
heet stoken, af laten koelen stukje eruit persen, steeds herhalen
zuiger en cilinder kunnen weer gebruikt worden
nieuwe zuigerveren zijn hierna altijd nodig

Als je hierna de zuigerveren weer warm stookt springen deze ook los
PS bedankt FFAnders
mvg Aussie

Attached Images
1358624098Nsolex_r_004.JPG (52.82 KB, 547 downloads)
Last edited by aussie; 20/01/13 06:08 PM.

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
aussie #86507 20/01/13 06:04 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
PliAmi #86510 20/01/13 06:45 PM
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Klopt Ghost, maar ik wil inderdaad zo min mogelijk beschadigen
bij het demonteren


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
aussie #86512 20/01/13 06:57 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als het niet makkelijk gaat gebruik dan deze Aussie. laugh

Attached Images
Breekhamer..jpg (55.11 KB, 573 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
PliAmi #86514 20/01/13 07:07 PM
Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Liever niet ik ben al zo doof

mvg Aussie shocked

Last edited by aussie; 20/01/13 07:08 PM.

gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71
aussie #86523 20/01/13 11:08 PM
Joined: Dec 2012
Posts: 14
D
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
D
Joined: Dec 2012
Posts: 14

het is natuurlijk allemaal achteraf, maar als je ziet wat een problemen een vast zittende zuiger al niet kan geven, is het des te duidelijker dat het zeer belangrijk is om er voor te zorgen dat een zuiger niet vast gaat zitten, er zijn natuurlijk vele redenen en omstandigheden waar door een zuiger vast kan gaan zitten, maar als het een eigen motor is, waarvan dan ook, draai hem af en toe eens rond, of doe een klein beetje dunne olie op de zuiger door het bougie gat, dit kan veel problemen voor komen.

PliAmi #86527 21/01/13 12:17 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Voorkomen is één uiteraard maar alle vastlopers die ik onder handen heb gehad ( en nog steeds heb) is aangekocht met motor vast.
Scheelt in de prijs, uiteraard, anders had ik ze niet gekocht wink
Vaste motor zorgt altijd voor onkosten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zeker en Vast whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
PliAmi #88694 11/03/13 02:20 AM
Joined: Dec 2005
Posts: 59
PliAmi Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
Joined: Dec 2005
Posts: 59
de cilinder staat te weken in een bak met benzine zoals
op deze franse site met de volgende methode :
http://solex-attitude.over-blog.com/pages/Tuto_Solex_Debloquer_un_piston_moteur_bloque-4382429.html
nu even afwachten en opzoek naar een bankschroef.
het volgende probleem is nu dat de rolunit vast blijft zitten aan de krukas, kan deze hieraan vast geroest zitten ? en met welke methode krijg je de rolunit met beleid los ?

PliAmi #88698 11/03/13 02:52 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Op de site spreekt men van gasoil, dit is frans voor Diesel.
Ik gebruik WD40, maar als het echt vast zit dan kun je erin doen wat je wilt, het gaat niet los.

De methode van Jan Vennix ga ik de volgende keer uitproberen, die lijkt mij het meest effectief.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#88724 11/03/13 02:15 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
En nu toch nog proberen om de zuigerveren er heelheids uit te krijgen. Dan hoef je ze nog niet te gebruiken, maar je oefent wel mooi om het voor elkaar te krijgen.

Je bent al een heel eind. Goed gedaan.

daarom er werd geschreven "zuigerveren verwarmen" maar wat ik doe is de zuiger verwarmen, dan springen ze vanzelf los, meteen olie erbij en de zuiger tussne twee plankes heet opspannen, dan de veren al heet in de groef draaien tot er een olie roestmodder uit de groeven komt, je bent dan de speling weer aan het terug brengen.

Ook helemaal met de methode Jan vennix eens, zelf gebruik ik een rond blok hout dat een diameter heeft kleiner dan de zuiger diameter , hij moet namelijk niet de rand van de zuiger indrukken want dan gaat je zuigerveer groef aan gort, ik gebruk geen spindel maar lange M6 draadeinden, is wel vier keer een moertje aandraaien maar dat geeft niet, TIJD is het belangrijkste in deze procedure al doe je er een week over als het maar heel blijft, voor solex niet zo heel belangrijk maar wel voor vap 4 of rex en dergelijke
lange nagels laten groeienn en dan met warme zuiger proberen met je nagels de veren uit de groef te krijgen ben je zover laat maar op de zuiger leunen tot de boel weer koud is.
Heb al meerdere veren zo gered


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 29 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.102s Queries: 122 (0.040s) Memory: 1.4181 MB (Peak: 1.9634 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 09:45:25 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS