|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
beste solexers als eertse natuurlijk alle goeds en een goede gezondheid voor 2013 het volgende: als ik mijn OTO start is dit geen probleem start binnen 2 meter, blijft dan geruime tijd haperend viertakten, na een km of 3 gaat het beter en loopt ie redelijk, vervolgens na een km of 10 slaat ie afentoe over met heel af en toe een plof met wat rook bij de cilinder en heb ik het idee dat ie wat minder begint te lopen. onsteking is electronisch bijna nieuw, pompje is nieuw en geeft voldoende benzine, leidingen zijn schoongemaakt, carter boutjes zijn aangedraaid, verschillende bougie's geprobeerd, kanaaltje in cilinder is open
rarara, wie zou een idee hebben waar ik het verder moet zoeken
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Nou ik weet zeker dat je al wat zaken hebt gecontroleerd Dreke. Jou kennende. Zou het misschien kunnen zijn dat er toch wat vuil bij de sproeier zit. Toch effe goed controleren. Anders toch een ontstekingprobleem. Eerst effe de primaire zaken controleren he. Het horen het zo van je.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Viertakten is het gevolg van een te rijk mengsel, kijk eens of het remluchtkanaaltje goed schoon is. Een bijna nieuwe ontsteking kan ook kuren hebben , kan je controleren met een stroboscooplamp ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Waar komt die rook vandaan? Terugslag? Decompressieklepje?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
John die rook is moeilijk te bepalen, lijkt op terugslag, maar lijkt ook uit de decompressieklep te komen Alfons sproeier zal ik nog maals controleren, carb is schoon onsteking is electronisch zonder puntjes
ik heb er van de zomer ook al enkele onverklaarbare problemen mee gehad
wortd vervolgt
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Deke, ik weet niet of je de oude onsteking terug kan zetten en dan eens proberen?
Succes.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
wordt moeilijk om terug te zetten, punten zijn helemaal verheneweerd oftewel kapot, was ook de reden om een andere ontsteking te kopen. kan wel die onsteking van mijn 3800 (ook electronisch) omzetten, kijken of het probleem mee verhuist dan heb ik het
wordt vervolgt
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Heeft je OTO wel goed gelopen met de electronische ontsteking? Ik heb een keer meegemaakt dat een draadje van de spoel tegen het vliegwiel liep (eigen stomme schuld, montagefout ) en hierdoor ingesleten was. De Solex liep soms goed en soms niet, of haperde en stotterde. Ik ontdekte de fout pas toen hij echt de brui eraan gaf en toen was het euvel ook duidelijk te zien. Het begint dus heel geniepig en bijna onzichtbaar. Heeft mij eerst veel ge voordat ik er achter kwam.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
wordt moeilijk om terug te zetten, punten zijn helemaal verheneweerd oftewel kapot, was ook de reden om een andere ontsteking te kopen. kan wel die onsteking van mijn 3800 (ook electronisch) omzetten, kijken of het probleem mee verhuist dan heb ik het
wordt vervolgt
Groet ANdre Heb je er ook een 3800 vliegwiel op?
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
bij de 3800 wel die loopt als een speer, bij de OTO het origineel wat erop zat toen ik hem kocht, spie en alles is in orde maaarhe, zit er verschil in de vliegwielen om te beginnen de sproeier maar eens goed doorgblazen en de carb ook ff morgen weer proefrijden en bezinnen wat ik moet gaan doen
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Als je op de oto elect.ontsteking hebt zit dat op een spoelenplaat type 3800, dan moet je ook een 3800 vliegwiel gebruiken, er zit verschil in vliegwielen van een oto en 3800, probeer maar eens.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Andre, heb je bougies geprobeerd van verschillende warmte types? Er zit bij deze verschil in het afstellen van de juiste remlucht stand. Bij een elektrische ontsteking is de aanbevolen afstand tussen de elektroden van de bougie minstens 0,6 mm. Ik ondervond het, dankzij de tip van Thijs, ook al bij mijn blackenroll. We wisten niet of het in feite zo hoort of dat het een lapmiddeltje is. Op http://briansolex.free.fr/sparkplug.html zie ik het bevestigd.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Roelof
electronische onsteking is compleet incl. grondplaat gekocht en overgezet, oude grondplaat heb ik uiteraard nog liggen, mogelijk kan ik de oude originele grondplaat gebruiken en daar de elctr, componenten op over zetten of zit daar ook wer verschil in ???????
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
John
heeft wel altijd altijd problemen gekend is wel iets minder geworden na het plaatsen van de nieuwe ontsteking, problemen komen elke keer zeer onverwacht zo doet het 50 km goed en zo maar 5 km goed
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Altijd leerrijk zulke probleempjes.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Alien yep verschillne geprobeerd , kan er geen uit halen die het beter doet
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
John
heeft wel altijd altijd problemen gekend is wel iets minder geworden na het plaatsen van de nieuwe ontsteking, problemen komen elke keer zeer onverwacht zo doet het 50 km goed en zo maar 5 km goed
Groet ANdre Zo'n schommelingen heb ik ook ondervonden toen mijn bougie op minder dan 0,6 mm stond. Zou het daar aan kunnen liggen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Roelof
electronische onsteking is compleet incl. grondplaat gekocht en overgezet, oude grondplaat heb ik uiteraard nog liggen, mogelijk kan ik de oude originele grondplaat gebruiken en daar de elctr, componenten op over zetten of zit daar ook wer verschil in ???????
Groet ANdre De onderdelen passen niet op een oto spoelenplaat, zet simpel even het vliegwiel van een 3800 over en kijk of het beter is.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Roelof
nog spiebaan in vliegwiel van de 3800 invijlen en spie maken, zit morgen krap in de tijd, heb nog andere verplichtingen, ga het wel proberen
wordt vervolgt
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Je zou de complete spoelenplaat over moeten zetten.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Oke mensen
denk het probleem te pakken te hebben, 1 tapgat waar de pomp mee wordt bevestigt is dol en wordt niet echt meer aangetrokken, spul wordt warm en begint waarschijnlijk te lekken, ga er eeen helicoil inzetten , wordt vervolgt
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Hoop dat het het is. We hebben dit al vaker gezien he, dat iemand een probleem had en er veel adviezen gegeven wordt en dan komt er toch ineens iets anders uit. Het blijft altijd zoeken wat het precies kan zijn. Wel mooi dat het waarschijnlijk dat kan zijn. Succes met de heli.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Alfons dat is het mooie van dit forum, iedereen wil en geeft ook adviezen met dikwijls mooie discussies. en de ervaring van de forum leden is ook niet gering, en ze willen die ervaring dan ook nog delen
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Zit er bij jou M4 x 0,7 in ?? De oude maat schroeven zijn M4 x 0,75. Let daar even op anders gaan de andere draadgaten er ook aan als je de verkeerde schroef erin draait.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Kijk dat zijn nou van die dingen he, die erg belangrijk zijn door de formleden. Je zou idd alle gaten vernaggelen. Dreke let op.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
FF dan is het daar dus fout gegaan met het nieuwe pompje en de nieuwe boutjes, is bijna niet te voelen met de montage. ga er maar 4 nieuwe helicoilos indraaien van inderdaar m4 x 0,7 denk ik goeie tip wist ik niet, bedankt
Groet Andre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Als je er een helicoil in zet krijg je toch M4 x 7. 2 verschillende maten wordt een zootje. Dan liever 4 helicoils...
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
John
gaat vlug he de antwoorden
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Idd vlug, maar wat ga je nu doen?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
John
gaat vlug he de antwoorden
Groet ANdre
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
4 nieuwe, dan is alles hetzefde en hopelijk goed
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Past een normaal M4 boutje niet in het gat. Gewoon erin draaien, de draad tapt zich vanzellef. Hoef je niet met helicoils te gaan klooien en is goedkoper.
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
al geprobeerd, blijft dol te ver uitgeleuterd
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
4 nieuwe helcoils erin André, met 4 nieuwe boutjes, dan ben je weer klaar.
voor "nood" heb ik weleens een langer boutje gebruikt, dan kan je er een moertje achter zetten.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Leuk hè , die noodoplossingen , die kom je jaren later nog tegen , het blijft vaak werken
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
Gewone M4 erin is bij mij ook wel eens gelukt, maar ook al gehad dat de draad zover heen was dat niks meer pakte
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Gewone M4 erin is bij mij ook wel eens gelukt, maar ook al gehad dat de draad zover heen was dat niks meer pakte ik ben wel eens parker ( "zelf"tappers) schroeven tegengekomen
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
JOAN
had ik ook aan gedacht , maar € 22,50een reparatie setje incl coils is beter denk ik en dan uitraard allemaal hetzelfde
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Informeer eens bij garagebedrijven/reparatiewerkplaatsen of dat die M4 coils gebruiken. Je hebt er maar 4 nodig en de rest gebruik je misschien nooit meer.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873 Likes: 12 |
JOAN
had ik ook aan gedacht , maar € 22,50een reparatie setje incl coils is beter denk ik en dan uitraard allemaal hetzelfde
Groet ANdre Ik denk niet dat Joan dit als tip heeft geschreven, zulk soort oplossingen zijn door mensen uitgevoerd die het niet zo nauw nemen Ook ik koop wel eens Solexen waar ooit ondeskundig aan gesleuteld is
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Ik heb er een met M5 "inbusboutjes" erin. Werkt ook maar bij vervangen van de pomp moeten wel de gaatjes hierin opgeboord worden , Ook dit is Geen Tip
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
beste allemaal we gaan er gewoon 4 helicoils inzetten, ondanks alle "goede" tips of het probleem van het haperen dean is opgelost , weet ik dan ook nog niet maar wordt vervolgt
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176 Likes: 6 |
Je kan er ook aan de achterkant een moertje op draaien, is ook goed(koop).
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
FF
M4 X 0,75 ????? hoe kom je aan die maat ?? is toch M4 X 0,7 of was dit bij solex ook weer iets anders, of zijn die maten nog van voor de jaartelling. zou wel een veklering zijn voor het dol draaien toch
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Ghost
is it bij meerder boutjes/tapgaatjes bij Solex ??????
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
Ghost tapgaatje van de pomp is toch een tapgaatje dit is dus het enige met een afwijkende draad (spoed van de draad)dan trappen er veel sleutelaars in denk ik
Groet Andre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Inderdaad de draad op de krukas, bigend, bougie,wielmoeren, pompje (M8x1/M9x1), inlaatspruitstuk, koppelbouten frame, rol/koppeling, pompbevestiging(oud),decompressie?? zijn geen standaard M4 t/m M16 enzv. maten die bij iedere ijzerhandel in de bakjes liggen. Zo ben ikzelf nog op zoek naar een bepaalde maat wielmoer, helaas nog niet gevonden, komt wel .
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
FF is een openbaring voor ikke was me er totaal niet van bewust dat solex een eigen norm heeft gesteld voor de bevestigings materialen. meer op het forum googlexen (nieuw woord) word je zeker niet stommer van
Groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
FF is een openbaring voor ikke was me er totaal niet van bewust dat solex een eigen norm heeft gesteld voor de bevestigings materialen. meer op het forum googlexen (nieuw woord) word je zeker niet stommer van
Groet ANdre André, solex heeft geen eigen norm, het is "standaard" FIJN!! En de moeren die Ronald zoek, zouden weleens voor de autogordels gebruikt kunnen worden.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Het is , denk ik , niet een Solexnorm . Vraag maar aan de Fietsenmaker hoeveel verschillende soorten schoefdraad er in het verleden "gangbaar" waren , en nu nog. Zo is er ook Engelse draad gebruikt , is groffer (grover ) .
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159 Likes: 81 |
Het is , denk ik , niet een Solexnorm . Vraag maar aan de Fietsenmaker hoeveel verschillende soorten schoefdraad er in het verleden "gangbaar" waren , en nu nog. Zo is er ook Engelse draad gebruikt , is groffer (grover ) . en engelse draad heeft meestal ook een andere tophoek, metrisch heeft 60 graden en engels is 55 graden en zelfs de engelsen hebben verschillende type draad. en voor slecht gietwerk heeft men ooit een grover type draad ontwikkeld dan had de draadvorm in het gietwerk een grotere doorsnede en kon meer kracht wegwerken ( nou ja even zo goed toch nog minder dan draad in goed materiaal) solex boutjes zijn iets grover, ik meen als ik dat zo uit mijn hoofd doe M4x 0.8 ipv M4 x 0,75
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Apr 2011
Posts: 992
5000km gereden
|
OP
5000km gereden
Joined: Apr 2011
Posts: 992 |
oke oke was ik me niet van bewust van de verschillende draad soorten
nieuwe draard erin gezet mbv helicoil en alles weer gemonteerd
lijkt nu goed te gaan korte rit gemaakt van een km of 3 stotterd niet meer zo, bij beter weer ga ik meer rijden (testen) wordt vervolgt
groet ANdre
't is ginne logie!
|
|
|
0 members (),
62
guests, and
0
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|
|
|
|
|
|