Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#82321 27/09/12 04:16 AM
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Beste solexisten,
Ik heb een Black'nRol S4800 gekocht op mijn oude dag. Hij rijdt prima, maar er schijnt een (aut.)koppeling op te zitten. Die heb ik nog niet kunnen ontdekken. De gashandel is ook vreemd.Die moet je tegen de klok indraaien om gas te verminderen. loslaten beteknt plankgas! Dat lijkt me gevaarlijk(Doet de koppeling het soms niet omdat het laagste toerental te hoog is?) Verder zit er voor een 12Volts lampje. Achter een 12 volts remlampje en een 6 volts achterlampje. Is het elektrisch systeem nu 6 of 12 volt? Weet iemand een boekje over de Black 'n Roll te krijgen? Alvast bedankt!

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Hoi, welkom op het forum.
Er zit inderdaad een automatische koppeling op je B&R, maar mogelijk zit deze vast.
Het systeem heeft normaal 6 volt, maar 12 volt lampjes kom je wel vaker tegen, zoek hier op het forum: de 6 volt lampjes gaan gauw kapot.

Ben je sleutelaar? verdiep je dan in deze site voordat je het zaakje uit elkaar haalt.

2 linkerhanden? zoek een Solex liefhebber / techneut bij jou in de buurt. Geef anders je woonplaats op, dan melden ze zich misschien wel vanzelf wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Wafsnarf
Beste solexisten,
Ik heb een Black'nRol S4800 gekocht op mijn oude dag. Hij rijdt prima, maar er schijnt een (aut.)koppeling op te zitten. Die heb ik nog niet kunnen ontdekken. De gashandel is ook vreemd.Die moet je tegen de klok indraaien om gas te verminderen. loslaten beteknt plankgas! Dat lijkt me gevaarlijk(Doet de koppeling het soms niet omdat het laagste toerental te hoog is?) Verder zit er voor een 12Volts lampje. Achter een 12 volts remlampje en een 6 volts achterlampje. Is het elektrisch systeem nu 6 of 12 volt? Weet iemand een boekje over de Black 'n Roll te krijgen? Alvast bedankt!

Dan heb je er niet meer de originele gashendel opstaan. Oorspronkelijk geef je tegen wijzerzin gas bij de S4800.
Onlang heb ik bij mijn S4800 de gashendel vervangen door een 3800 type. Bij een S3800 werkt de gasbediening andersom dan bij een S4800. Nu moet ik de hendel wijzerzin draaien om gas te geven. In het topic Gasmechanisme S4800 lees je hier meer over. Het voordeel van deze nieuwe hendel is dat je hem bij een S4800 zelf moet terugdraaien om gas te minderen (ik heb hem niet op de rem aangesloten en heb dus het remschuifje er uit verwijderd.) Het nadeel is dat deze gashendel niet is voorzien om op het remlicht aan te sluiten. De bediening van dit systeem went heel snel en ik durf haast te zeggen dat het beter is dan het originele.

Ik heb een kleine Franse handleiding van 3 pagina’s, jammer doet mijn scanner het niet, maar echt veel staat er niet in.

En welkom op het forum, altijd fijn om ervaring en kennis over de Blackenroll uit te wisselen.

Update:

Ik heb een Amerikaanse handleiding gevonden van de S4600 & S4800:
http://www.velosolexamerica.com/images/PDF/owner%20manual%204800.pdf
Het is raadzaam niet te schraal te smeren zoals in deze handleiding staat.
Er kunnen qua gelijkvormigheid kleine verschillen zijn met de Europese uitvoering.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/09/12 09:10 AM. Reason: update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Hallo John en Alian,
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben een redelijke techneut. Ik rijd mijn hele leven in oude Triumphs, Rovers, Mercedessen en ik heb een Dnepr met zijspan. Dnepr is met afstand de allersclechtste motor die ooit gemaakt is. Dan wordt je wel handig. Ik had vroeger een Solex,voor 10 piek gekocht, maar die vloog in de fik. Nu heb ik er dus weer een. Ik denk dat ik een los blokje erbij wil. Die ga ik dan helemaal in orde maken en dan kan ik toch rijden. Mijn vrouw vind het nu nog een doodeng ding zonder koppeling en dat rare gas. Als iemand nog een knap blokje voor een 4800S weet. Ik zit er trouwens over te denken om met de Solex naar de Noordkaap te gaan. Het leven vraagt tenslotte om uitdagingen.

Met vriendelijke groet,

Frans (echte naam)

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hallo Frans

Ik ben er zelf nog niet zo lang geleden achter gekomen dat bij een S4800 de afstand tussen de elektroden van de bougie bepalend kan zijn voor o.a. de snelheid van het toerental. Heb je een voelermaat, meet dan even de elektrode afstand en stel ze eventueel korter in. Ik ben er zelf volop mee aan het experimenteren (lees ff het onderwerp “S4800 snelheid”, deze week nog gepost).

In mijn beknopte Franse handleiding staat beschreven voor het afstellen van de ralentir:
“Agissez sur la poignée de frein droite (3) ou sur la poignée tournante (11) qui sera manouvrée graduellement dans le sens de la fléche B jusqu'à l'obtention de la vitesse désirée".
Zelf ondervind ik dat het stationair draaien al naargelang de omstandigheden nogal kan verschillen het ene moment of het andere.
Welke gashendel heb je er op zitten, kan je een foto van je gashendel plaatsen en van je gasmechaniek?

De laatste tijd krijg ik ook meer problemen met de koppeling. Vooral als ik plots rem dan krijg ik enkel een hoog toerental uit de motor wanneer ik weer wil vertrekken, de rol wordt niet aangedreven. Uiteindelijk kom ik traag weer op gang, meestal trap ik dan wat bij. Maar gerust ben ik er niet in, het duidt duidelijk op een probleem.

Heel moedig van je dat je een reis naar de Noordkaap wil ondernemen met de Blackenroll, een reserve motortje kan dan inderdaad van pas komen. Zulke avonturen lusten we hier wel. smile

Tja, en hoe is die Solex in de fik gegaan? shocked

Attached Images
S4800 parts - kopie.jpg (40.34 KB, 1313 downloads)
Last edited by AlienSolexfiend; 28/09/12 11:37 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Hallo AlienSolexfiend,

De eerste Solex begon te roken, Daarna vriendelijke vlammetjes. Het gebeurde in een winkelstraat voor een fietsenwinkel. De alerte ondernemer kwam met een emmertje water naar buiten rennen. Ik heb hem gewoon weer gestart en ik ben er mee naar huis gereden. De volgende ochtend deed hij niks meer en ik heb toen een mobylette gekocht, ook leuk.
Bij mijn carburateur is de bevestiging van de kabel niet origineel. Het zwarte plastic wieltje was aan gort en ik heb toen een andere oplossing bedacht, die voldoet. De gasmanette moet tegen de wijzers van de klok in gedraaid om toeren te minderen. Gas loslaten betekent dus plankgas. Overigens heb ik ook de indruk dat de smoorklep veel speling heeft waardoor er valse lucht wordt aangezogen, hetgeen het hoge stationaire toerental zou kunnen verklaren.
Hoe kun je trouwens de motor starten als er een centrifugaalkoppeling op zit. Je start hem met een laag toerental en dan pakt de koppeling nog niet aan en is de rol niet verbonden met de krukas.
Zo'n simpele Solex verbergt nog heel wat geheimen, blijkt maar weer. Ik maak vanavond wel even twee foto's en die probeer ik dan te plaatsen
Groet,

Frans

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb het vermoeden dat je gasmechanisme aan de carburateur andersom aangesloten is. Ik ben benieuwd welke oplossing je voor het plastic wieltje bedacht hebt. Dit onderdeeltje kan je trouwens bestellen bij onze sponsor, kost je met de verzending inbegrepen iets meer dan een postzegel. Maar misschien is de oplossing die jij bedacht wel beter. wink
Plaats die foto’s maar, dan zien we dat we dit eerst kunnen oplossen.

Het is ook heel interessant even te kijken op solex.nl >> techniek >> hoe werkt het >>… wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Wafsnarf
Hallo AlienSolexfiend,

De eerste Solex begon te roken, Daarna vriendelijke vlammetjes. Het gebeurde in een winkelstraat voor een fietsenwinkel. De alerte ondernemer kwam met een emmertje water naar buiten rennen. Ik heb hem gewoon weer gestart en ik ben er mee naar huis gereden. De volgende ochtend deed hij niks meer en ik heb toen een mobylette gekocht, ook leuk.
Bij mijn carburateur is de bevestiging van de kabel niet origineel. Het zwarte plastic wieltje was aan gort en ik heb toen een andere oplossing bedacht, die voldoet. De gasmanette moet tegen de wijzers van de klok in gedraaid om toeren te minderen. Gas loslaten betekent dus plankgas. Overigens heb ik ook de indruk dat de smoorklep veel speling heeft waardoor er valse lucht wordt aangezogen, hetgeen het hoge stationaire toerental zou kunnen verklaren.
Hoe kun je trouwens de motor starten als er een centrifugaalkoppeling op zit. Je start hem met een laag toerental en dan pakt de koppeling nog niet aan en is de rol niet verbonden met de krukas.
Zo'n simpele Solex verbergt nog heel wat geheimen, blijkt maar weer. Ik maak vanavond wel even twee foto's en die probeer ik dan te plaatsen
Groet,

Frans


Lees dit even door , misschien dat het dan duidelijk is :

http://www.solex.nl/koppeling.htm

Last edited by FFAnders; 30/09/12 12:33 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Bedankt voor de tip over de koppeling. Ik zou ook nog twee foto's plaatsen. maar ik heb geen idee hoe dat moet.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Frans, ik stuurde je een PB waar het helemaal in beschreven staat. whistle


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Hallo Alian, wat is in hemelsnaam een PB?

Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Een persoonlijk bericht


Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Wafsnarf
Hallo Alian, wat is in hemelsnaam een PB?

Haha, dat vroeg ik me in het begin ook af. laugh

Als je ingelogd bent op het forum dan knippert er een envelopje (= briefomslagje) bovenaan de webpage, wil dus zeggen dat je een nieuw privé berichtje hebt. Dat kan je dan aanklikken. Ik dacht als ik je via een PB uitleg hoe je foto’s kan plaatsen bij je bericht, blijft de topic overzichtelijk.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Hallo Alian, hier de twee foto,s. Bedankt voor de uitleg


Groeten,,

Frans

Attached Images
carb.jpg (235.65 KB, 911 downloads)
gashandel.jpg (213.92 KB, 564 downloads)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik dacht het al, je hebt het aangesloten zoals bij een S3800.
De gaskabel moet er langs onder in en het veertje hoort ook op een andere plaats te zijn bevestigd. Zoals op de foto hier is de juiste wijze.

De ralantie is af te regelen door de gasschuif in de gewenste positie te brengen en door de kabel aan te spannen met de gasmanette (draai hendel stuur).

Nu zou je wijzerszin gas moeten kunnen geven.

Het kan zijn dat je het veertje moet inkorten (of korter veertje bestellen bij Solex Service). Hopelijk is je kabel lang genoeg, kan zijn dat je die ook moet vervangen.
Ik kijk of ik een duidelijker foto vind van het bevestigde veertje. Lees ook nog ff het onderwerp "Gasmechaniek S4800" waarvan ik eerder al de link gaf helemaal door.

Succes ermee. wink

Update:
Je gashendel is een originele S4800 gashendel (verschilt een beetje met die er bij mij op zat).


Last edited by AlienSolexfiend; 02/10/12 06:57 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
#82502 01/10/12 11:38 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: eversman
Ik zou zeggen, inruilen tegen een echte OTO! laugh

De echte Blackenroller is een "Die hard". cool wink

Last edited by AlienSolexfiend; 01/10/12 11:55 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: eversman
Ik zou zeggen, inruilen tegen een echte OTO! laugh

De echte Blackenroller is een "Die hard". cool wink

Zo is dat .
Ik heb eer ook 3 staan (wel met een Franse motor erop) en als je er normaal mee omgaat dan is er niets mis mee.
Sommige puntjes hebben wat meer aandacht nodig maar dat is ook de Hobby.
Zo ook met b.v. een Peperbus die kunnen bij normaal gebruik héél lang mee.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208




Het veertje wordt onderaan ingehaakt waar de kabel door gaat.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik heb carburateurs waar een gaatje zit in de "haak" boven de gasschuif.
Hier kan de veer ook in. De andere kant zit rechtsboven vast.
Of dit gaatje origineel is weet ik niet (ik betwijfel het).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en dan is er nog de fout waar niemand op gereageerd heeft, de kabel in de originele foto zit op de verkeerde plek gemonteerd, hij loopt niet om de trommel heen en wikkelt dus bij gas geven/nemen niet mooi in een rondje af, hij staat meteen strak en dan kun je trekken wat je wil maar dat gaat niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Ik zit er over te denken om zelf een smoorklep te maken en dan wel met de boring zo gepositioneerd dat , als je gas geeft, het toerental toeneemt in plaats van afneemt. ik heb een draaibank, een Chinees, dus niet zo'n goeie, maar ik heb begrepen dat mijn Solex ook Chinees is, Dat is dan wel weer aardig. Ik houd op de hoogte of het lukt.

Frans

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Wafsnarf
Ik zit er over te denken om zelf een smoorklep te maken en dan wel met de boring zo gepositioneerd dat , als je gas geeft, het toerental toeneemt in plaats van afneemt. ik heb een draaibank, een Chinees, dus niet zo'n goeie, maar ik heb begrepen dat mijn Solex ook Chinees is, Dat is dan wel weer aardig. Ik houd op de hoogte of het lukt.

Frans

dat is goed te doen, 1 van die 50 dingen waar ik het niet over wil hebben.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #82575 02/10/12 09:08 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
en dan is er nog de fout waar niemand op gereageerd heeft, de kabel in de originele foto zit op de verkeerde plek gemonteerd, hij loopt niet om de trommel heen en wikkelt dus bij gas geven/nemen niet mooi in een rondje af, hij staat meteen strak en dan kun je trekken wat je wil maar dat gaat niet

Het is mij niet duidelijk hoe de kabel eigenlijk is vast gezet, want het kleine boutje ontbreekt inderdaad. Frans zei eerder dat het draaiwieltje aan gort was en er zelf wat op bedacht. Ik vermoed dat de draad van het gasijzer is over gedraaid. Hoe het “bedachte” systeem werkt, daar heb ik het gissen naar.

In het ergste geval moet je deze onderdelen vervangen. Geen nood want ook deze zijn verkrijgbaar.
Belangrijk is dat de gasschuif (in de carburateur) niet naar buiten komt. De centrale bout in het gasijzer moet goed aansluiten en mag niet los zitten.

En Frans, ik begrijp niet hoe jij het wil laten werken. Als je het monteert zoals bij het voorbeeld zou het prima moeten werken. Mijn raad is om het eerst zo te doen en later kan je eventueel de mankementen nog bijschaven.

Tip:
Zie ook dat je buitenkabel 80 cm is. wink

Een andere mogelijkheid:
Ik zag bij een S4800 al eens dat de gaskabel ongeveer halverwege door het draaiwiel ging en langs onder naar het kleine boutje leidde. (alternatief bedacht???)
Zie foto in bijlage: rood is kabel, blauw is veertje

Attached Images
gaskabel 4800 - kopie.jpg (55.6 KB, 545 downloads)
Last edited by AlienSolexfiend; 02/10/12 09:36 PM. Reason: Een andere mogelijkheid

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Ik heb carburateurs waar een gaatje zit in de "haak" boven de gasschuif.
Hier kan de veer ook in. De andere kant zit rechtsboven vast.
Of dit gaatje origineel is weet ik niet (ik betwijfel het).

Zoals bij de Amerikaanse export modellen.
John, als ik het me nog goed herhinner, heb jij deze omgebouwd naar het 4800 systeem?


Afbeelding: http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_Technical_Information_for_the_4600_V2V3-1031723.html

Last edited by AlienSolexfiend; 02/10/12 10:29 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Klopt. En ondertussen weer terug naar 3800 systeem laugh

Niet dat het niet beviel, maar ik had onderhand net zoveel gasgeefsystemen als solexen. Dus een aantal weer teruggebouwd wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Kijk zoals het nu zit werkt het in ieder geval soepel. Ik knetter er lekker mee door de buurt. Toen ik hem kocht was er nauwelijks beweging in te krijgen. Ik moet eerst mijm Mercedes uit 1975 weer even aan de praat krijgen en dan ga ik met alle tips me storten op de carburateur van de Solex

Frans

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Wafsnarf
Kijk zoals het nu zit werkt het in ieder geval soepel. Ik knetter er lekker mee door de buurt. Toen ik hem kocht was er nauwelijks beweging in te krijgen. Ik moet eerst mijm Mercedes uit 1975 weer even aan de praat krijgen en dan ga ik met alle tips me storten op de carburateur van de Solex

Frans

Ik zit te denken als je er een 3800 hendel op zet, zoals de gasmechaniek er nu bij je opzit, of je de hendel al dan niet normaal kan bedienen en er dan zelfs de voorrem kan op aansluiten. Eigenlijk dan zo als bij een S3800.
Althans theoretisch bekeken want zelf zou ik zulk systeem vanwege de (t)rommelrem niet aanbevelen.

Blijf ik me nog altijd afvragen hoe je de gaskabel hebt vastgemaakt?


Foto boven en onder: gashendel voor een S3800


Last edited by AlienSolexfiend; 03/10/12 07:20 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Het is nu 17-10. Ik heb eindelijk tijd gehad om de carburateur aan te pakken. Het werkt nu zoals het hoort. Als ik gas geef ga ik harder. Dat is toch wel prettiger. Alle heren bedankt voor de tips!
Nu nog de koppeling, maar ik realiseer me na het lezen van allerlei berichten dat het met de standaardkoppeling altijd tobben blijft. Ik snap trouwens nog steeds niet goed hoe je een ontkoppelde motor nu kunt starten. De tekeningen die ik her en der gezien heb, waren zo klein dat ik het niet duidelijk kreeg.
Misschien moet ik zelf maar iets fabrieken.
Met vriendelijke groet,

Frans

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zoals omschreven bij de koppeling , worden bij stilstaande motor , de schoentjes m.b.v. veren tegen de trommel aangedrukt.
OP dit moment is er een koppeling tussen rol en krukas.
Nu kan je starten.
Als de motor stationair loopt zorgen de gewichten in de koppeling dat er , tegen veerdruk in,minder kracht/druk op de schoentjes komt.
Er wordt min of meer ontkoppelden de koppeling slipt als het ware.
Bij verhogen van het toerental ,gas geven, worden de gewichten verder naar buiten geslingerd.
Die gewichten drukken de schoentjes weer strakker tegen de trommelen er wordt weer gekoppeld.
Hoe hoger het toerental , hoe meer druk op de schoentjes.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nettjes uitgelegd FF, je moet ook maar docent worden. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Nettjes uitgelegd FF, je moet ook maar docent worden. laugh

Ben bang dat ik dáár(leraar, docent,meester) het geduld niet voor heb.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als je een Solex doktor bent, (en zo zie ik je momenteel) dan kun je dat makkelijk. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ben nog in opleiding en die duurt héél erg lang en daarbij, ben ik ook met heel veel andere dingen bezig.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Wafsnarf
Het is nu 17-10. Ik heb eindelijk tijd gehad om de carburateur aan te pakken. Het werkt nu zoals het hoort. Als ik gas geef ga ik harder. Dat is toch wel prettiger. Alle heren bedankt voor de tips!
Nu nog de koppeling, maar ik realiseer me na het lezen van allerlei berichten dat het met de standaardkoppeling altijd tobben blijft. Ik snap trouwens nog steeds niet goed hoe je een ontkoppelde motor nu kunt starten. De tekeningen die ik her en der gezien heb, waren zo klein dat ik het niet duidelijk kreeg.
Misschien moet ik zelf maar iets fabrieken.
Met vriendelijke groet,

Frans

Wat vliegt de tijd, ben ik precies een jaartje op het forum.
Leuk om te vernemen dat we je hebben kunnen helpen. smile

En FF, die bescheidenheid siert je, voor mij ben je een echte connaisseur. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Hallo Ronald en Conny, ja, ik begrijp het nu, maar het lijkt me een zeer twijfelachtig systeem, vooral om af te stellen. Ik ga hier verder over doorpiekeren.

Frans

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Er zit geen afstelmogelijkheid op , het werkt goed of niet.
Je kan wel de veren vervangen, mochten deze te slap zijn.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je de werking van de solexkoppeling goed door hebt dan zal je merken dat de startkoppeling helemaal anders werkt dan je aanvankelijk denkt.
Deze koppeling werkt eigenlijk als een palkoppeling die niet goed werkt .
ALs je het draaipunt van de voeringhouder en de plaats van de voeringbevestigingsplaats goed bekijkt dan zal je zien dat deze heelver uit elkaar liggen ( bijna tegenover elkaar) ,hierdoor onstaat een z.g,stekende koppeling.
Als de koppeling begind te werken zal deze om het draaipunt beginnen te draaien en dan door de wrijving van de trommel met de voering de koppeling verder naar buiten willen draaien ,zodat de koppeling zich zal vast klemmen en zich zal gedragen als een vaste bevestiging (als alles goed is),dus de klemming zal altijd goed werken ook al zouden de veren eigenlijk niet sterk genoeg zijn.
De koppeling zal bij het aanfietsen gedragen als een vaste verbinding en de moter mee rond nemen.
Eigenlijk zijn deze veren alleen om de beginwrijving aan de koppeling te geven en het aankoppeli=en te kunnen laten te beginnen.
Zet je de koppeling er andersom in dan is dat effect van deze werking niet aanwezig en zal de moter nooit worden meegenomen.
Als het toerental hoger wordt dan komt er een moment dat de zware gewichten de nijging kriijgen om naar buiten te gaan en zal de druk op de schoenen iets verminderen ,en ontstaat er een zeer kortte tijd een moment dat de koppeling vrij zal komen.
Dat kan alleen als de speling tussen koppelingvoerin en koppelingshuis klein is ( dus alleen bij een nieuwe koppeling ).
Zo gouw las er speling is tussen deze twee dan krijgt de koppeling een schakelaar werking d.w.z. hij slipt of hij gaat vats.
Dat komt omdat wanneer er speling is on dus wanneer de grote gewichten gaan wijken deze meteen te ver gaan en de koppeling naar de stand vast zal gaan ( dat vast moet je niet te letterlijk nemen want de moter zal nu niet meer zo goed in toeren stijgen en komt er een torengebied waar je eigenlijk allleen de koppelings trommel gaat opwarmen en je solex zal beginnen te rijden).
Dus bij een beetje versleten koppeling is er eigenlijk geen punt meer dat de koppelijng vrij blijft.
Als de tijd dat je stil staat met de moter aan en op de band niet te lang is en de moter niet teveel toeren wil maken ,kan de koppeling dat wel verdragen.
Nog meer weten ,nog meer vragen .

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
niets aan af te stellen dus die koppeling.
Zoals jan het al beschrijft is de werking gebaseerd op de manier waarop de schoenen scharnieren, vandaar ook het merkteken dat naar je toe gemonteerd dient te worden.
Bij remschoen naven maken ze ook gebruik van dit principe van "bekrachtiging" je hebt altij een "oplopende" schoen die scharniert tegen de draairichting in en is bekrachtigd door het mechanisme zoals Jan dat beschrijft en je hebt een meelopende schoen die scharniert met de draairichting mee en is niet bekrachtigd.
Voor betere remwerking hebben ze dan ooit de "two leading shoe" ( twee oplopende remschoenen) naven bedacht, dat remde vroeger al beter dan de alereerste schijfremmen.
de solex koppeling heeft dat ook


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #83577 28/10/12 07:57 PM
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Mense bedankt voor de uitvoerige antwoorden, ik heb nog een klein vraagje. Mijn verlichting is zeer zwak. Als ik er een 6 volts accu op zet, is het licht prima. Betekent dit dat er een nieuwe lichtspoel in moet?

Met vriendelijke groet,

Frans

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Volgens mij kan het ook aan de ontsteking liggen, ik ervaar dat de verlichting van mijn S4800 feller schijnt met een wijdere elektrodestand. Hoe ver staat die bij jou ingesteld?

Last edited by AlienSolexfiend; 29/10/12 02:37 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Beste Alian, hij schijnt wel heel erg zwak. het vreemde is dat het remlicht wel redelijk fel brandt. De schakelaar van de verlichting is natuurlijk een waardeloos geval. Die maakt ook slecht contact. Maar als ik de schakelaar omzeil en de verlichting continu aansluit is het ook niet veel soeps. Bedoel je de electrodenafstand van de bougie? Ik kan daar geen enkele logische verklaring voor bedenken.

Groeten,

Frans

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, van de bougie.
Dan zal dit waarschijnlijk niet de oorzaak zijn.

Zou het kunnen dat je geen goede massa geleiding maakt? (ik gis maar)


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Wafsnarf
Mense bedankt voor de uitvoerige antwoorden, ik heb nog een klein vraagje. Mijn verlichting is zeer zwak. Als ik er een 6 volts accu op zet, is het licht prima. Betekent dit dat er een nieuwe lichtspoel in moet?

Met vriendelijke groet,

Frans

Hangt ervanaf wat de capaciteit van de lampjes is, als deze te groot is kan de spoel die 6 volt niet vasthouden en gaat het licht dus zwakker schijnen, daar heeft een accu geen last van. de spanning meten van je systeem als het licht aan staat, zou me niets verbazen als je maar 4 volt over hebt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #83683 30/10/12 10:59 PM
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Hallo, Nerd en anderen,
Als ik het voorlampje loshaal, brandt het achterlichtje normaal, ook het remlicht doet het dan. Het achterlichtje is 4 watt, het voorlampje 12 watt. Blijkbaar trekt het spoeltje die 16 watt niet. Ik ga het toch maar vervangen.

Groet, Frans

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke, dus bij de 4800, een 12W lamp. Je zult het wel weten maar bij ons (Oto) zit er een 7,5W lampje in.

Kun je niet in gegevens terug vinden hoeveel Watt de lichtspoel moet geven?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik vond enkel de gegevens voor het achterlicht: 6 volt 3 watt

http://www.blacknroll.com/catalogue_feux_ANG.htm wink

Update:
OP solexnoord.nl spreekt men van 6 volt 15 watt voor de koplamp, 12 volt 4 watt voor het achterlicht. confused

Zelf heb ik nog geen lampjes vervangen.

Last edited by AlienSolexfiend; 31/10/12 08:11 AM. Reason: update

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik vond enkel de gegevens voor het achterlicht: 6 volt 3 watt

http://www.blacknroll.com/catalogue_feux_ANG.htm wink

Update:
OP solexnoord.nl spreekt men van 6 volt 15 watt voor de koplamp, 12 volt 4 watt voor het achterlicht. confused

Zelf heb ik nog geen lampjes vervangen.

12 volt 4 watt is de "veilige" waarde voor het achterlicht in geval de verbinding van de voorlamp even weigert, steigert het voltage van het systeem omhoog. Door een 12 volt lamp achter te kiezen heb je daardoor weliswaar minder licht maar blijft het lampje langer heel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #83771 02/11/12 04:23 AM
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Het spoeltje is binnengekomen. Heb gisteren een trekkertje gemaakt om het vliegwiel er netjes af te halen. Dat ging prima. Morgen ga ik het spoeltje vervangen.Ben benieuwd

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Heb je die specifiek voor een S4800? Deze zou omwille het stoplicht en hoorn krachtiger moeten zijn dan een S3800 spoel.


Last edited by AlienSolexfiend; 02/11/12 06:57 AM. Reason: 1 stoplicht :D

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
eR ZIJN SPOELEN VAN EEN VIERTAL VERSCHILLENDE VERMOGENS N.L.
VAN 8 WATT
VAN 12 WATT
VAN 15 WATT
VAN 18 WATT
DE EERSTE ZIJN VAN DE OUDE PEPERBUS
DE TWEEDE VAN DE MEESTE SOLEXEN
dE DERDE VAN DE FRANS SOLEX GEMAAKT ONDER DE JAPANSE VLAG
dE VIERDE ZITEN OP DE LAATSTE WAARIN EEN GROTE VOORLICHTLAMP IN ZIT VAN VOOR GEWOON 15 WATT EN ACHTER EEN VAN 3 WATT
Despoelen hebben geen vaste spanning maar zakt en stijgt met de stroom door de lampjes.
Dat dat de meest foete konstruktie is daar hadden ze vroger niet aan ge dacht omdat er bij een solex de voorlamp en de acgterlamp niet altijd zullen gloeien (branden ze wel dan is het foute boel),dat komt doordat er een heel slechte ver binding aanwezig kan zijn of nog erger gewoon los en dat daardoor de stroom alleen door een lamp gaat en er dus de halve stroomsterkte maar nodig zou zijn ,
Maar wie zal dat aan de lichtspoel vertellen ,die gaat gewoon door met zijn vermogen te leveren (en zelfs nog meer dan hij zou mogen doen) zo zal de spanning wel kunnen stijgen tot meer dan 18 volt ,en laat dat nou net ietsje pietsje teveel zijn voor het ene nog goed zijnde lampje en gaat nu ook even branden en daarna gaat wanneer het achterlicht weer wat wil gaan doen ook even meesmullen van de grote voorraad vermogen wat nu voor hem alleen schijnt te zijn en zal ook nu weer even gaan branden (zij het van zeer korte duur )maar het is wel even zichtbaar als je toevallig even achterom zou gekeken hebben.
Ik heb al meerdere malen een goede oplossing met twee diodes aangegeven ,dus kijk er de verhalen nog eens door.
Nu ik toch met mijn onzin bezig ben ,ook even een zeer sobere uitleg hoe dat komm.
Bij een staafmagneet gaat altijd evenveel magneetveld door de lucht als door de magneet van pool naar pool.( volgens mij )
Breek ik deze staaf middendoor dan krijg ik twee magneten met dezelfde sterkte als voorheen tenminste als ik deze precies tegen elkaat aan zal houden.
Nu komp het als ik nu tussen deze twee breukvlakken een kunstofplaatje van b.v. 1m.m. leg dan zal ik merken dat het magneetveld meteen veel zwakker is geworden.
Als ik nu met een passende beugel de uiteindxen van deze twee stukken zal doorverbinden dan gebeurd er iets heel geks ,het magneetveld word nu ter plaatse van de gemaakte breuk heel sterk,
Dat komt omdat het magneetveld wat eerst door de lucht naar de andere pool zou gaan nu in zijn geheel door de anngebrachte
beugel gaan en het veld zal zich nu geheel samenkomen bij de smalle spleet van de breuk (dat kan nu wel tot 10 keer sterker zzijn
Nu de werking van een lichtspoel met zijn te gekke streken om het ons zo moeilijk te maken.
Stel je hebt een vliegwielmagneet met daarin een ijzeren kern met wat draadjes er om heen ( die er maar wat los omheen liggen)
Als de magneet verplaatst dan zal het veld van de ene kern aflopen en er bij een anderen oplopen ,deze verandering wekt een stroom op,als deze stroom door de gloeidraad gaat dan zal dez het doorlaten van de verandering van het veld van de kern tegenwerken.
Nu komt het volgende het magneetveld gaat wanneer geen stroom stroomloopt van de ene pool naar de andere pool door het ijzer maar gaat hierbij wel over twee moeilijk te nemen hindernissen( luchtspleten ) zelfs voor magneet heel zware hindernissen).
Dus twee hindernissen plus een stuk ijzer met een stel o0nwillige draden en die ook nog tegengewerkt worden door de belasting van een paar doorverbindingen (lampen)
Dus het stuk ijzer wil niets als er een belasting aan wezig is
dat onwillige ijzer word ook nog eens behoorlijk in de weg gezeten door de bijna net te nemen hindernis de tweeluchtslpeten.
De uitslag is als de luchtspeet om wat voor reden wat groter is neemt het vermogen snel af (dus minder licht )
Dus als de stroombelasti9ng groter wordt daalt de spanning
wordt de stroom kleiner dan stijgt de spanning
Als een lampje even niet meedoet dan gaat het andere meteen ergens anders heen.
Wil je het goed doen zorg dan dat het voorlicht via een diode maar stroom krijgt bij de positieve puls en het achterlicht alleen via een diode de negative puls
Zo hou je de stroom van het lampenprobleem geschijden
Nog meer weten nog meer vragen

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
18 W voor de Hongaarse 3800 en ook de Black‘nRoll?

Het plaatsen van diodes is dus niet alleen preventief indien de sterkere koplamp het even niet doet, maar ook als het magneetwiel onstabiliteit veroorzaakt?

Heb ik het juist: (foto 1) boven is de ontstekingsspoel C.D.I.; links is elektronische ontsteking; onder is lichtspoel?
Aanpassing: omgekeerd dus!
Spoelplaat van een S4800
Foto: Pierre ©


Bij de S4600 V2 (en dacht ik ook de latere V3) heeft het stoplicht een aparte lichtspoel. De spoelen leveren ook meer stroom dan de 3800 spoelen van toen.

Foto: http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_4600_V2_Details-998326.html




Last edited by AlienSolexfiend; 05/11/12 01:05 AM. Reason: Aanpassing

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt allemaal Jan. Kleine toelichting. En dit alles heeft ook nog te maken met frequentie en schijnbare weerstand. Dit gaat allemaal te ver en dan moeten we wisselstroom theorie gaan gebruiken. We moeten gewoon zorgen dat we de goede wattage lampjes gebruiken en goede verbindingen maken. Dan hebben we geen problemen. Ik rij nu al een poosje en de lampjes zijn nog heel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
deze gaan ook nietkapot

Attached Images
DSC00025.JPG (151.01 KB, 536 downloads)
DSC00018.JPG (136.56 KB, 509 downloads)
DSC00024.JPG (114.86 KB, 513 downloads)

't is ginne logie!
dreke2 #83881 04/11/12 07:26 PM
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: dreke2
deze gaan ook nietkapot


Dat ziet goed uit Andre grin


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Frank #83882 04/11/12 07:29 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Frank
nou de kleine lampjes nog in elkaar prutsen dan is het klaar, kwam het jou bekend voor ???

groet
Andre


't is ginne logie!
dreke2 #83883 04/11/12 08:34 PM
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Inderdaad , ik zag iets wat ik eerder in mijn hand heb gehad wink


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
18 W voor de Hongaarse 3800 en ook de Black‘nRoll?

Het plaatsen van diodes is dus niet alleen preventief indien de sterkere koplamp het even niet doet, maar ook als het magneetwiel onstabiliteit veroorzaakt?

Heb ik het juist: (foto 1) boven is de ontstekingsspoel C.D.I.; links is elektronische ontsteking; onder is lichtspoel?
Spoelplaat van een S4800
Foto: Pierre ©


Bij de S4600 V2 (en dacht ik ook de latere V3) heeft het stoplicht een aparte lichtspoel. De spoelen leveren ook meer stroom dan de 3800 spoelen van toen.

Foto: http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_4600_V2_Details-998326.html





De ontstekingsspoel is de onderste, de lichtspoel is de bovenste, en hoe je dat apparaatje noemt waar de bougiekabel uitkomt dat weet ik ff niet wink

Wel leuk om te zien, die amerikaanse modellen. zeer apart, die ontsteking en een grote knaller, dat achterlicht laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
[...]

De ontstekingsspoel is de onderste, de lichtspoel is de bovenste, en hoe je dat apparaatje noemt waar de bougiekabel uitkomt dat weet ik ff niet wink

Wel leuk om te zien, die amerikaanse modellen. zeer apart, die ontsteking en een grote knaller, dat achterlicht laugh

Daarom staan de letters op hun kop, de foto staat omgekeerd afgebeeld. crazy

De C.D.I. (capacitor discharge ignition) is dus de elektrische ontsteking, het ronde onderdeel op de foto.

Ja, ik vind het heel leuke Solexen die 4600’s, naast de VS werden ze ook geëxporteerd naar het VK, Canada, Brazilië, Denemarken, Oostenrijk, Italië en Griekenland.
Misschien eens ééntje gaan halen over het kanaal? wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
soms noemen ze zo een aparte spoel een bobine ( als daar de bougiedraad uitkomt) , maar op zijn frans is dat ook ontstekings spoel

Last edited by Joan; 05/11/12 01:55 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nee Alian, de foto staat niet op zijn kop laugh laugh

Voor de duidelijkheid: die zwarte is ontsteking, en die beige/witte is de lichtspoel. meestal staan daar ook chinese letters op laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Zo dus?



Is de lichtspoel bij elke Solex spoelplaat altijd bovenaan de configuratie?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Nou mensen de nieuwe lichtspoel was kleiner. Dus dat was de verkeerde. Ik ga nu ledlampjes bij de Conrad kopen. Dat moet het probleem ook kunnen oplossen. Ik houd jullie op de hoogte

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Welke mogen we dan niet kopen voor de blackenroll?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
dreke2 #83955 06/11/12 05:27 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: dreke2
deze gaan ook nietkapot


Interesant...geeft deze LED een lichtbundel?? de lampjes die tot nu toe heb geprobeerd geven allemaal strooilicht, waar kan ik deze bestellen?


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #83959 06/11/12 05:38 AM
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Roelof , dat kun je zelf bepalen dmv een lens , Andre weet je wel tevertellen waar hij ze vandaan heeft.
Maar je hebt wel een mooi lampje hoor hiermee wink


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Frank #83960 06/11/12 05:41 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: kees33
Roelof , dat kun je zelf bepalen dmv een lens , Andre weet je wel tevertellen waar hij ze vandaan heeft.
Maar je hebt wel een mooi lampje hoor hiermee wink


Ben erg geintereseerd!! als het tenminste een behoorlijke licht bundel geeft.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Zo dus?



Is de lichtspoel bij elke Solex spoelplaat altijd bovenaan de configuratie?


bij de 4800 wel, en ook bij de electronische ontstekingen die je los kunt kopen.

bij de oto en 38 zit de ontstekingsspoel (schuin) boven.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: Wafsnarf
Nou mensen de nieuwe lichtspoel was kleiner. Dus dat was de verkeerde. Ik ga nu ledlampjes bij de Conrad kopen. Dat moet het probleem ook kunnen oplossen. Ik houd jullie op de hoogte


hoe bedoel je kleiner? te weinig vermogen, of paste hij niet...?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Roelof #83963 06/11/12 05:42 AM
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Nou daar kan je wel van op aan hoor , ik zal als hij mijn lampjes klaar heeft eens proberen iets op het forum te zetten , filmpje bv.


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Frank #83964 06/11/12 05:43 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: kees33
Nou daar kan je wel van op aan hoor , ik zal als hij mijn lampjes klaar heeft eens proberen iets op het forum te zetten , filmpje bv.


Heel mooi al vast bedankt!


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #83970 06/11/12 06:02 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof
Origineel bericht van: kees33
Roelof , dat kun je zelf bepalen dmv een lens , Andre weet je wel tevertellen waar hij ze vandaan heeft.
Maar je hebt wel een mooi lampje hoor hiermee wink


Ben erg geintereseerd!! als het tenminste een behoorlijke licht bundel geeft.

Ik heb het al eerder geplaatst :
LED-lamp bij de Action à €8,-
Wat simpele elektronika à €5,-
Reflector op maat maken van lampglas.
HEUL veul licht.(en geen gedonder met te zwakke lichtspoelen)
Is getest met een transformator 24Volt wisselstroom ,
en dat kan een weinig belaste lichtspoel ook leveren

Attached Images
DSC01708..JPG (32.77 KB, 458 downloads)
DSC01709..JPG (36.83 KB, 557 downloads)
DSC01711..JPG (51.84 KB, 546 downloads)
DSC01712..JPG (27.14 KB, 563 downloads)
DSC01716..JPG (113.59 KB, 464 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dat is me dan even ontgaan!

Electronica heb ik totaal geen kaas van gegeten dus dat word hem niet, waar is dat een lamp van...bij de fiets spullen afdeling??


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #83975 06/11/12 06:21 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Idd, was me ook effe ontgaan. mooi lichtje FF.

Ik was zelf ook al op zoek naar halogeen lampjes. Maar ik kan geen 7,5 Waat lampjes vinden. Wel 2,4 Watjes. Die geven ook al veel licht, kijk maar eens naar die moderne fietsen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Roelof #83976 06/11/12 06:25 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ze liggen de lampen ergens tussen de Theezakjes en de Pantys maar in ieder geval in de buurt van de fietsbenodigdheden.
Buiten de reflector met LED heb je nog 5 extra componenten nodig :
1x diode
1x LM 317
2x weerstand (240 en 750 Ohm)
1x condensator (1000 microF. of zo)

Attached Images
LM 317.jpg (57.71 KB, 889 downloads)
Schema led op wisselspanning.png (10.75 KB, 1262 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
ok bedankt zal het opslaan.

Kan dat trucje van Jan de Laat ook met die diodes 12v...dat zit er bij mij al in.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien een idee om 910Ohm R2 te gebruiken, omdat er 3 batterijtjes bebruikt worden. Of?

1000 micro Farad ?? een o,1 en 1 toch? laugh

Trouwens heb je het ook al op de Solex gemonteerd?




Last edited by Alfons_Amuse; 06/11/12 07:12 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
en dan heb je nog de mogelijkheid die hier nog niet genoemd is: je spoel vernielen door er veel wikkelingen af te halen, voor LED heb je geen vermogen nodig en vaak een lagere spanning, net zoveel afwikkelen als nodig is om je spanning aan te passen .


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Misschien een idee om 910Ohm R2 te gebruiken, omdat er 3 batterijtjes bebruikt worden. Of?

1000 micro Farad ?? een o,1 en 1 toch? laugh

Trouwens heb je het ook al op de Solex gemonteerd?

De lamp heeft een houder met 4 batterijen en dat = 6volt.
De fabrikant wil de klant licht geven ,véél licht en dat geeft deze ook.
Helaas gaat dat ten koste van de levensduur.
Wanneer je een lagere stroom aanbied heb je wel minder licht/lumen maar de LED gaat veel langer mee.
In dit geval biedt ik de Led 5 volt aan waarbij de lichtopbrengst nog ruim voldoende is.
Wil je meer licht dan moet je een zwaardere LED gebruiken.
De condensator is om de rimpelspanning te verminderen.
Eerste afbeelding is zonder condensator de tweede met condensator.
De multimeter geeft de stroom aan.

Attached Images
DSC01714..JPG (100.46 KB, 509 downloads)
DSC01716..JPG (113.59 KB, 413 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2012
Posts: 18
W
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
W
Joined: Sep 2012
Posts: 18
Beste Ronald en conny, kan ik met een ledlampje uit een zaklantaarn met 4 1,5 V batterijtjes met jouw schema werken?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De meeste ,zoniet alle,ledlampjes in lantaarns hebben een voorschakelweerstand bij de LED.
Als je deze erbij laat dan lukt het altijd.
Er wordt een hogere spanning aangeboden om wat langer licht te hebben .
Als er 4,5 volt is en de batterij wordt belast, dan zakt de spanning al snel onder de spanning die de LED nodig heeft.
Vergeet niet dat b.v. een 1 Watt al 0,3 Ampère kan verbruiken en dat is voor zo'n klein batterijtje een aardige belastig.
Spanning is voor een LED niet interessant, de stroom wel dus als je een metertje hebt kan je de stroom meten in de lantaarn.
Als je er zelf een voeding bij bouwt mag deze stroom niet hoger zijn .
Lager is niet erg , gaat de LED ook langer mee.
Het aantal branduren wat vaak opgegeven wordt is onder "ideale"omstandigheden en bij een lantaarntje,zeker die goedkope,zijn die ideale omstandigheden ver te zoeken.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Roelof #84006 07/11/12 03:29 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
roelof

bij daglicht heb je dit, ik ga nog proberen om het duidelijk te maken in het donker, fot zal tegenvallen filmpje weet ik niet op het forum te krijgen

Groet
ANdre

Attached Images
DSC09727.JPG (137.81 KB, 463 downloads)

't is ginne logie!
dreke2 #84008 07/11/12 03:35 AM
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Probeer het filmpje via een youtubelink erop te plaatsen Andre


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
dreke2 #84009 07/11/12 03:35 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ziet er goed uit dat lijkt me een mooie lichtopbrengst, ben vandaag bij de Action geweest maar geen LED koplampen meer.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
wafsnarf

ligt eraan hoe de batterijen zijn geschakeld in serie of parralel ??

Groet
ANdre


't is ginne logie!
Roelof #84011 07/11/12 04:39 AM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Roelof Frank

in mijn tuintje afstand 5 a 6 meter zonder extra verlichting donker en regen dinsdag 6 november 21:30h
zie resultaat
leds en lens komt van ledtuning, driver en gelijkrichter van conrad

groet
Andre

Attached Images
DSC00020.JPG (138.16 KB, 431 downloads)
DSC00025.JPG (151.01 KB, 385 downloads)
DSC00024.JPG (114.86 KB, 377 downloads)

't is ginne logie!
dreke2 #84012 07/11/12 04:49 AM
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Origineel bericht van: dreke2
Roelof Frank

in mijn tuintje afstand 5 a 6 meter zonder extra verlichting donker en regen dinsdag 6 november 21:30h
zie resultaat
leds en lens komt van ledtuning, driver en gelijkrichter van conrad

groet
Andre


Mogen we wel uitkijken op brand met zo'n lichtbundel grin

Ziet er goed uit Dre

Last edited by kees33; 07/11/12 04:49 AM.

Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: Wafsnarf
Nou mensen de nieuwe lichtspoel was kleiner. Dus dat was de verkeerde. Ik ga nu ledlampjes bij de Conrad kopen. Dat moet het probleem ook kunnen oplossen. Ik houd jullie op de hoogte

hoe bedoel je kleiner? te weinig vermogen, of paste hij niet...?

Nou Frans, vertel eens, wat was er met die spoel?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als je de spanning van een spoel minder maakt om een led te kunnen gebruiken dan ben je fout bezig.
Een led gaat maar bij een bepaalde spanning licgt geven( onder deze spanning zal er geen licht zijn.
Maar bij een geringe overspanning zal deze nooit meer licht geven.
Tezij er een stroom en spannings begrenzer aanwezig is.
Dat kan niet door de spoel af te wikkelen bij een wisselstroomspoel als van een solex met zijn hoge spanningspieken
Het led zal pas bij een spanning van 3,5 volt gaan lichtgeven( positieve spanning ).
Bij ee negatieve spanninng helemaal niet aangaan .
Dat wil zeggen dat het led maar een hele korte tijd licht zal geven , ook al loopt er op dat korte moment de max stroom die door de led mag gaan.
Ook zal de led bij lagere toeren helemaal geen licht geven omdat de min spanning niet voor handen is en bij hogere toeren al boven de max spanning uit te komen.
Dus is er maar een goede oplossing.
Een diode een grote condensator een spanningsregelaar en een paar instelweerstanden.
Voordeel ook bij lage toeren meteen volop licht en bij hoge toeren geen overbelasting.
En hierbij is het led continu op de max stroom in te sellen zonder onderbreking ,zodat de volle lichtsterkte aanwezig is.
En je kan er ook je achterlicht via een klein weerstandje op aan sluiten.
En als je een 12 volt led vcerlichtingslampje gebruikt en een 12 volt afstelling van de 317 dan heb je meer dan licht genoeg
OF je pakt meteen een 12 volt regelaar.
Dus een led op een niet geregelde voeding gaat niet goed

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze dus :


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik zag op de Braziliaanse Velosolex site deze foto van de S4800 (2009) met aangepaste remkabelhouder.
Heeft iemand een idee of dit een los onderdeel is of één geheel vormt met de achterbrug?



Aanpassing: nu zie ik het, het wiel moet erop kunnen, dus moet wel los zijn.

Last edited by AlienSolexfiend; 30/05/13 06:19 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Is niet te zien op de foto maar ik neem aan dat het een los onderdeel is .
De veren in de remtrommel zijn niet sterk genoeg om ,bij het loslaten van de remhendel, alles weer in rustpositie terug te laten komen.
Vandaar die extra veer en steun natuurlijk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Is dit het systeem dat al ter sprake kwam in in het S4800trommelrem topic, niets nieuw dus?

Last edited by AlienSolexfiend; 30/05/13 06:31 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is dit het systeem dat al ter sprake kwam in in het S4800trommelrem topic, niets nieuw dus?


Kan ik me niet herinneren...
Op zich is dit een goede oplossing.

Ik ben aan het denken om de arm in te korten zodat ik wat vrije slag in kan bouwen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Is dit het systeem dat al ter sprake kwam in in het S4800trommelrem topic, niets nieuw dus?


Kan ik me niet herinneren...
Op zich is dit een goede oplossing.

Ik ben aan het denken om de arm in te korten zodat ik wat vrije slag in kan bouwen.

waarschijnlijk is die arm juist langer genomen om tenminste nog wat kracht op de remschoenen uit te oefenen zodat hij tenminste een keer gaat remmen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 22 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.131s Queries: 213 (0.053s) Memory: 1.8759 MB (Peak: 2.8366 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 22:29:41 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS