Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 4 1 2 3 4
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wij zijn aan het sleutelen gegaan aan Mirjam haar Oto.

http://www.youtube.com/watch?v=u-Yfqbn0J7Y&feature=youtu.be

Attached Images
DSCN1918.jpg (165.34 KB, 1255 downloads)
DSCN1920.jpg (114.84 KB, 916 downloads)
DSCN1928.jpg (143.88 KB, 1149 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2010
Posts: 108
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2010
Posts: 108
Leuk gedaan wink enkel de pilsjes sick


Grts Frank
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
mooi filmpje alfons en mirjan heeft de smaaak te pakken zo te zien en het uitlaatje zo heb ik er ook wel een paar tussen mijn solexen
groetjes pierre

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Dat uitlaatje is niet zo bijzonder Alfons.Ik heb er ook zo een.Het is een origineel uitlaatje.Het dekseltje aan de achterkant kan je verwijderen en de binnenkant reinigen.Ik zou het niet weggooien.
(mooie bandjes op de puch wink )

Attached Images
Origineel klein potje.jpg (137.31 KB, 892 downloads)
Origineel klein potje-1.jpg (56.35 KB, 754 downloads)
Origineel klein potje-2.jpg (119.21 KB, 778 downloads)

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wij zijn aan het sleutelen gegaan aan Mirjam haar Oto.

http://www.youtube.com/watch?v=u-Yfqbn0J7Y&feature=youtu.be

Heel leuk filmpje Alfons!!
Maak er nog een paar tijdens de restauratie he! smile
Succes!


Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja leuk gedaan. Dit soort uitlaatjes kom je wel vaker tegen bij Solexen van dit bouwjaar, en ook nog een jaartje later.
Je kettingkast heeft de bekende halve cirkel, teken dat de trapas speling heeft gehad (zoals de meeste Oude OTO's).
Gaat allemaal goed komen, daar heb ik geen schrik voor. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Wij zijn aan het sleutelen gegaan aan Mirjam haar Oto.

http://www.youtube.com/watch?v=u-Yfqbn0J7Y&feature=youtu.be


Leuk om dit met iedereen te delen, dat word wel wat daar ben ik niet bang voor.

Uitlaatje zuinig op zijn, als er geen gaten in gerot zijn mooi gebruiken is 100% ori


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Leuk gedaan Alfons maar ik zie dat de Solex niet het enige virus is grin .
En inderdaad ,die uitlaat mag je Zeeuws op zijn , zuunig dus wink .ik heb deze uitvoering graag , beter dan de nieuwe .

Attached Images
Zalando.jpg (40.71 KB, 636 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Leuk om te volgen. Succes met het werk. Ben benieuwd naar de volgende verslagen en het eindresultaat.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke trommel, ik heb al gezien dat dat uitlaatje uit elkaar kan. Schild toch weer 30€ voor zo'n potje. Klein bubjet he. laugh
Effe gekeken, maar er gaan toch nog wel makkelijk 250€ spullen op.

Morgen eens alle bouten en achter lichtje in orde maken. Zonde dat dat boutje net afraaide desondanks ik heel voorzichtig deed. Boutje door en door maken.

Sommige bouten zaten goed vast, maar met geduld komt het toch mooi los.
Leuk om veel originele spullen te hebben.

Hou jullie op de hoogte.






Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik repareer dat soort lampjes door er M5 in te boren en tappen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dus van buiten naar binnen tappen. Oke ga ik morgen doen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Roelof, de Oto is van 30-6-61, bijna 62 laugh
En de Oto is van Mirjam, maar ik mag hem opknappen. Mooi man. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dus van buiten naar binnen tappen. Oke ga ik morgen doen.

En lukt dat niet dan kan je altijd nog van binnen naar buiten wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Da's weer een mooie puzzel Alfons ! succes ermee, maar dat komt vast goed.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Dus van buiten naar binnen tappen. Oke ga ik morgen doen.

En lukt dat niet dan kan je altijd nog van binnen naar buiten wink .

gezien het weer zou ik maar binnen tappen .

Dit soort bevestigingen wordt door mij standaard met een dremel gedemonteerd, met een slijpschijfje moertjes aan twee tegenover elkaar liggende kanten open slijpen en weg laten vallen, nieuwe moertjes kosten banaal weinig en daar kan je een hoop werk mee besparen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HHAaa, leuke woordspeling.

Ja idd, daar had ik niet aan gedacht. Ik gaf nog niet eens kracht en hij draaide al af. moertje was een an al roest en het draadeind waarschijnlijk nog maar heel dun. Ik had het gevoel dat komt ook los maarja iets anders dan. laugh

Zo meteen is repareren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo achterlichtje gerepareerd.
Dremelen, boren en tappen maar.

Slot ook weer gangbaar gemaakt.

Paar bouten en moeren schoongemaakt.

Zo, en dan effe lekker een bammetje happen.

Attached Images
DSCN1942.jpg (90.74 KB, 610 downloads)
DSCN1944.jpg (124.48 KB, 525 downloads)
DSCN1948.jpg (132.56 KB, 546 downloads)
DSCN1949.jpg (106.42 KB, 535 downloads)
DSCN1956.jpg (156.37 KB, 537 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Netjes!
Hoe is je cholesterol? grin


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Dat ligt er bovenop , kan ook zeggen : "het hangt erop" grin

Last edited by FFAnders; 19/10/12 12:19 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Laten we zeggen: dik in orde. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Dat ligt er bovenop , kan ook zeggen : "het hangt erop" grin


HHhaHA FF, bedankt nog voor de tip van tappen in het achterlichtje. Dat ging moeiteloos en je hebt ongeveer 4 mm schroefdraad.
Met een dubbele draad heb je meteen goede massa.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Hé hé Miriam heeft eindelijk haar zin hoor, zij roept het al sinds vorige jaar zomer dat ze ook solex wil gaan rijden hé Alfons.

Mooie foto's en filmpje hoor, binnen kort kom ik een keertje kijken en drink ik het derde flesje wel leeg wat er staat laugh laugh laugh

Groetjes Carl


Last edited by carl; 20/10/12 11:15 PM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kom maar af Carl.

Vandaag het stuurtje is mooi genaakt en remhandle speling vrij gemaakt enz...

Alleen een gasterugnemertje (ori vdH) zat erop of was dat zo. Dus geen cruise control?

Attached Images
DSCN1965.jpg (151.43 KB, 882 downloads)
DSCN1966.jpg (144.61 KB, 678 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
En zorg voor een paar betrouwbare remhandels he!
Niet die verchroomde retro dingen dus.


Groet, Tim
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Kom maar af Carl.

Vandaag het stuurtje is mooi genaakt en remhandle speling vrij gemaakt enz...

Alleen een gasterugnemertje (ori vdH) zat erop of was dat zo. Dus geen cruise control?


Je mist de helft

Attached Images
Gashandel..png (47.16 KB, 753 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Heel leuk al die verhalen alleen er klopt geen hout van eerst
de handvatten die waren niet van plastic in die tijd, ook wat ontbreekt het vastzettertje om je hand te kunnen uitsteken als je rechtsaf ging, ook het remhandel was in die tijd van alu en dan maar steeds sneller maar de echte Solex wordt steeds minder zoals hij was wordt nou niet kwaad want ik ben nog steeds SOLEX fan


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: zeezout
En zorg voor een paar betrouwbare remhandels he!
Niet die verchroomde retro dingen dus.


Nee zeezout, die erop zit is een oerdegelijke.
Heb je nu zelf de goede?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Kom maar af Carl.

Vandaag het stuurtje is mooi genaakt en remhandle speling vrij gemaakt enz...

Alleen een gasterugnemertje (ori vdH) zat erop of was dat zo. Dus geen cruise control?


Je mist de helft


Ja dat dacht ik al. Ik ken de tekening. Maarja, ik dacht misschien was het zo in die tijd en was de cruise control wel een extra.
Morgen naar de beurs van Rucphen. De bromfietsbeurs. Een paar velgjes halen voor de Puch en als de Solex jongens er mogen staan dan ook wat spullen meenemen waardonder die handeltjes.

Last edited by Alfons_Amuse; 21/10/12 02:33 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: hanswelp
Heel leuk al die verhalen alleen er klopt geen hout van eerst
de handvatten die waren niet van plastic in die tijd, ook wat ontbreekt het vastzettertje om je hand te kunnen uitsteken als je rechtsaf ging, ook het remhandel was in die tijd van alu en dan maar steeds sneller maar de echte Solex wordt steeds minder zoals hij was wordt nou niet kwaad want ik ben nog steeds SOLEX fan


En wat bedoel je nu precies ???


Last edited by solexnl; 21/10/12 03:34 AM.
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: zeezout
En zorg voor een paar betrouwbare remhandels he!
Niet die verchroomde retro dingen dus.


Nee zeezout, die erop zit is een oerdegelijke.
Heb je nu zelf de goede?

Ja hoor, aluminium van een donor Solex. Een wrak dus wat ik voor 50 euro gekocht heb en waar ik een schat aan onderdelen vanaf kan halen.


Groet, Tim
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Nov 2006
Posts: 951
Likes: 1
Peter bedankt voor je bijdrage in deze discussi vr gr Hans Welp


gr Hans Welp
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo vandaag weer eens lekker bezig geweest.

http://www.youtube.com/watch?v=lz_FfYZl4u4&feature=youtu.be

Op het tweede filmpje is de big-end speling te zien, die teveel is. Ik ga eens precies de speling opmeten.

http://www.youtube.com/watch?v=Mb3RJm4tY9g&feature=youtu.be


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Oppassen met dingen vernieuwen door bv imitatie, alles origineel wat je nog kan redden weer gebruiken zoals cont.punten netjes opschuren en weer gebruiken, drijfstang gelijk vervangen door een naaldlager versie, moet je wel het carterdeksel uitdraaien of een later type deksel aanschaffen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke Roelof, zal de drijfstang vervangen door een andere met naaldlager. Weet je hoeveel het deksel dan uitgedraaid moet worden, diameter en diepte? Ga dat zelf proberen met de hulp van een metaal collega.

Nou die contactpunten zijn geheel versleten dus moeten helaas vernieuwd worden.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: May 2012
Posts: 196
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: May 2012
Posts: 196
Joan heeft dat ook gedaan bij mijn Solex.
Hij had daar een prachtige tool voor waarin je het carterdeksel kon bevestigen en daarna in de draaibank kon plaatsen.

Uitdraaien was binnen "no time" gebeurd.


Groeten,
Jeroen!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bedankt voor de tip B_man.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Beste deskundige.

Naar aanleiding van mijn filmpje over de big-end speling.

Asje van krukas is 9,68 mm. Het stalen busje is inwedig 10,03 mm en uitwendig 14,98 mm. Dus speling is 10,03 - 9,68 = 0,35 mm.
Is dit normaal of teveel. (ik denk te veel)

De drijfstang lagerbusje is 15,02. Dus de speling daar is 15,02 - 14,98 = 0,04 mm.
Is dit normaal of teveel. (ik denk goed)

Dus de totale speling is 0,35 + 0,04 = 0,39 mm. En dat vind ik wel veel.

Ik zie geen overmatige slijtage. Geen rare dingen en ziet er goed uit.

Heeft iemand de echte maten?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ga zo FF meten .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hebbe :
Busje = 10,01x13.97
Asje = 9,94
Dat is dus 0,07mm speling tussen de pen en het busje ,is al wat ruim .
Buiten diameter busje is 13,97 mm , deze zal ooit wel eens dichter tegen de 14 mm geweest zijn maar dat is wat slijtage.
Asdikte van 9,68mm is meer Asdunte.
Nieuw busje maken met een gat van9,7mm en harden (zilverstaal of gereedschapstaal).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Goed bezig Alfons, en inderdaat de speling is wel aan de hogekant vindt ik, dus dan maar vervangen zou ik zeggen.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
In principe heeft het busje geen speling nodig , het hoeft niet mee te draaien .
Dat heeft het kennelijk wel gedaan en hierdoor slijtage-speling.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik zou op zoek gaan naar een originele VdH drijfstang met naald lagers (de chinese krijg je spijt van) eventueel nieuw big end lager (Timken DL1413) en small end lager (SKF HK1212) in persen en een nieuw big end lagerbusje.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.

Roelof: ik voel aan dat die chinese problemen gaat geven, heb je daar ervaring mee? Heb je toevallig zo'n busje liggen en kun je dan eens de diameters meten?

Vraagje algemeen: moet dat busje worden aangedraaid of ligt het los, zeg maar. Bij demontage zat de moer niet aangedraaid en had gewoon wat speling. Dus moet dat busje geklemd zitten of niet.

Ik zal eens met een vergrootglas kijken of er toch slijtage te zien is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Andere vraag: toen ik het balhoofd eruit trok kwamen de kogeltjes natuurlijk mee.
Er zitten 44 kogeltjes erin. Klopt dit aantal. De diameter van die kogeltjes zijn 4,75mm of terwijl 3/16 inch.
Ik zag bij de webshop een kooilagerset. Kan ik die ook gebruiken?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.

Roelof: ik voel aan dat die chinese problemen gaat geven, heb je daar ervaring mee? Heb je toevallig zo'n busje liggen en kun je dan eens de diameters meten?







Krukpenbusje is D 14.32mm x L 13.38mm kan je bij Ad bestellen.

Dit busje word geklemt tussen krukas en moertje.

Last edited by Roelof; 30/10/12 04:15 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
FF: jou pen is een stuk dikker zo te zien. Daar heb ik dus een probleem, en het busje zit te los in de drijfstang.

Kan zijn Alfons , ik heb zomaar een busje gepakt en deze is dan mogelijk voor een naaldlager .
De binnendiameter is wel gelijk en daar zit bij jouw de speling/het probleem.
het busje heeft geen speling nodig op de pen omdat deze niet meedraait.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Roelof




Krukpenbusje is D 14.32mm x L 13.38mm kan je bij Ad bestellen.

Dit busje word geklemt tussen krukas en moertje.


Heb je er ook een binnendiameter bij ??
Dat is interessant voor Alfons.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Binnendiameter krukpen busje 10.05mm


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk als ik het dan allemaal zo zie is er niets aan de hand toch.
Want dan heb ik 0,04 mm speling en dat is goed.
Alleen moet ik zorgen dat het busje strak en vast zit op de pen. Nu zat het los, dus het busje kon op en neer gaan.
Morgen is monteren en kijken hoe het dan is.

Ik heb de krukas met pen, de drijfstang met busje en dan het borgplaatje en de moer. Mis ik wat of is het kompleet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Normaal is busje ring borgring en moer.

Met dit type drijfstang met je wel 1:25 smeren....word het lekker vet ook de broek van je vrouw.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk ik twijfelde over die ring, want in het handboek is het slecht te zien dat daar die ring zit. Ja ik weet dat er dan wat meer gesmeerd moet worden, maar dat komt wel goed. Als het eventueel later wat slijt hoeft natuurlijk niet het hele blok uit elkaar.
Weet je de maat van die ring? Desnoods maak ik die ring zelf.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bedankt jongens tot zover voor de goede informatie.
laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
FF terug Alfons .
Als je een busje met een binnendiameter van 10,03mm monteert op een asje van 9,68mm dan gaat dat niet goedkomen door het strak aandraaien van dat moertje.
Dat moertje is er voor om het busje tegen de krukwang te drukken/op te sluiten ,zodat er geen axiale speling is en om de drijfstang op z'n plek te houden (daar is dat stalen ringetje voor) , meer niet.

Last edited by FFAnders; 30/10/12 07:12 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
MMMhhh oke, Ghost, FF en Roelof ik ga voor een drijfstang met naaldlagers. Solexservice bied deze te koop aan. Het busje wat erbij geleverd wordt is dat goed passend op de pen. Wie heeft er ervaring mee.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Let wel op dat als je een naaldlager drijfstang koopt je niet zo maar elk zijdeksel kan monteren, daar hoort een zijdeksel bij met een smallere rand ( grotere inwendige diameter)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat had ik begrepen Joan. B_man had deze tip al gegeven.

Dus niet dieper, maar een grotere diameter. Dit zal wel komen omdat het big-end dikker is vanwege het naaldlager, toch.

Heb je een diameter voor me?
Dan kan ik samen met mijn metaal collega deze uitdraaien.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: ghostrider
Dremeltje, klein freesje er op en gaan. Is zo gebeurd.

en even testmonteren en controleren of het rondom vrijloopt.
drijfstang met de hand recht in het midden omhoog houden als je aan het vliegwiel draait je voelt dan meteen of de drijfstang nog "trekt" op een bepaald punt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag zijn wij (Mirjam, Zoë en ik) bij Pierre en Krista geweest om de Oto te laten coaten.
2 keer taart gegeten, s'middag soep en s'avonds lekker warm. 2 biertjes. Lekker in de schuur gekeken naar de collectie. Een stuks of 40 ofzo. Wat een spullen allemaal. mooi man.
In de lakfabriek wat rondgekeken hoe dat allemaal gaat, heel leuk om te zien allemaal.
Wat een geweldige mensen Pierre en Krista (en Tobias de tekkel)
Tips gekregen hoe je biezen moet trekken, dus dat gaat goed komen.
Gelijk wat stiften gehaald daar in Diest.

Bedankt Pierre en Krista voor de leuke dag.

Groetjes van ons


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Altijd gezellig bij Pierre. Binnenkort spreek ik ook weer af, het frame ligt al klaar wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag maar eens het krukaslager eruit gehaald.
Verrassend allemaal.
Kijk maar.
Stond net niet op macro stand, dus wat onscherp.


http://www.youtube.com/watch?v=ld3060IxlJ4&feature=youtu.be

Hier nog wat foto's.
Na wat krauwwerk kan ik mijn tuin ophoge met de grond. laugh
Morgen het carter op school eens lekker reinigen.

Welk advies jongens.

Attached Images
DSCN1998.jpg (167.12 KB, 496 downloads)
DSCN1999.jpg (198.25 KB, 510 downloads)
DSCN2000.jpg (182.63 KB, 483 downloads)
DSCN2006.jpg (159.41 KB, 506 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 02/11/12 06:14 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Klopt niets van Alfons, dat het ding zo gelopen heeft mag een wonder heten.

Dat dunne ringetje komt niet zoals je denkt van de borgplaat, maar ik denk uit het lager, er is volgens mij ooit zo'n zelfsmerend lager ingzet met metalen afdichtingsplaatjes, daar is er dit één van. Ook geen lager met dikke binnenring.

Zo hoort het te zijn, zie plaatje.

Dat gaatje in het carter hebben we het al vaker over gehad "broos" Luchtbelletjes.
Beter is er een fatsoelijke kering in te maken.

Succes!!!! smile

Attached Images
lager-Solex.jpg (57.1 KB, 1034 downloads)
Last edited by Jan; 02/11/12 08:20 AM.

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja zeker een wonder he, maar ik heb er ongeveer 1 uur mee gereden. Hoe is het mogelijk he. Hij starte zelfs goed.
Ja de afbeelding ken ik. Ik heb Ad al gemaild of hij de juiste spullen heeft om dat zaak goed af te dichten. De bloemplaat en die dunne ring. Dat lager is wel te bestellen bij hem.

Ja ik weet niet wat ze vroeger gedaan hebben. Nu dat je het zo zegt, kan het idd wel eens kloppen van zo'n zelfsmerend lager, want waar is die bloemplaat en dunne ring dan genleven he.
We gaan het in orde maken, als ik de juiste spullen kan krijgen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nu dat ik die foto eens goed bekijk, dan zit er in dat lager ook zo'n inkeping in aan de bovenkant te zien. Zal morgen eens zien of het toch zo,n lager is met dikkere binnenring. Zal een foto maken.


Last edited by Alfons_Amuse; 02/11/12 08:32 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Als je met zo'n afdichting (origineel) wilt blijven rijden, gebruik dan een lager met een dikke binnenring.
Die inkeping moet je zelf even maken, beetje solexmonteur heeft wel een dremel.
Plak het lager even goed af, zodat er geen rommel tussen je koggeltjes komt.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik kon niet wachte to morgen HAhHAa.

Kent iemand dat nummer?

Ik weet dat die inkeping in de lip moet vallen van de borgplaat.

Ik kan absoluut geen dikte verschil meten tussen de binnen en buitenring. 12mm thats it.

Attached Images
DSCN2013.jpg (142.45 KB, 545 downloads)
DSCN2015.jpg (121.3 KB, 508 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Die inkeping zit er wel wel erg strak in, toch origineel???

Waar komt dan die (dunne) ring dan vandaag???

Dikke binnen ring heeft niets te maken met 12 mm???
12 mm is de breedte van je lager.

Moet even photoshoppen wat wij bedoelen met dikke binnen ring.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Dit word bedoeld met een dikke binnering.

Attached Images
lagerAlfons.jpg (47.28 KB, 584 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan
Dit word bedoeld met een dikke binnering.


In principe zijn alle binnenringen even dik, alleen verschilt per merrk de afronding die ze eraan geven.
Met een grote afronding oogt hij dunner, nadeel is dan dat waar de afdichtplaat tegen de binnenring moet steunen er geen kontakt is omdat nu net daar die (te grote) afronding zit.

Die splinter ring, aan welke kant kwam deze weg ?
hebben ze toevallig alleen de bloemring gemonteerd en zijn de vleugeltjes door het lager opgevreten ?
Is het hard (bloemring) of zacht metaal ?
Waarschijnlijk niet van een afdichtring want aan je gleufje te zien was het wel een origineel solex lager


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nou kan je wel domweg allemaal nieuwe onderdelen bestellen maar meet eerst eens op of je een behoorlijke krimppassing hebt voor het lager, en niet onbelangrijk...zitten er scheuren in het carter want daar staat de oto om bekend.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Gelijk een nieuw carter erbij bestellen , Problemen ogelost laugh


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
Origineel bericht van: Jan
Dit word bedoeld met een dikke binnering.


In principe zijn alle binnenringen even dik, alleen verschilt per merrk de afronding die ze eraan geven.
Met een grote afronding oogt hij dunner, nadeel is dan dat waar de afdichtplaat tegen de binnenring moet steunen er geen kontakt is omdat nu net daar die (te grote) afronding zit.

Die splinter ring, aan welke kant kwam deze weg ?
hebben ze toevallig alleen de bloemring gemonteerd en zijn de vleugeltjes door het lager opgevreten ?
Is het hard (bloemring) of zacht metaal ?
Waarschijnlijk niet van een afdichtring want aan je gleufje te zien was het wel een origineel solex lager


Die 'splinterring'zat aan de buitenkant en de meeste metaalsnippers zaten aan de binnenkant. (daar waar de bloemplaat hoort).
Ik bewaar die 'splinterring' wel en als er weer eens een toertocht is zal ik aan de deskundigen aldaar de menig vragen.

Als ik de nieuwe bloemring binnen krijg kan ik eens goed vergelijken met die splinterring want ik denk misschien wel de bloemplaat geweest. We zien het later wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag het carter lekker in een weekbad gelegd en het ziet er goed uit. Niet 1 2 3 iets te zien. Morgen is met veel licht goed kijken maar ik denk dat het goed is want het lager zat er ook goed in.
Moregen maak ik wel foto's.

Nu zat ik zo te denken van ik ga het carter zandstralen, maar mijn idee over zandstralen is dat je de structuur wat sloopt.
Hoe maken jullie echt het carter op een goed manier schoon.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Jan
Dit word bedoeld met een dikke binnering.



Als ik dan Roelof zijn uitleg erbij neem dan heb ik dus een dikke binnenring. Toch?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Gelijk een nieuw carter erbij bestellen , Problemen ogelost laugh


Centjes FF. Ik zit maar in het onderwijs. laugh laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Krantenwijkje erbij ??
Dan heb je wel wat moois whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Hey Alfons je vertelde me toch toen ik jou aan de telefoon had dat je er een keering in zou laten plaatsen, ben je nu van gedachten veranderd.
Dat deze solex niet gelekt heeft langs de rol dat snap ik niet, maargoed het is en blijft solex hé !!

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dat valt mij ook op...ouderdom!! grin


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: carl
Hey Alfons je vertelde me toch toen ik jou aan de telefoon had dat je er een keering in zou laten plaatsen, ben je nu van gedachten veranderd.
Dat deze solex niet gelekt heeft langs de rol dat snap ik niet, maargoed het is en blijft solex hé !!


Ja gek he. Zal wel een beetje gelekt hebben, maar ik denk, omdat er zoveel Zeeuwse landbouwklei erin zal dat hij daarop misschien wel wat afdichte, want hij starte gewoon goed. Geen raket maar zo rond de 25 a 28 reed hij wel.

Nou zo'n keering inbrengen gaat gepaard met een kunsstof ring en gezien ik te weinig ervaring heb ga ik voor de normale afdichting. Niets mis mee hoor, denk maar aan de Amuse. laugh Ook weet ik dat die kunsstof ring ook wat voor problemen heeft gezorgd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Je bent zeker het lekken van mijn oto al vergeten Alfons ( ouderdom ) tot twee of zelfs drie keer toe allende en nu met de keering van Jan is alles oké, jij gaat toch altijd voor sáfe !!

Maargoed als het op de normale manier te doen is dan zou ik dat ook proberen hoor, maar je vertelde het telefonische vandaar de reactie !!

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: carl
Je bent zeker het lekken van mijn oto al vergeten Alfons ( ouderdom ) tot twee of zelfs drie keer toe allende en nu met de keering van Jan is alles oké, jij gaat toch altijd voor sáfe !!

Maargoed als het op de normale manier te doen is dan zou ik dat ook proberen hoor, maar je vertelde het telefonische vandaar de reactie !!


Welk type lager heb je er in Carl?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Welk type lager erin zit weet ik niet, deze heeft Jan erin gezet !!

Groetjes Carl

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Bij mijn oto zat het lager ook goed gemonteerd, volgens mij ( ik weet het niet meer zeker was Alfons daar ook een keer bij ) zat het lager toen perfect en na enkele honderden kilometers kwam er toch lekkage ( waarschijnlijk door temperatuurs verschillen zette het carter uit waardoor het lager los kwam / slijtage in carter )

Maargoed bij de volgende zet ik ook weer gewoon een normale erin hoor, wees daar maar gerust op !!

Groetjes Carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Vandaag veel schoonmaak werk gedaan. Boutjes, moertjes, motorglijplaatjes enz...

Het carter goed bekeken en is in orde geen scheurtjes of iets. Het lager is ook in orde. Klemt goed in carter.
Bloemplaatjes enz... en dan zit het weer goed.

Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de strepen in het carter zitten door demontage van het lager.

Attached Images
DSCN2017.jpg (157.39 KB, 557 downloads)
DSCN2018.jpg (192.67 KB, 521 downloads)
DSCN2019.jpg (169.94 KB, 499 downloads)
DSCN2020.jpg (182.2 KB, 541 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat weet ik Ghost. Zandstralen of glasparelen? Wat denk je.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Glasparel...

Oude lager weer gebruiken is verkeerde zuinigheid, hij heeft 50 jaar gezeten, in het begin ook wel gedaan en dan zit alles weer in elkaar zit er een iritante jengel in het blok.

Last edited by Roelof; 03/11/12 10:30 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Roelof: oke er komt een nieuw lager in. Gelijk heb je.

Ghost: ultrasoon, daar had ik nog niet effe aan gedacht maar ga ik doen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Vandaag veel schoonmaak werk gedaan. Boutjes, moertjes, motorglijplaatjes enz...

Het carter goed bekeken en is in orde geen scheurtjes of iets. Het lager is ook in orde. Klemt goed in carter.
Bloemplaatjes enz... en dan zit het weer goed.

Als je goed naar de foto's kijkt dan zie je de strepen in het carter zitten door demontage van het lager.

Heb je het lager er warm uitgehaald ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jazeker, effe opgewarmd met een brandertje en toen kwam ie zo los.

Attached Images
gasbrander.jpg (50.6 KB, 585 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Das mooi , kan je ook op school de diameter van de boring meten.
Degene die ik openmaak zijn allen grensgevallen wat de diameter betreft, die zijn b.v. 39,98mm in koude toestand (20graden).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zal ik doen FF, zitten de lagers dan los?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wel als het carter warmer wordt crazy ,dus "opvullen" of een kunststof ring is dan een goede oplossing wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF: ik heb metingen gedaan.
Het lager is 0,01mm onrond. De grootste diameter is in hoogte. (de inkeep is boven zoals je weet) bijna 40 en 40,01mm
Het lagergat in het carter is een ander verhaal. Zeker niet mooi rond.
Ik zal het uitleggen in militairen taal.
Tussen half 1 en half 2, heb ik een speling van 0,08mm.
Tussen kwart voor 5 en kwart over 7 heb ik 0,012 mm speling.
De rest van de tijden is nagenoeg dezelfde als de lagerdiameter, wel 0,01mm kleiner.

Nu ik dit weet ga ik het reserve blokje ook uit elkaar halen, en als dat carter beter is dan ga ik die gebruiken. Ik wil een goed blokje maken voor Mirjam.

Natuurlijk ga ik het reserve blokje ook in elkaar zetten maardan opvullen met 0,1 mm en 0,15mm lint. Dat heb ik.


Last edited by Alfons_Amuse; 06/11/12 02:09 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
FF: ik heb metingen gedaan.
Het lager is 0,01mm onrond. De grootste diameter is in hoogte. (de inkeep is boven zoals je weet) bijna 40 en 40,01mm
Het lagergat in het carter is een ander verhaal. Zeker niet mooi rond.
Ik zal het uitleggen in militairen taal.
Tussen half 1 en half 2, heb ik een speling van 0,08mm.
Tussen kwart voor 5 en kwart over 7 heb ik 0,012 mm speling(=40,012mm).
De rest van de tijden is nagenoeg dezelfde als de lagerdiameter, wel 0,01mm kleiner.

Nu ik dit weet ga ik het reserve blokje ook uit elkaar halen, en als dat carter beter is dan ga ik die gebruiken. Ik wil een goed blokje maken voor Mirjam.

Natuurlijk ga ik het reserve blokje ook in elkaar zetten maardan opvullen met 0,1 mm en 0,15mm lint. Dat heb ik.Niet teveel tussen proppen ,hiermee breng je misschien teveel spanning in het carter >>> scheuren sick

bedoel je 0,012mm "Speling"?? of 0,12mm


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
FF: ben net terug van voorlichting geven.

Idd het is 0,12mm. (foutje) laugh

Nee idd niet teveel ertussen proppen.
0,12 en 0,15 ertussen proppen, dan is er 0,03 voorspanning.

Morgen effe dat andere blokje uit elkaar.
En hopen dat die goed is. Ik vermoed van wel want hij draait prima.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Heb je al eens gekontroleerd aan de hand van het motornummer van welk bouwjaar het blok is, aan de koppeling te zien is het een later bouwjaar als het frame.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Frame 526037, 1961 (halverwege jaar. Motor 447237, 1962 (begin jaar). Zoveel later dan niet, toch.

Wat zie je dan precies aan de koppeling Roelof?

Reserve blok nummer is, 580184, 1965 (halverwege jaar).


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Spant er om...de oto (1961)die direct na het koffertje (1960) kwam had de zelfde motor met een totaal andere koppeling en een kleinere koppeling trommel, koppeling had maar 2 ielige veertjes...is naar mijn mening de beste Solex koppeling, pakt heel mooi soepel aan.

Zou wel jammer zijn als je een ander carter gaat gebruiken van een ander bouwjaar....maar dat is wat ik er van vind.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
OP Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daar heb je gelijk in, maar ik ga dan voor het beste carter.
Ik probeer de solex redelijk ori te houden, maarja als het niet anders kan heb ik er geen moeite mee hoor. Als we het maar weten.

Kijk weer wat geleerd. 2 veertjes of 4 veertjes.

Trauwens ik ben nog niet echt een ori tegen gekomen. Er is altijd wel iets.
Of wie zegt, ik heb een ori.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het originele carter heeft geen scheuren en dat is al redelijk uniek...je kan ook zeggen die heeft zich kwa degelijkheid al bewezen, zou ik zuinig op zijn en zeker weer gebruiken, je hebt de hele winter de tijd om er op een goede manier weer een lager in te krijgen en je weet wat de moelijkheden zijn.

Leg hem op je nachtkastje...snachts komen vaak de beste ideeen! wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Page 1 of 4 1 2 3 4

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 104 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.131s Queries: 228 (0.049s) Memory: 1.9596 MB (Peak: 2.9569 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-20 15:59:14 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS