Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#78066 28/06/12 10:21 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De rechter frictieveer en bout van de frictiearm ontbreekt al enige tijd aan mijn Solex.
Met de hulp van Roelof weet ik nu hoe je deze bevestigt, ik moet alleen de bout en veer nog kopen.

Quote:


Voor dit type frictieveer is eigenlijk maar 1 goede manier altijd goed montage.

Je hebt nodig een M6x20 bout, carrosseriering met 6mm gat, carrosseriering met 8mm gat, veer en de M6 aandrukmoer.

Bout gaat door de motorplaat, aan de anderekant de carrosseriering M6 gat, de frictiearm, de carrosseriering met M8 gat, de veer, en nu de aandrukmoer aandraaien tot door de carrosseriering EN de frictiearm en vast draaien op de carrosseriering M6.
De frictie arm zit nu opgesloten tussen de 2 carrosserieringen en word door de veer op spanning gehouden, deze druk is altijd goed en constant, eventueel een klein beetje siliconenolie er bij.

De foto maakt het denk ik duidelijk, is wat een erotische foto geworden. zie http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/77652/Roelof#Post77652

Ik heb er nooit echt op gelet, maar het hele handeltje van de motor staat een beetje scheef. Rijden doet hij nog, het motortje davert niet.

Gisteren merkte ik dat nu ook de grote veer aan de rechterzijde is afgebroken, het overgebleven stuk sleepte tegen de band. Waarschijnlijk is het een klein kunstje om er een nieuwe veer op te zetten. Voor de zekerheid vraag ik hier toch nog even of er enige bijzonderheden zijn en of er mogelijk nog onderdelen kunnen missen, en vervang ik de linker veer ook beter?

Er is ondertussen al heel wat opknapwerk aan mijn Solex, gelukkig zijn het klusjes die ik zelf denk te kunnen uitvoeren.

Last edited by AlienSolexfiend; 28/06/12 10:48 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bij Solex Service motoronderdelen > motorbevestiging zie ik dat ze twee typen motorlichters hebben:

motorlichter 3800 (#5019) voor oud model 3800 (jaren 70)

motorlichter 3800 nieuw model (#5019A)
motorlichter nieuw model 3800( jaren 90 ) en model 5000

Welke is geschikt voor de S4800?

Ook ben ik ff verward, confused ik dacht dat een 5000 een totaal ander liftsysteem heeft. Werden ze in de jaren 90 dan nog gemaakt met het nieuw model (5019A)?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Nieuw model is voor de 4800


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Roelof, ik zet het mee op mijn aankooplijstje. smile
Het originele is al een paar keer geplooid aan het compressielipje en de hendel heeft een groef van tegen de houder te wrijven.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Tijd voor een nieuwe dus.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het begin van mijn Black'n Roll project. grin


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
nee hoor volgens mij is nieuw model voor de 5000 of de enkele 3800 met hetzelfde liftsysteem, decompresseur aansluiting links.

ik weet even niet waar de decompresseur van de 4800 zit.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De decompresseur aansluiting bij een 4800 zit links.


Foto defect gasmechanisme


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik zat fout want de 5000 heeft helemaal geen knuppel blush

Was door de warmte bevangen denk ik laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Goed dat je het zegt John, ik was er helemaal de kluts door kwijt. laugh
Een drukfoutje van de sponser?

Ik heb nog wat op de site van Solex Service Ad van Heerbeek gekeken, ik begin al een aardig lijstje van spullen te krijgen.
Ik wil graag het Solex doe het zelf boek kopen. Is het een boek over de solex in het algemeen? Ik denk dat het boek mijn inzicht zal verruimen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik heb laats zo een nieuwe 4800 hendel moeten monteren, was veel te groot en liep tegen carburateur aan heb hem helemaal uit moeten happen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Goed dat je het zegt John, ik was er helemaal de kluts door kwijt. laugh
Een drukfoutje van de sponser?

Ik heb nog wat op de site van Solex Service Ad van Heerbeek gekeken, ik begin al een aardig lijstje van spullen te krijgen.
Ik wil graag het Solex doe het zelf boek kopen. Is het een boek over de solex in het algemeen? Ik denk dat het boek mijn inzicht zal verruimen.


Waarschijnlijk heeft de sponsor dezelfde denkfout gemaakt als ik. Je kunt deze ook wel op de nieuwere 3800 en 5000 zetten, maar dan moet je de knuppel eraf slijpen (ik heb er zo een laugh ).

Het Solex doe het zelf boek gaat over de OTO, maar iedereen kan daar toch wel wat aan hebben. Het is ergens te downloaden op deze site en elders . . .


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het hendeltje van een 5000 staat rechts onderaan. Is dit onderdeel dan niet meer te verkrijgen?

Ik ga het boek kopen. Het kost 14,75 euro voor 210 pagina's, daarvoor kan je het zelf niet printen. Ik heb op het net er al eens doorgebladerd. Ik denk dat ik eindelijk eens ga begrijpen hoe bijvoorbeeld een koppeling werkt, zoniet horen jullie het nog wel. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb eindelijk mijn onderdelen. smile
De nieuwe grote veren voor de motorplaat lichter verschillen van de originele (zie bovenaan rechts op de foto). Nu denk ik om ze daarom alle beide te vervangen. De originele veer houd ik reserve voor in een noodsituatie, of is het af te raden om ze door elkaar te gebruiken?

Attached Images
Onderdelen Solex - kopie.jpg (195.31 KB, 724 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
je hebt kans dat je een oogje van je veer moet afknippen, zoals je aan de oude veer ziet is daar wat langer, het bovenste oog ( bocht) hoort aan het spatbord en het andere oog (bocht) aan hetzelfde steeltje maar bijna aan het uiteinde van de draat om de rand van je motorcarter, zo huod je je spatbord ommhoog, meestal blijft het spatbord zo ook wel zitten ( en anders een extra ring onder de bout) maar met een te korte afstand tussen de twee bochten haal je of het een of het ander niet.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
De spoel van de veer is langer bij de originele, en de nieuwe is wat stugger. Ik denk eerder dat het nipt wordt, dat wordt trekken (aaw! arme vingers sick).

De veer is waarschijnlijk gebroken als gevolg van te lang rijden zonder frictiebout (aan dezelfde zijde).

Attached Images
veer motorlichter - kopie.jpg (116.53 KB, 456 downloads)
Last edited by AlienSolexfiend; 03/07/12 09:29 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik gebruik een spaak, heb een stukje pijp in het midden een gat door en door geboord, gat aan 1 kant met diameter spaak aan andere kant met diameter nippel, spaak door dunnen gaatje nippel door dikke gaatje en op spaak schroeven, je kunt dan het haakje aan de andere kant gebruiken >< dat aan de naaf komt) om aan je veer te haken.
voor de veren adviseer ik om een nieuw gat in de motor schetsplaten te boren ca 2,5 cm van de originele en daar de veer in te haken, loopt je solex tot zo maar 5 km harder


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de tips Joan. smile

Ik zie ook een verband met mijn verlies aan snelheid.

Ik ben er haast van overtuigd dat de ellende is begonnen toen men vorig jaar in november die grote veer (van een staander crazy) tussen het gasijzer en vork had geplaatst. Het heeft toen een 40 km goed gewerkt, daarna werd het hele systeem onstabiel. De voorrem liep aan, de rol slipte, de gasschuif kwam los, de kabel zat totaal verkeerd. Ik was toen nog een absolute leek, en kreeg al gauw met al deze indirecte gevolgen te maken.

Het begint me, zoals je eerder al zei, stilaan duidelijk te worden dat bij een Solex elk onderdeeltje belangrijk is.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
ik gebruik een spaak, heb een stukje pijp in het midden een gat door en door geboord, gat aan 1 kant met diameter spaak aan andere kant met diameter nippel, spaak door dunnen gaatje nippel door dikke gaatje en op spaak schroeven, je kunt dan het haakje aan de andere kant gebruiken >< dat aan de naaf komt) om aan je veer te haken.
voor de veren adviseer ik om een nieuw gat in de motor schetsplaten te boren ca 2,5 cm van de originele en daar de veer in te haken, loopt je solex tot zo maar 5 km harder

Het is nog niet zo gemakkelijk om de motorveer aan het spatbord te krijgen. Om er beter aan te kunnen heb ik de band afgelaten, en na lang klungelen en sukkelen ben ik er uiteindelijk in geslaagd om de linkerveer er in te steken.
Om de veer te kunnen aanspannen bedacht ik hiervoor de sleutel van mijn wasmachine te gebruiken. Het lukt me echter niet om ze dan nog eens in het gaatje van de motor schetsplaat te steken. Ik heb geen werkbank waar ik de Solex aan vast kan hangen. Ik zal dus moeten wachten op iemand die me bij deze handeling kan helpen.

Voorlopig stel ik het even uit om extra gaten in de motor schetsplaten te boren en ga ik het resultaat afwachten.


Attached Images
Last edited by AlienSolexfiend; 07/07/12 08:59 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
als je nou een spaak gebruikt kantel je het kopje er zo tussen uit en zeker als je het bolletje dat aan het uiteinde zit aan de buitenbocht ook nog een wegvijlt, bijna alles anders is te groot en bijna alles wat klein genoeg is buigt open en krijg je de veer voor je ogen , laat mij mijn spaak maar gebruiken.

dus " hulpstuk om veer aan te spannen" is nog niet meteen " hulstuk om solexveer mee aan te spannen"

Last edited by Joan; 07/07/12 03:43 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
**
Online Content
Aan het inrijden
**
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Ik gebruik altijd een touwtje in een lus om het haakje van de veer.
Dan kun je de veer prima met de ene hand aantrekken en met de andere hand sturen.
Wel een werkhandschoen gebruiken anders loop je kans dat het touwtje in je hand snijd.
Daarna kun je het touwtje doorsnijden en er uit trekken.
Werkt ook goed bij de standaardveer.


Met vriendelijke groeten,

Kees.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat lijkt me ook een goede methode Kees.

Joan, ik heb op het forum gezocht naar beeldmateriaal van jou "methode met de spaak" en vond alleen een afbeelding waar enkel het stukje spaak op te zien is: motorophangplaat (Large).JPG

Ik had helaas geen spaak ter beschikking, en ik zag er tegenop om een fietswiel op te offeren. Het is me uiteindelijk wel gelukt om beide veren eraan te krijgen. Om gemakkelijker te kunnen werken heb ik het voorwiel eraf genomen. Nu was het ook eenvoudiger om de veer naar boven aan te trekken i.p.v. naar onder. Mijn hulpmiddel: een schroevendraaier en een volhardende broeder.

De nieuwe frictieveer heb ik niet volledig kunnen samen schroeven omdat de motor dan stroef op te lichten was. Ik probeer het later nog eens als ik silicone olie heb gekocht.

Ik merk nog geen verbetering qua snelheid, ik probeer eerst de oorzaak elders te vinden.

Joan, als ik op de schetsplaat de afstand tussen de gaten waar de veer zit korter maak zodat de veer minder gespannen staat, heeft dit dan invloed op de koppeling (hoger toerental >> middelpuntvliedende kracht) en hierdoor ook op de snelheid?


Last edited by AlienSolexfiend; 08/07/12 10:56 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
#78390 10/07/12 06:51 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vermogen had mijn Solex wel toen ik hem kocht met 440 km op de teller.
Ik vermoed dat de vorige eigenaren korte ritjes met deze Solex reden. Zou er een verband zijn dat hij slecht ingereden is. Kort na mijn aankoop kreeg ik problemen met de zogezegde verbouwde gasmechaniek, aanlopende rem, … Ik denk dat het allemaal niet gunstig voor mijn nog in te rijden zuigerveren is geweest.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
#78400 10/07/12 08:23 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt Ghost dat was bij mijn Amuse.
Hier de foto nog een keer.
Inmiddels gebruik ik ze niet meer.


Attached Images
DSCN0077.jpg (119.77 KB, 492 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 10/07/12 08:24 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de foto Alfons en ook voor de tip Ghost. wink
Zo een excenter moet je die zelf maken?

Ik ga eerst de bougie eens checken, en aan de opening bovenaan de carburateur even kijken of de gasschuif helemaal open gaat. En dan steek ik er ineens een nieuw filtertje in.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja die moet jezelf maken.
Ik heb toen 2 grote ringen M6 gebruikt en die op een bout M6 gelast en dan in de vorm geslepen.
Als je die gaat plaatsen, hou dan rekening met de motorveren, die komen er dan vlak langs maar geen probleem hoor.
Verder had ik de frictieplaten strakker laten werken en dan komt de motor niet meer van zijn plek af tijdens rijden.
Het werkt erg goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
En dan heb ik nog een ander probleempje. Bij het monteren van mijn voorwiel lukte het me het niet om het aansluitstuk van de teller vast te zetten, het beweegt vrij rond de as. Ik probeerde het achter het vork te klemmen maar dat blijkt niet goed te werken.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Daar heb ik geen ervaring mee.
Heb wel eens een teller erop gehad maar nu een digitale erop.
Kun je niet met een tirerupe het vastzetten?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
tirerupe???

Plakband?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
trekbandje

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Colson bandje heet dat in België


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kabelbinder ??

En , Alien , zit het nu vast ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ik noem zo een ding steeds Tie-wrap


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
In goed Nederlands.. wink

Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
In goed Nederlands.. wink

Kom ik laatstelijk nogal weinig grin


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
OOHHH het is Nigeriaans !!

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja maar iemand begon zelf in dit bericht de naam tirerupe naar voren te gooien en dat schrijf je als Tie-wrap, met een beetje zuidelijk accent word dat waarschijlijk al gauw dat tirerupe


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Daarvoor bleef het op zijn plaats zonder stripke.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
ja maar iemand begon zelf in dit bericht de naam tirerupe naar voren te gooien en dat schrijf je als Tie-wrap, met een beetje zuidelijk accent word dat waarschijlijk al gauw dat tirerupe


HAHaha Joan we begrijpen elkaar.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: FFAnders
Kabelbinder ??

En , Alien , zit het nu vast ??

Nee, nog altijd niet. frown

Bewerking:
Ik heb het dan toch in orde gekregen. smile
Het aansluitstukje zit vast tussen het vork. Alleen komt de kabel er nu langs voor in, wat dan ook niet meer dan logisch is, wat dom van me toch. crazy

Maar een tie-wrapetje rond het kabeltje zou geen overbodige luxe zijn. laugh wink

Last edited by AlienSolexfiend; 12/07/12 06:09 AM. Reason: nu wel

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Even terug on topic:
Om de frictiearm te smeren heb ik siliconenspray gebruikt. Is siliconenolie dan nog wat anders?


Omdat ik tijdens de warme dagen mogelijk met vapor lock had af te rekenen, aanlopende remproblemen kreeg, en ook nog het experiment met een 3800 draaigashendel evalueerde, was het me niet meteen duidelijk wat het vermogen- en snelheidsprobleem veroorzaakte dat soms wel en soms niet optrad. Ondertussen heb ik uitgevonden dat de storing in de motorlichter zit. Ik vermoed dat door de strakkere en kortere veren, die ik onlangs verving, de rol te strak op de band wordt getrokken. Het toertal van de motor blijft te laag, pas als ik de hendel van de motorlichter naar me toe trek dan stijgt het toerental en heeft dit direct een positief effect op het vermogen en snelheid.
Dit ongemak treedt voordurend op sinds ik de frictiearmen heb gesmeerd. Ik ben dus genoodzaakt, zoals Joan al eerder zei, om de afstand te verkorten door nieuwe gaten in motorplaten te boren, ofwel er terug originele veren er op te zetten.

Het lijkt me niet meteen een klus die je even op de stoep doet, smirk en ook weet ik niet waar aan te beginnen om de motor er af te halen.
Het motortje staat er ook een beetje scheef op nu. confused


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
ja hoor gewoon op de stoep met een accuboormachine en een boortje 2.5 liefst even met een centerpunt en in dit geval WEL een hamer(tje) een puntje slaan waar de boorpunt in kan blijven hangen, anders schiet je uit
( ik neem aan dat je niet beschikt over een automatische centerpuntgever)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
motortje scheef: zoek even uit hoe dat kan, voor je het weet heeft je band aan de zijkant een geul. nieuwe uitdaging alweer voor je.

kom je er niet uit: maak wat foto's dan kijken we mee wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik weet weer wat kopen: een accuboor en een center pons. Een automatische center pons lijkt me wel handiger te gebruiken bij het randje van de motor schetsplaat.
Laat ik het motortje er dan gewoon op, moet ik me geen zorgen maken dat er vonk in de benzine(damp) slaat?
Met het juiste werkgereedschap moet het wel te klaren zijn. Bedankt Joan! wink

John, ik zal er foto’s van nemen. De rol zit er recht op.
Aan uitdaging geen gebrek met de blackenroll. Ik probeer het te bekijken als een initiatie in de Solexmechaniek.
Dank voor steun John! wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Een paar foto's van mijn blokje:
Het stond er al scheef op voor dat ik de nieuwe motorveren monteerde.
Ik had enkel de frictieveer/bout vervangen aan de zijde van de tank.
Van buiten uit naar binnen in volgorde: moer – frictieveer – ring – glijder – ring – schetsplaat – bout.
Aan de andere kant zit nog de oude frictieveer/bout, echter hier zit geen ring tussen de glijder en de schetsplaat, die moet ik nog veranderen.

Attached Images
bovenzicht op band - kopie.jpg (28.75 KB, 206 downloads)
bovenzicht op band links - kopie.jpg (26.95 KB, 530 downloads)
bovenzicht op band rechts - kopie.jpg (27.59 KB, 504 downloads)
bovenzicht op band vooraan - kopie.jpg (26.69 KB, 177 downloads)
frontaal op band - kopie.jpg (28.61 KB, 206 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ik ken de B&R niet zo, maar tussen glijstuk en schetsplaat hoort geen ring.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik meen op Roelof ‘s afbeelding wel een ring er tussen te zien. De verklaring die ik er voor bedenk, om de schetsplaat niet te beschadigen door de wrijving van de glijder.



De foto’s van mijn blokje zijn wat te klein om het duidelijk te zien, op deze abeeldingen zie je dat het motortje echt scheef staat en niet de beugel.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Op de exploded view van de S4800 engine bracket unit is volgens mij te zien dat een ring dan toch achter de schetsplaat zit, en dus niet tussen glijder en schetsplaat. Als ik Roelof’ s notitie nog eens lees, zie ik nu dat het duidelijk ook zo beschreven staat. Door het spleetje tussen glijder en plaat op de foto leek het alsof er een ring tussen zat, vandaar dat ik op een dwaalspoor zat.

Exploded view: http://www.blacknroll.com/images/Blacknroll006.jpg

Waarom het blok scheef staat is me nog niet duidelijk. confused


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
De volgorde op de tekening klopt.
Er moet een ring tussen de plaat en het glijstuk.
Dat is een ring met een klein gat : No 5


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dan toch wel?
Op een foto bij de topic “sleutelen 3800” is aan de binnenzijde van de motorplaat duidelijk een afdruk van een ring te zien. Ik neem dan maar uiteindelijk de beslissing het zo te doen.
Het resultaat laat ik jullie nog weten.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Sorry, ik zie hier bij mij solexen die het wel en die het niet hebben, maar bij de setjes zitten idd 2 ringen dus het zal er dan wel tussen horen. Mijn fout.

Die zonder ring doen het overigens prima, het zal meer lakvescherming zijn dan functionaliteit denk ik. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Op mijn BnR aan de zijde waar de (oorspronkelijke?) frictiebout nog zit, is er ook geen ring tussen.
De functionaliteit van een ring ertussen, die vraag houdt mij al de hele tijd bezig. De glijder komt hierdoor een beetje schuin tegen de plaat, waardoor het voorste deel van de plaat lichte schaafbeschadiging oploopt. Bij beide methoden kan je de frictiebout beperkt aanschroeven.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Op mijn BnR aan de zijde waar de (oorspronkelijke?) frictiebout nog zit, is er ook geen ring tussen...

Ik had me toch weer eens vergist. Wanneer ik de oude frictie veer met bout eraf haalde, om ze door een nieuwe te vervangen, kwam er wel een ring te voorschijn tussen de schetsplaat en frictiearm. Merkwaardig is dat de andere ring vast aan de moer zit met ertussen de veer, ik heb er foto’s van gemaakt zodat het duidelijk is.

Het boren van de gaten in de plaat om zo de veren te kunnen verstellen, heb ik even uitgesteld. Ik ben zoveel mogelijk gaan snorren wanneer ik de kans zag, en dat viel uiteindelijk goed mee met het tie-wrapje waarmee het blokje nu opgehouden wordt.

Van vapor lock heb ik geen last gehad tijdens mijn lange ritten bij 35°C, de druk van de rol bleek dus het probleem te veroorzaken. Het motortje doet het prima, op een paar details na is de Blackenroll nog zo slecht niet. grin laugh

Last edited by AlienSolexfiend; 02/09/12 08:35 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ondertussen heb ik al een tijdje de juiste (langere en soepeler) motorveren klaar liggen die een oplossing zouden moeten bieden aan het "te strak aangetrokken motor op de band fenomeen". Ook ga ik de voorband vervangen door een nieuwe. En dan maar hopen dat ik hiermee verbetering in o.a. de slome snelheid krijg. Het enige wat me tot hiertoe er aan weerhield deze klus uit te voeren is gebrek aan tijd, maar vooral het ontbreken van een droge en goedverlichte werkplek.

Dit even gezegd ter aanvulling van het voorafgaande, want de eigenlijke reden waarom ik dit topic weer bovenhaal is dat vandaag de motorhendel is doorgeplooid en afgebroken. Ik had dit voorspeld en heb maar gewoon een nieuwe hendel uit mijn Solex voorraaddoos te nemen, en dan maar afwachten dat het mooi stoepsleutelweer wordt.

Het lijkt wel een eenvoudig klusje, maar mijn vraag is of ergens rekening met gehouden moet worden, bv. de decompressieklep, waar nog op te letten, en wat kan er eventueel misgaan?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Vergeet met monteren de tweepoot niet waar je het luchtfilter mee vastzet.
In feite hoeft die niet eruit, laat hem lekker staan.
Dat zie ik bij mij wel eens gebeuren. Remedie: zaakje weer losdraaien en opnieuw monteren wink



Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt John, aan je reactie kan ik opmaken dat het dus helemaal niet gecompliceerd is, dat is een geruststelling.
Bij bouteninfo zie ik dat het aanhaalmoment voor de vier bevestigingsbouten 1,2 m/kg is. Als men niet over een momentsleutel beschikt, geldt dan steeds de regel "vast is vast", ongeacht de schroefdraad een groot of een klein aanhaalmoment heeft?
En zal ik hiervoor een 3/4 sleutelwijdte gebruiken?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een kleinigheidje maar toch, wanneer je de 4 bouten los hebt dan is ook de kop los.
Als je een nieuwe kopakking hebt, geen probleem maar heb je deze niet , ga dan voorzichtig te werk en houd met 1 hand het kopje vast en verwissel de lichter met de andere hand.
Zorg wel dat alles , gereedschap, lichter e.d. binnen handbereik zijn.
Succes ermee wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt voor de tip Ronald, ik zou er anders mooi staan.
Moet ik het kopje dan met die ene hand blijven aandrukken tijdens het verwisselen van de lichter?
Tja, en dan maar hopen dat de lichter mooi past. Bij Joan knelde die aan de carburateur.

Last edited by AlienSolexfiend; 10/04/13 09:59 PM. Reason: met nadruk op "aandrukken"

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Vast is vast, ik gebruik tegenwoordig het schroevendraaiertje uit de kleine doppendoos, met dop nr 9. Is vast genoeg wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dan moet het zelfs met mijn 3/8 rackertje lukken.

Ik zit te denken om voor de zekerheid toch maar een nieuwe koppakking bij Ad te bestellen. Geen verschil tussen die van een 3800 en een S4800 neem ik aan?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Nee, geen verschil


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik vind bij Solex Service wel een voetpakking terug.
Wordt die ook voor de kop gebruikt?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Hier staat ook een koppakking, let op de verschillen.
Kop pakking

Last edited by solexrijen; 11/04/13 03:51 AM.

Groeten SOLEXRIJEN
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
FF verder zoeken :
http://www.solexservice.com/nl/1025-koppakking?filter_name=pakking

De koppakking heeft een extra gaatje voor de Decompressie.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ha bedankt voor jullie hulp, ik had er dus vijf keer overheen gekeken.
Voor de zekerheid bestel ik deze dan maar, komt ooit wel eens van pas.
Dus Ronald, ik begrijp dat van zodra de pakking los komt, dat ze dan niet meer volledig afsluit. Als ik met de ene hand het kopje vasthoud, moet ik het dan blijven aandrukken, of heeft de pakking doordat ze lang onder druk stond zich aan het cilinder en kopje vastgehecht?

En moest ik de nieuwe pakking dan toch nodig hebben, waar het gaatje voor de decompressie moet, wijst zich zelf uit veronderstel ik?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Soms gaat de pakking stuk als het kopje loskomt, vandaar


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Gewoon vasthouden dus.

Momenteel is het een helse karwei om telkens de hendel (wat er nog van overblijft) weer in het haakje te krijgen.
Ik las eens ergens dat bij het parkeren de motorhendel altijd in de haak moet. Kan het kwaad als de rol op de band blijft, en op wat heeft dat invloed?

Last edited by AlienSolexfiend; 11/04/13 05:00 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Op mijn BnR aan de zijde waar de (oorspronkelijke?) frictiebout nog zit, is er ook geen ring tussen...

Ik had me toch weer eens vergist. Wanneer ik de oude frictie veer met bout eraf haalde, om ze door een nieuwe te vervangen, kwam er wel een ring te voorschijn tussen de schetsplaat en frictiearm. Merkwaardig is dat de andere ring vast aan de moer zit met ertussen de veer, ik heb er foto’s van gemaakt zodat het duidelijk is.

Het boren van de gaten in de plaat om zo de veren te kunnen verstellen, heb ik even uitgesteld. Ik ben zoveel mogelijk gaan snorren wanneer ik de kans zag, en dat viel uiteindelijk goed mee met het tie-wrapje waarmee het blokje nu opgehouden wordt.

Van vapor lock heb ik geen last gehad tijdens mijn lange ritten bij 35°C, de druk van de rol bleek dus het probleem te veroorzaken. Het motortje doet het prima, op een paar details na is de Blackenroll nog zo slecht niet. grin laugh
veela gebeurd het door TE hard aandraaien dat de holle moer wat uitwaaierd het gat van 8 mm in de ring is dan niet groot genoeg meer om over de uit getrompte holle bus heen te vallen en blijft dus zitten, dient wel los te kunnen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
er dient wel degelijk een ring tussen de banaan en de ophangplaat, de "frictieplaten" dienen aan beide kanten anders gaat je ophangplaat als frictieplaat werken en dat houdt hij ook heel lang vol maar gaat uiteindelijk naar da gallemiezen.

heb de foto iets aangepast cijfers en letter in de volgorde zoals gebruikelijk.

Attached Images
motorophangplaat_(Large)-co.jpg (14.69 KB, 317 downloads)

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Joan, heel duidelijk nu, lijkt me ook het logischt.
Haha, "naar de gallemiezen", ben ik weer een mooie uitdrukking rijker.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik kon het niet meer afwachten tot ik een nieuwe koppakking had, en heb dan maar op hoop van zegen de motorlichter gemonteerd zonder reserve pakking bij de hand. En ja, het is me gelukt, tot zo ver de montage dan toch. Bleek dat het lipje, waar de decompressiehevel rondom moet, een beetje dikker te zijn dan dat van de originele lichter, zodat de heuvel niet in het gleufje van de decompressieklep kwam. Dan maar de moterlichter er weer af gehaald, en dankzij het zachte Chinese metaal van het decompressieheveltje paste het na een paar keer rondwrikken dan toch. So far, so good.

Starten was wat problematischer, ik kwam heel moeilijk doorheen de compressie. Uiteindelijk kreeg ik hem dan toch aan de gang. Hetzelfde probleem had ik om de motor weer uit te krijgen. Ik mocht dan zo hard dat ik kon aan het kabeltje knijpen, het baatte niet, ook aan de hevel zelf lukte niet. Gelukkig had ik hiervoor al het trucje bedacht om de remluchtregeling naar links te draaien, de solex schuin te hellen zodat het niveau in de carburateur onderbroken werd. Bij de tweede poging startte hij nog steeds heel moeizaam, om hem uit zetten moest ik de solex nu wel erg ver hellen.

Ik denk dat het decompressie probleem te vinden is bij de vorm van het ijzer waar de kabel door gaat.
Bij de motorlichter van mijn Blackenroll is deze hoger naar boven gebogen.
Echt goed in orde is het dus niet gekomen, graag beroep ik me weer eens op jullie deskundige inzicht en advies.



Oplossing: lees verder

Last edited by AlienSolexfiend; 29/04/13 03:31 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (kok18), 33 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.091s Queries: 165 (0.033s) Memory: 1.6445 MB (Peak: 2.3923 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-29 10:07:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS