Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Goedemiddag!

Ik ben benieuwd hoe het eerste type 3800 dat in nederland geleverd is eruit ziet. dus het model zonder draaigas, dus alleen nog gas/rem, rooie 3800 stickertje op luchtfilterhuis en volgens mij ook enaf stickers. verder het nederlandse stuur met "solex" opdruk, en de chromen remhendels die hetzelfde waren als bij de oto. maar dan wel weer het franse motortje.
Volgens mijn gegevens zijn ze gebouwd rond 1968

Heeft iemand op dit forum zo'n solex in zijn bezit en/of daar foto's van?

Ik heb namelijk een partij solex onderdelen waar onder andere dit type bij zou moeten zitten. en ik wil wel eens graag zien hoe dit model eruit ziet als ik dat alles in elkaar heb gezet.

bedankt alvast voor jullie aandacht

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Nou kom op!

Is dit model zo zeldzaam? ik heb ze vroeger wel eens gezien(5 jaar geleden) op een beurs ofzo. het is dat type met een ENAF frame en een 3800 motor met gas dat met de voorrem bediend werd. Ik zoek alleen maar foto's van dit model zodat ik weet hoe alles eruit ziet als hij klaar is. heeft hier dan helemaal niemand een foto van zo'n solex?

Last edited by grastukker; 30/05/12 10:41 AM.
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
Bestaat hetgeen wat je vraagt wel.

Ik heb hier een overgangsmodel en dat is een frans-frame met Nederlandse delen en een Oto (nederlands) blokje. Naar mijn weten waren er in die tijd meer blokjes dan frames. Dus en nederlands frame met een frans blokje lijkt me er niet geweest.


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: May 2012
Posts: 66
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: May 2012
Posts: 66
De eerste solex die mijn ex en ik aanschaften was er precies zo'n een... 10 jaar geleden... 50 euro...

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: grastukker
Nou kom op!

Is dit model zo zeldzaam? ik heb ze vroeger wel eens gezien(5 jaar geleden) op een beurs ofzo. het is dat type met een ENAF frame en een 3800 motor met gas dat met de voorrem bediend werd. Ik zoek alleen maar foto's van dit model zodat ik weet hoe alles eruit ziet als hij klaar is. heeft hier dan helemaal niemand een foto van zo'n solex?
Er waren meerdere typen met een stikker ENAF ( ook verschillnde stikkers)

De link naar de "OPA-RIS" ( helaas overleden) foto's geven wel een goede indruk.
Ik heb er zo een maar daar zit al wel draaigas op maar ook te bedienen met de voorrem ( 2 kabel bediening)
wat voor bagagedrager zit er op, die van samengestelde U-profiel of de uit 1 plaat gestampte ?

andere details die je kunt geven ? ( wit achterspatbord, type achterlicht, type zadel, velgtype

en vooral het motornummer ( 6 cijferig of 7 cijferig.


En in plaats van "kom nou" ook even zelf wat onderzoeken op de website, oa de startpagina met al zijn gegevens en fotoboeken
oa: http://www.solex.nl/motornummers.htm


Last edited by Joan; 30/05/12 01:20 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Origineel bericht van: Punky
Bestaat hetgeen wat je vraagt wel.

Ik heb hier een overgangsmodel en dat is een frans-frame met Nederlandse delen en een Oto (nederlands) blokje. Naar mijn weten waren er in die tijd meer blokjes dan frames. Dus en nederlands frame met een frans blokje lijkt me er niet geweest.


Wat jij bedoelt is wel het franse model frame, maar dat frame werd gemaakt bij ENAF in nederland. zet maar eens zo'n overgangsmodel naast een 3800 met die grijze handvaten(model met draaigas). dan zie je dat de bagagedrager anders is, het tandwiel van de trappercrank en ongetwijveld nog wel iets wat anders is. als je de solex encyclopedie van bromfiets erbij pakt staat er ook wel in dat ze in nederland in 1967 overgestapt zijn naar het franse model frame maar dat dat in nederland bij ENAF gemaakt werd. pas vanaf 1969 kwamen volledig franse solexen naar nederland.

en wat ik dus bedoel is het volgende:
De solex van opa Ris is het eerste model solex met het franse model frame(maar dus nederlands fabrikaat). Eerst nog met de solex oto motor, zoals ook die van opa Ris

Maar!! vanaf eind 67 diezelfde solex met een 3800 motor(met zwart lichtkapje met OTO opdruk) terwijl op het luchtfilter wel die rode 3800 sticker zit.
het stuur is gewoon het nederlandse stuur, met handvatten met lengteribbels(beige), maar niet meer met de kunststof gashandeltjes, maar alleen kunststof grijze decompresseur en Gas/voorrem combi. dit is het eerste type 3800 dat in nederland verscheen. en ik ben dus op zoek naar foto's van dit model. ze zijn niet superzeldzaam want ik het ze vaker gezien, alleen nu ik zelf een partij delen gekregen heb van zo'n machine zou ik graag foto's willen hebben om te kijken hoe dat eruit ziet als het in elkaar zit. vandaar!

Zelf dacht ik ook altijd dat dat overgangsmodel ook echt een frans frame had. maar alleen het model is blijkbaar frans, maar in nederland gebouwd en vanaf 1969 dus ook daadwerkelijk uit frankrijk afkomstig

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik heb er wel meerdere van gehad maar helaas geen foto meer.
Om te beginnen moet je een framedeel hebben met typekeurnummer NL-B1121, volgens de lijst zou dit een 5000 moeten zijn maar dat klopt in dit geval niet, is ook bekend bij de RDW.
De eerste overgangsmodellen hadden een kompleete voorfork met balhoofd...ringen en stuur van de '66 oto, het laatste overgangsmodel had een komplete voorfork met balhoofd en ringen van een 3800 met een stuur met een stuurpen die ingekrompen was naar 21mm met wel SOLEX indruk op het kruisstuk, stalen remhendels van een oto.
Framebuis liggers zadel enz alla 3800, bagagebrager gepopnageld met een kunstof gereedschapbakje, voor en achterspatbord 3800, achterspatbord steun van 6mm draad met aan de einden een oog gebogen waar de achterbrugbouten door gaan, de staanders tussen bagage drager en frame hadden aan de onderkant een uitsparing waar de spatbordstang achter valt (foto)
Remtrommel achter 80 of 83mm(3800
Motor volledig 3800, zwarte stalen tank met solex opdruk, zwarte lichtkap met oto opdruk, zwarte vliegwielkap, u valbeugel met goud geanodiseerd aluminium embleem.
Velgen voor en achter hollands model met rug.

oeps ik heb er 1 in de garage staan voor reparatie echter deze solex is niet helemaal origineel meer, hier een paar fotos.




Attached Images
IMG_7405 (Small).JPG (136.5 KB, 2279 downloads)
IMG_7402 (Small).JPG (141.74 KB, 1630 downloads)
IMG_7403 (Small).JPG (84.74 KB, 2496 downloads)
IMG_7404 (Small).JPG (98.25 KB, 1971 downloads)
IMG_7406 (Small).JPG (84.49 KB, 1630 downloads)
Last edited by Roelof; 30/05/12 04:10 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Dat zijn duidelijke foto's! smile

Joined: May 2012
Posts: 66
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: May 2012
Posts: 66
Dat is dus precies dezelfde die mijn ex en ik hadden... deze is bij mijn ex gebleven.

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Roelof, dit is inderdaad wat ik bedoel. exact dit frame met inderdaad een profielen bagagedrager met popnagels. alleen heb ik het nederlandse stuur(met solex erin gestandst) met een grijze 3800 decompressiehendel en gas/rem. en ook niet een indruk-motorlichter. ALLE foto's van DIT type zijn dus helemaal welkom zodat ik op de details kan letten met het opbouwen/compleet maken. nl keur staat onder het zadel bij mij en luidt: B 7089
framenummer staat links voor op het balhoofd: 339****
en motornummer: 5064***
en het is een 3800 blok met het grote type keerring aan de carterkant

Last edited by grastukker; 30/05/12 05:41 PM.
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
B7089 dan heb je dus niet het laatste overgangsmodel.

De solex op de foto WAS origineel maar is omgebouwd, stuur is origineel en op de plaats van de decompressie hendel zitten nu de gaslepels, 3800 carburateur is vervangen voor een oto'66 exemplaar met dikke overloop en gasspaak, dan moet er een oto decompressie systeem op en is dus de 3800 motorhendel en haak vervangen voor een oto exemplaar, de velgen waren roestig en zijn vervangen voor 3800 exemplaren, als je dit nu weg denkt en zet de 3800 onderdelen weer terug dan ben je klaar.....niet zo moeilijk lijkt me.

Dit alles is veranderd omdat de eigenaar dit handiger vind en origineel niet zo belangrijk vind.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: grastukker
Roelof, dit is inderdaad wat ik bedoel. exact dit frame met inderdaad een profielen bagagedrager met popnagels. alleen heb ik het nederlandse stuur(met solex erin gestandst) met een grijze 3800 decompressiehendel en gas/rem. en ook niet een indruk-motorlichter. ALLE foto's van DIT type zijn dus helemaal welkom zodat ik op de details kan letten met het opbouwen/compleet maken. nl keur staat onder het zadel bij mij en luidt: B 7089
framenummer staat links voor op het balhoofd: 339****
en motornummer: 5064***
en het is een 3800 blok met het grote type keerring aan de carterkant


Framenummer 339**** komt overeen met 1967
En de motor van 1968 volgens de beschikbare lijsten maar dat kan +- een jaartje.

Last edited by Roelof; 30/05/12 06:09 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik ben juist in het solex huisje weest gaan kijken en ja hoor ik heb er ook een enaf oto overgangs model tussen staan maar ik heb er wel een grijs benzinnen tankje en onstekings kapje opstaan dit is dus niet origineel of wa
groetjes pierre

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik heb gisteren nog eens naar mijn model gekeken, nederlands stuur met een stuurpen van 23 mm, RVS gasgeef klepeltje met bout dwars door stuur heen.
minimaal verschil met een franse: daar waar de bagage drager aan het frame zit is op de staander een stukje metaal omhoog gedrukt om plaats te maken voor de bout en het bagagedrager materiaal iets te "lichten" van de staande drager.
een franse heeft de bagagedrager niet aan de staander vast zitten maar loopt onder het zadel aan de binnenkant van het frame langs en gaat vast aan een gemeenschappelijke bout, dekt daarmee tevens de bovenkant van de zadelbalk af, de nederlandse heeft daar een extra plaatje voor


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Roelof, heb je misschien voor mij nog meer foto's van deze solex? ik zou graag wat meer willen weten over die aparte kabelspanner voor de achterrem die onderaan zit. die heb ik bij een 3800 nog nooit gezien! is dat typerend voor een enaf frame?
en heeft deze ook een zwart lichtkapje met OTO erop? als het mag zou ik daar graag foto's van zien. voorwiel wat ik dus in deze solex moet stoppen is dus met opstaande rand zoals bij solex OTO met ronde buis begrijp ik.

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Dit systeem zit op bijna alle 3800.

Allereerst moet je kijken of op het framedeel waar de spanner op komt bij jou een ovaal gat zit anders past dit niet.

Zal kijken of ik er een foto van heb.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
bedankt. bij mijn 3800 uit 1974(draagas, grijze handvatten met allu rem en gasrem in combi met draaigas, maar wel een in nederland verkocht exemplaar) die heeft op die plek alleen maar een messing busje met stelboutje op diezelfde plek, dus die kan wel eens niet origineel zijn?
leer ik ook weer iets bij op dit forum

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Die zijn er oo, is ook origineel, dan zit er dus een 6mm gaatje waar de kabelspanner in komt.

Maar wat heeft jou overgangsmodel?


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
mijn overgangsmodel heeft dat alluminium ding met dat piefje omlaag, zoals die solex op jouw foto ook heeft. ik ben dus alleen benieuwd hoe dat er uit ziet met de kabel erin en hoe het werkt. ik heb vandaag een pakketje gekregen van solex noord met een enaf stickerset, grijze buitenkabel en een setje keerringen voor het motorblokje. ik wil binnenkort graag foto's posten van hoe het er nu uit ziet, aangezien ik al delen gespoten heb.

Joined: Dec 2014
Posts: 195
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Dec 2014
Posts: 195
Ik heb een overgangsmodel uit 1967 met een hollands blokje!
zie foto

Attached Images
17a - 13 dec.2014.JPG (114.07 KB, 1035 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dit zijn blokjes die je niet heel veel ziet, aparte rolunit, lagerafdichting zonder bloemplaat.

Mijn carter was gescheurd en heb ik gerepareerd... Helaas is het nu toch nat van binnen cry
Ik heb via marktplaats een ander carter gezocht, gevraagd ZONDER SCHEUR, wat denk je? Toch een beginnend scheurtje cry cry

Zondag in Rosmalen nog maar eens lekker rondneuzen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Welk motornummer heb je nodig John, misschien ligt er bij mij nog wat in de Berg wat bruikbaar is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Zou mooi zijn Ronald!

Deze is van de serie 680097-687500 wink

Attached Images
image.jpg (96.77 KB, 791 downloads)
image.jpg (183.14 KB, 852 downloads)

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Op mijn overgangsmodel zit motornummer 674749, is dit dan nog van een "gewone" OTO ?

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
je zou het kunnen zien aan de rol/rolunit. Aan de "krukwang"kant heeft deze een groot 8-kantig uiteinde zoals de moer die bij de 3800 in de koppelingstrommel zit. Verder heeft mijn koppelingstrommel geen gaten in de achterwand, de andere uitvoeringen hebben er normaal 2.

Haal je het krukaslager eruit dan zie je bij de oudere uitvoering een soort gootje onder in de zitting. Bij dit carter is dat "gootje" er niet, de bodem is gewoon glad.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hij loopt nog mooi, dus ik wacht nog maar met kijken smile

Vanavond doet ie nog dienst naar de nieuwjaarsborrel van de Spitfires... Als ik overkom met die harde wind tenminste.

Han


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.062s Queries: 75 (0.022s) Memory: 1.1913 MB (Peak: 1.5264 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 22:39:26 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS