Ik ben benieuwd hoe het eerste type 3800 dat in nederland geleverd is eruit ziet. dus het model zonder draaigas, dus alleen nog gas/rem, rooie 3800 stickertje op luchtfilterhuis en volgens mij ook enaf stickers. verder het nederlandse stuur met "solex" opdruk, en de chromen remhendels die hetzelfde waren als bij de oto. maar dan wel weer het franse motortje. Volgens mijn gegevens zijn ze gebouwd rond 1968
Heeft iemand op dit forum zo'n solex in zijn bezit en/of daar foto's van?
Ik heb namelijk een partij solex onderdelen waar onder andere dit type bij zou moeten zitten. en ik wil wel eens graag zien hoe dit model eruit ziet als ik dat alles in elkaar heb gezet.
Is dit model zo zeldzaam? ik heb ze vroeger wel eens gezien(5 jaar geleden) op een beurs ofzo. het is dat type met een ENAF frame en een 3800 motor met gas dat met de voorrem bediend werd. Ik zoek alleen maar foto's van dit model zodat ik weet hoe alles eruit ziet als hij klaar is. heeft hier dan helemaal niemand een foto van zo'n solex?
Ik heb hier een overgangsmodel en dat is een frans-frame met Nederlandse delen en een Oto (nederlands) blokje. Naar mijn weten waren er in die tijd meer blokjes dan frames. Dus en nederlands frame met een frans blokje lijkt me er niet geweest.
Groeten Dolf
In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Is dit model zo zeldzaam? ik heb ze vroeger wel eens gezien(5 jaar geleden) op een beurs ofzo. het is dat type met een ENAF frame en een 3800 motor met gas dat met de voorrem bediend werd. Ik zoek alleen maar foto's van dit model zodat ik weet hoe alles eruit ziet als hij klaar is. heeft hier dan helemaal niemand een foto van zo'n solex?
Er waren meerdere typen met een stikker ENAF ( ook verschillnde stikkers)
De link naar de "OPA-RIS" ( helaas overleden) foto's geven wel een goede indruk. Ik heb er zo een maar daar zit al wel draaigas op maar ook te bedienen met de voorrem ( 2 kabel bediening) wat voor bagagedrager zit er op, die van samengestelde U-profiel of de uit 1 plaat gestampte ?
andere details die je kunt geven ? ( wit achterspatbord, type achterlicht, type zadel, velgtype
en vooral het motornummer ( 6 cijferig of 7 cijferig.
En in plaats van "kom nou" ook even zelf wat onderzoeken op de website, oa de startpagina met al zijn gegevens en fotoboeken oa: http://www.solex.nl/motornummers.htm
Ik heb hier een overgangsmodel en dat is een frans-frame met Nederlandse delen en een Oto (nederlands) blokje. Naar mijn weten waren er in die tijd meer blokjes dan frames. Dus en nederlands frame met een frans blokje lijkt me er niet geweest.
Wat jij bedoelt is wel het franse model frame, maar dat frame werd gemaakt bij ENAF in nederland. zet maar eens zo'n overgangsmodel naast een 3800 met die grijze handvaten(model met draaigas). dan zie je dat de bagagedrager anders is, het tandwiel van de trappercrank en ongetwijveld nog wel iets wat anders is. als je de solex encyclopedie van bromfiets erbij pakt staat er ook wel in dat ze in nederland in 1967 overgestapt zijn naar het franse model frame maar dat dat in nederland bij ENAF gemaakt werd. pas vanaf 1969 kwamen volledig franse solexen naar nederland.
en wat ik dus bedoel is het volgende: De solex van opa Ris is het eerste model solex met het franse model frame(maar dus nederlands fabrikaat). Eerst nog met de solex oto motor, zoals ook die van opa Ris
Maar!! vanaf eind 67 diezelfde solex met een 3800 motor(met zwart lichtkapje met OTO opdruk) terwijl op het luchtfilter wel die rode 3800 sticker zit. het stuur is gewoon het nederlandse stuur, met handvatten met lengteribbels(beige), maar niet meer met de kunststof gashandeltjes, maar alleen kunststof grijze decompresseur en Gas/voorrem combi. dit is het eerste type 3800 dat in nederland verscheen. en ik ben dus op zoek naar foto's van dit model. ze zijn niet superzeldzaam want ik het ze vaker gezien, alleen nu ik zelf een partij delen gekregen heb van zo'n machine zou ik graag foto's willen hebben om te kijken hoe dat eruit ziet als het in elkaar zit. vandaar!
Zelf dacht ik ook altijd dat dat overgangsmodel ook echt een frans frame had. maar alleen het model is blijkbaar frans, maar in nederland gebouwd en vanaf 1969 dus ook daadwerkelijk uit frankrijk afkomstig
Ik heb er wel meerdere van gehad maar helaas geen foto meer. Om te beginnen moet je een framedeel hebben met typekeurnummer NL-B1121, volgens de lijst zou dit een 5000 moeten zijn maar dat klopt in dit geval niet, is ook bekend bij de RDW. De eerste overgangsmodellen hadden een kompleete voorfork met balhoofd...ringen en stuur van de '66 oto, het laatste overgangsmodel had een komplete voorfork met balhoofd en ringen van een 3800 met een stuur met een stuurpen die ingekrompen was naar 21mm met wel SOLEX indruk op het kruisstuk, stalen remhendels van een oto. Framebuis liggers zadel enz alla 3800, bagagebrager gepopnageld met een kunstof gereedschapbakje, voor en achterspatbord 3800, achterspatbord steun van 6mm draad met aan de einden een oog gebogen waar de achterbrugbouten door gaan, de staanders tussen bagage drager en frame hadden aan de onderkant een uitsparing waar de spatbordstang achter valt (foto) Remtrommel achter 80 of 83mm(3800 Motor volledig 3800, zwarte stalen tank met solex opdruk, zwarte lichtkap met oto opdruk, zwarte vliegwielkap, u valbeugel met goud geanodiseerd aluminium embleem. Velgen voor en achter hollands model met rug.
oeps ik heb er 1 in de garage staan voor reparatie echter deze solex is niet helemaal origineel meer, hier een paar fotos.
Roelof, dit is inderdaad wat ik bedoel. exact dit frame met inderdaad een profielen bagagedrager met popnagels. alleen heb ik het nederlandse stuur(met solex erin gestandst) met een grijze 3800 decompressiehendel en gas/rem. en ook niet een indruk-motorlichter. ALLE foto's van DIT type zijn dus helemaal welkom zodat ik op de details kan letten met het opbouwen/compleet maken. nl keur staat onder het zadel bij mij en luidt: B 7089 framenummer staat links voor op het balhoofd: 339**** en motornummer: 5064*** en het is een 3800 blok met het grote type keerring aan de carterkant
B7089 dan heb je dus niet het laatste overgangsmodel.
De solex op de foto WAS origineel maar is omgebouwd, stuur is origineel en op de plaats van de decompressie hendel zitten nu de gaslepels, 3800 carburateur is vervangen voor een oto'66 exemplaar met dikke overloop en gasspaak, dan moet er een oto decompressie systeem op en is dus de 3800 motorhendel en haak vervangen voor een oto exemplaar, de velgen waren roestig en zijn vervangen voor 3800 exemplaren, als je dit nu weg denkt en zet de 3800 onderdelen weer terug dan ben je klaar.....niet zo moeilijk lijkt me.
Dit alles is veranderd omdat de eigenaar dit handiger vind en origineel niet zo belangrijk vind.
Roelof, dit is inderdaad wat ik bedoel. exact dit frame met inderdaad een profielen bagagedrager met popnagels. alleen heb ik het nederlandse stuur(met solex erin gestandst) met een grijze 3800 decompressiehendel en gas/rem. en ook niet een indruk-motorlichter. ALLE foto's van DIT type zijn dus helemaal welkom zodat ik op de details kan letten met het opbouwen/compleet maken. nl keur staat onder het zadel bij mij en luidt: B 7089 framenummer staat links voor op het balhoofd: 339**** en motornummer: 5064*** en het is een 3800 blok met het grote type keerring aan de carterkant
Framenummer 339**** komt overeen met 1967 En de motor van 1968 volgens de beschikbare lijsten maar dat kan +- een jaartje.
ik ben juist in het solex huisje weest gaan kijken en ja hoor ik heb er ook een enaf oto overgangs model tussen staan maar ik heb er wel een grijs benzinnen tankje en onstekings kapje opstaan dit is dus niet origineel of wa groetjes pierre
ik heb gisteren nog eens naar mijn model gekeken, nederlands stuur met een stuurpen van 23 mm, RVS gasgeef klepeltje met bout dwars door stuur heen. minimaal verschil met een franse: daar waar de bagage drager aan het frame zit is op de staander een stukje metaal omhoog gedrukt om plaats te maken voor de bout en het bagagedrager materiaal iets te "lichten" van de staande drager. een franse heeft de bagagedrager niet aan de staander vast zitten maar loopt onder het zadel aan de binnenkant van het frame langs en gaat vast aan een gemeenschappelijke bout, dekt daarmee tevens de bovenkant van de zadelbalk af, de nederlandse heeft daar een extra plaatje voor
Roelof, heb je misschien voor mij nog meer foto's van deze solex? ik zou graag wat meer willen weten over die aparte kabelspanner voor de achterrem die onderaan zit. die heb ik bij een 3800 nog nooit gezien! is dat typerend voor een enaf frame? en heeft deze ook een zwart lichtkapje met OTO erop? als het mag zou ik daar graag foto's van zien. voorwiel wat ik dus in deze solex moet stoppen is dus met opstaande rand zoals bij solex OTO met ronde buis begrijp ik.
bedankt. bij mijn 3800 uit 1974(draagas, grijze handvatten met allu rem en gasrem in combi met draaigas, maar wel een in nederland verkocht exemplaar) die heeft op die plek alleen maar een messing busje met stelboutje op diezelfde plek, dus die kan wel eens niet origineel zijn? leer ik ook weer iets bij op dit forum
mijn overgangsmodel heeft dat alluminium ding met dat piefje omlaag, zoals die solex op jouw foto ook heeft. ik ben dus alleen benieuwd hoe dat er uit ziet met de kabel erin en hoe het werkt. ik heb vandaag een pakketje gekregen van solex noord met een enaf stickerset, grijze buitenkabel en een setje keerringen voor het motorblokje. ik wil binnenkort graag foto's posten van hoe het er nu uit ziet, aangezien ik al delen gespoten heb.
Dit zijn blokjes die je niet heel veel ziet, aparte rolunit, lagerafdichting zonder bloemplaat.
Mijn carter was gescheurd en heb ik gerepareerd... Helaas is het nu toch nat van binnen Ik heb via marktplaats een ander carter gezocht, gevraagd ZONDER SCHEUR, wat denk je? Toch een beginnend scheurtje
Zondag in Rosmalen nog maar eens lekker rondneuzen
je zou het kunnen zien aan de rol/rolunit. Aan de "krukwang"kant heeft deze een groot 8-kantig uiteinde zoals de moer die bij de 3800 in de koppelingstrommel zit. Verder heeft mijn koppelingstrommel geen gaten in de achterwand, de andere uitvoeringen hebben er normaal 2.
Haal je het krukaslager eruit dan zie je bij de oudere uitvoering een soort gootje onder in de zitting. Bij dit carter is dat "gootje" er niet, de bodem is gewoon glad.