Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#74077 10/03/12 06:04 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
hallo,
ik ben bezig met het spuitklaar maken van mijn solex 1010. nu wil ik het motortje uitbouwen maar ik weet niet precies hoe dat moet omdat ik nog geen sleutelervaring heb met een solex.
wie kan mij raad geven of staat er misschien op deze site ergens een beschrijving?


vr.gr.
roel
roel54 #74078 10/03/12 06:25 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Eerst de gasspaak bij het stuur losmaken.

De motor hangt met 4 boutjes aan de voorvork, sleutel 9.
Wanneer je de onderste 2 eruit haalt en de bovenste 2 losdraait , dan kan je het zo van de voorvork aftillen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #74079 10/03/12 06:42 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ik zie maar 3 boutjes.


Last edited by roel54; 10/03/12 06:47 AM.

vr.gr.
roel
roel54 #74080 10/03/12 12:45 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Het zijn de boutjes die je ziet op de foto daar op de schetsplaat.
De ene zit aan de onderzijde daar waar de bies op de voorvork begint en de andere zit daar waar het uitlaatspruitstuk de uitlaat in zou gaan.
Let wel op het is sleuteltje negen hé !!
Ffanders heeft het ook al mooi omschreven.

Groetjes Carl

FFAnders #74081 10/03/12 02:25 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
He Roel, misschien ben er wel een verloren en zitten er inderdaad nog maar drie aan.

Peter

peter57 #74082 10/03/12 02:53 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: peter57
He Roel, misschien ben er wel een verloren en zitten er inderdaad nog maar drie aan.

Peter

Dan zie jij dingen die wij niet zien cool .

Attached Images
GroteFoto_JUGQXIHX_1,.jpg (58.87 KB, 943 downloads)
Last edited by FFAnders; 10/03/12 03:03 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
peter57 #74083 10/03/12 03:07 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
bedankt voor jullie snelle antwoord! ik ben nog eens ff gaan kijken maar ik zie echt maar 3 boutjes. vanmiddag zal ik eens een poging gaan wagen.
het betreft een franse 1010, zou het kunnen dat die maar 3 bevestigingsboutjes hadden?

vr.gr.
roel


vr.gr.
roel
roel54 #74084 10/03/12 03:12 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ooooooohhhhhhhh blush
jullie bedoelen aan iedere zijde 2 boutjes. die bij de vork.
ik dacht dat er 4 boutjes aan ELKE zijde zaten.
sollie.

vr.gr.
roel


vr.gr.
roel
roel54 #74085 10/03/12 04:13 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Alleen de onderste moeten eruit, de bovenste een slag losdraaien
En je tilt het motortje zò omhoog.

Let wel op, afhankelijk van type zit re ook een gaskabel en decompresseur op die je los moet halen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

FFAnders #74086 10/03/12 04:50 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Een en is twee,en geen vier maar ook geen drie.
Het zou kunnen dat er aan de andere kant een bevstigingbout ontbreekt.

En nee hoor ik zie niet meer als jou of jullie.
Ik probeer wel Roel te helpen en mee te denken.

Peter

peter57 #74089 11/03/12 02:57 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
jullie hebben me geweldig geholpen, nu ik het motortje met aanhang ns bekeken heb is het ophangsysteem me helemaal duidelijk. de solex ligt nu helemaal uit elkaar en de voorbereiding (kaal maken) is al in volle gang.


vr.gr.
roel
roel54 #74094 11/03/12 06:40 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Goed bezig Roel !! wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
roel54 #74107 11/03/12 11:45 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Als je iets niet weet gewoon vragen daar is het forum voor, er is hier genoeg kennis.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #74108 11/03/12 11:56 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Als je iets niet weet gewoon vragen daar is het forum voor, er is hier genoeg kennis.


Ben je daar zeker van Roelof. Geintje hahhaaaaaa.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Jij weet toch alles? wink


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #74110 11/03/12 11:59 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Was dat maar waar. Dan zou de Amuse nog mooier en beter zijn. laugh laugh

Last edited by Alfons_Amuse; 12/03/12 12:00 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Nu nog een paar witte bandjes erop grin


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #74115 12/03/12 12:37 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ha FF, nu heb ik je te pakken, want op mijn Puchje zitten witte bandjes en heb er zelfs 2 nieuwe voor besteld. HAhAAAa


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
die witte bandjes doen t hier goed he! hahahahahaha

vandaag heb ik eens met de 2200 een flinke rit gemaakt. hij loopt best goed mits ........... ik de choke half dicht doe. als ik het hendeltje helemaal naar rechts zet dan is t pruttelen en gaat ie steeds langzamer lopen. waar kan dit aan liggen??? de brandstofleiding van pompje naar carb vond ik enige dagen geleden verdacht omdat ie niet lekker ging bij het doorblazen met ut mondje. er zit aan de carb-zijde een koperen busje met 2 gaatjes, kan ik dat busje verwijderen zodat schoonmaken van de leiding gemakkelijker gaat?

dan nog n vraagje over de carb.: gezien vanaf de riante zitplaats van de berijder zit er boven op de carb aan de rechterkant dat koperen buisje met een gaatje erin. wat is dit en mag ik dat verwijderen en eventueel schoonmaken?

Last edited by roel54; 12/03/12 03:59 AM.

vr.gr.
roel
roel54 #74120 12/03/12 04:15 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met het hendeltje regel je de juiste brandstof/luchtverhouding in.
Bij starten met een koude motor moet hij meer naar links en
onder het rijden kan hij meer naar rechts zodat de motor lekker loopt.
Dat doorblazen van dat leidinkje heeft nogal weerstand door
die kleine gaatjes maar zolang er voldoende benzine retour naar de tank gaat , zal ik me hierover geen zorgen maken.
Het messing busje rechts zit boven dat benzineleidinkje met
die 2 gaatjes en dat gaatje in het busje is voor beluchting zodat het teveel opgepompte benzine makkelijker terugloppt naar de tank.

Hier staat ook veel over beschreven : http://www.solex.nl/carburateur.htm


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
roel54 #74121 12/03/12 11:47 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: roel54
ik de choke half dicht doe. als ik het hendeltje helemaal naar rechts zet dan is t pruttelen en gaat ie steeds langzamer lopen. .........kan ik dat busje verwijderen zodat schoonmaken van de leiding gemakkelijker gaat?

......wat is dit en mag ik dat verwijderen en eventueel schoonmaken?

De choke is geen choke maar een regelaar, om te starten regel je een rijk mengsel door hem helemaal naar links te doen, om te rijden regel je een goed mengsel waarop hij netjes loopt en dat is vaak ergens in het midden.

verder mag je aan de carburateur niets verwijderen, veel zit met een perspassing en heeft speciaal gereedschap nodig. carburateurs zijn vernield door mensen die alleen hamer beitel en tang in hun gereedschap hebben


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #76070 14/05/12 10:24 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
beste mensen, hier ben ik weer met n vraagje.
omdat de schetsplaten ook gespoten moeten worden wil ik die gaan verwijderen. op de 1e foto die ik geplaatst heb in dit topic, zie je de kleine bout met borgplaatje. het borgplaatje gaat naar de grote bout/moer die los moet om de schetsplaat te kunnen verwijderen.
maar nu de linkerkant??? dat mogen jullie me uitleggen!!!
moet de grondplaat verwijderd worden???


vr.gr.
roel
roel54 #76071 14/05/12 10:45 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat je kunt doen :
een moertje M6 inzagen van buiten naar binnen.
(net als een veeringetje , die is ook aan 1 kant open)
Het moertje aan de rechterkant op het asje draaien.
Dan met b.v. een griptang op het moertje knellen,je klemt het moertje op de schroefdraad zonder deze draad te beschadigen.
Nu de linker moer losdraaien.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #76072 14/05/12 10:56 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
bedankt voor je tip en duidelijke uitleg.

maar om de linker moer te verwijderen moet ik dan de gronplaat eerst verwijderen? want er zit bijna geen ruimte tussen die moer en de grondplaat.


vr.gr.
roel
roel54 #76074 14/05/12 11:05 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met een platte steeksleutel kan je de moer losdraaien of tegenhouden en rechts met de griptang losdraaien.
Het asje kan er naar rechts uit totdat de moer van de schroefdraad is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #76076 14/05/12 11:09 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ik zal t morgen eens gaan proberen.
nu ik toch aan t vragen ben: hoe maken jullie de ribben van cilinder en cilinderkopje "als nieuw"?


vr.gr.
roel
roel54 #76078 14/05/12 11:27 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als de cilinder roestig is kan je hem opborstelen met een staalborstel,dan ziet het er wat netter uit.
Moet het echt mooi zijn dan stralen en spuiten met hittebestendige lak.
Het kopje borstel ik op met een messing borstel.
En ook deze kan je met glasparel stralen.
Ook het carter ontvet ik en "poets" dat op met de messingborstel en Staalwol.
Op deze manier tast je het oppervlak het minst aan en het ziet er een stuk netter uit, je mag gerust zien dat het niet nieuw is,kan ook niet na bijna 60 jaar.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #76079 15/05/12 05:49 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik heb me daar in een straalkast en zeer grote compressor geinvesteerd, ik kan dat nu glasparelen, als nieuw terug eruit ( los dan van deuken en krassen die al aanwezig waren.
Cylinder hoeft niet echt met hittebestendige lak gedaan, ik heb betere resultaten met motip zwartm dan brand wel vast zonder te verbranden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #76104 15/05/12 10:49 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
nou zeg, t is gelukt. ik heb wel eerst n ouwe steeksleutel dunner gemaakt met de slijptol grin.
toen dat boutje met veer dat bij het scharnier zit. de ene was zo los maar die aan de kant van de grondplaat was n ramp. ik heb toen het carter maar uit elkaar getrokken en toen was t zo geklaard. is deze grote ingreep echt nodig om de schetsplaten en spatbordje te verwijderen????
verder viel het me op dat je heel moeilijk bij die 2 boutjes komt die bij de rol zitten. hebben jullie daar speciaal gereedschap voor?


vr.gr.
roel
roel54 #76109 16/05/12 05:51 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
welke twee boutjes die bij de rol zitten ?
je hebt al eens eerdere een foto geplaatst ( rechter kant)
kun je ook vast wel van die boutjes.
Overigens vraag ik me af of er niet eens een ander zijdeksel op het blok is gekomen deze ziet er heel erg 3800 achtig uit, maar ja van de franse types ken ik niet alle details

Last edited by Joan; 16/05/12 05:56 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #76111 16/05/12 10:53 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ik bedoel de 2 boutjes naast de rol. ik kom er zeer moeilijk bij om ze vast te draaien. de solex is trouwens een franse 1010. ik had nieuwe contactpunten gekocht maar het zijn de verkeerde. het vaste gedeelte van de punten was in "spiegelbeeld". zijn die nog te koop?




vr.gr.
roel
roel54 #76112 16/05/12 10:55 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Die 2 boutjes zijn voor de borgplaat van het lager wat er achter zit, daar kom je alleen bij als de hele spoelenplaat met vliegwiel gedemonteerd is.
De kontactpuntjes gewoon netjes opschuren ze zijn veel beter dan de imitatie en gaan bijna niet af.

Last edited by Roelof; 16/05/12 10:59 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #76259 20/05/12 01:04 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ik wil het tankje uit elkaar halen omdat er n deukje in zit maar vooral om de binnenkant te vertinnen wegens roest.
MOET ik eerst de benzineleiding (naar t pompje) verwijderen of kan ik de tank ook splitsen als de benzineleiding er nog gewoon in zit?


vr.gr.
roel
roel54 #76260 20/05/12 01:56 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Opa Ris heeft dit eens heel mooi beschreven. Bij zijn methode zijn alle leidingen verwijderd.

http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb...euken#Post16775


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
#76298 20/05/12 10:22 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
tankje is uit elkaar en het achterste deel is reeds vertint. morgen de andere helft en dan weer aan elkaar solderen.
het viel best mee voor de 1e keer (dankzij dit forum) wink



vr.gr.
roel
roel54 #76566 27/05/12 12:01 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
het tankje staat in de primer en is als nieuw.
heb nu n vraagje over de transfers. volgens mij zitten op een franse 1010 geen transfers, klopt dit???? zou wel jammer zijn want persoonlijk vind ik het veel mooier met stickers maar orginaliteit gaat het winnen.
heb de eerste delen (spatbordstangetjes) in de zwarte lak gezet met mn airbrush pistool laugh omdat je met de grote spuit meer naast dan op het object spuit. het is prima gelukt. de grote stukken doe ik met de spuit.


vr.gr.
roel
roel54 #76599 27/05/12 07:32 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb ze nog niet gezien met stickers.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
dan komen er geen stickers op.
heb nog 2 vraagjes:
ik heb de trapas voorzichtig uit elkaar gehaald omdat ik dacht dat de kogeltjes om mn oren zouden vliegen maar er zitten helemaal geen lagers of kogeltjes in. het is gewoon staal op staal. wel zat er een "glijmiddel" in. welk glijmiddel kan ik hier voor gebruiken????

ook wil ik de ribben van de cilinder zandstralen. hoe zorgen jullie er voor dat de cilinderwand niet beschadigd wordt???

alvast bedankt voor jullie hulp.


vr.gr.
roel
roel54 #76971 03/06/12 12:57 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Of misschien toch deze.

Ik ben als beginnend sleutelaar me ook nog volop in deze materie aan het verdiepen. Zou het kunnen dat er vaste kogellagers in steken?

Last edited by AlienSolexfiend; 03/06/12 01:03 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
roel54 #76973 03/06/12 01:16 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: roel54
........... welk glijmiddel kan ik hier voor gebruiken???? Gewoon kogellagervet

ook wil ik de ribben van de cilinder zandstralen. hoe zorgen jullie er voor dat de cilinderwand niet beschadigd wordt??? Afplakken met schilderstape ,de boven en onderkant en niet de hele cilinderwand .

alvast bedankt voor jullie hulp.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#77112 04/06/12 06:30 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik zaag een pvc pijp ( water afvoer) overlangs open ( klein stukje er tussen uit) en duw die in de cylinder
kan ik ook de uitlaatpoort stralen.
na het stralen nastralen altijd met glasparel om ingeslagen straalmiddel te verwijderen, zeker belangrijk als je de verbrandingskamer van een kop straalt, heb ik al eens een cylinder mee verpest door gruis wat uit de kop "losweekte" als schuurmiddel in de cylinder tekeer ging


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #77407 08/06/12 09:01 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
over enige tijd ga ik de nieuw gespoten solex voorzien van biezen. ik gebruik hiervoor een biezentrekker en de biezen worden 0,8 mm breed.
welke verf en kleur kan ik gebruiken? is er eventueel een ral-nummer?


vr.gr.
roel
roel54 #77470 10/06/12 09:38 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Voor het biezen trekken met een roltrekker heb je speciale verf nodig omdat met gewone verf te veel verf op de verkeerde plaats van het rolletje naar je solex wil lopenen dat is niet mooi(lelijk zelfs )
Dus deze verf moet de eigenschap hebben om alleen de buitenkant van het rolletje nat te maken (tussen de fijne ribbels van het rolletje blijven hangen ).
In de kleur ben je zelf de baas.

Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
bedankt voor de info.
ik heb vandaag eens geoefend met de biezentrekker (gewone verf) en in het begin was het niks. na een half uurtje zag het er al heel netjes uit. nog ff oefenen en dan tsjakka!
morgen zal ik eens naar de speciale verfwinkel gaan om de juiste verf te kopen.


vr.gr.
roel
roel54 #77472 10/06/12 10:21 PM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Tip: zet het potje verf wat je nu hebt een nachtje in de koelkast dan word de verf iets dikker.

Beste is om de goede verf te kopen, bv... Sign Painters 1Shot Lettering Enamel metallic gold, die is speciaal voor de biezentrekker.



Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Origineel bericht van: Jan Vennix
Voor het biezen trekken met een roltrekker heb je speciale verf nodig omdat met gewone verf te veel verf op de verkeerde plaats van het rolletje naar je solex wil lopenen dat is niet mooi(lelijk zelfs )
Dus deze verf moet de eigenschap hebben om alleen de buitenkant van het rolletje nat te maken (tussen de fijne ribbels van het rolletje blijven hangen ).
In de kleur ben je zelf de baas.


dat is dan ook het enigste want verders is de vrouw de baas laugh


vr.gr.
roel
roel54 #78225 03/07/12 05:27 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ik heb de solex eindelijk gespoten. het waren in totaal 30 onderdelen.

Last edited by roel54; 03/07/12 05:28 PM.

vr.gr.
roel
#78247 04/07/12 06:38 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ach , er hangt vaker niets dan iets aan die lijnen.
Blijven ze soepel van wink.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#78324 07/07/12 07:21 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
Origineel bericht van: ghostrider
En is moeder de vrouw het er mee eens dat je alles aan haar wasrekje hebt opgehangen ? wink


tis toevallig mijn wasrekje, de wasmasjien is ook van mij grin

gisteren de biezen getrokken en vandaag is de blanke lak erover gegaan. ik ben nooit n voorstander van poedercoaten geweest omdat het te dof is maar ik vrees dat mijn solex TE veel glimt. ach ja, tis ook nooit goed tired
nu komt t mooie werk, het opbouwen! ben benieuwd of ik dat overleef.
tijdens het demonteren zijn er diverse boutjes door de roest geknapt. zijn dit specifieke boutjes met moertjes of kan ik ze overal kopen???


vr.gr.
roel
#78380 09/07/12 07:11 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
heb net de schetsplaten op het blokje gemonteerd. nu moet er ook ergens dat modderschermpje komen te zitten maar ik weet niet meer waar en hoe? cry


vr.gr.
roel
roel54 #78381 09/07/12 08:04 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
OP ongeveer 1cm achter het gaatje waar de scharnieras inzit , bevinden zich 2 omgezette lipjes aan de platen.
Daartussen kan je het plaatje plaatsen.

Attached Images
DSC01808..jpg (57.68 KB, 745 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #78382 09/07/12 08:18 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
FF bedankt. ik kan weer verder.


vr.gr.
roel
roel54 #78383 09/07/12 09:11 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #78433 11/07/12 05:38 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
mn solex is helemaal klaar op 1 onderdeeltje na. het achterlicht. ik gooi wel ns vaker iets in de vaatwasser, zo ook het plastic gedeelte van mn achterlicht. helaas was t sopje iets te heet en is ie helemaal krom getrokken cry cry cry.
is ditzelfde achterlicht nog te koop of heeft er iemand nog het plastic gedeelte liggen???


vr.gr.
roel
roel54 #78455 11/07/12 04:08 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Hallo Roel,

Ik kom over 2 weken bij deze Franse meneer, daar ben ik in de buurt op vakantie en hij heeft wat 3800's voor mij klaar staan.

Hij heeft ook deze : http://www.leboncoin.fr/motos/342032951.htm?ca=2_s te koop en volgens mij heeft hij ook nog verder onderdelen liggen. Je kunt via de link een e-mail sturen, hij spreekt Egnels.

gr. Han

solexnl #78461 11/07/12 05:48 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooie prijs ,mooi achterlichtje maar geen deksel op het gereedschapbakje............


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #78462 11/07/12 07:09 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
dat dan weer niet ...

solexnl #78530 12/07/12 10:05 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
hier het resultaat van vele uren ploeteren. kan geen schuurpapier meer zien. grin




vr.gr.
roel
roel54 #78531 12/07/12 11:32 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Staat er weer strak bij hoor Roel !!
Is dat een bel met (ruimte voor) een reservelampje ?

Han

solexnl #78538 13/07/12 02:58 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ben even gaan kijken en ja hoor! ik wist niet dat je er een reservelampje in kwijt kon.


vr.gr.
roel
roel54 #78539 13/07/12 03:02 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
En die kan je ook laten branden.


Vriendelijke groeten

Roelof
roel54 #78542 13/07/12 03:19 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Zo leer je elke dag weer wat, zuinig op zijn !!

Han

solexnl #78555 13/07/12 05:51 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ben nu 3x een ritje gaan maken met de 1010.
ik heb ook nog een 2200 en ik moet de luchtschuif steeds n ietsie rechts van het midden zetten.
het valt me op dat ik bij de 1010 de luchtschuif steeds op n andere stand moet zetten. soms helemaal naar rechts en vanavond moest ik hem bijna helemaal naar links zetten.
hoe kan dat?


vr.gr.
roel
roel54 #78558 13/07/12 01:47 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
heb ik ook gehad , schoonmaken van de cab was bij mij de uitkomst

roel54 #78561 13/07/12 06:20 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Betekent, soms te rijk en soms te arm mengsel. Idd begin eerst met het branstofsysteem schoon te maken en ga na of hij geen vals lucht ergens trekt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
roel54 #78658 15/07/12 03:00 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: roel54
mn solex is helemaal klaar op 1 onderdeeltje na. het achterlicht. ik gooi wel ns vaker iets in de vaatwasser, zo ook het plastic gedeelte van mn achterlicht. helaas was t sopje iets te heet en is ie helemaal krom getrokken cry cry cry.
is ditzelfde achterlicht nog te koop of heeft er iemand nog het plastic gedeelte liggen???


Wanneer je nog eens zoiets heb Roel, WD40 is wonderspul, vuil gaat eraf en kunstsof krijgt zijn "diepe" kleur weer terug, ook met zwarte kappen die door de zon licht (van kleur) zijn geworden.

Han

solexnl #78668 15/07/12 01:57 PM
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
Joined: Jul 2005
Posts: 1,017


Groeten Dolf

In bezit van een: Citroen 2CV6 '87, Solex 3800S, Rapido Confort, Solex Oto '63, Citroen Ami8 Break '72 en Solex 3800 '67 Custom.
Punky #80723 18/08/12 05:56 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
hallo techneuten,
mn beide solexen hebben dezelfde ziekte.
ze starten beiden meteen, ze lopen goed maar zet je het motortje uit dan krijg je ze niet meer aan de praat. na n uurtje wachten doen ze het weer!!!
er loopt benzine door de retourleiding maar heb toch de sproeier schoongeblazen maar ze vertikken het beiden.
wat heb ik vervangen: pakkingen, brandstofpompje + membraam, bougie, brandstoffilter in tank.
zelf heb ik het vermoeden dat ze niet vonken. ik heb de punten afgesteld met het vloeitje.
wie heeft er raad????


vr.gr.
roel
roel54 #80724 18/08/12 06:01 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Grote kans dat je ontstekingsspoel het begeven heeft.

Controleer het met een stroboscoop lamp.
Onze sponsors hebben (heeft even geduurd) goede imitatie spoelen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #80854 20/08/12 09:05 PM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
ik ben vandaag weer eens n stuk gaan rijden. toen ik thuis kwam motertje uitgezet en weer proberen te starten. niet aan de praat te krijgen mad.
ik heb toen meteen gekeken of de bougie vonkte en dat deed ie.
kan dan toch de ontstekingsspoel de boosdoener zijn?
kan ik de spoel laten doormeten bij zo'n bedrijf dat dynamo's en starters reviseert?


vr.gr.
roel
roel54 #80856 20/08/12 11:16 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Was je bougie nat of droog na de startpoging?

Nat: geen vonk, ontstekingsprobleem.
droog: krijgt geen brandstof, dus een ander probleem.

De meeste bromfiets / motoren zaken hebben een vonkbrugtester.

je bougie kan best vonken in de open lucht, maar onder druk kan het moeilijker gaan.

Je kunt testen met een bougie waar je de buitenste electrode van af breekt. vonkt hij dan nog, dan is je spoel meestal wel goed.

Je kunt ook de electrodenafstand wat verkleinen (0,3 of zo) als hij dan wel loopt is toch je spoel de zwakke broeder.

Last edited by john meisters; 20/08/12 11:35 PM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik weet niet hoeveel tijd er tussen stoppen en starten zit .
Als dit een paar minuten is dan had je misschien een Vaporlock.
Als het weer eens gebeurt dan kan je het retourslangetje even losmakenen kijken of er brandstof uit komt tijdens starten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #80893 21/08/12 05:17 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
dat is juist het vreemde als hij niet meer wil starten: de bougie is dan nat EN hij vonkt.
vanavond ben ik weer gaan rijden en na thuiskomst niet meer te starten. ik heb toen tijdens het aantrappen met de decompressiehandel zitten te spelen en toen startte hij opeens.
morgen ga ik nog ns proberen om hem op die manier aan de praat te krijgen.


vr.gr.
roel
roel54 #80895 21/08/12 05:40 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Verzopen? Maar ook kans dat hij onder druk niet vonkt. Zie mijn vorige antwoord.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
Verzopen? Maar ook kans dat hij onder druk niet vonkt. Zie mijn vorige antwoord.


Inderdaad , een slechte spoel


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #80904 21/08/12 06:31 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Of lekke decompressie ?

solexnl #80949 22/08/12 05:55 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
bij de sponsor staan die imitatiespoelen voor 3800 te koop. past die ook op een franse 2200??? iemand ervaring mee???
en als die spoel van die 3800 niet past, waar kan ik dan wel n goeie kopen?
kan het probleem ook niet komen door de condensator?


vr.gr.
roel
roel54 #80950 22/08/12 05:57 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jazeker. Gewoon vernieuwen, zo duur zijn ze niet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
laat ik dat maar eerst ns proberen. vind het altijd spijtig om n dure spoel te kopen en achteraf blijkt het niet t probleem te zijn.
vandaag ben ik weer gaan tuffen en bij thuiskomst 10x uitgezet en weer gestart. geen enkel probleem.
ben wel nog benieuwd waar ik eventueel een nieuwe spoel kan kopen die geschikt is voor een franse 2200.


vr.gr.
roel
roel54 #80969 22/08/12 10:11 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

http://www.solex-oldtimer.de/ hier staat explodview van 3800, vergelijk maar...



solexnl #80970 22/08/12 10:15 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Even verder gekeken, volgens deze franse verkoper zijn ze gelijk.

http://www.leboncoin.fr/equipement_moto/284004493.htm?ca=2_s







Last edited by solexnl; 22/08/12 10:40 PM.
solexnl #81002 23/08/12 04:42 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
bedankt voor de info.
vanavond heb ik de condensator willen vernieuwen, maar helaas. hij paste niet. de nieuwe is 2 mm dikker mad. doen ze dat om me te treiteren???


vr.gr.
roel
roel54 #81003 23/08/12 04:58 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Past wel met een beetje passen en meten ik heb ze in het verleden wel gebruikt, en je zal een draadbrugje moeten maken van 2 kabeloogjes en een stukje draad.

Last edited by Roelof; 23/08/12 04:58 AM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #81004 23/08/12 05:03 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
bedoel je dat hij moet passen zonder veranderingen aan te brengen? (gat in grondplaat groter maken?)


vr.gr.
roel
roel54 #81005 23/08/12 05:10 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Je moet het gaatje in het bevestigingslipje naar buiten uitvijlen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Roelof #81069 25/08/12 01:46 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
deze zal niet passen ,is een veel dikker model

Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Ze zijn daarbij ook nog van slechte kwaliteit.
Zoek eens op deze site hoe je de oude kunt vullen met nieuwe platte condensators.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #81084 25/08/12 06:15 AM
Joined: Jan 2010
Posts: 150
roel54 Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jan 2010
Posts: 150
nou is het me gelukt om de te dikke condensator te monteren krijg ik nu weer te horen dat ie van slechte kwaliteit is cry.
ik zelf n condensator maken????? crazy confused. ik ben niet zo van de draadjes of het moet al draadjesvlees zijn.


vr.gr.
roel
roel54 #81088 25/08/12 02:04 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Je kunt geluk hebben natuurlijk maar de zelfgemaakte zijn beter wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#81094 25/08/12 07:42 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Alleen het moment wanneer ie kapot gaat komt nooit zo goed uit crazy

#81102 26/08/12 01:08 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Origineel bericht van: ghostrider
Luister eens: Als een brommer/auto/motor/wasmachine etc. kapot gaat dan komt dat NOOIT goed uit.


klopt helemaal. als hij het nu goed doet lekker mee gaan rijden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 32 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.118s Queries: 202 (0.047s) Memory: 1.8296 MB (Peak: 2.7422 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 20:37:57 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS