Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Page 1 of 2 1 2
#71680 07/01/12 11:03 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik begon deze topic eerder al onder de tittel “Brandstoftoevoer” zie: http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/70100/1

Daar het eigenlijk de problematiek van het gasmechanisme van mijn S4800 betreft, vind ik het meer evident om de topic deze naam te geven.
Ondertussen is het me eindelijk gelukt onderdelen hiervoor te vinden. Doordat de gaskabel verkeerd was aangesloten is hij te kort. Ik probeerde dit op te lossen met een oogklemmetje, maar bij het los laten van het gashendel bleef de gasschuif open (de S4800 heeft een “normaal gasmechanisme"). Vreemd is als ik het mechanisme met de hand naar beneden duw, de veer het wel dicht trekt bij het los laten. Hopelijk is dit te wijten aan de dikke gaskabel en kan dit opgelost worden, hem te vervangen door een dunnere gaskabel. Ik dacht als volgt te werk te gaan: het gashendel dicht draaien, er op lettend dat de gasschuif dicht staat, de kabel langs de onderste kabelaansluiting rond de spoel, goed aanspannend rond het kleine vijsje wikkelen en afknippen.
Met de kabelafspanner weet ik geen raad, hij lijkt niet te zijn ontworpen om op de kabelaansluiting te passen. Ook stel ik me de vraag als de centrale dikke bout vast geschroefd is, scharniert het mechanisme niet. Moet deze dan lichtjes met de hand worden vast gezet?
In theorie lijkt het allemaal eenvoudig. Omdat het me aan ervaring ontbreekt, zou ik het fijn vinden tips en/of aanvullende instructies te krijgen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Dat je gasmechanisme klemt als je het boutje vastdraait, ligt mogelijk aan een verkeerd type boutje?

Er hoort namelijk een specialleke in, zie de foto.
Als je deze vastdraait dan blijft het zaakje toch scharnieren wink

Wij hebben hier allemaal weinig ervaring met de 4800, ik ben wel bezig met experimenteren, om op de 3800 een gelijkend systeem te monteren.

Waar ik tegenaan loop is hetzelfde: de kabel veert niet vanzelf terug.

Ik wijt dit aan de vervelende bocht die de kabel maakt omdat je hem van onder insteekt. Je hebt hier wel bochtnippels voor, ik heb er laatst een zelf gemaakt van een kapotte koperen benzineleiding. Door tijdgebrek is dit nog niet allemaal perfect maar het geeft wel verbetering.

Verder kan het goed zijn dat op de originele 4800 een sterkere veer zit. Dat weet ik niet, maar ook daar ga ik mee experimenteren wink
Als ik meer info heb zal ik het hier bij plaatsen, maar dat duurt nog even cry

Attached Images
gasmechanisme 3800.JPG (70.39 KB, 936 downloads)
Last edited by john meisters; 07/01/12 10:02 PM. Reason: foto vergeten :crazy:

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
Daarnaast is het belangrijk dat de gaskabel voldoende lengte heeft. Zodat er een ruime bocht in zit.
groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik heb onderdelen van het gasmechanisme van een oude solex kunnen bemachtigen, daar zit zo ’n bout bij. Het lijkt me inderdaad logisch, dat ik daar niet zelf aan gedacht heb … :s
Ik heb drie verschillende soorten veertjes die zouden kunnen dienen.
Dat het systeem niet terug dicht veert, zou er mee te maken kunnen hebben of je de juiste veer gebruikt, ook denk ik dat de dikte van de gaskabel een rol speelt, Als de kabel te veel weerstand ondervindt, door de weg die hij aflegt tussen de motor, zou er ook mee te maken kunnen hebben denk ik.
John, heb je al eens gekeken hoe het gasmechanisme bij een S4600 werkt? Die heeft ook een “normaal gasmechanisme”, de veer is bij deze horizontaal bovenaan bevestigd, misschien een alternatief.
Hier de link, als je de pagina naar beneden scrolt, kom je het tegen:

http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_Technical_Information_for_the_4600_V2V3-1031723.html

Voor de dunne kabel heb ik grotere kogeltjes gekocht, die ga ik erin steken zodat deze niet door het gashendel kunnen schieten. Ik ben benieuwd of het zal werken, het zal wel een beetje te experimenteren worden. Als het wat wordt dan laat ik het zeker weten. Tips zijn steeds welkom.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: soulex
Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje TE vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
Daarnaast is het belangrijk dat de gaskabel voldoende lengte heeft. Zodat er een ruime bocht in zit.
groet
Thijs


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: soulex
Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
Daarnaast is het belangrijk dat de gaskabel voldoende lengte heeft. Zodat er een ruime bocht in zit.groet
Thijs


En zodat de weerstand tot een minimum herleidt wordt.

Dan zou er bij mijn solex tocht een originele bout in steken?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: soulex
Het gebeurd wel vaker bij een 4800 dat het mechanisme klemt als je het boutje TE vast draait. Dat heeft met de kwaliteit van het spul te maken. Het loont hier echt om dit te vervangen door goed spul. (speciale bout, het onderdeel waar de buitenkabel in komt en het onderdeel waar je gas mee geeft)
Daarnaast is het belangrijk dat de gaskabel voldoende lengte heeft. Zodat er een ruime bocht in zit.
groet
Thijs


Laat TE maar weg in dit geval. Soms past het zo slecht dat alles blokeerd als je het vast zet. Draai je het boutje zo los dat je weer gas kunt geven, dan zit het boutje zo los dat het meer draait als je gas geeft. Bovendien komt de gasschuif zelf dan ook naar buiten.
groet
Thijs

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
De gaskabel (buitenkabel) is bij een black en roll 80cm! lang.
Thijs

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Dat het scharnier niet meer goed kan bewegen ligt er aan dat de bout veel te vast is gedraait geweest en daardoor is in het tussenstuk een diepe uitsparing gekomen.
Dat is te verhelpen door het tussenstuk wat dunner te maken totdat de indrukking weg is.
Ook kan men de achterkant van de bout zoveel wegdraaien dat de bout niet meer kan klemmen,en dus kan wegvallen in de plaats die door het te vastdraaien is ontstaan.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Wat je zegt klopt Jan. Maar het gaat hier om chinese 4800 onderdelen. De kwaliteit hiervan is niet te vergelijken met solex onderdelen. Ik heb deze aanpassingen ook wel eens gedaan, dit blijkt ook wel eens nodig voor nieuwe nooit gebruikte onderelen. Maar het loont echt in dit geval om deze onderdelen te vervangen voor goede. Het plastic deel waar de de gas kabel aan bevestigt wordt bijvoorbeeld is niet of slecht aan het ijzer bevestingt. De bout moet het allemaal bij elkaar houden. Daardoor slijt het plastic en gaat het vaak, na verloop van tijd te los zitten. Of de gaskabel gaat tussen het plastic en het ijzeren deel zitten. Het ijzer buigt ook alle kanten op en is veel te zacht.
Je kunt alles met aanpassingen weer goed aan de gang krijgen. Ik vervang het in dit geval liever. Maar dat moet natuurlijk iedereen zelf weten.
Groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: soulex
De gaskabel (buitenkabel) is bij een black en roll 80cm! lang.
Thijs


Een niet onbelangrijk gegeven, bedankt Thijs. Ik zal er een stukje af knippen.

Ik heb een binnen en buitenkabel gekocht, vier kogeltjes en een kabelspanner. Betaalde er 15 euro voor. Eerder wat duur mijn gedacht, zeker als je bedenkt dat ik bij deze winkel al eens 50 euro betaalde voor een onkundige herstelling. Gelukkig rekende de garage wat verder op één euro aan voor de twee veertjes.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Jan, ik begrijp niet goed wat je bedoelt met het 'tussenstuk'.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik heb even naar je foto's gekeken van het gasmechanisme. Wat je in ieder geval moet doen is de ring weghalen die onder de bout zit. Als je dit zo vast zet, zit hij zeker te strak. Houdt wel goed in de gaten of je "gasschuif" niet naar buiten komt.
groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik ga het proberen, deze week zal ik er niet veel tijd voor hebben.
Ik heb ook nog een ijzer van een andere Solex, maar daar moet een gaatje in geboord worden om het veertje te kunnen bevestigen of ik zou zoals bij de S4600 een manier moeten vinden om de veer bovenaan te bevestigen.

Ik heb nog een vraag over het afsluitstukje van de gasschuif.
Hoort er rond de inkerving een join (rubber ringetje) te zitten, of is dat niet noodzakelijk?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Op de foto van de uitgevoerde herstelling zie je dat de kabel is aangesloten daar waar bij een S3800 de veer hoort. Hierdoor kwam er speling op het ijzer waardoor de gasschuif ook los kwam. Een goed voorbeeld hoe het NIET moet dus.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
John, heb je al eens gekeken hoe het gasmechanisme bij een S4600 werkt? Die heeft ook een “normaal gasmechanisme”, de veer is bij deze horizontaal bovenaan bevestigd, misschien een alternatief.
Hier de link, als je de pagina naar beneden scrolt, kom je het tegen:

http://velosolex4600.over-blog.com/pages/_Technical_Information_for_the_4600_V2V3-1031723.html

Voor de dunne kabel heb ik grotere kogeltjes gekocht, die ga ik erin steken zodat deze niet door het gashendel kunnen schieten. Ik ben benieuwd of het zal werken, het zal wel een beetje te experimenteren worden. Als het wat wordt dan laat ik het zeker weten. Tips zijn steeds welkom.


Heel interessante link, dank je wel.
De positie van de veer zoals op deze site afgebeeld heb ik zelf ook al geprobeerd, maar het is niet ideaal.
Wel makkelijk omdat je niet hoeft te boren maar de veer kan beter meer in lijn liggen met de richting waarop hij moet veren, snap je wat ik bedoel? De veerfunctie werkt onvoldoende op de afgebeelde manier.

Ik denk dat de beste manier is om een klein gaatje te boren aan de rechterkant in de buurt van het schroefje waarmee je de kabel klemt.
Het is ook logisch dat je dan een sterkere veer moet hebben, het draaimoment is nl. een stuk korter. Wordt vervolgd wink

O ja, ik begrijp niet goed wat je met die kogeltjes bedoelt... confused

Last edited by john meisters; 08/01/12 07:43 PM. Reason: vraag over kogeltjes bijgevoegd.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik heb even wat foto's gemaakt van het gassysteem van een 4800s. Ter verduidelijking.
Groet
Thijs

Attached Images
gaskabel 4800.jpg (28.98 KB, 1147 downloads)
gasmechanisme 4800.jpg (27.14 KB, 2639 downloads)
gashendel.jpg (21.01 KB, 1285 downloads)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
leerzame foto. Er wordt gewoon een giga lange kabel gebruikt om de bocht soepel te laten lopen.

Zoals bijna alles zit het weer in de eenvoud (zie mijn slogan: hou het simpel wink )


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
O ja, ik begrijp niet goed wat je met die kogeltjes bedoelt...


Met “kogeltje” bedoel ik het gene dat over de kabel wordt geschoven om dan een verdikking aan het uiteinde van de kabel te bekomen, waarschijnlijk heeft dit een andere benaming, zodat deze niet door het plastiek radje van het gashendel kan schieten. Bij de (dunne) kabel is het uiteinde ook dunner.

Ik denk om het eerst te proberen met het oorspronkelijke hefboomplaatje (ijzer). Als het om één of andere reden hiermee niet lukt, probeer ik het met de onderdelen van een oudere Solex. Hiervan heb ik het hefboomplaatje met spoel, het stuk waar de kabel door gaat, dat speciale boutje waar je het eerder over had, de gasschuif met regelstukje dat in de carburateur past. Weet iemand of bij deze laatste een rubber om de schuif goed af te sluiten hoort?

Of het allemaal van een leien dakje zal gaan, verwacht ik eerlijk gezegd niet. Wel heb ik er de moed voor, en de hoop dat het uiteindelijk wel in orde komt. Beetje bij beetje krijg ik meer inzicht, nu nog wat aan de lingo werken. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Origineel bericht van: john meisters
leerzame foto. Er wordt gewoon een giga lange kabel gebruikt om de bocht soepel te laten lopen.

Zoals bijna alles zit het weer in de eenvoud (zie mijn slogan: hou het simpel wink )


Als je een valbeugel hebt dan kan je de kabel daar zo'n beetje tussen stoppen. Als de bocht in de kabel maar niet te klein wordt. Anders blijf je makelijk ergens achter hangen met die lange kabel.

Thijs

Last edited by soulex; 09/01/12 01:54 AM.
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Thijs, welke veer zit er bij jouw S4800, is dat de originele?

Wordt er bij de Black 'n Roll een ander veertje als bij een S3800 gebruikt, en zijn deze ook te koop bij de sponsers?

#4027 werd me eerder verteld, maar dat blijkt een smoorklepveer te zijn. confused

Quote:
Als je een valbeugel hebt dan kan je de kabel daar zo'n beetje tussen stoppen. Als de bocht in de kabel maar niet te klein wordt. Anders blijf je makelijk ergens achter hangen met die lange kabel.
groet
Thijs


De plastiek buitenmantel van de buitenkabel die ik wil vervangen is door de hitte van het motortje gesmolten. Ik moet een manier vinden om dit te voorkomen.

Last edited by AlienSolexfiend; 09/01/12 01:59 AM. Reason: reactie Soulex

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Deze veer komt van een 3800 carburateur. Ik heb hem wel iets korter moeten maken.

Als ik begrijp wat jij bedoelt wat betreft de "gasschuif" daar zit geen rubberring om.


Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Zie bijlage:

Ik bedoel waar de inkerving is (met pijl aangeduid).
Waarvoor dient deze anders?

Attached Images

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
waar die voor dient weet ik niet, maar er hoort geen rubber oid in.

gewoon zo erin zetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is een denkertje hé? Misschien weet Joan het.

Zou het kunnen om de brandstof te doen wegleiden?

Last edited by AlienSolexfiend; 09/01/12 03:26 AM. Reason: misschien om de brandstof ...

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Zie bijlage:

Ik bedoel waar de inkerving is (met pijl aangeduid).
Waarvoor dient deze anders?


De groef is bedoeld om vuil tegen te houden dat langs het eerste gedeelte ,van buitenaf binnen zou kunnen komen.
Hierdoor blijft de rest van het cilindrisch gedeelte na de groef schoon.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Vandaag nog eens wat geprobeerd aan het gasmechanisme met een resultaat waar ik wel tevreden over ben.

De kabel 80 cm lang genomen, zoals getipt elders op dit topic.
de bocht is mooi ruim, en de kabel heb ik langs de binnenkant van de tank laten lopen.

Het veertje op het gasmechanisme heb ik ook gedaan zoals hier ergens op de foto stond. ik vond bij toeval in de kist eentje waar op de juiste plek al een gaatje zat. (deze zal dus wel van een 4800 zijn geweest).

Als gashandvat een oude van een Tomos genomen waar de handrembevestiging van was afgebroken. (erg zwak, gebeurt vaker). beetje lelijk om het aan het uiteinde open te snijden, maar goed, het gaat om de functionaliteit.

Ook mijn boutje blokkeerde het mechanisme als ik het vastdraaide. van een veertje dat precies over het boutje paste en in het gat viel, heb ik 2 spoedjes afgeknipt. Jippie, alles draait lekker nu.

Handrem aangesloten met de originele handgreep. Remt prima, altijd fijn af te stellen zo zonder de lus bij het gas.

Proefritje was 100% naar tevredenheid.

Wie kapotte Tomos gashandvaten heeft: ik houd me aanbevolen.

Voor wie ook zoiets wil maken: een Tomos gashandvat past NIET op een origineel Solex stuur.
Ik had een "NSU" model liggen, is heel sterk gelijkend.

bedankt voor alle tips: kabel, plaatsing veer, het heeft geholpen. wink

Attached Images
IMG_3482.JPG (59.53 KB, 732 downloads)
IMG_3483.JPG (67.75 KB, 923 downloads)
Last edited by john meisters; 19/01/12 04:05 AM. Reason: opmerking betreffende dikte stuur toegevoegd.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Goed bezig John laugh .
Nu nog (gas)handvaatjes verzamelen om de rest aan te passen.
Gaat wel lukken denk ik.
Moooi .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ja laat ze maar komen laugh
en NSU stuurtjes frown


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Hey John, heb je dan toch het veertje bovenaan horizontaal bevestigd? Dat het dan goed werkt heeft dat te maken omdat je gaskabel lang genoeg is en een ruime bocht maakt? Het lijkt me wel een dikkertje, dat veertje.

Nu ik mijn onderdelen heb, heb ik tijdgebrek om verder te werken aan de gasmechaniek. Mijn Solex staat momenteel ergens anders te stal, wat het ook niet mogelijk maakt om er even aan te werken als ik een uurtje vrij kan maken. Ach ja, zo is er altijd wat hé. smirk

Toen ik de Solex verhuisde heb ik er eindje met gereden, dit door met de vinger het hefboomplaatje te bedienen. Toch haal ik de snelheid van weleer niet meer. Zou tunen een oplossing zijn?
Het starten deed ik door al rijdend de rol op de band los te laten. Waarschijnlijk niet gezond voor de koppeling, of kan dit geen kwaad?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
in principe zou de solex vol gas moeten staan.


De motor op de band donderen tijdens ( fietsend neem ik aan ?) rijden vind de koppeling niet erg, wel de rol en de band


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Hey John, heb je dan toch het veertje bovenaan horizontaal bevestigd? Dat het dan goed werkt heeft dat te maken omdat je gaskabel lang genoeg is en een ruime bocht maakt? Het lijkt me wel een dikkertje, dat veertje.

Toen ik de Solex verhuisde heb ik er eindje met gereden, dit door met de vinger het hefboomplaatje te bedienen. Toch haal ik de snelheid van weleer niet meer. Zou tunen een oplossing zijn?


ja, de tip en foto komen van jou. ik heb nu een ijzer met het originele gaatje en het gaat perfect. ik had toen niet geboord dus het zat toch iets anders.
Het veertje komt uit de "1000 veren doos" hij mocht nog ietsje strakker want het gas gaat nèt niet automatisch dicht. ik loop er nog wel eens tegen aan wink

Zeker als de solex eerst wèl goed liep moet je de oorzaak achterhalen. uitlaat(poort) verkoold? ontsteking nieuw afstellen? ik noem maar even wat oorzaken.
als je dat gedaan hebt is tunen niet meer nodig.
Zeker niet gaan tunen als hij van te voren niet lekker loopt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als het gaatje in het ijzer plaatje er niet zelf door iemand is ingeboord, dan denk ik dat het hefboomplaatje wel eens van een S4600 afkomstig zou kunnen zijn. Deze Solexen werden gefabriceerd voor Amerika om daar aan de gelijkvormigheidsnormen te kunnen voldoen. Je hoort er hier niets of weinig over.

Wat het traag rijden betreft, denk ik dat het niets met de uitlaat te maken heeft, deze is nog zogoed als nieuw en de teller geeft amper 700 km aan, De teller van een tweedehandse bromfiets is niet altijd betrouwbaar, de staat waar hij zich in bevindt doet me wel vermoeden dat er weinig is met gereden.
Vaak zie je in advertenties S4800 te koop aangeboden met rond de 500 km op de teller. Volgens mij is dit deels te wijten aan de geringe verdelers en service voor de Black ’n Roll in sommige gebieden hier in België. Dat is jammer, want het zou hier anders wel beter verkopen. En voor de werkgelegenheid zou het ook geen slechte zaak zijn. grin

Wat je zegt over de ontsteking, dat zou misschien de oorzaak kunnen zijn. Ik zal het even moeten afwachten, ‘k moet eerst tijd maken om het handeltje terug in elkaar te steken.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joan #72059 20/01/12 10:04 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
in principe zou de solex vol gas moeten staan.


De motor op de band donderen tijdens ( fietsend neem ik aan ?) rijden vind de koppeling niet erg, wel de rol en de band


Ja al fietsend. De motor wil soms wel eens op de band donderen wanneer je al fietsend over een drempeltje rijdt.
Ik paste deze startmethode ook al eens toe toen ik met die veer afkomstig uit een pansertank reed, een alternatief voor als normaal starten niet lukt.
Als gas geven met het handvat onmogelijk is (ontbreken van kabel), wordt het wel moeilijk al fietsend de gasschuif met de hand te bedienen.
Je moet wel uitkijken dat je geen vingers kwijt raakt wanneer je met de hand het gasmechanisme hanteert. Het is in het verkeer niet een ideale manier en verre van veilig.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Als gas geven met het handvat onmogelijk is (ontbreken van kabel), wordt het wel moeilijk al fietsend de gasschuif met de hand te bedienen.


dat is het nadeel van het 4800 systeem.
bij de 3800 gaat dat prima omdat het gas in ruststand vol open staat. bij nood kun je met de mengregelaar ("choke") ook je snelheid regelen.

Als het echt moet (tijdens een rit ver van huis) kun je de veer loshalen en hem op de "3800" plaats terugzetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Eindelijk nog eens de tijd gevonden om het gaskabeltje te plaatsen, en het is me nog aardig gelukt ook.
Hiervoor heb ik een nieuwe kabel gebruikt. De buitenkabel heb ik niet vervangen, deze was alleen wat gesmolten aan de buitenmantel en kon met zijn 80 cm lengte dus nog dienen. In plaats van hem tussen de motor te friemelen, liet ik hem een ruime bocht maken boven het luchtfilterkapje zo langs de onderste aansluiting rond de bobijn aan het kleine vijsje. Zoals eerder op de foto’s te zien was, heb ik ditmaal de rondelle tussen de (dikke) vijs, waar het hele mechanisme met bevestigd is, verwijderd. De originele vijs van de BnR voldeed nog prima. Ik gebruikte een veertje van een Solex. En het werkt helemaal perfect. laugh

Starten gaat vlot, alleen haal ik niet meer de snelheid van voordien, nog net 20 km/u, soms even 25km/u. Als ik dan toch een redelijke snelheid heb bereikt, wordt het na een stilstand pas ellendig om dan weer op gang te geraken. Alsof de rem wordt ingeduwd. Als ik de motor stil leg en vervolgens terug start dan gaat het weer even goed. smirk
Ik meng 98 in een verhouding 1:33, behoorlijk vet dus. De tweetakt is gemengd in oktober en goed bewaard in een jerrycan.
Verder stel ik me de vraag of het normaal is een piepend repetitief geluid te horen, denkelijk de krukas in de cilinder . Het is best moeilijk om goed te luisteren met zo’n verdomde helm op je kop. Wat het geluid betreft, ik zou toch zeggen dat ik genoeg smering maak.

Nadat ik vandaag de herstelling aan het gasmechanisme heb uitgevoerd, heb ik een testritje van 18 km gemaakt. Vooral de laatste kilometers waren problematisch. frown

Last edited by AlienSolexfiend; 02/03/12 09:13 AM. Reason: geen moer maar vijs

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
misschien heb je werkelijk last van een aanlopende rem?
ook al meegemaakt dat ik soepel wegrij, en gaandeweg begon dat ding aan te lopen... mad

zodra ik stilstond trok ik de rem weer vrij, maar na een paar honderd meter begon het weer, en het ging heel ongemerkt. confused

dat kan met piepen gepaard gaan.
als je krukas piept dan is dat niet echt gezond sick
hopelijk is het je rem, dat is sneller gemaakt wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik zal dit nagaan. Toen alles nog uitstekend werkte, hoorde ik wel eens een "kgr geluid" uit de cilinder komen. Maar dat is normaal denk ik. Ditmaal hoor ik een klein beetje moeilijker waarneembaardere hoge toon: "een i-geluid".
Moeilijk dus met die helm.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Het is goed mogelijk dat de remmen aanlopen. Vooral de achterrem heeft daar last van bij een 4800. De veertje die orgineel tussen de remschoenen zitten zijn te slap om deze na het remmen weer in de oorspronkelijk positie te krijgen.
De voorrem heeft er vaak minder last van omdat daar de veer om de kabel meehelpt om de remhevel terug te duwen.
Kijk ook eens of de plaat waar de remschoenen aan zitten niet tegen de naaf loopt. Doordat deze zelden helemaak recht zijn is er vaak een punt waar hij aanloopt.
Check ook de wiellagers.
Het is niet gezegd dat dit het probleem is en dat daar dat geluid vandaan komt.

groet Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Als dit door de rem wordt veroorzaakt zou de schijf warm moeten worden. Ik ondervond dit eerder al nadat hij zogezegd opgeknapt was sick, maar dacht het verholpen te hebben. Ik ga dit proberen uit te zoeken en ik zal nagaan of de rem ook warm wordt wanneer ik niet rem, want ik haal toch ongeveer 10 km/u minder snelheid dan voordien.

Thijs weet jij of er remolie in moet?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Wat bedoel je met "de schijf"? ?
Groet Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik bedoel eigenlijk de schijfrem. Maar ook het buitenste gedeelte daar waar de kabel aan vast zit, dat zou dan ook warm moeten worden als de rem in werking is tijdens het rijden.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik neem aan dat je originele trommelremmen hebt . . . ?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, voor en achter 80 mm drums.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
dan zal het een vergissing zijn, die schijfrem.

als je solex langzamer gaat rijden, stop dan en kijk of een van de wielen zwaarder loopt. dan weet je welk wiel. Gangbaar maken van alle beweegbare delen is meestal de oplossing.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Dat is een blunder van formaat, trommelremmen dus... blush blush blush

Enfin, wat ik bedoel, die kunnen ook warm worden.

Last edited by AlienSolexfiend; 04/03/12 07:19 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik zou de warmte-ontwikkeling niet afwachten. Je voelt het aan het wel of niet vrijlopen van het wiel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Bij een 4800 zie je vaak dat er bij de achterrem een extra veer is geplaatst. Die veer loopt van de hevel waar de remkabel aan zit,naar de spatbordbeugel. In deze beugel is dan een gaatje gemaakt.
Deze veer moet ervoor zorgen dat de hevel terugkomt na het remmen. (zoals ik al eerder zei: de veertjes in de rem zijn te slap).
Ik vind die extra veer niet echt een oplossing. Maar het geeft wel aan dat er een probleem zit.
groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het is inderdaad het achterwiel dat de boel tegenhoudt. Waarschijnlijk is het piepende geluid hiermee te verklaren. Draaiend aan het wiel, nu zonder helm en zonder het lawaai van de motor gaf het een hels piepend geluid. Dit heb ik verholpen door tussen de as van de remtrommel van het achterwiel, er niet te zuinig wat WD40 te spuiten. Geen knarsend geluid meer en het wiel draaide ook niet meer zo stroef. Toch heb ik de indruk dat er nog iets fout gaat binnen in de trommel, want het achterwiel stopt heel plots als ik er een draai aan geef. Als ik (stilstaande dus) een paar flinke draaien aan het pedaal geef, draait het nog even door. Maar het stopt dan even plots, het bolt dus niet langzaam uit. Ook bij het voorwiel bolt deze niet uit. Dit had ik al vastgesteld bij aankoop van de BnR, maar ging er toen van uit dat het normaal was.

Ik las dat bij trommelremmen er vaak water in blijft staan. Een tijdje geleden had iemand het kraantje laten lopen waar nog geen afvoer was voorzien, dit natuurlijk een etage pal boven mijn BnR. “Als het regent wordt hij ook nat” merkte de weinig attentvolle man die het kleine drama had veroorzaakt nog op. Het resultaat was toen net hetzelfde. Toen heb ik het ook weer even goed gekregen met het zo wonderbaarlijke middel WD40. Heelhaas heeft het niet lang mogen duren. Dan toch maar openmaken?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Goed nieuws is dat je de oorzaak weet.
Haal het even los, zo moeilijk is het niet.
Ik denk dat je met wat lagervet en een druppeltje olie heel ver kunt komen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, dank je wel John en Thijs.
Moet het wiel er dan af?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ja het wiel moet eruit. Stelt niet veel voor, 2 moeren los en de kabel uithaken.
Met terugplaatsen de tegenhouder goed in positie zetten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik ga het proberen. Morgen ga ik het lagervet en olie kopen, zullen ze wel hebben bij Gamma denk ik. smile


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Het is inderdaad het achterwiel dat de boel tegenhoudt. Dit heb ik verholpen door tussen de as van de remtrommel van het achterwiel, er niet te zuinig wat WD40 te spuiten. Geen knarsend geluid meer en het wiel draaide ook niet meer zo stroef.En het remt ook een stuk minder !! Tommelremmen smeer je niet met vet of olie , dat is glijmiddel , om wrijvingsweerstand te verminderen............Toch heb ik de indruk dat er nog iets fout gaat binnen in de trommel, want het achterwiel stopt heel plots als ik er een draai aan geef. Als ik (stilstaande dus) een paar flinke draaien aan het pedaal geef, draait het nog even door. Maar het stopt dan even plots, het bolt dus niet langzaam uit. Ook bij het voorwiel bolt deze niet uit. Dit had ik al vastgesteld bij aankoop van de BnR, maar ging er toen van uit dat het normaal was.

Dat probleem heb ik onlangs (vandaag) ook ondervonden crazy .
Het is geen roest wat het probleem veroorzaakt , dit slijt weg en zeker na een paar keer remmen .
Het probleem is ernstiger , namelijk een onronde/ovale remtrommel crazy.
De BnR staat er om bekend dat er wat ander materiaal gebruikt is dan bij b.v. een 3800.
Ik vermoed dat de trommel onrond wordt getrokken door de spaken.
Je kan de remschoenen wat meer vrije slag geven (kabelspanner wat losser)
maar dat heeft als nadeel dat als je remt dat de remhandel tegen het handvat aankomt .
Kortom , het blijft een probleem , tenzij je de hele naaf vervangt door een ander.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
De naaf zal inderdaad vaak een probleem blijven. De lagers zijn namelijke ook vaak slecht. Dat komt omdat de assen en afstandbussen niet goed zijn. De afstand bussen kunnen vast tegen het lager aangedraaid worden. Met als gevolg dat de lagers (zijn andere lagers dan bij 3800) kapot gaan. Dat kan er ook voor zorgen dat het wiel in één keer blokkeerd. Omdat het wiel niet mooi rond in het lager loopt.
groet
Thijs

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als ik dit allemaal lees dan is misschien het beste advies om uit te zien naar een 3800 achterwiel.
Ik weet dat sommigen van het voorwiel de trommelrem niet meer aansluiten, en de 3800 knijprem gemonteerd hebben...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
En als dan uiteindelijk alle onderdelen zijn vervangen, dan maar uitkijken naar een ander frame (liefts één van voor 1976). En niemand die me zal geloven als ik zeg dat het ooit een Black'n Roll was. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ja, ik wist dat de motortjes slecht waren.
Dat de rest ook minder was is ook geen geheim, maar het verhaal van de wiellagers is nieuw voor mij.

@Thijs:
jij bent het beste thuis in de 4800 op dit forum.
Wat is jouw tip? inderdaad 3800 maken, of zijn er alternatieven?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag heb ik het effect van de WD40 op de achterwielas getest. Deze keer ging het rijden heel vlot, wel sterk ten koste van het remvermogen van de achterrem. Het was een koud nat druilerig weertje, maar het verschil met mijn laatste testritje was groot, ik behaalde snelheden van 25 à 30 km/u soms moest ik even meetrappen om hogere toeren te halen. Ik weet niet of de koude en het vocht ermee te maken hebben, ik miste soms power en normaal zou het nog een beetje meer snelheid moeten kunnen halen. Misschien heb ik het afgelegde traject wat ongelukkig gekozen, ik moest nog ergens een zaakje afhandelen, en voor een solex is het vele stoppen en vertrekken niet echt ideaal te noemen.

Om de precieze oorzaak te achterhalen denk ik dat het nodig is de trommel open te maken. Wel kan ik stellen dat de remsegmenten in WD40 baden.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik zou eerst kijken wat er nu precies aan de hand is.
- is het lager nog goed?
- welke veren zijn er gebruikt voor de remschoenen? anders vervangen voor sterkere veren.
- kijken of de remplaat nog goed is. zit er niet teveel speling op de onderdelen.- Nog een reden dan de rem niet goed terug komt is dat de het "plaatje" dat de remschoenen uitelkaar druk dwars op de schoenen komt te staan op het moment dat de rem aangrijpt.
Het helpt ook om daar een klein beetje te smeren met kopervet.

Voor de 4800 zijn verbeterde remplaten/veren/en remvoeringen te krijgen.

Vervangen voor 3800 kan altijd nog. Maar dan moet je de hele naaf vervangen want alleen de remplaat vervangen dat gaat niet.
groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vooraleer ik begin te vijzen probeer ik meer inzicht in deze materie te krijgen. Ik heb een abstracte voorstelling van hoe het werkt.
Vorm ik er een goed beeld van?
Ik redeneer als volgt:

2 remschoenen worden tegen de buitenwand gedrukt, de remtrommel dus.
Ik begrijp niet wat de remplaat precies is.

Ik zocht op wat de naaf is, bij wikipedia vond ik een verklaring: http://nl.wikipedia.org/wiki/Naaf
Is de naaf dan juist maar de twee zijden waar de spaken aan zijn bevestigd?

Eerder sprak je over afstandbussen, hier kan ik me geen voorstelling van maken.

Zijn kopervet en lagervet hetzelfde of gelijkwaardig?

Toen ik las over de ovale trommel van Ronald was het even schrikken. Hopelijk is het bij mijn BnRetje nog niet zo fataal.

En dank je wel Thijs, jou kennis en tips over de S4800 zijn zeer waardevol.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Vooraleer ik begin te vijzen probeer ik meer inzicht in deze materie te krijgen. Ik heb een abstracte voorstelling van hoe het werkt.
Vorm ik er een goed beeld van?
Ik redeneer als volgt:

2 remschoenen worden tegen de buitenwand gedrukt, de remtrommel dus.
Ik begrijp niet wat de remplaat precies is.dat is de ronde plaat waar je tegenaan kijkt , aan de binnenkant zitten de remschoenen gemonteerd.
Ik zocht op wat de naaf is, bij wikipedia vond ik een verklaring: http://nl.wikipedia.org/wiki/Naaf
Is de naaf dan juist maar de twee zijden waar de spaken aan zijn bevestigd? Ja, klopt.
Eerder sprak je over afstandbussen, hier kan ik me geen voorstelling van maken.
Als ik in de gelegeheid ben , maak ik wat foto's van de naaf en binnenwerk ,
ik moet toch nog een wiel uit elkaar halen. Kan ik ook de onrondheid opmeten .

Zijn kopervet en lagervet hetzelfde of gelijkwaardig?
Kopervet is koperkleurig en wordt gebruikt om bij schroefverbindingen roest te voorkomen waardoor de moer of bout makkelijker losgedraaid kan worden.Het is ook enigzinds hittebestendig.
Lagervet is bedoeld om lagers te smeren.

Toen ik las over de ovale trommel van Ronald was het even schrikken. Hopelijk is het bij mijn BnRetje nog niet zo fataal.

En dank je wel Thijs, jou kennis en tips over de S4800 zijn zeer waardevol.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Ronald, dat is dan ook weer duidelijk. Foto’s van de naaf en binnenwerk zou tof zijn.
Dankzij de hulp op het forum, heb ik de gasmechaniek toch al kunnen repareren. Iets wat de professionals die er nog veel geld voor vroegen niet is gelukt. wink


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Ik gebruik kopervet omdat het kopervet dat ik heb wat harder is dan mijn lagervet. Ik wil voorkomen dat het vet in remmen "druipt". Maar waarschijnlijk werkt een klein beetje (echt klein beetje) lager vet net zo goed.
groet
Thijs

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij demontage viel het linker lager er al uit sick .
De lagerboring was al 0,06mm te groot.
Deze weer vastgezet met een verenbandje van 0,05mm (dat is 0,1mm in diameter)in een opgewarmd gat en er ook nog wat locktite bijgegoten.
De trommel slingert 0,3mm en is 0,2mm onrond dus dat valt allemaal nogal mee.
Nog wat kopervet op de nokken van de remschoen gedaan , het teveel (op foto) afgeveegd en het scharnierasje gesmeerd.
De rem is nu beter af te stellen maar nog niet helemaal zoals het hoort.
Wordt vervolgd.

Attached Images
DSC01773..JPG (176.58 KB, 1189 downloads)
DSC01775..JPG (57.53 KB, 900 downloads)
DSC01776..JPG (53.39 KB, 706 downloads)
DSC01777..JPG (51.49 KB, 1162 downloads)
Joined: Aug 2004
Posts: 313
S
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
S
Joined: Aug 2004
Posts: 313
Je hebt het oude type remschoenen. Je kunt aan de veren zien dat deze niet geschikt zijn voor hun functie. De haakjes waarmee de veren in de gaten zitten zijn niet meer mooi krom maar glijden
al bijna uit de gaten.
Ik weet niet of veren voor een 3800 passen. Inmiddels zijn verbeterde remschoenen ( niet met gaten) met betere veren.
groet
Thijs

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedankt Ronald, op de eerste foto ligt het allemaal keurig in volgorde neem ik aan?

@Thijs:
Hoe zit het nu met onderdelen van de Black'n Roll, de voorraad bij Mopex France zal nu wel stilletjes uitdrogen?
En niet alle onderdelen van een S3800 zijn geschikt.

Last edited by AlienSolexfiend; 06/03/12 11:33 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Alles ligt op volgorde , het andere kogellager zit nog in de naaf aan de tandwielzijde.
En wat die onderdelen betreft kan je beter overwennen naar 3800 onderdelen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
En wat die onderdelen betreft kan je beter overwennen naar 3800 onderdelen.


Ja maar wat als deze er niet zijn, neem nu zoals in dit geval met de trommelrem.
Bij Le Gallet misschien?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Deze onderdelen zijn nog leverbaar : http://www.solexservice.com/index1.html
Even links kijken bij velgen , wielen , naven.

Nog een foto van de door de vorige eigenaar aangepaste remhevel.
Hierdoor heb je iets meer speelruimte met afstellen, de arm is ongeveer gehalveerd waardoor het remmen iets zwaarder gaat.

Attached Images
DSC01779..JPG (130.89 KB, 1754 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Goede tip, die remhevel.

Zijn dat Mopex onderdelen bij "Solex Service Ad van Heerbeek"?

Ik zie de bomen niet meer door het bos met heel die marketing.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: FFAnders
Deze onderdelen zijn nog leverbaar : http://www.solexservice.com/index1.html
Even links kijken bij velgen , wielen , naven.

Nog een foto van de door de vorige eigenaar aangepaste remhevel.
Hierdoor heb je iets meer speelruimte met afstellen, de arm is ongeveer gehalveerd waardoor het remmen iets zwaarder gaat.

de rem gaat iets zwaarder maar voordeel is wel dat je met een zelfde slag van je remhandel op het stuur nu een gotere hoekverdraaiing krijgt aan de hevel van je wiel waardoor hij de schoenen beter aanknijpt maar ook weer zover terug laat komen dat ze vrij lopen.
ik vind de hevel in zijn "originele" lengte nogal aan de lange kant dan "aai" je de schoenen maar een beetje als je aan je stuurhendel knijpt.
solex heeft remmen gehad met een soort van (binnen)kabel trommel in plaat van remhevel, als je daar de diameter van neemt zie je dat de hefboom ook niet zo groot is terwijl ook deze door precies dezelfde stuurhendel ( met zelfde werkende slag dus) werd bediend


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #74009 08/03/12 04:23 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het zijn dus toch onderdelen voor een 3800 (achterwiel #9311, achternaaf en trommel #9308). Ik dacht dat een 3800 remblokjes aan de velgen had, vandaar de verwarring.

Remveertjes en remschoenen zullen wel apart te bestellen zijn, maar stel dat de naven aan vervanging toe zijn. Koop ik dan best het complete achterwiel (#9311)? Ik zie me zelf nog geen wiel bespaken.

Maar voor het zo ver is moet ik eerst het wiel er eens af halen om te kunnen kijken of het probleem niet eenvoudig is op te lossen. Hiervoor heb ik een potje “wit vet” aangeschaft. Op het blik staat: “lekt niet; verzekert een langdurige smering; weerstaat warmte en hitte; smering van radarwerk, kogellagers, veringen, glijstangen, kettingen, sloten, mechanismen, scharnieren enz.”.
Het is niet specifiek “lagervet”, ik vraag me af of het wel goed is.

Omdat de remschoenen vettig zijn vanwege de WD40 die er aan kleeft, heb ik ook nog een ontvettingsmiddel van het merk Facom gekocht.

Ik hoop spoedig tijd te kunnen vrijmaken om deze klus te klaren.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo te zien kan je alles smeren mat dat vet dus dat kan je gebruiken.
En om de remmen te reinigen kan je het beste Remmenreiniger gebruiken.
Hier bij de Action heb je al een spuitbus voor nog geen € 2,-


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Tja, wit vet. Er staat geen merknaam op, gekocht bij Brico.

Het ontvettingsmiddel voor mechaniek van Facom voor mechanisch en industrieel gebruik: oliesporen, smeervetten en remstof worden opgelost en gespreid en silicoonpasta, sporen van kleefstoffen enz worden losgemaakt. Volledige en snelle verdamping, geen residu, bla bla bla... Enfin veel duurder dan remreiniger maar nu ik het toch in huis heb...wat denk je, het zal de remschoenen toch niet oplossen zeker? eek laugh

Attached Images

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ach facom is een bekend merk ( gereedschap) zullen toch geen zooi leveren ?
in principe zijn remschoenen niet reactief, hooguit de verlijming maar die stel je nauwelijks bloot bij spuiten en schoonwrijven ( alléén spuiten ben ik geen fan van, wrijven wel)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #74034 08/03/12 11:09 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ja, het spul mag dan wel geen residu achterlaten, de losgekomen vuiligheid blijft wel achter.

Niet onbelangrijk vind ik even te vermelden: vooral niet zomaar wrijven als het een oudje is. Ga na of er geen asbest in de remsegmenten werd verwerkt sick. Bij oldtimers komt dit vaak voor. De ervaren liefhebber weet dit natuurlijk wel, maar ik denk dat het geen kwaad kan dit even onder de aandacht te brengen.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Ik meng 98 in een verhouding 1:33, behoorlijk vet dus. De tweetakt is gemengd in oktober en goed bewaard in een jerrycan.


Een kleine rechtzetting:
Eerder in deze topic zei ik 98 te mengen. Dit is een vergissing, ik gebruik Euro 95. Zo wordt het aangeraden in de handleiding van mijn S4800.
Wel gek vind ik dat op de webside van Mopex 98 octaan loodvrij wordt aanbevolen.
http://www.blacknroll.com/faq_ANG.htm#essence

Ik deed voorafgaand wat onderzoek, dit even in een notendop:
Het octaan gehalte zou het pingelen van de motor bepalen.
"Bij een te laag RON treden er acceleratiepingelingen op die meestal hoorbaar zijn (het pingelen)".
Pingelen zou door onregelmatige verbranding worden veroorzaakt...
Benzine met een hoog octaangehalte, dus met een hoge klopvastheid zou betere prestatie geven bij te hoge compressie.
Ik las op een forum dat als je altijd korte afstanden aflegt, er zich koolvorming afzet in de cilinder waardoor de compressie stijgt. Ook hiervoor zou men dan beter 98 gebruiken. En in bergachtige gebieden zou 98 ook voordeel bieden.

Mijn vraag, zou het voor de S4800 wat uitmaken of moet je hiervoor de omstandigheden overwegen?

Last edited by AlienSolexfiend; 09/03/12 06:46 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Maak je om te hoge compressie maar geen zorgen.
98 werd om een andere reden aanbevolen, ik weet niet meer welke confused

Stond bij de grote Aspen-discussie als ik mij niet vergis.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wil je zeker zijn, tank je toch gewoon 98. Altijd safe.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Quote:
Wil je zeker zijn, tank je toch gewoon 98. Altijd safe.

Baat het niet dan schaadt het niet, ik wil het best eens proberen, eerst gebruik ik mijn voorraad euro 95 verder op. Hoe lang blijft ongemengde benzine eigenlijk goed? Ik bewaar deze donker en koel in een plastieken CE jerrycan.

Toch blijf ik benieuwd hoe het eigenlijk werkt.
Bij een Solex in goede conditie is de compressieverhouding laag genoeg om te voldoen met euro 95 (klopvastheid). Dus heeft euro 98 in dit geval eigenlijk weinig nut, of toch?
M.a.w. zou bij een normale lage compressie een Solex of BnR een betere verbranding maken met 98 octaan, waardoor hij beter trekt en sneller rijdt?

Last edited by AlienSolexfiend; 11/03/12 06:11 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ondertussen zijn we alweer 4 maanden verder. Mijn Black’n roll blijkt goed te rijden op 98, het motortje maakt een krispeg geluid zoals een naaimachine. Alleen voldoet hij nog niet aan de verwachting qua vermogen en snelheid.

Ik ben bezig met een klein onderhoud:

- de achterrem en de motorlichter zijn ondertussen al in orde smile
- ik heb een nieuw filtertje in de carburateur geplaatst smile
- de bougie is vervangen (alleen nog een probleem met de bougiekabel mad )

Ik heb foto’s genomen van het boven aanzicht van de gasschuif, misschien zit daar het probleem.

Attached Images
gas dicht - kopie.jpg (44.67 KB, 426 downloads)
gas open - kopie.jpg (46.07 KB, 433 downloads)
gasmech S4800 - kopie.jpg (45.56 KB, 563 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het probleem zit hem in de foto ,
bij "gas-open" is het moeilijk te zien ,ook bij inzoomen......


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Die was het moeilijkst te maken. laugh
De buitenwand van het messing cilindertje is dan niet meer te zien.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Ik kijk zo raar in de carb. is het misschien een 5.5 snor ipv een normale 6.5mm carb.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Waar kan je dat opmeten?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
#78442 11/07/12 07:08 AM
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
En niet onder het rijden doen he grin


Vriendelijke groeten

Roelof
#78444 11/07/12 07:18 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: ghostrider
Boortje van 6,5 mm in de hand nemen. Bij "vol gas" moet het steeltje door de carburateur kunnen.

Dat ga ik zo controleren, thanks Ghost!


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
#78445 11/07/12 07:19 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Boortje van 6,5 mm in de hand nemen. Bij "vol gas" moet het steeltje door de carburateur kunnen.

Zit het ietwat uitstekende venturiebuisje dan niet in de weg ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#78522 12/07/12 09:23 AM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Vandaag een kleine testrit van 16 km met de nieuwe bougie gereden. Alles wijst erop dat oude bougie de boosdoener was.

Gisteren had ik een nieuw veertje tussen de decompressiekabel en het lipje van de motorhendel geplaatst, zodat het hendeltje terug kan veren. Ik moet het hendeltje nu heel wijd induwen om de motor te kunnen starten of uit zetten, waardoor het hendeltje dan toch niet terugveert. Bij deze handeling heb ik gelijktijdig ook wat te hard aan de gashendel gedraaid, en hierdoor is de gaskabel doorgeschoten of gebroken, ik moet het nog openmaken om te kijken wat de schade is.

Ik denk dat ik alle kabels eens van elkaar moet losmaken en dan opnieuw vast ga maken met tie-wrap (stripkes), want het wordt zo stilaan een warboel.

Last edited by AlienSolexfiend; 12/07/12 01:18 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke dat is dan in orde met die bougie.

Tip: maakt veel foto's hoe alles zit met die kabels zodat je altijd kunt nagaan hoe iets zat voordat je het uit elkaar haalt.

Last edited by Alfons_Amuse; 12/07/12 06:08 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het is net iets erger dan een gebroken gaskabel of alleen maar een doorgeschoten nippel, de nippelhouder van het rad is aan één zijde afgebroken. Er zit dus niet anders op dan er eentje te bestellen, als het type voor mijn S4800 nog apart te verkrijgen is. Anders wordt het een heel setje. Hoe dan ook, rijden zit er de eerst komende dagen niet meer in, net nu ik eindelijk alles zo wat in orde heb gebracht. cry
Bij het open maken van de gashendel merkte ik een spleet in het deksel daar waar de schroef zit. Kan iemand me zeggen of dit zo hoort? Ik denk dat het een barstje is maar ben niet zeker.

Attached Images
gebroken gasrad - kopie.jpg (36.57 KB, 1368 downloads)
nippel gas - kopie.jpg (46.33 KB, 1256 downloads)
deksel gas - 1 - kopie.jpg (34.43 KB, 415 downloads)
deksel gas - 2 - kopie.jpg (32.07 KB, 403 downloads)
deksel gas - 3 - kopie.jpg (34.15 KB, 404 downloads)

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
zou je er gelijk geen een oud setje handvaten en gasgever opzetten deze gaan 60 jaar mee en langer

Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Bedoel je een al gebruikt setje van de latere S3800. Nieuw zijn ze nog te verkrijgen bij de sponsor zie ik. Zit ik met de vraag of het past en werkt op mijn Black’n Roll, die heeft namelijk een normaal gas geef systeem.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Je hebt wel pech met de BRRRRRR.... sick
Net wat Harding zegt , een oud en betrouwbaarder systeem erop zetten.
Het simpelst is het oude lepeltje met de bijna onverwoestbare gasspaak , maar daar is de carburateur niet op ingericht.



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Snik... cry


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
de gasspaak moet toch wel pas te maken op een 4800
zelf heb ik er een op mijn 2200 gezet werkt perfect

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
als je de achterkant van een 3800 carb open hebt is daar met enig frutwerk een systeem in te maken als de oudere typen met gas spaak, het meest complex, de verbinding naar de decompressie heb je geen last van want dat heb je al


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #78572 13/07/12 11:56 PM
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Het goede nieuws is dat het gasradje apart te leveren is. smile
Origineel bericht van: Joan
als je de achterkant van een 3800 carb open hebt is daar met enig frutwerk een systeem in te maken als de oudere typen met gas spaak, het meest complex, de verbinding naar de decompressie heb je geen last van want dat heb je al

En dan zou mijn "gas geef systeem" omgebouwd moeten worden naar een "gas neem systeem", of ik houd er geen duim aan over.
Waarom hebben ze het systeem eigenlijk veranderd? Het zijn de omgekeerde remhendels die de Solex toch elegant maken.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Al die oplossingen van ombouwen...ik zou het zo laten als het is, repareren en heeeeel voorzichtig omgaan met het systeem want het is erg liets zoals we hier in Drenthe zeggen.


Vriendelijke groeten

Roelof
Page 1 of 2 1 2

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 38 guests, and 3 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.143s Queries: 225 (0.051s) Memory: 1.9701 MB (Peak: 2.9898 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 15:57:58 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS