Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#70912 17/12/11 05:59 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
hallo weet er iemand hoe de guiste volgorde is van een krukas lager van een sleutelgat blokje kamzuiger deze krukas is wel kapot maar ik heb er een bestelt bij ami bert maar zo is hij er volgens mij gedemonteert maar ik vind het raar dat er twee plaatjes voor en achter het lager zit en dan is er nog een plaatje uitgekomen met de inkeepjes in het busje zit vogens mij wel goed daar komt aan de binnen kant het rolletje tegen denk ik maar moet er ook geen keering tussen te zitten die op het doosje ligt er is er wel geen uitgekomen met het demonteren daar ik niet zo veel van deze blokjes weet en het ook niet in het grote solex boek staat ben ik er niet zo zeker van en kan ik het beter hier even vragen het is een nedelends blokje van der heem
groetjes pierre

Attached Images
1324068188NIMG_0761.jpg (108.45 KB, 1014 downloads)
Pierre #70913 17/12/11 06:22 AM
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Goedenavond Pierre,
Dit weet ik nu weer wel haha.

Juiste volgorde is eerst buisje , dan ribbel ring dan platte (gladde ring) dan lager dan andere platte ring de platte gladde ringen tussen het lager.
( ik heb nog even een scan gemaakt voor je, voor de duidelijkheid)

Attached Images
scannen0001.1.jpg (47.9 KB, 1016 downloads)
Last edited by Robert1976; 17/12/11 06:30 AM.

Vriendelijke groet, Robert.
Pierre #70914 17/12/11 06:26 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
De volgorde die ik laatst bij een koffertje uit 58 tegen kwam is alsvolgd : carter, daarin de gekartelde ring met de tandjes naar boven, dan een dichte ring, het lager, een dichte ring met daarin een inkeping om het lager teborgen, twee klemmetjes met schoefjes om het geheel teborgen, daarna kan de krukas er in en het busje moet aan de binnenzijde van het carter bij de rol over de krukas en in het carter en daartegen komt de rol.

Foto's staan op mijn telefoon, deze wil ik gerust mailen hoor

Groetjes Carl

carl #70917 17/12/11 06:49 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ok bedankt mannen maar over de platte plaatjes gesproken het lager wat er inzat was open je kon de kogels zien zitten maar ik wil er een nieuwe lager inzetten en daar zijn de plaatjes nog vast op moet ik die dan verwijderen zodat ik de kogels zien zitten of moet ik hem er zo inzetten plus de ander twee plaatjes
groetjes pierre

Pierre #70922 17/12/11 07:30 AM
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Ha Pierre,

En daar kan ik dan weer geen eerlijk antwoord op geven, dat gaat vast door 1 van de solex dokters gegeven worden.


Vriendelijke groet, Robert.
Robert1976 #70925 17/12/11 10:19 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Lagers met metalen plaatjes dichten niet 100% af , dus worden wel door de mengsmering gesmeerd.
Je kan aan de kant van de krukwang de ring uit het lager halen, weet je zeker dat de smering (1:25) zijn werk kan doen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #70926 17/12/11 04:58 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Je moet ook even opletten dat je het juiste lager hebt met een dikkere binnenbus, anders dicht het zaakje niet goed af.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ook ik zou het lager zeker aan één zijde open maken voor de smering en misschien is het wel beter aan bijdezijden, maargoed daar zijn de meningen over verdeeld.

Groetjes carl

Pierre #70954 18/12/11 04:38 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Ik maak zo'n ding nooit open want het lager is voorgesmeert. En als er dan mengsmering bij komt is ook geen probleem. Ik wil wel een zo dicht mogelijk carter.

Johnnie #70960 18/12/11 06:24 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
hoe bedoeld je john een dikkere binnenwand ik heb gewoon een lager van marcel van de ven met een keerring erbij maar die moet er dus niet tussen heb ik begrepen maar de lager ziet er volgens mij toch het zelfde uit
groetjes pierre

Pierre #70961 18/12/11 06:58 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
brede binnenring lager,zie foto.


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #70962 18/12/11 07:05 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dan is deze die je aanwijst een goede of niet dat is de nieuwe die in het doosje zat met de keerring
groetjes pierre

Pierre #70963 18/12/11 07:10 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Pierre
dan is deze die je aanwijst een goede of niet dat is de nieuwe die in het doosje zat met de keerring
groetjes pierre

Ja is een goede met brede binnenring Pierre.


Vriendelijke groeten, Ad
Johnnie #70967 18/12/11 06:41 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Johnnie
Ik maak zo'n ding nooit open want het lager is voorgesmeert. En als er dan mengsmering bij komt is ook geen probleem. Ik wil wel een zo dicht mogelijk carter.


Ik geloof het ook wel dat zo'n lager er zo in kan, maar heb ook weleens verhalen gelezen dat je deze beter open kan halen.

Zelf heb ik bij mijn TerroT ook twee lagers gemonteerd en aan éénzijde de lagers dicht gelaten ( dit aan de zijde waar het carter zat dit zit toch al opgesloten.

Groetjes carl

carl #70973 18/12/11 08:24 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
goed als je de plaatjes er in laat zitten in de nieuwe lager welk nut hebben de losse plaatjes dan of moetten die er dan niet in
groetjes pierre

Pierre #70974 18/12/11 08:48 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Dan hebben ze mindernut om het aftedichten maar wel als opvulling kunnen deze dan dienen.
Je lager kan dan minder heen en weer gaan bewegen als je carter warm wordt, als dat eburhout iets loskomt.

Groetjes Carl

#70977 18/12/11 09:54 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dus als ik het goed begrijp de plaatjes terug plaatsen zoals robert en carl zei en geen keerring erbij het is maar dat ik het voor de eerste keer goed wil doen daarom deze vragen
groetjes pierre

Pierre #70978 18/12/11 10:43 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Bij solex zit normaal gesproken geen keering, bij mijn oto is dat nu wel het geval maar dat is een ander verhaal.

Als je dit lager bij een mobylette zou plaatsen ( ik geloof dat het dezelfdemaat heeft maar dat weet ik niet zeker dan hoort er wel een kerring achter daar is een uitsparing voor )
Bij solex is er normaalgesproken geen plaats voor een keering, vandaar deze afdicht plaatjes.

Groetjes carl

carl #70980 19/12/11 02:01 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ok bedankt carl dan weet ik genoeg en van zodra ik de krukas binnen heb ga ik aan de slag ik laat het nog wel weten hoe het afloopt
groetjes pierre

Pierre #70982 19/12/11 06:16 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Inderdaad, alles wat je er uit haalt moet je gewoon weer terug
plaatsen. En dan alles wat kan verbeteren moet je doen.
Dus een nieuw lager en de metalen keerring-plaatjes.
Op de foto staat de afdichting van een 2200-blok.

Johnnie #70985 20/12/11 12:32 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb vandaag mijn old stok nieuwe krukas aangekregen van ami bert dus kan ik er morgen al aan beginnen als er niets anders tussen komt
groetjes pierre

Pierre #70986 20/12/11 12:57 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Succes Pierre.

Ik ben met het Oto motortje bezig, leuk werk.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Zo zijn er verschillende bezig met solex motortjes.

Twee weken geleden een blokje van een koffertje uit elkaar gehad en voorzien van lagers, het cartertje draaid weer netjes rond alleen de zuiger zit nog vast in de cilinder.

Nu ben ik bezig met een 3800 blok om alles schoon temaken en dat is nodig ook, bij de rol zat het vol met grond.
De cilinder is er ook vanaf en nu blijkt de zuiger versleten tezijn ( grote krassen ) de cilinder is oké.
De ontsteking heb ik nog niet bekeken, maargoed dat komt nog wel.

Pierre, succes met de montage.

Groetjes Carl

carl #70991 20/12/11 02:56 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Misschien is het wel de moeite waard om de cilinderdiameter op te laten meten voordat je er een nieuwe zuiger voor koopt .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #71010 20/12/11 06:44 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Jaha en Carl weet bij wie hij moet zijn (hij rijd op een Amuse). HHahAAaa.

Carl moet ik meten??


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Moet je doen , weet je waar je aan toe bent wink
Heb sinds kort ook zo'n "gatenmeter"


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #71012 20/12/11 06:59 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mooi, kun je op een 0,01 mm nauwkeurig meten.

Heb ik al bij Carl thuis gedaan.
Zuiger + cilinder.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
hallo ik ben het motortje aan het monteren en ik heb de krukas en de plaatjes al gemonteerd maar hoe vast moet je de moer van het rolletje aandraaien ik heb het met de sleutel gewoon vastgezet en ik vind dat het niet zo soepel rond draaid heb ik de moer van het rolletje mischien al te vast gedraaid
groetjes pierre

Pierre #71020 20/12/11 06:16 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Te vast draaien moet niets uitmaken voor het soepel draaien.
De rol komt tegen de bus , de bus tegen binnenring lager en binnenring lager komt tegen de krukwang.
Het enige kontakt tussen as en carter zijn de kogels van het lager.
Verder moet alles vrijlopen.
Op de foto van Trommel zie ik ook een keerring ,die hoort er niet bij.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #71024 21/12/11 12:29 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Te vast draaien moet niets uitmaken voor het soepel draaien.
De rol komt tegen de bus , de bus tegen binnenring lager en binnenring lager komt tegen de krukwang.
Het enige kontakt tussen as en carter zijn de kogels van het lager.
Verder moet alles vrijlopen.
Op de foto van Trommel (is een foto van Pierre Ronald wink )zie ik ook een keerring ,die hoort er niet bij.


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #71025 21/12/11 12:42 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dat van de keerring weet ik die zit er niet tussen maar ik denk dat het aan de dichte lager ligt daar de oude lager open was en met de dichte lager er te veel plate plaatjes tussrn zitten de twee plate plaatjes neem ik aan maar het geribbelt plaatje zit er volgens mij er dan teveel in maar ik denk dat ik de oude open lager er terug in ga steken die was ook nog goed maar ik heb de nieuwe gebruikt daar ik dacht dat het beter zou dichten dus morgen opnieuw proberen
groetjes pierre

Pierre #71027 21/12/11 01:20 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je met die "geribbelde" de ring met die 8 "tandjes "bedoelt , deze moet er juist wél in blijven.
Het is de bedoeling dat die tandjes het dichte plaatje met, lichte druk, tegen de binnenring van het lager drukt.
Dat is belangrijk voor de afdichting.
Je kan de metalen stofringen vrij eenvoudig uit het lager "wippen".


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Trommel #71028 21/12/11 01:26 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: trommel
.
Op de foto van Trommel (is een foto van Pierre Ronald wink )zie ik ook een keerring ,die hoort er niet bij.


Had er even in de snelligheid langsheen gekeken blush .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #71038 21/12/11 04:26 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja die bedoelde ik ronald maar als die er dan allemaal inzitten hoe komt het dan dat het dat het niet soepel draait en hoe moet je het spoellager tot tegen het carter krijgen wand als je het er tegen zou tikken dan tik je toch het krukas toch terug of is er daar een hulpstuk gereedschap voor
groetjes pierre

Pierre #71059 21/12/11 07:53 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je een officiële spoelenplaattrekker gebruikt , dan druk je de spoelenplaat op de as en de trekker trekt aan de de krukas.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #71062 21/12/11 08:16 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb een originele spoelplaat trekker die gebruikt word voor een 3800 maar ik weet niet hoe ik het moet doen wel om hem er af te trekken maar niet om hem er op te zetten er zit wel een buisje bij de spoelentrekker maar ik weet miet voor wat het diend
groetjes pierre

Pierre #71064 21/12/11 08:25 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
je moet de trekker helemaal terugdraaien (in). Dan het buisje er overheen doen.
dan schroef je hem op de krukas. de armpjes die normaal onder de spoelen komen draai je naar opzij.
nu draai je de trekker zo dat het buisje de plaat over de as schuift.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ok bedankt john ik snap het
groetjes pierre

Pierre #71113 23/12/11 12:34 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
hallo jongens ik heb het motortje terug in elkaar gezet en geprobeert maar er is tot nu toe nog geen leven in te krijgen
ik heb een heel goede onsteking en ik doe er rechtstreeks benzinnen in de carburatuur en de contackt punten gaan open als de tekens overeen komen en toch slaat hij niet aan maar wat ik wel niet goed begrijp is als dezuiger boven op zijn dood punt staat dan staat het teken van het vliegwiel 5cm verder dan het teken van de spoelplaat is dit normaal er is wel aan geprutst geweest wand ze hebben er een andere spie in gezet gehad
groetjes pierre

Pierre #71117 23/12/11 01:37 AM
Joined: Aug 2008
Posts: 545
5000km gereden
***
Offline
5000km gereden
***
Joined: Aug 2008
Posts: 545
Hallo Pierre,

Heb je wel een goede vonk ( bougie)???


Vriendelijke groet, Robert.
Pierre #71118 23/12/11 01:46 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als ik het goed lees dan komt de vonk veel te laat, dat zal de reden zijn dat er geen leven in zit.

Ik heb hier nog van die oude vliegwielen maar bij allemaal is de spie eruit.

Ik heb even naar de positie gekeken: Als je de spiebaan van het vliegwiel op 6 uur zet, dan staat het merkteken ongeveer op 11 uur. Als die van jou op 12 uur staat dan is de spiebaan verkeerd erin gemaakt.

Last edited by john meisters; 23/12/11 01:47 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Pierre #71119 23/12/11 02:10 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Pierre, je zult wel weten, dat wanneer de zuiger 2 mm voor BDP staat de punten moeten openen voor de vonk te geven.
Controleer dit.
De streepjes moeten nu tegen over elkaar staan.
(2 mm komt overeen met 23 graden voor BDP)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb hem maar terug gedemonteert omdat als ik aan het vliegwiel draaide hij telkens op een en de zelfde plaats een schuurendgeluid maakt dus het vliegwiel draait soepel tot op die plaats en dan is er het gevoel dat hij daarvast komt te zitten en als ik het vliegwiel verwijder dan draaid het wel soepel zo als het moet dus denk ik dat het aan het vliegwiel licht heeft er iemand hier nog een vliegwiel liggen mag ook kompleet zijn met spoelplaat dan hoor ik het wel

en ja robert de bougies vonkte heel goed
groetjes pierre

Pierre #71126 23/12/11 04:36 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
daarom alfons dat klopte niet en daarom denk ik dat de spiebaan niet goed staat
groetjes pierre

Pierre #71128 23/12/11 04:45 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb wel een vliegwiel daar kan Ad v Heerbeek wel een spiebaan in maken.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je hebt vliegwielen voor een andere ontsteking met andere contactpunten ,deze zijn soms anders van de spieplaatsing.

Pierre #71135 23/12/11 06:52 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
dit is het blokje waar ik het over hebeen vabderheem blokje kamzuiger
passen daar ook een spoelplaat van een niet kamzuigertje op
groetjes pierre

Attached Images
1322844158NIMG_0747.jpg (75.74 KB, 424 downloads)
1322857420NIMG_0748.jpg (98.01 KB, 499 downloads)
#71140 23/12/11 07:49 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja maar als je de spoelplaat met bijbehorend vliegwiel hebt van een blokje zonder loppelling ook niet dan
groetjes pierre

Pierre #71141 23/12/11 07:51 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Helaas heb ik geen idee, ik heb wel wat onderdelen maar ik heb nooit aan deze blokjes gewerkt.

Als ik weet wat je nodig hebt dan wil ik met alle plezier helpen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik ook niet john daarom vraag ik het aan de solex dokters
groetjes pierre

Pierre #71154 23/12/11 11:16 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
je zou de spie eruit kunnen halen, het vliegwiel op tijd zetten en dan de vliegwielmoer aandraaien. Dan zou het motortje moeten aanslaan.

dan ben je in elk geval zeker dat dit de oorzaak is.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja dat kan maar als ik het vliegwiel er op aandraai dan begint hij te schuren en draait het vliegwiel niet soepel meer
groetjes pierre

Last edited by Pierre; 24/12/11 01:33 AM.
Pierre #71161 24/12/11 03:34 AM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Het wil wel eens helpen om de boutjes van de spoelen even iets los ( op slip) te zetten en dan een voelermaat ( bijv 0.1 mm) tussen vliegwiel en spoel te zetten en dan de boutje weer vast te zetten, aan de foto lijkt het of de spoelen slepen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Trommel #71289 29/12/11 08:11 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: trommel
brede binnenring lager,zie foto.
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Pierre
dan is deze die je aanwijst een goede of niet dat is de nieuwe die in het doosje zat met de keerring
groetjes pierre


Ja is een goede met brede binnenring Pierre.(moeilijk te zien trouwens)


Ben benieuwd Pierre of er een goed lager in je motortje zit met brede binnenring


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #71292 29/12/11 05:40 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb hem vannacht nog uit elkaar gehaald ad er de lager had een smalle binnenring en ik de oude ook bezien en die heeft ook een smalle binnenring die ik van jan meeheb is veel breder ik moet het cater deksel en de cilinder nog terug monteren straks ik ben benieuwd ik heb ook alles goed zuiver gemaakt maar de test zal toch met een bang hartje zijn
groetjes pierre

Pierre #71293 29/12/11 05:47 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
o ja voor de genen die het nog niet wisten verslag van solex dokter jan een slecht vliegwiel uitgesleten en een lekage aan het rolletje reden verkeerde lager dus alles opnieuw open doen wat ondertussen al gebeurd is en straks terug opbouwen
groetjes pierre

Pierre #71294 29/12/11 06:42 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
heb je wel nog een goed vliegwiel Pierre?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Pierre #71295 29/12/11 06:43 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Het is tehopen dat het nu goed komt, ja Pierre je bent op een goed adres geweest bij Dokter Jan.

Groetjes carl

Pierre #71301 29/12/11 08:07 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: Pierre
ik heb hem vannacht nog uit elkaar gehaald ad er de lager had een smalle binnenring en ik de oude ook bezien en die heeft ook een smalle binnenring die ik van jan meeheb is veel breder ik moet het cater deksel en de cilinder nog terug monteren straks ik ben benieuwd ik heb ook alles goed zuiver gemaakt maar de test zal toch met een bang hartje zijn
groetjes pierre


Je ziet wel vaker dat er een verkeerd lager is gemonteerd. ik heb heb het al bij diverse Solex motortjes meegemaakt.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Pierre #71304 29/12/11 09:28 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Pierre
ik heb hem vannacht nog uit elkaar gehaald ad Ja ,je was benieuwd hè grin er de lager had een smalle binnenring en ik de oude ook bezien en die heeft ook een smalle binnenring die ik van jan meeheb is veel breder ik moet het cater deksel en de cilinder nog terug monteren straks ik ben benieuwd ik heb ook alles goed zuiver gemaakt maar de test zal toch met een bang hartje zijn ja,spannend.. eek
groetjes pierre


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #71314 30/12/11 12:21 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik was al gauw uitgetest ik ben met de schroevendraaier om de onstekings plaat vast te zetten afgeketst en het draadje van de onsteking bobijn over dat heb je met die speciale moeren het gaat goed met de schroevendraaier tot dat het boutje gelijk komt en dan heb je bijna nog geen plaats om te draaien ik ga morgen een oude schroevendraaier uitslijpen zo dat ik mog twee pinekes heb om ze vast te zetten of hoe doen jullie dat
groetjes pierre

Pierre #71316 30/12/11 12:26 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Op dezelfde manier Pierre , een schroevendraaier verslijpen zodat deze de spoel en schroefdraad niet kan beschadigen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Pierre #71317 30/12/11 12:27 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik werk ook liever met de zeskant kopjes. sleutelmaat 7.
wel opletten dat je je eigen kracht kent natuurlijk wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: john meisters
ik werk ook liever met de zeskant kopjes. sleutelmaat 7.
wel opletten dat je je eigen kracht kent natuurlijk wink

Wat zijn dat dan voor een soort moertjes waar je sleutel 7 op kan zetten ??
De draad is M6 en de bestaande ,ronde moer is rond 9mm.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #71319 30/12/11 02:27 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb hem juist al eens uit getest zonder onstekings bobijn om te zien of het rolletje nog nat word wand gisteren werd dat heel nat met die verkeerde lager en het reultaat met de juiste lager geen lekage meer het blijft kurkdroog nu dat belooft voor morgen als de onsteking hersteld is
groetjes pierre

FFAnders #71320 30/12/11 02:51 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Sorry ik meende dat het over de schroefjes van de spoel ging blush


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Pierre #71322 30/12/11 03:48 AM
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Offline
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,176
Likes: 6
Jullie hebben het toch over een 6203 lager? Zijn daar dan verschillende types van?

Johnnie #71323 30/12/11 03:59 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Daar zijn nogal wat verschillende lagers met dat nummer .

Attached Images
6203.png (63.4 KB, 337 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #71331 30/12/11 05:12 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
bij mij zat er ene in met een smalle binnenring dus er zat al een verkeerde lager in daarom had ik er ook een nieuwe met een smalle binnen ring ingezet daarom de lekkage nu zit er de juiste in van jan de laat gekregen met een brede binnenring en problemen opgelostdat was ook de reden dat het motortje niet aansloeg omdat hij dan ook valse lucht trok
groetjes pierre

Pierre #71350 31/12/11 03:24 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
eindelijk jonjens hij draaid en hoe om u tegen te zeggen een half toertje met de hand en hij is vertrokken ik had eerst de bobijn terug geplaats en ik had een goede vonk maar hij wou nog niet aanslaan maar je moogt nooit opgeven en blijven doorzoekken maar wat ik al wel gemerkt had is dat hij weinig compreccie had dus het cilinderkopje eraf gehaald en daar zat de dader de decpmpressie sloot niet goed af even gekuist en probleem opgelost nog bedankt iedereen om mee te denken
groetjes pierre

Last edited by Pierre; 31/12/11 03:24 AM.
Pierre #71353 31/12/11 03:56 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ha leuk Pierre dat hij nu wil. Idd gewoon doorgaan tot hij het doet. Er is ook geen andere keus he.
Maar eehhh, zoals Ghost zegt, wat was er dan met de ontsteking?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
blijk baar lag het niet aan de onsteking wand als de decompressie open staat dan mag je onsteking optimaal zijn en op tijd staan dan kan hij nooit aanslaan maar ik moet er wel bijzeggen dat het bloekje helemaal versleuteld was en niets was goed in elkaar gezet en dan nog een kapot krukas en een versleten vliegwiel dat uit gesleten was dus niet meer te gebruiken dus het zal wel aan wat vanalles gelegen hebben maar al bij al toch goed gekomen en weer wat bij geleerd
groetjes pierre

Pierre #71359 31/12/11 07:13 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat heb je dan toch allemaal voor mekaar dan. Ja je leert van zulke dingen heel veel he.
Zeker als alles versleuteld is en je moet het opknappen.

Nu nettjes verder afwerken zeker?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
natuurlijk het is het motortje van mijn groene solex maar dat zal nog wel een weekje of twee duren vrees ik maar het word zeker en vast weer een plaatje voor in mijn solex huisje als hij er nog ergens bij kan
groetjes pierre

#71363 31/12/11 07:47 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Precies Hans, bloed, zweet en tranen gekost en dan naar het huisje zeker. Ech nie. Rijden met dat ding. laugh smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Precies Hans, bloed, zweet en tranen gekost en dan naar het huisje zeker. Ech nie. Rijden met dat ding. laugh smile


Laat deze dat alle hoeken van het mooie Zeeland zien laugh laugh

Groetjes Carl

#71382 31/12/11 07:35 PM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
en mijn tandem dan hans wie gaat daar dan mee rijden
groetjes pierre

#71408 01/01/12 12:18 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Origineel bericht van: ghostrider
Kunnen ze meteen een mooie WSK Gnom voor je regelen wink

wwaar staan de afkortingen voor
gr pierre

#71419 01/01/12 12:57 AM
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
Pierre Offline OP
25000km gereden
***
OP Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ja en waar moet ik die dan zetten ik heb hier nog een casal staan in goede staat en weet nog niet goed wat ik er mee ga doen nee nee nee dan hou ik liever mijn tandem
groetjes pierre

#71448 01/01/12 10:08 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De voorband staat zacht Ghost. smile


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.097s Queries: 180 (0.027s) Memory: 1.7012 MB (Peak: 2.5041 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 21:19:59 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS