Hallo, Sind een poos heb ik een solex koffertje zonder koppeling. Nu las ik op internet dat het de eigenschap heeft dat je hem eerst op gang moet fietsen. Maar aangezien hij ook bij kleine bulten al flink moeite krijgt zou ik het blokje graag iets harder kunnen laten trekken. Alleen zou ik zelf niet weten wat de handigste manier daarvoor is.
Overtuig je er eerst van dat alles in orde is (ontsteking, compressie, nergens lekken, ontkoold) en oordeel dan nog eens of hij misschien al snel genoeg is.
Ga zeker niet opvoeren als je bovenstaande zaken nog niet hebt gedaan.
Ik ben pas geleden bij iemand geweest die me alles heeft nagekeken, Hij heeft compressie ontsteking en alles gecontroleerd en goed hersteld. hij loopt denk ik rond de 20/25 op vlakke weg. maar als ik een bultje opga moet ik wel hard mee trappen.
Ik weet eigenlijk niet goed welk koffertje het is maar deze heeft geen koppeling. Het motortje loopt ook wel goed maar hij is niet sterk genoeg om mij vooruit te trekken als ik stil sta.
Ik weet eigenlijk niet goed welk koffertje het is maar deze heeft geen koppeling. Het motortje loopt ook wel goed maar hij is niet sterk genoeg om mij vooruit te trekken als ik stil sta. Rutger
vanuit stilstand moet je altijd eerst meetrappen en dan pas motor op de band als je geen koppeling hebt.
zoek het type eens op (zoals Joan al vroeg)aan de hand van je motornr, of geef je motornr hier door als je er niet uitkomt. een foto zegt ook al meer.
Ik weet eigenlijk niet goed welk koffertje het is maar deze heeft geen koppeling. Het motortje loopt ook wel goed maar hij is niet sterk genoeg om mij vooruit te trekken als ik stil sta.
Rutger
Als het een cilinder met kamzuiger is ,dan zit er een klein aluminium dekseltje voorop de cilider met 2 boutjes vastgezet.
Als alles schoon en goed is afgesteld en er is een goede compressie ,dan moet de motor wel wat trekkracht hebben. Kijk ook nog even onder het spatbordje naar de rol ,links aan de tankzijde. De rol moet droog zijn ,is dat niet zo dan kan je daareen lekkage hebben op de carter/asafdichting. In dat geval start de motor minder makkelijk en heb je ook vermogensverlies.
ik zal morgen kijken of de rol droog is of niet. maar in ieder geval start de motor wel heel goed vind ik zelf. ik ren 3 meter bijvoorbeeld en hij start al direct.
hahahah wat bedoel je daar precies mee eigenlijk??:P dat 330 het type koffertje is ofzo. ik weet ik heb niet veel ervarig ofzo maar ben ook nog maar 17 en beginnende solex knutselaar:) vandaar dat ik hier wat hulp zoek.
ohzo dus ik heb de 330ste solex van het koffertje 330 als ik het goed begrijp?
Rutger kijk eens even op je motorblokje of er van de Heem op staat, als dat zo is dan heb je een Nederlandsblokje wat ook op jou frame hoort. Staat er Franse op dan is het een blokje van het type 330 met kamzuiger.
Als het een Nederlandse van de Heem is dan zal er naar waarschijnlijkheid wel een andere cilinder met kamzuiger opgezet zijn, op de lijst van motornummers staat namelijk dat ze vanaf nummer 257201 met vlakke zuiger zijn begonnen, dus gestopt zijn met monteren van kamzuigers.
Even de cilinderkop eraf en dan weet je welke zuiger het is ( vlakkezuiger of kamzuiger ) Maar kamzuiger uitvoeringen lopen over het algemaan toch iets langzamer, mits er iets aan gebeurd is of een overmaatse zuiger inzit.
bij een kamzuiger hoort ook een speciale cilinderkop. er zit een uitsparing voor de kam. als die er nog op zit, en je hebt een vlakke zuiger, dan zal de compressieverhouding vermoedelijk ook slechter zijn, wat dan weer zou kunnen zorgen voor een luie solex die je graag laat meetrappen
hahahaha een luie solex heb ik denk ik sowieso wel. maar er zit dus wel een kamzuiger in met daarbij ook de goeie cilinderkop. de compressie is goed en de ontsteking is ook goed afgesteld. heeft het dan nut om misschien een andere cilinder op te zetten met vlakke zuiger??
Bij een solex uit 1958/1959 ( waaruit jou motortje komt behoord een cilinder op met vlakke zuiger en een uitlaat met demper onderin ) Bij de motortjes die gemaakt zijn in 1957 ( motortje met kamzuiger behoord een uitlaat met de demper aan de bovenzijde )
voor solexen die al 30 jaar in de schuur staan zal het ook wel kloppen hoor. Maar ik heb hier een berg spoelen gehad, en die komen gewoon in een andere Solex als het nodig is. helaas.
nou john het uitslapen viel wel mee. kwart over 10 stond ik weer benedenXD maar op mijn secundaire spoel staat het nummer 883663010659. die van de primaire kon ik niet meer lezen. zelf denk ik wel dat dit nog de orginele zijn omdat hij heel lang bij een vrouw in de schuur heeft gestaan en die bij een schuuropruiming dus weg moest.
nou john het uitslapen viel wel mee. kwart over 10 stond ik weer benedenXD maar op mijn secundaire spoel staat het nummer 883663010659. die van de primaire kon ik niet meer lezen. zelf denk ik wel dat dit nog de orginele zijn omdat hij heel lang bij een vrouw in de schuur heeft gestaan en die bij een schuuropruiming dus weg moest. Rutger
hahahahahaha ik heb de solex maar meegenomen maar het kan natuurlijk altijd wezen dat ze zichzelf bedoelde:P maar kweet niet of ik dan een orginele hadXD
maar om weer effe op mijn vraag terug te komen. zou het dan veel schelen als ik de cilinder met kamzuiger zou vervangen voor een cilinder met platte zuiger??
Jou solex is dan van juni 1959, althans dan zal de spoel gewikkeld zijn ( 010659 ) Wel vindt ik het vreemd dat er dan een cilinder met kamzuiger opstaat, daar zijn in 1958 al mee gestop. Het is natuurlijk te proberen om er een cilinder met vlakke zuiger op tezetten.
Maar welke snelheid behaald de solex nu, koffertjes zijn origineel meestal langzamer dan de oto, maargoed mijn oto is ook weer niet snel maar wel origineel.
ik denk dat hij tussen de 20 en 25 rijd. ik denk dat er in het verleden dan ook een andere zuiger erop is gezet aangezien er nu een kamzuiger in zit.
Rutger
Dan is er in het verleden de cilinder + zuiger + cilinderkop vervangen, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, of je hebt een van de laatste Solexen waarbij de oude voorraad cilinders , zuigers en koppen op zijn gezet. "het ouwe vlees moet eerst op " .
hahaha nouja mijn buurt is al wel wat gewent van mijXD (kwa muziek installatie en vorige brommers zonder uitlaat) maar ik heb nu op de plek van die deksel zelf een ijzeren plaatje aangeschroeft omdat ze mij vertelden dat daar altijd een afdeksel voor moest omdat dat veel beter voor de motor zou zijn.
ik denk dat hij tussen de 20 en 25 rijd. ik denk dat er in het verleden dan ook een andere zuiger erop is gezet aangezien er nu een kamzuiger in zit.
Rutger
Dan is er in het verleden de cilinder + zuiger + cilinderkop vervangen, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, of je hebt een van de laatste Solexen waarbij de oude voorraad cilinders , zuigers en koppen op zijn gezet.
"het ouwe vlees moet eerst op " .
Dat kan natuurlijk wel maar dan zou het een vroege 58er moeten zijn maar uit de spoelgegevens blijkt dat deze van juni 59 moet zijn.
tsja ik weet het niet meerXD maar dat nummer kwam van de secundaire spoel. op de primaire stond volgens mij een ander nummer. wel bijna hetzelfde maar 2 cijfers ofzo niet. maar dat kon ik niet meer lezen
Je kunt het natuurlijk altijd proberen om er een andere cilinder met zuiger en kop op te zetten, en dan kijken of je verschil hebt in de snelheid en trekkracht, maargoed je moet het zelf beslissen.
ik denk dat ik het gewoon ga proberen met een nieuwe cilinder en zuiger. ik ken nog wel iemand die dezelfde blokjes boven op zolder heeft liggen. effe kijken wat voor soort zuiger en cillinder daarop zitten.
Daarom wou ik weten waar die koppeling zat. Want ik las op internet dat het koffertje met koppeling veel sterker en sneller was. Dus als die.op de cilinder zit zou dat fijn zijn aangezien ik daar een andere voor wil hebben.
Daarom wou ik weten waar die koppeling zat. Want ik las op internet dat het koffertje met koppeling veel sterker en sneller was. Dus als die.op de cilinder zit zou dat fijn zijn aangezien ik daar een andere voor wil hebben.
Niet alle solexmotortjes met koppeling zijn zomaar sneller dan een goed koffertje hoor, Zelf heb ik er één die haald net de dertig+++ als ik geluk heb, maar is geheel origineel en ook met blauw kenteken mag je niet harder hé of wil je deze met geel kenteken dan mag je zeker veertig zonder problemen. Maar ik laat mijn oto'tje zo, zoals die nu is.
Wat begrijpt u niet dan? Waar dat plaatje op gemonteerd zit? Dat plaatje heb ik onder de tank zitten waar de uitlaat uit het blok komt. Waar normaal een ovale kap op zit. Ik zal kijken of ik vanmiddag een foto ervan kan maken als ik thuis ben.
Het helpt om bij kamzuigermotoren ONDER het dekseltje, in het gietijzer van de cylinder met een frees dit materiaal iets uit te diepen , de haaks geboorde gatranden af te ronden in de richting van de gas stroom en het gat in de zuiger dat deze overstroomkanalen moet voeden ovaal te maken zodat gedurende de hele tijd dat de poorten open staan ook dit gat maximaal kan voeden en niet gedeeltelijk het gat blokkeert, scheelt zo maa 5 km. Ook de cylinder iets ophogen zodat de poorten in onderste dode punt echt helemaal open zijn scheelt al wat.
Bedoelt u deze gaten?? ik vraag het effe voor de zekerheid omdat ik de solex niet naar de klere wil hebben ofzoXD maar kun je trouwens bij een kamzuiger niet het bovenste gedeelte op een of andere manier eraf halen??? En hoe zou ik de zuiger op moet hogen dan, moet de zuiger dan dichter bij de boegie komen??
Volgens mij begrijpt u mij verkeerd. die foto's zijn niet van mij. Die heb ik van google afbeeldingen geplukt. Ik wou alleen zeker weten of dat de gaten zijn die aangepast moeten worden om de solex sneller te laten lopen. bij mij is namelijk nog niks aangepast aan de cilinder en zuiger.
Nee dus want het is een geheel ander soort cilinder. Bovendien is je zuiger ook al bewerkt. Alleen helpt het korter maken van de zuiger niet aan die kant.
Iemand bezig geweest zonder verstand van de materie
Altijd spannend zo'n uitspraak. De rechter zuiger komt uit de Orbea en het ontbrekende stukje "hemd" heb ik eraf gezaagd omdat ik een stukje zuigermateriaal nodig had voor andere doeleinden. De linker zuiger is de onbewerkte vervanger. De zuigers zijn met een pistonpen gekoppeld om de hoogten te vergelijken. Het andere plaatje is van de bewerkte nieuwe zuiger , met veerslotjes. Het ding loopt heel goed ,afgelopen zondag maar weer bewezen
Het zou iets kunnen helpen. Ik heb veel Kamzuigercilinders in den handen gehad en bij alle cilinders zitten de spoel en uitlaatgaten op verschillende hoogten. Ook de gatdiameters zijn bij de meesten verschillend. Kortom je kan er niet vanuit gaan dat een sleufje in de zuiger of achter het aluminium spoeldekseltje al veel verbetering geeft. Gaat eerst maar eens goed zoeken wat er allemaal al over geschreven is want zomaar een vijl of boor ergens doorheenhalen hoeft geen verbetering te zijn .
B.V. een stukje text van Jan Vennix :
Ik zal even proberen u verder te helpen. Plaats de zuiger met cilinder op het carter. Draai de krukas tot de zuiger de bovenste spoelpoorten net open gaan. Kras nu met een naald op de zichtbare gedeelte van de zuiger. Draai nu de zuiger in de onderste stand en kijk nu of er ook in die stand wat van de zuiger af gehaalt moet worden. In deze twee standen moet niets meer van de zuiger te zien zijn door het onderste spoelkanaal. Nu kan men de zuiger aan de binnenkant rond het gat een beetje afronden voor een betere doorstroming(radius ongeveer 2 m.m.). Zit er een verdikking in de zuiger dan deze weg halen. Dan nu het inlaatkanaal. Het inlaatgat vanuit het 8 m.m. kanaal kelkvormig uitvijlen of frezen tot een horizontale breedte van 17 tot 19 m.m.. De hoogte niet groter maken dan het gat. De onderkant zo recht mogenlijuk maken met onderaan een zo klein mogenlijke radius. Ik zal nu proberen uit te leggen waarom. Wanneer de inlaat open gaat is het van belang dat het zo snel mogenlijk een grote opening is . Bij het begin van de inlaat is de onderdruk het hoogst dus is nu een grote doorlaat van groot belang om zoveel mogenlijk binnen te krijgen en daarbij een grote luchtsnelheid te krijgen. Bij een grote luchtsnelheid zal er bij lage snelheid van de moter het carter al geheel volstromen en is het belangrijk dit binnen te houden en is een zo laagmogenlijke poort een belangrijk gegeven om rekening mee te houden. De onderste overstoom poort kan men een beetje af ronden,de bovenste twee poorten moet men niet te veel afronden om het schuin naar boven spoelen te voorkomen en de lucht niet meer tegen de bult van de zuiger zal blazen en de spoeling niet meer goed te krijgen is (nooit meer). Een snelheid van 30 k.m. is goed mogen lijk met een kamzuiger Verder wil ik er op wijzen dat veel zuiger slijpers de zaak niet altijd goed rond en recht kunnen slijpen vanwegen de vele poorten in de cilinderwand en zal de zuiger zeer lang moeten inlopen en er dan al weer zoveel slijtage is dat weer moet overwegen om hem weer opnieuw te laten slijpen. Een goed uitgeslepen zuiger -cilinderkombinatie zal niet vast lopen. Wel is bij een nieuwe cilinder met een kleine speling 0,02 m.m. per kant een stofdeeltje van minder dan 0,01 m.m. al een vastloper geven omdat soms door de zijwaardse druk op de zuiger de oliefilm minder dan 0.01 m.m. kan zijn en er krassen op de zuiger kunnen komen. Bij vastloopproeven is gebleken dat bij een geheel schone motor de motor niet vermogen genoeg had om schade aan de zuiger en de cilinder te maken bij een klemmende zuiger. Ik heb dat vijf maal achter elkaar geprobeert en er was geen schade aan de zuiger te zien.(bij dezelfde cilinder)
Ik heb verschillende afnemers die geen ene motor laten inlopen en er is bijna nooit een vastgelopen (verhuurbedrijven). Hiermee wil ik waarschuwen voor niet geheel schoon gemaakte motoren bij het moteren van een nieuw uitgeslepen cilinder.