Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#67810 07/10/11 05:13 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Hallo, Sind een poos heb ik een solex koffertje zonder koppeling. Nu las ik op internet dat het de eigenschap heeft dat je hem eerst op gang moet fietsen. Maar aangezien hij ook bij kleine bulten al flink moeite krijgt zou ik het blokje graag iets harder kunnen laten trekken. Alleen zou ik zelf niet weten wat de handigste manier daarvoor is.

#67816 07/10/11 05:45 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Overtuig je er eerst van dat alles in orde is (ontsteking, compressie, nergens lekken, ontkoold) en oordeel dan nog eens of hij misschien al snel genoeg is.

Ga zeker niet opvoeren als je bovenstaande zaken nog niet hebt gedaan.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En daarbij , wat is nu de snelheid op een vlakke weg ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Ik ben pas geleden bij iemand geweest die me alles heeft nagekeken, Hij heeft compressie ontsteking en alles gecontroleerd en goed hersteld. hij loopt denk ik rond de 20/25 op vlakke weg. maar als ik een bultje opga moet ik wel hard mee trappen.

groet rutger

#67833 07/10/11 05:39 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Een kamzuiger koffertje of een DO koffertje ?
Als je de laatste hebt, dan is dat nakijken niet zo goed gelukt want deze lopen normaal zeer goed.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Ik weet eigenlijk niet goed welk koffertje het is maar deze heeft geen koppeling. Het motortje loopt ook wel goed maar hij is niet sterk genoeg om mij vooruit te trekken als ik stil sta.

Rutger

#67837 07/10/11 06:17 PM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Dat vind ik ook niet heel erg maar dat ik bij een klein bultje al keihard mee moet trappen vind ik niet egt wat.

#67838 07/10/11 06:36 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: solexrutger
Ik weet eigenlijk niet goed welk koffertje het is maar deze heeft geen koppeling. Het motortje loopt ook wel goed maar hij is niet sterk genoeg om mij vooruit te trekken als ik stil sta. Rutger


vanuit stilstand moet je altijd eerst meetrappen en dan pas motor op de band als je geen koppeling hebt.

zoek het type eens op (zoals Joan al vroeg)aan de hand van je motornr, of geef je motornr hier door als je er niet uitkomt. een foto zegt ook al meer.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#67839 07/10/11 07:00 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexrutger
Ik weet eigenlijk niet goed welk koffertje het is maar deze heeft geen koppeling. Het motortje loopt ook wel goed maar hij is niet sterk genoeg om mij vooruit te trekken als ik stil sta.

Rutger


Als het een cilinder met kamzuiger is ,dan zit er een klein aluminium dekseltje voorop de cilider met 2 boutjes vastgezet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Er zit wel een klein plaatje op met 2 boutjes aan de voorkant

#67842 07/10/11 08:43 PM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
het ziet er wel uit als de type zuiger en cylinder die ik heb

#67843 07/10/11 09:05 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als alles schoon en goed is afgesteld en er is een goede compressie ,dan moet de motor wel wat trekkracht hebben.
Kijk ook nog even onder het spatbordje naar de rol ,links aan de tankzijde.
De rol moet droog zijn ,is dat niet zo dan kan je daareen lekkage hebben op de carter/asafdichting.
In dat geval start de motor minder makkelijk en heb je ook vermogensverlies.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Als het goed is staan er hier nu een paar foto's

Attached Images
IMG_0754.JPG (114.94 KB, 1691 downloads)
IMG_0755.JPG (118.85 KB, 1850 downloads)
IMG_0757.JPG (68.41 KB, 911 downloads)
#67846 07/10/11 11:04 PM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
ik zal morgen kijken of de rol droog is of niet. maar in ieder geval start de motor wel heel goed vind ik zelf. ik ren 3 meter bijvoorbeeld en hij start al direct.

#67848 07/10/11 11:40 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexrutger
Als het goed is staan er hier nu een paar foto's


Wat een geweldig motornummer ,daar moet je zuinig op zijn (er is er maar één van ) grin

Een echte 330 whistle


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hahahah wat bedoel je daar precies mee eigenlijk??:P dat 330 het type koffertje is ofzo. ik weet ik heb niet veel ervarig ofzo maar ben ook nog maar 17 en beginnende solex knutselaar:) vandaar dat ik hier wat hulp zoek.

#67851 08/10/11 12:31 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Bij de Solex zijn er bepaalde type-aanduidingen zoals : 330 - 660 - 1010 - 1700....3800 - 4800- 5000 enzv.
En jij hebt toevallig de 330330.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
ohzo dus ik heb de 330ste solex van het koffertje 330 als ik het goed begrijp?

#67854 08/10/11 01:03 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: solexrutger
ohzo dus ik heb de 330ste solex van het koffertje 330 als ik het goed begrijp?


Rutger kijk eens even op je motorblokje of er van de Heem op staat, als dat zo is dan heb je een Nederlandsblokje wat ook op jou frame hoort.
Staat er Franse op dan is het een blokje van het type 330 met kamzuiger.

Als het een Nederlandse van de Heem is dan zal er naar waarschijnlijkheid wel een andere cilinder met kamzuiger opgezet zijn, op de lijst van motornummers staat namelijk dat ze vanaf nummer 257201 met vlakke zuiger zijn begonnen, dus gestopt zijn met monteren van kamzuigers.

Groetjes carl

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hallo. op het blok staat wel van de heem maar er zit geen vlakke zuiger in de cilinder

#67859 08/10/11 01:51 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Hoi Rutger,

Kijk eens bij Solex modellen en historie - daarna bouwjaar bepalen NL frame/motornummer - zie belagen

Dan kan je zien wat ik bedoel vanaf welk motornummer er geen kamzuiger met kamzuigercilinder meer gebruikt werd.

Persoonlijk denk ik dat er een oudere cilinder op jou blok staat, misschien kan je eens een andere cilinder erop zetten met vlakke zuiger.

Groetjes carl

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
1958-1959: 257201-349799.
49cc vlakke zuiger. 24" koffertje.

zo staat het in de lijst, volgens de foto kan dat kloppen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#67868 08/10/11 02:27 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wie weet , misschien ziter wel een vlakke zuiger in een kamzuigercilinder ,heb je gelijk wat minder trekkracht.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: FFAnders
Wie weet , misschien ziter wel een vlakke zuiger in een kamzuigercilinder ,heb je gelijk wat minder trekkracht.


zo heb ik er inderdaad een gehad. Heeft nooit gelopen, zat vast, en is zó doorverkocht.
Er is zeker wat afgeprutst in het verleden... crazy


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#67873 08/10/11 03:08 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Even de cilinderkop eraf en dan weet je welke zuiger het is ( vlakkezuiger of kamzuiger )
Maar kamzuiger uitvoeringen lopen over het algemaan toch iets langzamer, mits er iets aan gebeurd is of een overmaatse zuiger inzit.

Groetjes Carl

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
bij een kamzuiger hoort ook een speciale cilinderkop.
er zit een uitsparing voor de kam.
als die er nog op zit, en je hebt een vlakke zuiger, dan zal de compressieverhouding vermoedelijk ook slechter zijn, wat dan weer zou kunnen zorgen voor een luie solex die je graag laat meetrappen wink

Last edited by john meisters; 08/10/11 05:04 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hahahaha een luie solex heb ik denk ik sowieso wel. maar er zit dus wel een kamzuiger in met daarbij ook de goeie cilinderkop. de compressie is goed en de ontsteking is ook goed afgesteld. heeft het dan nut om misschien een andere cilinder op te zetten met vlakke zuiger??

#67893 08/10/11 08:50 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als ik het motornr bekijk wel, dan zou er een vlakke zuiger op horen.

wat voor uitlaat zit er op je Solex, ik kan het niet goed zien op de foto. is de uitlaat niet verstopt? dat scheelt ook enorm.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Dat weet ik niet. daar heb ik eigenlijk nog niet naar gekeken:P maar als ik morgen uit bed kom zal ik daar effe naar kijken:D

groetjes

#67897 08/10/11 03:48 PM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Bij een solex uit 1958/1959 ( waaruit jou motortje komt behoord een cilinder op met vlakke zuiger en een uitlaat met demper onderin )
Bij de motortjes die gemaakt zijn in 1957 ( motortje met kamzuiger behoord een uitlaat met de demper aan de bovenzijde )

Groetjes Carl

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Rutger,

Heb je al op de spoelen gekeken ? Daar staat vaak ook het jaartal (en datum) op.

Han

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: solexnl
Rutger,

Heb je al op de spoelen gekeken ? Daar staat vaak ook het jaartal (en datum) op.

Han


Mits de originele nog niet is vervangen.

Groetjes Carl

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik denk dat Rutger vandaag een beetje uitslaapt laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: john meisters
ik denk dat Rutger vandaag een beetje uitslaapt laugh


Zijn laatse bericht gisteravond of vanmorgen vroeg hoe je het ook noemen moet, was voor mij tijd om teslapen hoor.

Groetjes carl

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Meestal zijn de spoelen orgineel, ik heb ze zelf ook nog niet vaak vervangen.

Han

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: solexnl
Meestal zijn de spoelen orgineel, ik heb ze zelf ook nog niet vaak vervangen.

Han


roep maar niet te hard, ik heb hier voorbeelden genoeg van het tegendeel.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb een klein lettertype gebruikt, dus niet te hard van de daken geschreeuwd wink

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
voor solexen die al 30 jaar in de schuur staan zal het ook wel kloppen hoor.
Maar ik heb hier een berg spoelen gehad, en die komen gewoon in een andere Solex als het nodig is. helaas.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
nou john het uitslapen viel wel mee. kwart over 10 stond ik weer benedenXD maar op mijn secundaire spoel staat het nummer 883663010659. die van de primaire kon ik niet meer lezen. zelf denk ik wel dat dit nog de orginele zijn omdat hij heel lang bij een vrouw in de schuur heeft gestaan en die bij een schuuropruiming dus weg moest.

Rutger

#67931 09/10/11 12:24 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: solexrutger
nou john het uitslapen viel wel mee. kwart over 10 stond ik weer benedenXD maar op mijn secundaire spoel staat het nummer 883663010659. die van de primaire kon ik niet meer lezen. zelf denk ik wel dat dit nog de orginele zijn omdat hij heel lang bij een vrouw in de schuur heeft gestaan en die bij een schuuropruiming dus weg moest.
Rutger


Wie de vrouw of de Solex ?? wink

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hahahahahaha ik heb de solex maar meegenomen maar het kan natuurlijk altijd wezen dat ze zichzelf bedoelde:P maar kweet niet of ik dan een orginele hadXD

#67935 09/10/11 12:29 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Wanneer ze rimpels had was het waarschijnlijk een orginele...

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hahhahaa nouja die had ze wel ja:P

#67937 09/10/11 12:57 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
maar om weer effe op mijn vraag terug te komen. zou het dan veel schelen als ik de cilinder met kamzuiger zou vervangen voor een cilinder met platte zuiger??

#67939 09/10/11 01:33 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Jou solex is dan van juni 1959, althans dan zal de spoel gewikkeld zijn ( 010659 )
Wel vindt ik het vreemd dat er dan een cilinder met kamzuiger opstaat, daar zijn in 1958 al mee gestop.
Het is natuurlijk te proberen om er een cilinder met vlakke zuiger op tezetten.

Maar welke snelheid behaald de solex nu, koffertjes zijn origineel meestal langzamer dan de oto, maargoed mijn oto is ook weer niet snel maar wel origineel.

Groetjes Carl

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
ik denk dat hij tussen de 20 en 25 rijd. ik denk dat er in het verleden dan ook een andere zuiger erop is gezet aangezien er nu een kamzuiger in zit.

Rutger

#67941 09/10/11 01:42 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: solexrutger
ik denk dat hij tussen de 20 en 25 rijd. ik denk dat er in het verleden dan ook een andere zuiger erop is gezet aangezien er nu een kamzuiger in zit.

Rutger

Dan is er in het verleden de cilinder + zuiger + cilinderkop vervangen, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, of je hebt een van de laatste Solexen waarbij de oude voorraad cilinders , zuigers en koppen op zijn gezet.
"het ouwe vlees moet eerst op " .

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
En daarbij waren de uitlaatpoort en de spoel kanaaltjes ook nogal aan de kleine kant crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
dus in principe moet er gwoon een nieuwe cilinder met zuiger en alles erop

#67944 09/10/11 02:36 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
is te proberen, maar hoe zit het met de uitlaat?
je kunt de buurt eens terroriseren en een stukje zonder uitlaat rijden, om te zien of het scheelt...


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
In geluid scheelt het altijd.....

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hahaha nouja mijn buurt is al wel wat gewent van mijXD (kwa muziek installatie en vorige brommers zonder uitlaat) maar ik heb nu op de plek van die deksel zelf een ijzeren plaatje aangeschroeft omdat ze mij vertelden dat daar altijd een afdeksel voor moest omdat dat veel beter voor de motor zou zijn.

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: FFAnders
Origineel bericht van: solexrutger
ik denk dat hij tussen de 20 en 25 rijd. ik denk dat er in het verleden dan ook een andere zuiger erop is gezet aangezien er nu een kamzuiger in zit.

Rutger

Dan is er in het verleden de cilinder + zuiger + cilinderkop vervangen, wat me zeer onwaarschijnlijk lijkt, of je hebt een van de laatste Solexen waarbij de oude voorraad cilinders , zuigers en koppen op zijn gezet.

"het ouwe vlees moet eerst op " .


Dat kan natuurlijk wel maar dan zou het een vroege 58er moeten zijn maar uit de spoelgegevens blijkt dat deze van juni 59 moet zijn.

Groetjes Carl

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
tsja ik weet het niet meerXD maar dat nummer kwam van de secundaire spoel. op de primaire stond volgens mij een ander nummer. wel bijna hetzelfde maar 2 cijfers ofzo niet. maar dat kon ik niet meer lezen

#67954 09/10/11 05:17 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Je kunt het natuurlijk altijd proberen om er een andere cilinder met zuiger en kop op te zetten, en dan kijken of je verschil hebt in de snelheid en trekkracht, maargoed je moet het zelf beslissen.

Groetjes carl

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
ik denk dat ik het gewoon ga proberen met een nieuwe cilinder en zuiger. ik ken nog wel iemand die dezelfde blokjes boven op zolder heeft liggen. effe kijken wat voor soort zuiger en cillinder daarop zitten.

#67976 09/10/11 06:40 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
wapenveld ligt naast zwolle:D

#67981 09/10/11 06:46 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
het loo zit nog meer achter wezep. ligt tussen heerde, hattem en wezep:)

#68001 09/10/11 07:25 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: solexrutger
het loo zit nog meer achter wezep. ligt tussen heerde, hattem en wezep:)


Kun je anders niet rondvragen bij Solexclub 't olde ploffie, die zit bij jou in de buurt.

#68019 10/10/11 12:55 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Bij ander clubs zitten ook wel mensen met kennis hoor wink

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Ik heb wel iemand in wapenveld die er veel kennis van heeft en veel onderdelen heeft:) dus ik denk dat ik deze daar even heen ga.

#68023 10/10/11 12:59 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Je kunt het altijd nog verderop zoeken

#68032 10/10/11 01:29 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Nouja als oplossing ga ik maar een andere cilinder met platte zuiger monteren:)

#68035 10/10/11 01:37 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Tsja dat kan ook ja. Maar de koppeling van het koffertje zit die aan de cilinder???

#68038 10/10/11 01:43 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: Dirk
En dan moet je net mazzel hebben want zo,n blokje loopt standaard volgens de boeken 25 a 30.beste is een solex oto blokje scoren


24" koffertje met koppeling ?!?

#68048 10/10/11 02:29 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Ik heb dus een koffertje zonder koppeling. Maar ik wou wel weten waar.de koppeling zit bij die andere koffertjes type

#68054 10/10/11 02:45 AM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Daarom wou ik weten waar die koppeling zat. Want ik las op internet dat het koffertje met koppeling veel sterker en sneller was. Dus als die.op de cilinder zit zou dat fijn zijn aangezien ik daar een andere voor wil hebben.

#68058 10/10/11 04:06 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Origineel bericht van: solexrutger
Daarom wou ik weten waar die koppeling zat. Want ik las op internet dat het koffertje met koppeling veel sterker en sneller was. Dus als die.op de cilinder zit zou dat fijn zijn aangezien ik daar een andere voor wil hebben.


Niet alle solexmotortjes met koppeling zijn zomaar sneller dan een goed koffertje hoor, Zelf heb ik er één die haald net de dertig+++ als ik geluk heb, maar is geheel origineel en ook met blauw kenteken mag je niet harder hé of wil je deze met geel kenteken dan mag je zeker veertig zonder problemen.
Maar ik laat mijn oto'tje zo, zoals die nu is.

Groetjes carl

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
de koppeling zit achter de ontsteking. past niet op jouw blokje. zoals Dirk zegt, je kunt proberen een OTO motortje te scoren.

Ik heb ook een 24" met OTO motor. loopt heel goed en snel genoeg.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#68072 10/10/11 02:12 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
WAAR heb je dat stalen plaatje gemonteerd omdat dat beter zou zijn voor je motor ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Dat plaatje heb ik op de plek van de uitlaat waar normaal zo'n kap op zat maar die had ik niet

#68077 10/10/11 07:51 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik ben benieuwd naar een foto, want ik begrijp het niet helemaal confused


Hou het simpel wink
Groeten, John.

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Wat begrijpt u niet dan? Waar dat plaatje op gemonteerd zit? Dat plaatje heb ik onder de tank zitten waar de uitlaat uit het blok komt. Waar normaal een ovale kap op zit. Ik zal kijken of ik vanmiddag een foto ervan kan maken als ik thuis ben.

#68080 10/10/11 08:01 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik denk dat je hem hier net kan zien ( is dus uitlaat met potje boven, zou niets aan snelheid moeten schelen)
Er zit "iets" net onder de valbeugel en tank
http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/ubb/download/Number/7391/filename/IMG_0754.JPG


Het helpt om bij kamzuigermotoren ONDER het dekseltje, in het gietijzer van de cylinder met een frees dit materiaal iets uit te diepen , de haaks geboorde gatranden af te ronden in de richting van de gas stroom en het gat in de zuiger dat deze overstroomkanalen moet voeden ovaal te maken zodat gedurende de hele tijd dat de poorten open staan ook dit gat maximaal kan voeden en niet gedeeltelijk het gat blokkeert, scheelt zo maa 5 km.
Ook de cylinder iets ophogen zodat de poorten in onderste dode punt echt helemaal open zijn scheelt al wat.

Last edited by Joan; 10/10/11 08:02 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Bedoelt u deze gaten?? ik vraag het effe voor de zekerheid omdat ik de solex niet naar de klere wil hebben ofzoXD maar kun je trouwens bij een kamzuiger niet het bovenste gedeelte op een of andere manier eraf halen??? En hoe zou ik de zuiger op moet hogen dan, moet de zuiger dan dichter bij de boegie komen??

Groetjes rutger

Attached Images
cilinder.jpg (52.48 KB, 3762 downloads)
Zuiger_P_O__.png (227.08 KB, 1664 downloads)
#68144 12/10/11 05:26 PM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Hahahaha die foto's had ik van internet geplukt. maar ik wou alleen weten of dat de goeie gaten zijn die aangepast moeten wordenXD

#68146 12/10/11 05:33 PM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
Volgens mij begrijpt u mij verkeerd. die foto's zijn niet van mij. Die heb ik van google afbeeldingen geplukt. Ik wou alleen zeker weten of dat de gaten zijn die aangepast moeten worden om de solex sneller te laten lopen. bij mij is namelijk nog niks aangepast aan de cilinder en zuiger.

#68148 12/10/11 07:09 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
De spoelpoorten achter het aluminium dekseltje, daar gaat het om

#68150 12/10/11 07:16 PM
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
dat zal ik doen als ik vanmiddag uit school kom.

#68152 12/10/11 07:18 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nu les in Solexkunde !? wink

S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hahahah was het maar waar:D kzit bij elektriciteitsleer ofzo wat niet egt super boeiend is vandaar dat ik hier op zit:)

#68155 12/10/11 07:57 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: ghostrider
Nee dus want het is een geheel ander soort cilinder.
Bovendien is je zuiger ook al bewerkt. Alleen helpt het korter maken van de zuiger niet aan die kant.

Iemand bezig geweest zonder verstand van de materie


Altijd spannend zo'n uitspraak. grin
De rechter zuiger komt uit de Orbea en het ontbrekende stukje "hemd" heb ik eraf gezaagd omdat ik een stukje zuigermateriaal nodig had voor andere doeleinden.
De linker zuiger is de onbewerkte vervanger.
De zuigers zijn met een pistonpen gekoppeld om de hoogten te vergelijken.
Het andere plaatje is van de bewerkte nieuwe zuiger , met veerslotjes.
Het ding loopt heel goed ,afgelopen zondag maar weer bewezen laugh

Attached Images
Zuiger P_O...png (227.08 KB, 881 downloads)
DSC02989.JPG (131.7 KB, 955 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
dus als ik men zuiger ook zo bewerk ongeveer net als de 2de zuiger van de foto gaat hij direct harder zonder de gaten in de cilinder aan te passen??

#68157 12/10/11 08:11 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Het zou iets kunnen helpen.
Ik heb veel Kamzuigercilinders in den handen gehad en bij alle cilinders zitten de spoel en uitlaatgaten op verschillende hoogten.
Ook de gatdiameters zijn bij de meesten verschillend.
Kortom je kan er niet vanuit gaan dat een sleufje in de zuiger of achter het aluminium spoeldekseltje al veel verbetering geeft.
Gaat eerst maar eens goed zoeken wat er allemaal al over geschreven is want zomaar een vijl of boor ergens doorheenhalen hoeft geen verbetering te zijn .

B.V. een stukje text van Jan Vennix :

Ik zal even proberen u verder te helpen.
Plaats de zuiger met cilinder op het carter.
Draai de krukas tot de zuiger de bovenste spoelpoorten net open gaan.
Kras nu met een naald op de zichtbare gedeelte van de zuiger.
Draai nu de zuiger in de onderste stand en kijk nu of er ook in die stand wat van de zuiger af gehaalt moet worden.
In deze twee standen moet niets meer van de zuiger te zien zijn door het onderste spoelkanaal.
Nu kan men de zuiger aan de binnenkant rond het gat een beetje afronden voor een betere doorstroming(radius ongeveer 2 m.m.).
Zit er een verdikking in de zuiger dan deze weg halen.
Dan nu het inlaatkanaal.
Het inlaatgat vanuit het 8 m.m. kanaal kelkvormig uitvijlen of frezen tot een horizontale breedte van 17 tot 19 m.m..
De hoogte niet groter maken dan het gat.
De onderkant zo recht mogenlijuk maken met onderaan een zo klein mogenlijke radius.
Ik zal nu proberen uit te leggen waarom.
Wanneer de inlaat open gaat is het van belang dat het zo snel mogenlijk een grote opening is .
Bij het begin van de inlaat is de onderdruk het hoogst dus is nu een grote doorlaat van groot belang om zoveel mogenlijk binnen te krijgen en daarbij een grote luchtsnelheid te krijgen.
Bij een grote luchtsnelheid zal er bij lage snelheid van de moter het carter al geheel volstromen en is het belangrijk dit binnen te houden en is een zo laagmogenlijke poort een belangrijk gegeven om rekening mee te houden.
De onderste overstoom poort kan men een beetje af ronden,de bovenste twee poorten moet men niet te veel afronden om het schuin naar boven spoelen te voorkomen en de lucht niet meer tegen de bult van de zuiger zal blazen en de spoeling niet meer goed te krijgen is (nooit meer).
Een snelheid van 30 k.m. is goed mogen lijk met een kamzuiger
Verder wil ik er op wijzen dat veel zuiger slijpers de zaak niet altijd goed rond en recht kunnen slijpen vanwegen de vele poorten in de cilinderwand en zal de zuiger zeer lang moeten inlopen en er dan al weer zoveel slijtage is dat weer moet overwegen om hem weer opnieuw te laten slijpen.
Een goed uitgeslepen zuiger -cilinderkombinatie zal niet vast lopen.
Wel is bij een nieuwe cilinder met een kleine speling 0,02 m.m. per kant een stofdeeltje van minder dan 0,01 m.m. al een vastloper geven omdat soms door de zijwaardse druk op de zuiger de oliefilm minder dan 0.01 m.m. kan zijn en er krassen op de zuiger kunnen komen.
Bij vastloopproeven is gebleken dat bij een geheel schone motor
de motor niet vermogen genoeg had om schade aan de zuiger en de cilinder te maken bij een klemmende zuiger.
Ik heb dat vijf maal achter elkaar geprobeert en er was geen schade aan de zuiger te zien.(bij dezelfde cilinder)

Ik heb verschillende afnemers die geen ene motor laten inlopen en er is bijna nooit een vastgelopen (verhuurbedrijven).
Hiermee wil ik waarschuwen voor niet geheel schoon gemaakte motoren bij het moteren van een nieuw uitgeslepen cilinder.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#68169 13/10/11 04:36 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Deze cilinder ken ik.

Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
jan

gezien al jou omschrijvingen had ik al zo'n veemoeden.
groet
ANdre


't is ginne logie!
S
solexrutger
Unregistered
solexrutger
Unregistered
S
hahahaah dat kan heel goed jan want hij is van google afbeeldingen:D


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 62 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.118s Queries: 193 (0.050s) Memory: 1.6993 MB (Peak: 2.5444 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 22:54:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS