Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#67490 29/09/11 04:17 AM
Joined: Aug 2010
Posts: 24
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Aug 2010
Posts: 24
Ik heb een ontstekings afstelapparaat gekocht bij Solex service. Er zit een handleiding bij. Toch lukt het mij niet om de contactpunten met dit apparaat af te stellen. Ik doe de zwarte draad op aarde en de rode op het bewegende deel van de contactpunten. Zet vliegwiel in BDP en bij openen contactpunten zou lampje moeten branden; er gebeurd dan niets. Mijn vraag: hoe moet ik precies de rode draad bevestigen (mag neem ik aan geen contact maken met vliegwiel).

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Als alles goed is aangesloten moet het lampje niet aan gaan bij het bovenste dode punt maar er een stukje er voor ,waar de twee controle tekens op het carter en op het vliegwiel staan en dat moet zeker op minder dan twee m.m. zijn.
Dit apparaat meet de weerstand van de ontstekingsspoel ineen open weerstand en bij dichtgaan een kortsluiting.
Zit er een beetje vuil op de kontactpunten dan zal deze meter niet werken,want hij meet het verschil tussen kortsluiting en weerstand van de ontstekingsspoel.
Als de meter niet werkt kan het zijn dat de beweegbare punt al ergens kortsluiting maakt.
Of de condensator heeft al sluiting

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
zitten de batterijen er goed in ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2010
Posts: 24
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Aug 2010
Posts: 24
Lampje brandt als ik de batterij aanzet. Contactpunten zijn splinternieuw. Heb ze met een vloeitje al redelijk goed kunnen stellen, maar snap nog steeds niet hoe het apparaat exact te gebruiken. Waar op contactpunt kan ik rode draad aansluiten zonder dat die contact maakt met vliegwiel als ik dit rond BDP draai? De zwarte draad heb ik op aarde en als de rode draad niet aangesloten is brandt het lampje. Zodra de rode draad op contactpunt is (of vliegwiel raakt) gaat lampje uit.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
wat staat er in de gebruiksaanwijzing, dien je de draad naar de condensator los te halen ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2010
Posts: 24
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Aug 2010
Posts: 24
Handleiding zegt:
1. Zet merkteken op vliegwiel tegenover vaste teken grondplaat.
2. Zet contactpunten dicht m.b.v. borgschroef vaste deel contactpunten.
3. Doe zwarte draad van afsteller aan massa en rode aan bewegende deel van contactpunten.
4. Schakel afsteller in....lampje is nu vrijwel uit.
5. Stel contactpunten zodanig af dat lampje net gaat branden.
6. Draai vliegwiel iets naar links en rechts; lampje gaat eerst uit en dan weer aan (lampje zal dus steeds branden als merktekens tegenover elkaar staan).
7. Draai borgschroef contactpunten weer vast.
8. Ontsteking is nu juist afgesteld.

Mijn vraag: Zodra ik zwarte draad aan aarde doe, brandt lampje. Zodra ik rode draad op beweegbare deel contactpunten doe is lampje uit en hoe ik ook draai aan vliegwiel....lampje blijft uit.
Wat doe ik fout??????

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
het lijkt erop dat het verschil in weerstand tusen punten dicht ( weerstand zou nul moeten zijn bij goed kontaktmakende punten) en punten open, ( weerstand naar aarde is die van de primaire wikkeling van de spoel en dat is maar een paar ohm) niet genoeg is om je lampje te vertellen dat hij aan moet.
Sluit eens een fietslampje oid aan tussen de zwarte draad en massa, niet om hem als lampje te laten fungeren, maar dat is een makkelijke manier om je systeemweerstand wat te verhogen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Je kan de werking van dit apparaat gemakkelijk controleren door een apparte losse ontstekingsspoel te gebruiken en die tussen de twee aansluitdraden aan te sluiten.
Wanneer je de draden hebt aangesloten en daarne de twee draden met een draad gaat doorverbinden en niet doorverbinden ,dan moet bij een goed werkende kontrole apparaat het lampje uit en aan gaan.
Is dat niet het geval dan is het meetapparaat niet goed of het staat niet aan of in het moeilijkste geval is je batterij leeg.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Klopt helemaal, maar heeft hij daar een schuur vol van ?


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2010
Posts: 24
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Aug 2010
Posts: 24
Ik heb geen losse ontstekingsspoel, dus kan dit niet testen. Het apparaat is splinternieuw en werkt volgens mij wel goed.
Ik doe iets fout, maar wat????
Kan de zwarte draad op aarde van bijv. standaard??
Mag de rode draad (die door vliegwiel gat naar beweegbare dell contactpunt gaat vliegwiel niet raken (wat moeilijk gaat)???
Is er niemand op dit forum die zo'n apparaat heeft (en mij een pm kan sturen wat te doen)???

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Dat idee had ik al dat je geen extra spoel had, toe ik op jan Vennix zijn reactie reageerde.
Niet de zwarte op de standaard zetten of zo want dan weet je helemaal niet meer wat een "aarde" fouten je maakt.
Voor de rode draad, je zou een extra draad kunnen maken onder de draden die nu al aan je condensator zitten en die achterlangs het vliegwiel wegleiden, zoals bij "echte" brommers ook het geval is ( daar is een extra "uit" draad gemonteerd om de onsteking electrisch uit te kunnen zetten)

Door het vliegwiel heen werken is bij solex niet zo handig, die gaten hebben ze op een knullige plek zitten, meestal zit er net een "spaak" van het wiel op de plek waar de punten net aan open gaan.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Aug 2010
Posts: 24
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Aug 2010
Posts: 24
Bedankt voor je antwoord. Wat is de beste plek om de zwarte draad vast te zetten op aarde???

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo dicht mogelijk in de buurt van het vliegwiel dan heb je de minste kans op "overgangsweerstand" .
Op de motor zelf dus , b.v. de schroef waar de bougiekabel geklemd wordt op het cartertje.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2011
Posts: 32
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2011
Posts: 32
Als je de onsteking zo afsteld dat het lampje uit gaat zit je toch ook goed. Zitten de batterijen niet om gekeert in je kastje

Groet Klaas

Joined: Aug 2010
Posts: 24
S
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Aug 2010
Posts: 24
Ik heb mijn vraag ook voorgelegd aan Ad van Heerbeek (Solexservice, waar ik apparaat gekocht had) en kreeg hier binnen notime antwoord op en denk dat het mij nu wel lukt om apparaat goed te gebruiken (n.b. apparaat is door mij getest en is goed, zie 1e deel antwoord van Ad).
Antwoord van Ad is:

Je moet eerst controleren of het apparaat goed is. Dat doe je door hem aan te zetten en het lampje moet gaan branden. Stekkertjes aan elkaar houden betekent dat het lampje uit gaat.
Is dit in orde ?
Dan stel je de contactpunten, op het oog, goed af, anders werkt het apparaat niet.! stekker ergens op het blok vast klemmen voor massa. Andere stekker op het lange deel van de contactpunten klemmen. Als de punten nu openen, door het vliegwiel naar rechts te draaien, moet het lampje gaan branden.Lukt het niet mag het apparaat altijd terug .

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Die apparaattjes kosten best wel wat, maar ik ga voor de stroboscooplamp. Dat werkt veel makkelijker. 70€.


http://www.es-international.nl/TOOLS/auto%20en%20garage%20gereedschap/NL_motor_onderhoud.htm#Kleppen slijpkit


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Alfons1959
Die apparaattjes kosten best wel wat, maar ik ga voor de stroboscooplamp. Dat werkt veel makkelijker. 70€.


http://www.es-international.nl/TOOLS/auto%20en%20garage%20gereedschap/NL_motor_onderhoud.htm#Kleppen slijpkit


Maar met een stroboscoop kan je toch niet afstellen ??
Wel controleren ofdat het op tijd staat en ofdat de ontsteking stabiel is en niet "dwarrelt" .
Het afstellen kan bij de Solex niet met draaiende motor.
Ik heb er ooit eens een gehad die je tussen de bougiekabel (in serie) moest zetten en had je geen voeding (230 of 12volt) nodig.

Als iemand weet ofdat en waar die nog te verkrijgen zijn , laat het me dan even weten , dank u wink


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo eentje heb ik ook ooit eens gehad maar weet niet weer waar die gebleven is.
Nee je kunt niet afstellen maar controleren. Met het apparaatje kunt je ook niet afstellen toch.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Jawel ,daar is het juist voor gemaakt.
Het meet de weerstand bij geopende en gesloten kontaktpunt.

Last edited by FFAnders; 05/10/11 02:32 AM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Jawel ,daar is het juist voor gemaakt.


wink


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat is toch ook controleren of hij op het juiste tijdstip vonkt. Net als de strobolamp. Afstellen doe je met het aambeeld te verstellen.
Zitten we nu langs elkaar heen te praten FF ??


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Met het afstelapparaat stel je de ontsteking in ,zie het als de "vloeitjesmethode" maar dan wat naukeuriger.
Ik gebruik ook een kastje maar die werkt met geluid : punten gesloten een hoge toon en bij openende punten gaat de toon omlaag.
Hierdoor kan ik vrij nauwkeurig , statich,afstellen.
Dit kan je met de lamp controleren en kan je ook zien bij hoge en lage toeren wat er gebeurt. ook handig.
En als je alleen met de lamp werkt dan lukt het uitiendelijk ook wel maar je verstelt wat , controleren met lamp (motor starten),weer verstellen , starten en controleren , enzv.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Aug 2011
Posts: 32
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2011
Posts: 32
Je kunt ook een paar startkabels op de accu van je auto zetten, en een 12v spanning zoeker van 1,50 je onsteking afstellen. En als je daarna je onsteking kontroleerd met een vloeitje,dan is het verschil praktisch nihil. Conclusie het vloeitje werk net zo goed, maar dan moet je wel een roker zijn van shag en geen sigaren.

Groet Klaas

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Zo is het FF.
Ik gebruik de lamp al 35 jaar ofzo. Tijdens mijn werken in de garage (9 jaar) en nu alweer 26 jaar tijdens mijn lessen.
Durf het haast niet te zeggen, maar weet er alles van. (erg he)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Inmiddels deze prive aangeschaft. Werkt perfect.

Attached Images
DSCN1073.jpg (180.72 KB, 1212 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
je kan er ook een film van maken, zegt meer dan 1000 woorden

Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Alfons, horen we nog iets waar blijft de uitleg.
Zelf denk ik wel dat ik weet hoe het werkt hoor, maartoch laat maar horen.

Waar verkopen ze deze en voor hoeveel euro'tjes.

Groetjes Carl

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: carl
Alfons, horen we nog iets waar blijft de uitleg.
Zelf denk ik wel dat ik weet hoe het werkt hoor, maartoch laat maar horen.

Waar verkopen ze deze en voor hoeveel euro'tjes.

Groetjes Carl


Denk dat Alfons het scenario voor het filmpje aan het schrijven is , en dat kost ff tijd.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Heel eenvoudig hoor.

De rode en zwarte klemmen op een 12 Volt accu aansluiten.
De zwarte dikke pick-up klem om de bougie kabel heen klemmen.

Motor laten draaien en je kunt dan precies de ontstekings streepjes op je vliegwiel en cater zien oplichten. Het ontstekingtijdstip.

Staan ze niet precies tegenover elkaar, dus niet op tijd, motor stop zetten en de puntjes weer wat bijstellen.

Weer laten draaien en dan kijken of de ontsteking dan wel op tijd staat.

Ik hoop dat het duidelijk is. Heel simpel.

Attached Images
DSCN1073.jpg (180.72 KB, 418 downloads)
Last edited by Alfons1959; 28/10/11 05:13 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
De streepjes van het ontstekingstijdstip Hans. Je weet wel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Carl, als ik eens langs kom zal ik de strobolamp meenemen en je laten zien hoe het moet.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik zal morgen proberen of ik een filmpje kan maken.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Er zijn ook veel filmpjes op Youtube te zien.
Let wel op dat bij deze filmpjes het tijdstip vervroegd wordt als het toerental opgevoerd wordt. Bij de Solex blijft het tijdstip gelijk, dus op hoger toerental geen vervroeging.

Zomaar een filmpje op youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=UYGU7mTwsZc&feature=related


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Volgens mij is dat al 386 keer uitgelegd hier op het forum met filmpjes verhalen enz enz..
Zo ook de verhalen dat je met een strobocoop kan controleren of je punten goed staan ,en dat je met behulp van een afstelkastje de punten op de juiste plaats kan stellen.

(ik heb ze trouwens allebei)

Last edited by trommel; 28/10/11 06:19 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mee eens .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Wwwhhaaa, zal toch wel een filmpje maken.
Gewoon leuk toch.
Ik kan niet zo snel een filmpje hier op het form vinden.

Iemand?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2011
Posts: 32
L
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
L
Joined: Aug 2011
Posts: 32
De lamp werkt alleen maar goed als je de onsteking met draaiende motor kunt afstellen. Dus gewoon afstellen met een vloeitje. Mijn solex loopt 45+, dan mag ik toch aannemen dat de onsteking goed staat. Het kopen van zoon lamp is niet nodig. ( 45jaar automonteur) iets meer dan 9 jaar.

Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
ik heb ook een kastje om de onsteking juist te zetten maar ik doe het toch liever met het vlootje betrouwbaar vind ik zelf
gr pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oke jongens.
Het was 8:30h vanmorgen en heb 2 filmpjes gemaakt.

Het eerste filmpje de voorbereiding:

http://www.youtube.com/watch?v=0qRP3L9aCU0

Het tweese filmpje het echte controleren:

http://www.youtube.com/watch?v=TE7UNQekVro


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Loopt lekker Alfons!
Heel duidelijk allemaal.
En dan die docenten-stem erbij. Geweldig! smile
Ga je de volgende les nog vragen er over stellen? grin


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
Snap één ding niet Alfons:
Jij drukt het gashendeltje naar beneden om meer toeren te maken??
Normaal gesproken is dat toch andersom?


Groet, Tim
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
**
Offline
15000km gereden
**
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
confused
Sorry, was niet voor mij bestemd.

Last edited by zeezout; 28/10/11 10:34 PM. Reason: zie nu dat het voor Trommel was

Groet, Tim
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Hans
Wist jij het dan al??toen je er nog geen had , coolbijdehandje


Ja Hans dat wist ik toen ook al, en goh je bent weer erg aardig. eek


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: zeezout
Snap één ding niet Alfons:
Jij drukt het gashendeltje naar beneden om meer toeren te maken??
Normaal gesproken is dat toch andersom?


Klopt Zeezout, maar ik heb een vrijloopkoppeling erin zitten en ook andersom gas. Dus naar beneden drukken om meer toeren te maken.

Ja leuk he dat filmpje. Ik hoop dat iedereen er wat aan heeft.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons1959


Ja leuk he dat filmpje. Ik hoop dat iedereen er wat aan heeft.


idd Leuk filmpje (moet je bij "videofiles" (laten) zetten )


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hoe doe ik dat ?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
ziet er goed uit alfons, nu de volgende vraag , je zet de solex uit met een knopje zit er bij jou geen klepje meer in de kop???
verder wil ik graag wat meer uitleg over de aansluiting van dit knopje , ik neem aan dat je iets onderbreek in het ondstekings systeem

mvg rinus

Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons1959
Hoe doe ik dat ?

Ik denk ,weet dus niet zeker, ipv bij "techniek en sleutelen " dan bij "videofiles" of "tips" zetten

Last edited by trommel; 29/10/11 12:20 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Dec 2008
Posts: 264
Hans er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden.


Groeten JohnK
smile
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
25000km gereden
***
Offline
25000km gereden
***
Joined: Feb 2006
Posts: 2,507
mooi alfons dat weten we ook al weer ik had dit nog niet eerder gezien bij brommers maar ik weet nu ook hoe het moet danks
groetjes pierre

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Harding
ziet er goed uit alfons, nu de volgende vraag , je zet de solex uit met een knopje zit er bij jou geen klepje meer in de kop???
verder wil ik graag wat meer uitleg over de aansluiting van dit knopje , ik neem aan dat je iets onderbreek in het ondstekings systeem

mvg rinus


Klopt, ik maak geen gebruik van de decompressieklep en het mechaniek tussen carburateur en decompressieklep is ook weg.

Ik heb een draad aangelegd, die vast is gemaakt met de punten (onder dat moertje van de condensator) en als ik de knop inruk maak ik eigenlijk kortsluiting met massa. De punten worden aan massa gelegd. Hierdoor heb je geen vonk meer.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Pierre
mooi alfons dat weten we ook al weer ik had dit nog niet eerder gezien bij brommers maar ik weet nu ook hoe het moet danks
groetjes pierre


Graag gedaan Pierre. Heel simpel he op deze manier. Het voordeel is echt dat je draaiend bezig bent. En je kunt zien of hij op toeren ook op hetzelfde punt blijft staan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Heb je dan niet teveel compressie bij een nat wegdek/ natte band ?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Nee hoor, valt allemaal reuze mee. Ik heb zelfs een afgevlakt kopje.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik heb een draad aangelegd, die vast is gemaakt met de punten (onder dat moertje van de condensator) en als ik de knop inruk maak ik eigenlijk kortsluiting met massa. De punten worden aan massa gelegd. Hierdoor heb je geen vonk meer.
[/quote]

Ik heb tijdens mijn race-periode ook een dergelijk systeem gebruikt, alleen niet met een knop maar met een schakelaar.
Tijdens de start gebeurde het nog al eens dat de schakelaar de verkeerde kant op stond mad dan werd het geen snelle start blush. Deze schakelaar heeft er dan ook niet lang opgezeten.

Han

Last edited by solexnl; 29/10/11 02:11 AM.
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
HHAhAa grappig.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
toen niet zo....

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Ik heb een solex erbij waar de lichtschakelaar dienst doet als stopknop. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Of je stelt de contactpunten goed af..........

Last edited by solexnl; 29/10/11 02:23 AM.
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Toen ik een keer bij Jan in zijn werkplek aanwezig was heeft Jan het met mijn blokje ook zo afgesteld, maar dan zonder draaiende motor maar met een boormachine op het vliegviel en dat zelfs zonder cilinder / drijfstang en zuiger.

Trouwens Alfons het was een leuke opname daar live vanuit Middelburg.

Groetjes carl

Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Origineel bericht van: solexnl
Of je stelt de contactpunten goed af..........


nee hoor, is bewust zo aangesloten.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Bij mij laatst niet vandaar

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: carl
Toen ik een keer bij Jan in zijn werkplek aanwezig was heeft Jan het met mijn blokje ook zo afgesteld, maar dan zonder draaiende motor maar met een boormachine op het vliegviel en dat zelfs zonder cilinder / drijfstang en zuiger.

Trouwens Alfons het was een leuke opname daar live vanuit Middelburg.

Groetjes carl


Leuk he, zonder cil enz......

Maar de volgende keer mag ik hem afstellen he. Afgesproken. (geintje)


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ik heb er nog meer Alfons dus keuze genoeg om aftestellen en dan een opname op locatie hahaha.

Groetjes carl

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Gaan we ze allemaal doen Carl. No problemo.
sick


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 127 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.088s Queries: 148 (0.030s) Memory: 1.5496 MB (Peak: 2.2170 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-23 16:28:54 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS