Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#58267 05/06/11 06:40 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Weet iemand hoeveel je van een cilinderkop af mag halen zonder dat dit problemen geeft?
En helpt dit om met tegenwind iets meer trekkracht te krijgen, met de wind zoals die gisteren waaide (kracht 3á4) valt mijn solex terug tot ongeveer 32Km/u terwijl ik met dezelfde wind mee 41 haal.
Ik heb nog een extra cilnderkop om eventueel iets te proberen, kan ik de originele heel laten.
Indien het geen problemen geeft is er dan ook iemand die dit kan en wil doen, heb hier zelf niet het juiste gereedschap voor.


Groeten SOLEXRIJEN
#58274 05/06/11 08:10 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Met dank aan je Vader dat ik niet mag mopperen, maar toch zou ik het indien mogelijk graag eens proberen met iets meer compressie.
Mijn originele kopje wil ik origineel laten.
Dus de vraag of het kan blijft open staan.


Groeten SOLEXRIJEN
solexrijen #58276 05/06/11 08:19 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ga eerst eens de compressie meten ,misschien is dat gewoon goed en zoniet dan moet je misschien ergens anders zoeken wink .
En wat ik lees dan presteert het motortje goed.
Het is een Solex whistle

Last edited by FFAnders; 05/06/11 08:21 PM.

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #58279 05/06/11 08:52 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Ja hij presteert ook wel goed, maar wellicht kan het net ietsje beter met een kleine ingreep.


Groeten SOLEXRIJEN
solexrijen #58283 05/06/11 09:10 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik denk zelf dat goede passende compressie veren belangrijker zijn.
Je kopje afvlakken en slechte versleten zuigerveren zal niet echt veelhelpen.
Eerst zuigerveren controleren.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #58300 05/06/11 11:03 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan de zuigerveren ligt het niet, deze zijn oké en zelfs voorzien van slotjes.
Ik hoef ook helemaal niet harder, maar ben benieuwd of een gevlakt kopje wat meer trekkracht geeft.


Groeten SOLEXRIJEN
solexrijen #58302 05/06/11 11:13 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je het probeert dan weet je het


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
solexrijen #58303 05/06/11 11:28 PM
Joined: May 2006
Posts: 1,992
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: May 2006
Posts: 1,992
Ik heb van mijn cilinderkop alles op 1mm weggehaald.
Er is wel degelijk resultaat mee te be halen.
Mn de trekkracht verbeterd.

Nog beter is het volgieten van een kop,en daarna een verbrandinsruimte uit te draaen.

Peter

#58323 06/06/11 03:20 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Mijn oto ging een week of wat geleden met tegenwind bijna achteruit rijden, maar dat kwam door lekkage bij de rol.
Maargoed voordat de lekkage er was reed deze oto amper 32 met achterwind en 22/23 km bij tegenwind, vraag het aan Alfons59 die kan het be'amen.

Als mijn oto straks deze prestatie's haald van 32 km/uur bij tegen wind dan teken ik daar voor.

Groetjes carl

carl #58331 06/06/11 03:29 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: carl
Mijn oto ging een week of wat geleden met tegenwind bijna achteruit rijden, maar dat kwam door lekkage bij de rol.
Maargoed voordat de lekkage er was reed deze oto amper 32 met achterwind en 22/23 km bij tegenwind, vraag het aan Alfons59 die kan het be'amen.

Als mijn oto straks deze prestatie's haald van 32 km/uur bij tegen wind dan teken ik daar voor.

Groetjes carl


Als je een korter (aangepast) zuigertje hebt kan het beter gaan lopen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
carl #58335 06/06/11 03:37 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Dat fenomeen ken ik ook, bij tegenwind nog amper 20 Km/U.
Toen bleken de boutjes van het carterdeksel los te zitten.
Nieuwe ringetjes eronder en vastgezet waarna dit probleem weg was.


Groeten SOLEXRIJEN
#58337 06/06/11 03:42 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Peter met alle respect, dat jij het niet nodig vind is jouw mening, dat ik het graag eens wil proberen met een cilinderkopje dat ik over heb is toch geen doodzonde. Al is het alleen maar om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen.


Groeten SOLEXRIJEN
solexrijen #58340 06/06/11 03:46 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat ik al eerder schreef : als je het probeert ,dan weet je het.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#58342 06/06/11 04:02 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Het gaat mij er niet om meer snelheid te krijgen, maar wat meer trekkracht.
Sterker nog ik heb Jan Vennix expliciet gevraagd het blokje niet op te voeren maar alleen goed in elkaar te zetten en slotjes te maken voor de zuigerveren.
Dat goed in elkaar zetten heb ik hem gevraagd omdat de krukasafdichting bleef lekken en ik dat zelf niet dicht kreeg.
Maar ik lees nu tussen de regels door dat het wel uitmaakt,dus nu nog op zoek naar iemand die het een mm af kan draaien. smile


Groeten SOLEXRIJEN
solexrijen #58345 06/06/11 04:16 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
Ik weet dat er iemand op het forum is die dat ook gedaan heeft, maar weet niet of hij dat ook voor anderen doet, hij moet zelf maar reageren.

Groetjes Carl

carl #58348 06/06/11 04:25 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Wat ik begrepen heb last men de cilinderkop vol in combinatie met een opvulplaat onder de cilinder. Zo gaat de uitlaatpoort volledig open.

En ja, je zult met het afvlakken van de cilinderkop meer trekkracht krijgen.

Ik houd me hier allemaal niet mee bezig, maar dat is persoonlijk.
Mijn Lexjes wil ik allemaal ongeveer even hard laten rijden, dat is voor de groepen het fijnste.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

#58349 06/06/11 04:28 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Daarom een specialist om hulp gevraagd met het gewenste resultaat smile


Groeten SOLEXRIJEN
#58351 06/06/11 04:40 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik alle verhalen van Jan Vennix en anderen goed gelezen en begrepen heb ,dan gaat het over een goede vulling van de cilinder die belangrijk is om een goede compressie te verkrijgen en dan maakt het vlakken van een kopje met 1mm niet zo heel veel uit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#58355 06/06/11 01:06 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Ik klooi zelf aardig wat af met kopjes en ben daar nooit ontevreden over, met name de 3800 kop vind ik helemaal niks.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
FFAnders #58439 07/06/11 07:14 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Als ik alle verhalen van Jan Vennix en anderen goed gelezen en begrepen heb ,dan gaat het over een goede vulling van de cilinder die belangrijk is om een goede compressie te verkrijgen en dan maakt het vlakken van een kopje met 1mm niet zo heel veel uit.


Klopt FF,als je niets hebt om te comprimeren heb je aan een afgevlakte ook niets.
Zelf heb ik een JRTje en iedereen weet inmiddels dat de zuiger daardoor niet helemaal boven komt, dus daarom heb ik mijn kopje afgevlakt (het verschil), en nadien had hij natuurlijk meer power dan ervoor.

Oke nu mijn vraag (en denk wel voor velen), hoeveel compressie druk (bar) is gewenst.

Last edited by Alfons1959; 07/06/11 07:15 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #58443 07/06/11 01:00 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
minimaal 8 maar 12 a 13 is beter

En dan komt weer de vraag Hoe meet je dat, hoe weet je wat ?

je hebt dynamische en statische, statisch kun je uitrekenen , en ook daar is weer een debat over hoe je dat bij een tweetakt doet en dan heb je de dynamische en ook daar weer een debat hoe je dat doet en of je het adiabatische effect van het gas wel of niet moet meenemen.

Last edited by Joan; 07/06/11 01:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #58447 07/06/11 01:20 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
ik heb ze nooit boven 10:1 gemeten, en dat waren de hele goede.
als ze maar aan 7 komen wordt het tijd voor actie (puur natte vinger en ervaring, schiet me niet lek aub).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joan #58462 08/06/11 12:36 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Joan
minimaal 8 maar 12 a 13 is beter

En dan komt weer de vraag Hoe meet je dat, hoe weet je wat ?

je hebt dynamische en statische, statisch kun je uitrekenen , en ook daar is weer een debat over hoe je dat bij een tweetakt doet en dan heb je de dynamische en ook daar weer een debat hoe je dat doet en of je het adiabatische effect van het gas wel of niet moet meenemen.


Altijd dynamisch meten. Het gaat om de praktijk.
Hoe ik moet meten weet ik wel.
Je opgave van de compressie tussen 8 en 13 vind ik een groot verschil, namelijk met 8 bar zit je net boven de minimum grens van de verbrandingssnelheid die vereist wordt als je met zo'n druk het mengsel ontsteekt, met 13 bar aan de hoge kant want dan ziten we weer met de mechanische verliezen die hoog zijn en heeft dan weer een ongunstig effect op het afgegeven vermogen.
Oke na dit theoretische verhaal, dit.
Zelf heb ik 9,5 bar aan druk. Gevoelsmatig denk ik dat het goed is want mijn cilindertje wordt niet te warm, wat in houd dat de verbrandingsnelheid goed is.
Dus mijn ervaring is dat we 9 a 10 bar moeten hebben.

Joan heb je al gemeten hoe hoog jou compressie is met jou JRT project?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #59296 18/06/11 04:14 AM
Joined: May 2011
Posts: 57
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2011
Posts: 57
Heb inmiddels zelf ook een JRT gemonteerd... Is het dan inderdaad zo dat de zuiger niet helemaal tot bovenaan komt? Hoeveel mot er dan van het kopje af om dit te compenseren..?

(Ik moet nl. best bijtrappen bij een best windje..( 3 a 4)


Groet!


===========================================
Startn en Loopn,....nie startn ook loopn..
Vincent1 #59316 18/06/11 05:33 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Hij komt idd niet helemaal boven. De bolling van de zuiger is iets anders. Heb zelf de kop 1,5 mm afgevlakt. Loopt prima nu.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #59321 18/06/11 06:07 AM
Joined: May 2011
Posts: 57
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2011
Posts: 57
en voorheen Alfons?


===========================================
Startn en Loopn,....nie startn ook loopn..
Vincent1 #59326 18/06/11 06:28 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #59330 18/06/11 06:44 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
mijn eerste ervaring met de JRT viel ook tegen, het was de langzaamste van allemaal.
ik heb er niets aan gedaan, "laat maar eens inlopen".

een kilometertje of 500 verder komt hij goed met de rest mee.
Het scheelt echt veel als hij ingelopen is. hoeveel weet ik niet, ik schat 5 km/u maar het kan meer zijn...

zuigertjes komen allemaal niet volledig tot boven bij een Solex.

Last edited by john meisters; 18/06/11 06:45 AM.

Hou het simpel wink
Groeten, John.

Trommel #59333 18/06/11 06:49 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Dat blokje klopt op e.o.a. manier helemaal bij jouw Ad, normaal haal je die snelheid niet met een standaard J.R.T cilinder.

Wel mooi!! smile


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #59336 18/06/11 06:54 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Dat blokje klopt op e.o.a. manier helemaal bij jouw Ad, normaal haal je die snelheid niet met een standaard J.R.T cilinder.

Wel mooi!! smile


Ja ik heb er veel tegen gepraat Jan dat scheelt misschien grin


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #59337 18/06/11 06:57 AM
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: Jan
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Dat blokje klopt op e.o.a. manier helemaal bij jouw Ad, normaal haal je die snelheid niet met een standaard J.R.T cilinder.

Wel mooi!! smile


Ja ik heb er veel tegen gepraat Jan dat scheelt misschien grin


Dat heb je in die wintermaanden, maar help wel laugh


[Linked Image from jandelaat.nl]
Jan #59346 18/06/11 12:05 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 142
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Sep 2010
Posts: 142
die van mij loopt met deze cillinder 37 tot 45 km kopje is wel gevlakt,en een snel uitlaatje, ik heb er nu 2000 km opzitten en het lijkt dat hij steeds beter gaat lopen

Vincent1 #59353 18/06/11 06:22 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Liep goed hoor maar met tegen wind idd iets teveel terug vallen. Nu blijft hij goed op snelheid. Voel dat het bij mij beter was.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Trommel #59354 18/06/11 06:25 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Die van mij ook hoor. Maar bij mij houd hij beter vast tegen wind. Windje 4 tegen en loopt nog steeds 31 a 32.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #59355 18/06/11 06:51 PM
Joined: May 2011
Posts: 57
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2011
Posts: 57
Kijk...dat wil ik ook graag Alfons


===========================================
Startn en Loopn,....nie startn ook loopn..
Alfons_Amuse #59357 18/06/11 06:58 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons1959
Origineel bericht van: trommel
Vreemd allemaal, ik heb ook een standaard JRT cilinder ,kopje niet gevlakt of zo, loopt zo 37/38 met een beetje wind in de rug soms over de 40.


Die van mij ook hoor. Maar bij mij houd hij beter vast tegen wind. Windje 4 tegen en loopt nog steeds 31 a 32.

Ja dat doet die van mij ook ,ook bergje op bv. En wat Jan de L zegt ,het ene blokje is het andere niet.


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #59361 18/06/11 07:36 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Weet ik Trommel. Ik geloof dat ik ook wel geluk heb met mijn blokje. Ben er zeker tevreden over. Hopelijk houd hij het lang vol. Ik vind wel dat je het blokje een beetje moet aan voelen waardoor hij beter presteerd. Heeft me best wel een tijdje geduurd voor hij lekker ging lopen. Ik ben er ongeveer 8 km/h mee vooruit gekomen.



Last edited by Alfons1959; 18/06/11 07:39 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #59362 18/06/11 07:38 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hoe was het resultaat zonder ingekort kopje ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #59365 18/06/11 10:59 PM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Hoe was het resultaat zonder ingekort kopje ??


Was minder fel dan nu. Komt nu sneller op snelheid. Tegen wind (4) vaak onder de 30 en nu erboven. Dus bij mij helpt het zeker.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #59554 21/06/11 04:31 AM
Joined: May 2011
Posts: 57
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2011
Posts: 57
Nou heren,..heb vandaag een nieuw uitlaatje gemonteerd (geen snel exemplaar maar een normale van Jouke..Impex oid.).. Kortom een enorm verschil, qua trekkracht onderin, topsnelheid...OOK heuveltje op!


Last edited by Vincent1; 21/06/11 04:31 AM.

===========================================
Startn en Loopn,....nie startn ook loopn..
Vincent1 #59562 21/06/11 04:41 AM
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Origineel bericht van: Vincent1
Nou heren,..heb vandaag een nieuw uitlaatje gemonteerd (geen snel exemplaar maar een normale van Jouke..Impex oid.).. Kortom een enorm verschil, qua trekkracht onderin, topsnelheid...OOK heuveltje op!



Klopt helemaal. Tis origineel, maar de dunne pijp. Ben er ook erg tevreden over. Nben bang dat de trekkracht met de dikke pijp wel eens lager kan uitvallen. Qua top ook geen problemen.
Gemideeld is 38 gemakkelijk haalbaar. Voor de wind net boven de 40 en het moet wel allemachtig waaien wil ie onder de 30 duiken.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
49cc #59565 21/06/11 04:45 AM
Joined: May 2011
Posts: 57
V
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
V
Joined: May 2011
Posts: 57
Ja is dunne pijpie... Moet ook zeggen,...ben dr zeer blij mee...

()Wat er onder zat,..was volgens mij behoorlijk gaarrrr


===========================================
Startn en Loopn,....nie startn ook loopn..
Vincent1 #59569 21/06/11 05:02 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Netjes dat hij zo loopt. Houwezo zou zegge.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
solexrijen #59621 22/06/11 09:01 PM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Om een cilinderkop af te vlakken heb je alleen een glasplaatje en fijn schuurpapier nodig. Schuurpapier op het glas klemmen en draaien maar.
Speciaal gereedschap dat in bijna elke schuur wel te vinden is....

solexnl #59626 22/06/11 09:50 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solexnl
Om een cilinderkop af te vlakken heb je alleen een glasplaatje en fijn schuurpapier nodig. Schuurpapier op het glas klemmen en draaien maar.
Speciaal gereedschap dat in bijna elke schuur wel te vinden is....


toen ik nog geen draaibank had begon ik met een "surform" dan grit 80/240/400 en dat steeds diagonaal.
dat laatste doe ik nog steeds maar dan op mijn werk en dat betaalt ook nog verdomd goed ( prepareren van metaal voor lichtmicroscopie) alleen dan ga je verder t/m diamant poeder 1 micron


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #59635 23/06/11 01:43 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ik heb hem gewoon in de draaibank afgevlakt. Ging perfect. Niets na schuren ofzo. Pakkinkje ertussen en klaar.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #59638 23/06/11 02:04 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Duss.iedereen nu z`n kopje een milimeterje afvlakken voor meer kracht onderin.( en nee we doen het niet voor meer snelheid wink )

Wat kan een probleem worden als je je kopje een mm afvlakt ?


Vriendelijke groeten, Ad
#59641 23/06/11 02:14 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Hans
Makkelijker onder een brug door? laugh


Kan smile


Vriendelijke groeten, Ad
#59644 23/06/11 02:19 AM
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Hans
Dat de bougie de zuiger raakt? crazy

Ja dat kan ook. smile


Vriendelijke groeten, Ad
Trommel #59654 23/06/11 02:48 AM
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
neem een bougie uit de motorzaag die zijn kleiner

Trommel #59664 23/06/11 04:12 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: trommel
Duss.iedereen nu z`n kopje een milimeterje afvlakken voor meer kracht onderin.( en nee we doen het niet voor meer snelheid wink )

Wat kan een probleem worden als je je kopje een mm afvlakt ?


Ach tegenwoordig niets meer. in de jaren 50 of 60 was de benzine nog niet zo goed dan nu, en je kon toen wat detonatie hebben. Nu is de klopvastheid stukken beter van benzine dus geen enkel probleem, want de compressie is nog steeds niet te hoog, ondanks dat je een mm afvlakt.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#59718 23/06/11 01:17 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: Hans
Dat de bougie de zuiger raakt? crazy

Nou dan moet er wel heel wat vanaf, of je moet een "champion" hebben met een heel lange middenelectrode.

Probleem kan zijn dat de richel op je cylinder niet meer in je kop past omdat daar de richel weg is, en feitelijk dien je hem zover af te vlakken dat de richel in de kop weg is.
je "deco" kan voor sommige typen te strak worden en je luchtfilter kan te hard op je carburateur drukken ( voor beide problemen: spruitstuk inkorten)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#60695 03/07/11 02:20 AM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Het heeft even geduurd maar afgelopen week toch een kopje gemonteerd met een mm. afgedraaid.
Inmiddels heb ik het originele kopje al weer terug gemonteerd.
Met gevlakte kop liep de solex weliswaar iets harder,ook tegen de wind in.
Maar ik ondervond meer nadelen als voordelen vond ik.
Het motortje startte iets minder goed als hij koud is, en eenmaal op temperatuur en op snelheid klonk het allemaal wat rauwer.
Kortom ik weet nu dat het in ieder geval voor mijn solex wel wat scheelt in snelheid en trekkracht, maar ik vind dat het motortje mooier loopt zonder gevlakte kop, en dat heeft dan toch mijn voorkeur.
Misschien had ik er anders over gedacht als m'n solex langzaam was , maar ik ben tevreden met de snelheden die ik haal, was alleen nieuwsgierig.............. grin


Groeten SOLEXRIJEN
#70183 27/11/11 11:54 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Mooi verhaal , heel wat leesvoer maar wel leerzaam .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #70211 28/11/11 02:29 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Maak ook lekker mijn eigen koppen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
#70219 28/11/11 10:10 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier in Dordrecht hebben ze Schapekoppen crazy


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
#70226 29/11/11 01:08 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Zo noemen ze de bewoners , Papendrecht : erwtenpellers.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #70232 29/11/11 02:10 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Mooi verhaal , heel wat leesvoer maar wel leerzaam .


Als je goed leest hebben ze het over de Squishrand.
Dit is een belangrijk iets.

Toen ik zelf ging vlakken heb ik daar rekening mee gehouden.
Als je de 3 de foto bekijk dan zie je dat ik binnenin ook wat heb afgedraaid (is nu vlakker dan normaal)ongeveer 0,5 mm.
Kijk maar eens goed.

Als de Squishrand te klein is, heb je niet alleen wat ze in het document vertellen maar ook te veel mechanische verlies.
Het gas moet dan naar het midden geperst worden en dat kost kracht, welke verlies geeft.

Attached Images
DSCN0206.jpg (162.97 KB, 523 downloads)
DSCN0209.jpg (158.14 KB, 560 downloads)
DSCN0208.jpg (163.61 KB, 667 downloads)

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #70235 29/11/11 02:23 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Jammer dat je er geen foto bijhebt van vóór het vlakken/bewerken , nu heb je geen vergelijk.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #70236 29/11/11 02:53 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Jammer dat je er geen foto bijhebt van vóór het vlakken/bewerken , nu heb je geen vergelijk.


Ja alleen een beetje donker en moeilijk te zien.
Dit is mijn origineel kopje.
Wat ik gevlakt hebt is een ander.


Attached Images
DSCN0205.jpg (166.59 KB, 515 downloads)
Last edited by Alfons_Amuse; 29/11/11 02:55 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #70245 29/11/11 05:31 AM
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
15000km gereden
***
Offline
15000km gereden
***
Joined: Nov 2008
Posts: 1,772
En het bewerkte kopje is gestraald in mijn straalkast hahaha, mooi hé

Groetjes Carl

#70251 29/11/11 01:01 PM
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,871
Likes: 12
Gewoon omwisselen Willem, meer hoef je niet te doen.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

solexrijen #70252 29/11/11 02:06 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solexrijen
Het motortje startte iets minder goed als hij koud is, en eenmaal op temperatuur en op snelheid klonk het allemaal wat rauwer.
grin


Als hij slechter startte is mogelijk je ontsteking aan het instorten want met meer compressie heeft de vonk meer moeite met overslaan.
Verder zou de solex echt wel beter moeten lopen want origineel is de compressie aan de te lage kant


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #70319 01/12/11 06:16 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Hoe beter de brandkorf is en hoe grter het vuurtje hoe meer warmte leerde ze ons bij de verkenners.
Dus hoe groter het vuurtje is hoe meer het niet brandbare deel van het gasmengsel zal uitzetten en de zuiger zal proberen naar beneden te duwen.
Eigenlijk wil ik zeggen dat er met weinig brandstof hoe dan ook geen groot kampvuur te stoken is ook al zou men dat nog zo graag willen
Dus de enige mannier om een goed vuurtje te krijgen is ,te zorgen dat dat eerst in orde is.
Al leg je je kapje nog zo laag op het kleine vuurtje het zal niet zo heet worden als het kapje wat hoger licht op een groot vuur.
En het maakt ook niet veel uit waarmee je het vuurtje aan steekt.
En dan wil ik toch nog even er op wijzen dat de kompressie pas begint wanneer de uitlaatpoort goed afgesloten is en niets te maken heeft met hoever de gasschuif open staat bij een statische meting.
Dus bij een hoge uitlaatpoort hebt u altijd een lagere comppressie(en ook nog wanneer de eerste zuigerveer niet hoog in de zuiger zit)
Ik kan nog steeds niet verklaren hoe dat er iemand is die veel vermogen uit een cilinder kan halen wanneer er niet veel in zit.
,door het petje wat te verlagen.
Eigenlijk kan je de kompressie verhouding alleen maar uirekenen door opte meten wanneer de zuigerveer de uitlaat afsluit in verhouding met wat er later over blijft als de zuiger boven is.
Ik heb de indruk dat er veel gesjoemmelt wordt met het meten van de druk.
Als de motor draaid dan wordt de druk hoofdzakelijk opgebouwt door de uitlaat, gaat er n.l. te veel versgas in de uitlaat(wat niet mag) dan zal de zuiger al een stuk hoger moeten komen dan de uitlaatpoort voordat er ook maar een luchtdeelje er aan denkt om meer tegen elkaar te leunen om de druk wat hoger te maken.
Dus simpel bekeken maakt de uitlaat uit wat de kompressie zal worden,
Het verhaal is nog lang niet af maar mijn onzin is voorlopig op.

Jan Vennix #70320 01/12/11 07:07 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Mijn theorie.

Wanneer we een lage compressie hebben, liggen de benzine druppels ver uit elkaar. Hierdoor zal er een langzame verbranding zijn. Zo lang zelfs dat er veel energie veloren gaat naar de cilinderwand, omdat de zuiger al gezakt is. Puur verlies van vermogen.

Een hogere compressie geeft een snellere verbranding. Hierdoor zal de druk wanneer de uitlaatpoort open gaat al lager zijn en daardoor het spoelen ook beter zal zijn. Dus een goede vulling van versgas.

Een verbranding mag ook niet te snel gaan. Omdat de mechanische motor niet in staat is de hoeveelheid energie in een zeer korte tijd om te zetten naar mecahnische arbeid.

Het zal altijd een samenspel zijn tussen alle onderdelen van de motor.
Momenteel rij ik met een afgevlakt kopje. Het voldoet nu prima. Misschien als ik een ander cilindertje zou gebruiken zou het zo maar kunnen zijn dat deze kop dan niet werkt.

(BTW, U schrijft nooit geen onzin, maar juist stof om na te denken)

Last edited by Alfons_Amuse; 01/12/11 07:09 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #70322 01/12/11 02:14 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Zowel Jan als Alphons slaan de spijker op zjn kop, je hebt voldoende nodig om aan te steken ( Jan) , maar om het aan te steken heb je ook de juiste condities nodig en daar is druk er 1 van ( Alphons).

Buskruit aansteken geeft ook alleen maar vlammen, (bengaals vuur)
Buskruit onder druk aansteken geeft een klap daar krijg je een kasteelmuur nog mee onderste boven.

Neem een Lohman, die heeft een verstelbare compressie ruimte want bij koud heb je meer compressie nodig om de brandstof aan te steken dan bij warm.
( druk en temperatuur word omschreven in de eerste Gaswet)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #70329 01/12/11 08:55 PM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Voor mijn part mag iedereen gelijk hebben.Maar ik heb dan toch een beetje de indruk dat er voor een sterker vuurtje toch meer brandstof in de ruimte aanwezich zal moeten zijn en als ik maar een heel klein beetje gelijk heb dan zal de einddruk onder het hoofddeksel toch volgens mijn zaagsel onder mijn hoofddeksel toch vanzelf hoger zijn zonder mijn haargrens te verlagen.
Dus volgens mijn bovenstaande redenering zal je voor een goede vermogens kromme toch moeten zorgen dat er hoe dan ook meer vers gasmengsel onder de haargrens van het petje moeten komen.
En ik kan het weten ,want mijn haargrens is al vrij laag, maar nog niet zo laag als bij joan(tenminste als ik nu naar zijn foto kijk ).

Jan Vennix #70332 01/12/11 09:45 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Klopt helemaal, maar ik denk dat we een beetje langs elkaar heen praten.
Inderdaad zoveel mogelijk mengsel "onder de pet" daar hebben ze oa de compressor en de turbo voor uitgevonden.
maar dat "vullen" houdt een keer op want als de zuiger omhoog gaat wil je je vulling niet kwijtraken dus de toevoer moet dicht ( zoals je al stelt over de hoogte van de uitlaatpoort)
vanaf dat moment moet je het dus doen met wat je hebt, echter de druk daarvan is bij de meeste motoren nog niet genoeg voor optimale verbranding vandaar dat die zuiger nog wat duw werk mag verrichten.
Echter hoger dan dat de krukas/drijfstang hem toe staat kan hij niet komen die "restruimte" moet dan precies zo groot zijn dat het mengsel zijn optimale dichtheid heeft (benzine niet alleen maar ook de "stoichiometrische" hoeveelheid lucht)
dus daarom is het soms nodig het motortje te helpen door zijn haarlijn wat naar beneden te brengen.

Overigens bij een te hoge compressie heb je kans dat A) de brndstof voor zchzelf begint, zoals bij de Diesel of B) dat het extra "duwwerk" van de zuiger niet opweegt tegen de winst die behaald word bij de verbranding.


Hoop zo weer in lijn te komen met de gedachtengang.
zo niet, stuur me bij.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #70352 02/12/11 04:18 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Klopt Joan, behalve de stoichiometrische verhouding (1:14,7), de verhouding 1:12,8 geeft de grootste klap.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #70354 02/12/11 04:51 AM
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Ja je hebt ook gelijk ,maar een grote klap van een klein vuistje komt lang zo hard niet aan ,als een kleiner klopje van een grote vuist.
En het is nog altijd zo ; dat 35 c.c,ruimte gevuld met een druk van 0,7 bar al heel kort bij de hoge haargrens moet komen om een goede hoge druk te krijgen.(ruimte boven de zuiger na het sluiten van de uitlaat en een druk op dat moment van 0,7 bar ).
En dat zal lang niet altijd alemaal vers gas zijn.
Dus zal ik het zo formuleren als de uitlaat sluit en de uitlaat heeft gezorgd dat er op dat moment 35 c.c. ruimte is gevult met vers gas en desnoods ook nog een beetje van wat er eigenlijk niet meer had mogen zijn bij een druk van de buitenlucht een veelgrotere druk zal opleveren zonder zo kort bij de haargrens te komen.
Dus ik geef je de keus wat het meeste vermogen zal opleveren.
Ik heb --had de beste ervaring met wat (denkbaar -niet gemeten) met een zogoed mogenlijke verse vulling.
Want de compressie van een tweetact kan je niet dynamich meten met een drukmeter,want je weet bij een verbranding niet wat er gebeurd is met de druk in de cilinder,want dat is voor 60 procent afhankelijk van de uitlaat als die zijn werk zal doen.
Dus je kan bij een twetact alleen de ruimte verschillen meten tussen sluiten en einde slag van de zuiger.

Jan Vennix #70357 02/12/11 05:02 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Natuurlijk wat U zegt is waar. Het is natuurlijk ook zo dat we dan ook een goede compressie hebben, als de cilinger goed gevuld is, en de klap is ook dik.
Zoals we al eerder zeiden, U, Joan en ik, alles moet kloppen voor een goed lopende motor.
En dat is bij een 2 takt best moeilijk.

U brengt me wel op een idee. Op school heb ik een drukopnemende bougie leggen. Is kijken of ik die kan gebruiken en dan kan ik het drukverloop hopenlijk op de PC zichtbaar maken.
Leuk winter project.


Last edited by Alfons_Amuse; 02/12/11 05:05 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Alfons_Amuse #72163 23/01/12 07:04 PM
S
solex_2200
Unregistered
solex_2200
Unregistered
S
dag alle,
heeft het nut om een origineel cillinderkopje af te vlakken?
alvast bedankt!

#72164 23/01/12 07:35 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Mits goed gedaan, zeker wel


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #72165 23/01/12 07:57 PM
S
solex_2200
Unregistered
solex_2200
Unregistered
S
bedankt joan,
weet iemand;
hoeveel km/u zou ik hier mee winnen?
is het slecht voor mijn blokje?(het is toch niet mijn goede solex maar toch)
hoeveel mm zou ik eraf helen?
alvast bedankt!

Last edited by solex_2200; 23/01/12 08:24 PM.
#72166 23/01/12 10:54 PM
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
**
OP Offline
Aan het inrijden
**
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Hoi

Snelheid heb ik er niet mee gewonnen, maar wel wat meer trekkracht, met andere woorden een beetje meer snelheid met wind tegen.


Groeten SOLEXRIJEN
solexrijen #72168 24/01/12 01:33 AM
S
solex_2200
Unregistered
solex_2200
Unregistered
S
dat is misschien nog beter smile
zou ik dan ook een goter sproeiertje moeten hebben?,
is het moeilijk om dat te doen?

#72175 24/01/12 06:07 AM
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Kijk eens naar blz 7.
Daar staan foto's.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
#72185 24/01/12 01:39 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solex_2200
dat is misschien nog beter smile
zou ik dan ook een goter sproeiertje moeten hebben?,
is het moeilijk om dat te doen?

Nee geen grotere sproeier want je gebruikt hetzelfde lucht brandstof mengsel alleen pers je de lucht wat meer in elkaar waardoor de verbrandingsreactie beter en sneller verloopt en je meer energie uit je mengsel haalt.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #72187 24/01/12 07:22 PM
S
solex_2200
Unregistered
solex_2200
Unregistered
S
dat is mischien wel interesant om te doen,daar zal ik mij eens mee bezig houden
wink

#72190 24/01/12 07:47 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Origineel bericht van: solex_2200
dat is mischien wel interesant om te doen,daar zal ik mij eens mee bezig houden
wink


Ik heb voor de draaibank een speciale mal gemaakt met 4 pootjes die precies in de boutgaten vallen.
Als deze boutgaten niet vernield zijn zit de kop dan precies recht, trek de kop met een M6 boout door het bougiegat tegen deze houder aan; vlakken in minder dan 5 minuten.
Als de boutgaten vernield zijn komt daar eerst nog een half uur bij om deze weer opnieuw "op maat" te verzinken zodat de kop dan weer recht staat .

Last edited by Joan; 24/01/12 07:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #72193 24/01/12 09:30 PM
S
solex_2200
Unregistered
solex_2200
Unregistered
S
zou het mischien ook met een glasplaat met schuurpapier/middel werken (en mischien afwerken met koperpoets)?
alvast bedankt!

#72194 24/01/12 11:07 PM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Een glasplaat met waterproof schuurlinnen is goed om te vlakken maar om het kopje werkelijk in te korten zal deze toch afgedraaid moeten worden.
Ook het centreerrandje moet dan verdiept worden.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
FFAnders #72199 25/01/12 01:12 AM
S
solex_2200
Unregistered
solex_2200
Unregistered
S
bedankt voor de info,dan zal ik eens zo'n mal maken,(hopen dat mijn gaten nog goed zijn
(=

Last edited by solex_2200; 25/01/12 01:12 AM.
#72209 25/01/12 01:37 PM
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
voor de mal heb ik gebruik gemaakt van een oude cylinder, daar de bovenkant afgezaagd ( bovenste 5 koelribben) en er een bus in geperst die in de draaibank komt, in de originele boutgaten zitten nu 4 evenhoge 10 mm stompjes geschroefd en in de bus zit eccentrisch een dikke plaat met op de juiste plaats een gat met draad M6 ( recht tegenover het bougiegat van de kop die je dient vast te klemmen) deze plaat is voor de 3800 koppen voor de koppen met een bougiegat schuin van voren heb ik een plaat zodat ik deze koppen aan hun bestaande draadeind ( luchtfilterdraadeind) aan de mal kan trekken

Of je gaten nog goed zijn: let op of de ringetjes die in de gaten zitten er allemaal uit zijn of allemaal nog inzitten ander is de bodem van de gaten scheef

Last edited by Joan; 25/01/12 01:38 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
FFAnders #128183 03/12/17 07:03 PM
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
hallo ik heb kompressiemeter maar nu een vraag hoeveel compressieheeft eigenlijk een solex
m.v.g
Theo

Last edited by theohendriks; 03/12/17 07:04 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,157
Likes: 81
Originally Posted by theohendriks
hallo ik heb kompressiemeter maar nu een vraag hoeveel compressieheeft eigenlijk een solex
m.v.g
Theo
hangt erg van de solex af, de kamzuigers hadden best een redelijke compressie, de DO's met de bougie naar voren ook wel maar al wel minder. Maar die met de bougie naar boven, dat is niet veel , dat alles "reken kundig" want geen rekening gehouden met lek langs de zuigerveren, weet niet hoeveel beter het 3 zuigerveren systeem ( bougie naar boven) is ten opzichte van het twee zuigerverensysteem van de kamzuigers en DO uitvoeringen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Crelesy), 24 guests, and 5 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
March
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.106s Queries: 189 (0.038s) Memory: 1.7562 MB (Peak: 2.6188 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 18:54:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS